SANTA CATARINA'S STATE CONCIL OF EDUCATION: LEGITIMIZING PRIVATE INTERESSANTE IN PUBLIC SCHOOLS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Siems, Fernanda Denise
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Bassi, Marcos Edgar
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Trabalho necessário
Texto Completo: https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/56118
Resumo: This article discusses the role assumed by the State Education Council of Santa Catarina (CEE/SC, in the Portuguese acronym) in relation to the recommendations of the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) for the state education system. We rely on the dialectical historical materialism method and on document analysis procedures in order to understand the role of the Council and the documents it elaborated. Under this approach we concluded that the CEE/SC, as a State body, produced a legitimizing seal of approval by elaborating proposals of a privatistic nature for the formulation of the State educational policy derived from recommendations of a multilateral organization, ultimately aimed at capitalist accumulation.
id UFF-20_7a8c07c32c1e493a313276cf8e923741
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/56118
network_acronym_str UFF-20
network_name_str Trabalho necessário
repository_id_str
spelling SANTA CATARINA'S STATE CONCIL OF EDUCATION: LEGITIMIZING PRIVATE INTERESSANTE IN PUBLIC SCHOOLS CONSEJO ESTATAL DE LA EDUCACIÓN DEL SANTA CATARINA: LEGITIMACIÓN DE LOS INTERESES PRIVADOS EM LA ESCUELA PÚBLICACONSELHO ESTADUAL DE EDUCAÇÃO DE SANTA CATARINA: LEGITIMAÇÃO DE INTERESSES PRIVADOS NA ESCOLA PÚBLICAThis article discusses the role assumed by the State Education Council of Santa Catarina (CEE/SC, in the Portuguese acronym) in relation to the recommendations of the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) for the state education system. We rely on the dialectical historical materialism method and on document analysis procedures in order to understand the role of the Council and the documents it elaborated. Under this approach we concluded that the CEE/SC, as a State body, produced a legitimizing seal of approval by elaborating proposals of a privatistic nature for the formulation of the State educational policy derived from recommendations of a multilateral organization, ultimately aimed at capitalist accumulation.Este artículo analiza el papel asumido por el Consejo Estatal de Educación de Santa Catarina (CEE/SC) en relación con las recomendaciones de la Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE) para el sistema educativo estatal. Se basa en el método del materialismo histórico dialéctico y en procedimientos de análisis documental para comprender la actuación del Consejo y el documento que elaboró. Bajo este enfoque se concluyó que el CEE/SC, como organismo estatal, producía un sello de legitimación al elaborar propuestas de carácter privatista para la formulación de la política educativa estatal derivada de las recomendaciones de la organización multilateral, en última instancia dirigida hacia la acumulación capitalista.O artigo discute o papel assumido pelo Conselho Estadual de Educação de Santa Catarina (CEE/SC) em relação às recomendações da Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico (OCDE) para o sistema estadual de ensino no período de 2010 a 2015. A pesquisa, de caráter documental, investiga à luz do materialismo histórico a atuação do Conselho que produziu uma chancela legitimadora ao elaborar propostas de natureza privatista para a formulação da política educacional estatal, derivadas de recomendações de organismo multilateral, em última instância, voltadas à acumulação capitalista. Palavras-chave: política educacional; conselho estadual de educação; sistema estadual de ensino; privatização do ensino.ABEC2023-04-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/5611810.22409/tn.v21i44.56118Revista Trabalho Necessário; v. 21 n. 44 (2023): Crise do capital, luta de classes e educação hoje: utopia ou barbárie; 01-271808-799X10.22409/tn.v21i44reponame:Trabalho necessárioinstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/56118/34066https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/56118/34067Copyright (c) 2023 Revista Trabalho Necessáriohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSiems, Fernanda Denise Bassi, Marcos Edgar2023-04-13T20:55:45Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/56118Revistahttps://periodicos.uff.br/trabalhonecessarioPUBhttps://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/oairevistatrabalhonecessario@gmail.com1808-799X1808-799Xopendoar:2023-04-13T20:55:45Trabalho necessário - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv SANTA CATARINA'S STATE CONCIL OF EDUCATION: LEGITIMIZING PRIVATE INTERESSANTE IN PUBLIC SCHOOLS
CONSEJO ESTATAL DE LA EDUCACIÓN DEL SANTA CATARINA: LEGITIMACIÓN DE LOS INTERESES PRIVADOS EM LA ESCUELA PÚBLICA
CONSELHO ESTADUAL DE EDUCAÇÃO DE SANTA CATARINA: LEGITIMAÇÃO DE INTERESSES PRIVADOS NA ESCOLA PÚBLICA
title SANTA CATARINA'S STATE CONCIL OF EDUCATION: LEGITIMIZING PRIVATE INTERESSANTE IN PUBLIC SCHOOLS
spellingShingle SANTA CATARINA'S STATE CONCIL OF EDUCATION: LEGITIMIZING PRIVATE INTERESSANTE IN PUBLIC SCHOOLS
Siems, Fernanda Denise
title_short SANTA CATARINA'S STATE CONCIL OF EDUCATION: LEGITIMIZING PRIVATE INTERESSANTE IN PUBLIC SCHOOLS
title_full SANTA CATARINA'S STATE CONCIL OF EDUCATION: LEGITIMIZING PRIVATE INTERESSANTE IN PUBLIC SCHOOLS
title_fullStr SANTA CATARINA'S STATE CONCIL OF EDUCATION: LEGITIMIZING PRIVATE INTERESSANTE IN PUBLIC SCHOOLS
title_full_unstemmed SANTA CATARINA'S STATE CONCIL OF EDUCATION: LEGITIMIZING PRIVATE INTERESSANTE IN PUBLIC SCHOOLS
title_sort SANTA CATARINA'S STATE CONCIL OF EDUCATION: LEGITIMIZING PRIVATE INTERESSANTE IN PUBLIC SCHOOLS
author Siems, Fernanda Denise
author_facet Siems, Fernanda Denise
Bassi, Marcos Edgar
author_role author
author2 Bassi, Marcos Edgar
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Siems, Fernanda Denise
Bassi, Marcos Edgar
description This article discusses the role assumed by the State Education Council of Santa Catarina (CEE/SC, in the Portuguese acronym) in relation to the recommendations of the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) for the state education system. We rely on the dialectical historical materialism method and on document analysis procedures in order to understand the role of the Council and the documents it elaborated. Under this approach we concluded that the CEE/SC, as a State body, produced a legitimizing seal of approval by elaborating proposals of a privatistic nature for the formulation of the State educational policy derived from recommendations of a multilateral organization, ultimately aimed at capitalist accumulation.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/56118
10.22409/tn.v21i44.56118
url https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/56118
identifier_str_mv 10.22409/tn.v21i44.56118
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/56118/34066
https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/56118/34067
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Trabalho Necessário
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Trabalho Necessário
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv ABEC
publisher.none.fl_str_mv ABEC
dc.source.none.fl_str_mv Revista Trabalho Necessário; v. 21 n. 44 (2023): Crise do capital, luta de classes e educação hoje: utopia ou barbárie; 01-27
1808-799X
10.22409/tn.v21i44
reponame:Trabalho necessário
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Trabalho necessário
collection Trabalho necessário
repository.name.fl_str_mv Trabalho necessário - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv revistatrabalhonecessario@gmail.com
_version_ 1797066988884852736