SANTA CATARINA'S STATE CONCIL OF EDUCATION: LEGITIMIZING PRIVATE INTERESSANTE IN PUBLIC SCHOOLS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Trabalho necessário |
Texto Completo: | https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/56118 |
Resumo: | This article discusses the role assumed by the State Education Council of Santa Catarina (CEE/SC, in the Portuguese acronym) in relation to the recommendations of the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) for the state education system. We rely on the dialectical historical materialism method and on document analysis procedures in order to understand the role of the Council and the documents it elaborated. Under this approach we concluded that the CEE/SC, as a State body, produced a legitimizing seal of approval by elaborating proposals of a privatistic nature for the formulation of the State educational policy derived from recommendations of a multilateral organization, ultimately aimed at capitalist accumulation. |
id |
UFF-20_7a8c07c32c1e493a313276cf8e923741 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/56118 |
network_acronym_str |
UFF-20 |
network_name_str |
Trabalho necessário |
repository_id_str |
|
spelling |
SANTA CATARINA'S STATE CONCIL OF EDUCATION: LEGITIMIZING PRIVATE INTERESSANTE IN PUBLIC SCHOOLS CONSEJO ESTATAL DE LA EDUCACIÓN DEL SANTA CATARINA: LEGITIMACIÓN DE LOS INTERESES PRIVADOS EM LA ESCUELA PÚBLICACONSELHO ESTADUAL DE EDUCAÇÃO DE SANTA CATARINA: LEGITIMAÇÃO DE INTERESSES PRIVADOS NA ESCOLA PÚBLICAThis article discusses the role assumed by the State Education Council of Santa Catarina (CEE/SC, in the Portuguese acronym) in relation to the recommendations of the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) for the state education system. We rely on the dialectical historical materialism method and on document analysis procedures in order to understand the role of the Council and the documents it elaborated. Under this approach we concluded that the CEE/SC, as a State body, produced a legitimizing seal of approval by elaborating proposals of a privatistic nature for the formulation of the State educational policy derived from recommendations of a multilateral organization, ultimately aimed at capitalist accumulation.Este artículo analiza el papel asumido por el Consejo Estatal de Educación de Santa Catarina (CEE/SC) en relación con las recomendaciones de la Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE) para el sistema educativo estatal. Se basa en el método del materialismo histórico dialéctico y en procedimientos de análisis documental para comprender la actuación del Consejo y el documento que elaboró. Bajo este enfoque se concluyó que el CEE/SC, como organismo estatal, producía un sello de legitimación al elaborar propuestas de carácter privatista para la formulación de la política educativa estatal derivada de las recomendaciones de la organización multilateral, en última instancia dirigida hacia la acumulación capitalista.O artigo discute o papel assumido pelo Conselho Estadual de Educação de Santa Catarina (CEE/SC) em relação às recomendações da Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico (OCDE) para o sistema estadual de ensino no período de 2010 a 2015. A pesquisa, de caráter documental, investiga à luz do materialismo histórico a atuação do Conselho que produziu uma chancela legitimadora ao elaborar propostas de natureza privatista para a formulação da política educacional estatal, derivadas de recomendações de organismo multilateral, em última instância, voltadas à acumulação capitalista. Palavras-chave: política educacional; conselho estadual de educação; sistema estadual de ensino; privatização do ensino.ABEC2023-04-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/5611810.22409/tn.v21i44.56118Revista Trabalho Necessário; v. 21 n. 44 (2023): Crise do capital, luta de classes e educação hoje: utopia ou barbárie; 01-271808-799X10.22409/tn.v21i44reponame:Trabalho necessárioinstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/56118/34066https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/56118/34067Copyright (c) 2023 Revista Trabalho Necessáriohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSiems, Fernanda Denise Bassi, Marcos Edgar2023-04-13T20:55:45Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/56118Revistahttps://periodicos.uff.br/trabalhonecessarioPUBhttps://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/oairevistatrabalhonecessario@gmail.com1808-799X1808-799Xopendoar:2023-04-13T20:55:45Trabalho necessário - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
SANTA CATARINA'S STATE CONCIL OF EDUCATION: LEGITIMIZING PRIVATE INTERESSANTE IN PUBLIC SCHOOLS CONSEJO ESTATAL DE LA EDUCACIÓN DEL SANTA CATARINA: LEGITIMACIÓN DE LOS INTERESES PRIVADOS EM LA ESCUELA PÚBLICA CONSELHO ESTADUAL DE EDUCAÇÃO DE SANTA CATARINA: LEGITIMAÇÃO DE INTERESSES PRIVADOS NA ESCOLA PÚBLICA |
title |
SANTA CATARINA'S STATE CONCIL OF EDUCATION: LEGITIMIZING PRIVATE INTERESSANTE IN PUBLIC SCHOOLS |
spellingShingle |
SANTA CATARINA'S STATE CONCIL OF EDUCATION: LEGITIMIZING PRIVATE INTERESSANTE IN PUBLIC SCHOOLS Siems, Fernanda Denise |
title_short |
SANTA CATARINA'S STATE CONCIL OF EDUCATION: LEGITIMIZING PRIVATE INTERESSANTE IN PUBLIC SCHOOLS |
title_full |
SANTA CATARINA'S STATE CONCIL OF EDUCATION: LEGITIMIZING PRIVATE INTERESSANTE IN PUBLIC SCHOOLS |
title_fullStr |
SANTA CATARINA'S STATE CONCIL OF EDUCATION: LEGITIMIZING PRIVATE INTERESSANTE IN PUBLIC SCHOOLS |
title_full_unstemmed |
SANTA CATARINA'S STATE CONCIL OF EDUCATION: LEGITIMIZING PRIVATE INTERESSANTE IN PUBLIC SCHOOLS |
title_sort |
SANTA CATARINA'S STATE CONCIL OF EDUCATION: LEGITIMIZING PRIVATE INTERESSANTE IN PUBLIC SCHOOLS |
author |
Siems, Fernanda Denise |
author_facet |
Siems, Fernanda Denise Bassi, Marcos Edgar |
author_role |
author |
author2 |
Bassi, Marcos Edgar |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Siems, Fernanda Denise Bassi, Marcos Edgar |
description |
This article discusses the role assumed by the State Education Council of Santa Catarina (CEE/SC, in the Portuguese acronym) in relation to the recommendations of the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) for the state education system. We rely on the dialectical historical materialism method and on document analysis procedures in order to understand the role of the Council and the documents it elaborated. Under this approach we concluded that the CEE/SC, as a State body, produced a legitimizing seal of approval by elaborating proposals of a privatistic nature for the formulation of the State educational policy derived from recommendations of a multilateral organization, ultimately aimed at capitalist accumulation. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/56118 10.22409/tn.v21i44.56118 |
url |
https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/56118 |
identifier_str_mv |
10.22409/tn.v21i44.56118 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/56118/34066 https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/56118/34067 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Trabalho Necessário https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Trabalho Necessário https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Trabalho Necessário; v. 21 n. 44 (2023): Crise do capital, luta de classes e educação hoje: utopia ou barbárie; 01-27 1808-799X 10.22409/tn.v21i44 reponame:Trabalho necessário instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Trabalho necessário |
collection |
Trabalho necessário |
repository.name.fl_str_mv |
Trabalho necessário - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistatrabalhonecessario@gmail.com |
_version_ |
1797066988884852736 |