TEMPO POLÍTICO, NOVO ENSINO MÉDIO E CONHECIMENTO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Trabalho necessário |
Texto Completo: | https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/47163 |
Resumo: | The text explores the reformist movement and the place of knowledge in the New Secondary School. Based on documents from the Lemann Foundation, ANPEd, CONSED and others, it presentes inferences derived from the Content Analysis (BARDIN, 1977) and the Policy Cycle (BALL and BOWE, 1992). Such inferences are related to three categories: New Philanthropy and the desired student – refinement of the instrumental curriculum (YOUNG, 2011); Superprescriptive contente – the procedurality curricular under control (SACRISTÁN, 2012); and Focus on the student`s daily life – obstruction to powerful knowledge (YOUNG, 2011). |
id |
UFF-20_cd424f2a913e30947e8f89bf3d755a6f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47163 |
network_acronym_str |
UFF-20 |
network_name_str |
Trabalho necessário |
repository_id_str |
|
spelling |
TEMPO POLÍTICO, NOVO ENSINO MÉDIO E CONHECIMENTOThe text explores the reformist movement and the place of knowledge in the New Secondary School. Based on documents from the Lemann Foundation, ANPEd, CONSED and others, it presentes inferences derived from the Content Analysis (BARDIN, 1977) and the Policy Cycle (BALL and BOWE, 1992). Such inferences are related to three categories: New Philanthropy and the desired student – refinement of the instrumental curriculum (YOUNG, 2011); Superprescriptive contente – the procedurality curricular under control (SACRISTÁN, 2012); and Focus on the student`s daily life – obstruction to powerful knowledge (YOUNG, 2011).El texto explora el movimiento reformista y el lugar del conocimiento en la Nueva Escuela Secundaria. Basado em documentos de la Fundación Lemann, ANPEd, CONSED y otros, presenta inferências derivadas del Análises de Contenido (BARDIN, 1977) y del Ciclo de Políticas (BALL y BOWE, 1992). Tales inferencias se relacionan com três categorias: Nueva Filantropia y el alumno deseado – refuerzo del curriculo instrumental (YOUNG, 2011); Contenidos superprescriptivos – la procedimentalidad curricular bajo control (SACRISTÁN, 2012); y Centrarse en la vida diaria del estudiante – obstrucción al conocimiento poderoso (YOUNG, 2011).Le texte explore le mouvement de réforme et la place de la connaissance dans le New High School. Basé sur des documents de la Fondation Lemann, ANPEd, CONSED et autres, il présente des inférences dérivées de l'analyse de contenu (BARDIN, 1977) et du cycle politique (BALL et BOWE, 1992). Ces inférences sont liées à trois catégories: la nouvelle philanthropie et l'élève souhaité – renforcement du cursus instrumental (YOUNG, 2011); Contenu super prescriptif – procédure du programme en échec (SACRISTÁN, 2012); et se concentrer sur la vie quotidienne de l'élève – obstruction à des connaissances puissantes (YOUNG, 2011).O texto explora o movimento reformista e o lugar do conhecimento no Novo Ensino Médio. A partir de documentos da Fundação Lemann, ANPEd, CONSED e outros, apresenta inferências derivadas da Análise de Conteúdo (BARDIN, 1977) e do Ciclo de Políticas (BALL e BOWE, 1992). Tais inferências relacionam-se a três categorias: nova Filantropia e o aluno desejado, teor super prescritivo e foco na vida cotidiana do aluno. Os resultados indicam uma instrumentalização do currículo e um esvaziamento de sua dimensão processual, bem como uma hipervalorizarão da prática como elemento curricular.Palavras-chave: Base Nacional Comum Curricular; Ensino Médio; Currículo; Conhecimento.ABEC2021-05-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/4716310.22409/tn.v19i39.47163Revista Trabalho Necessário; v. 19 n. 39 (2021): A reforma do Ensino Médio na contramão da democracia. ; 211-2351808-799X10.22409/tn.v19i39reponame:Trabalho necessárioinstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/47163/29255https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/47163/29256Copyright (c) 2021 Revista Trabalho Necessáriohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLourenço, Henrique da Silva2021-06-17T17:33:11Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47163Revistahttps://periodicos.uff.br/trabalhonecessarioPUBhttps://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/oairevistatrabalhonecessario@gmail.com1808-799X1808-799Xopendoar:2021-06-17T17:33:11Trabalho necessário - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
TEMPO POLÍTICO, NOVO ENSINO MÉDIO E CONHECIMENTO |
title |
TEMPO POLÍTICO, NOVO ENSINO MÉDIO E CONHECIMENTO |
spellingShingle |
TEMPO POLÍTICO, NOVO ENSINO MÉDIO E CONHECIMENTO Lourenço, Henrique da Silva |
title_short |
TEMPO POLÍTICO, NOVO ENSINO MÉDIO E CONHECIMENTO |
title_full |
TEMPO POLÍTICO, NOVO ENSINO MÉDIO E CONHECIMENTO |
title_fullStr |
TEMPO POLÍTICO, NOVO ENSINO MÉDIO E CONHECIMENTO |
title_full_unstemmed |
TEMPO POLÍTICO, NOVO ENSINO MÉDIO E CONHECIMENTO |
title_sort |
TEMPO POLÍTICO, NOVO ENSINO MÉDIO E CONHECIMENTO |
author |
Lourenço, Henrique da Silva |
author_facet |
Lourenço, Henrique da Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lourenço, Henrique da Silva |
description |
The text explores the reformist movement and the place of knowledge in the New Secondary School. Based on documents from the Lemann Foundation, ANPEd, CONSED and others, it presentes inferences derived from the Content Analysis (BARDIN, 1977) and the Policy Cycle (BALL and BOWE, 1992). Such inferences are related to three categories: New Philanthropy and the desired student – refinement of the instrumental curriculum (YOUNG, 2011); Superprescriptive contente – the procedurality curricular under control (SACRISTÁN, 2012); and Focus on the student`s daily life – obstruction to powerful knowledge (YOUNG, 2011). |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/47163 10.22409/tn.v19i39.47163 |
url |
https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/47163 |
identifier_str_mv |
10.22409/tn.v19i39.47163 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/47163/29255 https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/47163/29256 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Trabalho Necessário https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Trabalho Necessário https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Trabalho Necessário; v. 19 n. 39 (2021): A reforma do Ensino Médio na contramão da democracia. ; 211-235 1808-799X 10.22409/tn.v19i39 reponame:Trabalho necessário instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Trabalho necessário |
collection |
Trabalho necessário |
repository.name.fl_str_mv |
Trabalho necessário - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistatrabalhonecessario@gmail.com |
_version_ |
1797066991458058240 |