Field Outlets: a methodology for integral human formation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Adrimar Mariana Machado dos
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Carlétti, Chrystian
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensaios de Geografia
Texto Completo: https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/56422
Resumo: This article is part f the research linked to the Professional Master´s dissertation, aiming to critically demonstrate that field trip provide an integral human formation. Thus, it was taken as a reference for analysis, the perceptions of Geography teachers of Integrated High School, on Field Outlets contributing to na Integral Human Formation. The methodology adopted was qualitative research with literature review and data collection through an online questionnaire, in addition to the application of thematic analysis to understand the research results. The results conclude that the field outlets aims at a critical positioning in the face of the reality found, contributing to an integral and omnilateral human formation in the perspective of awareness. The formative function of field trip, as a methodology for teaching Geography, participates in social transformation and training for the world of work.
id UFF-22_1503dca5b88c80fed4a7149e24741ce0
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/56422
network_acronym_str UFF-22
network_name_str Ensaios de Geografia
repository_id_str
spelling Field Outlets: a methodology for integral human formationSalidas al Campo: una metodología para la formación humana integralSAÍDAS A CAMPO: uma metodologia para formação humana integralFieldworksOmnilateralIntegrated High SchoolSocial TransformationTrabajo de campoOmnilateralEnseñanza Media IntegradaTransformación SocialTrabalho de campoOmnilateralEnsino Médio IntegradoTransformação SocialThis article is part f the research linked to the Professional Master´s dissertation, aiming to critically demonstrate that field trip provide an integral human formation. Thus, it was taken as a reference for analysis, the perceptions of Geography teachers of Integrated High School, on Field Outlets contributing to na Integral Human Formation. The methodology adopted was qualitative research with literature review and data collection through an online questionnaire, in addition to the application of thematic analysis to understand the research results. The results conclude that the field outlets aims at a critical positioning in the face of the reality found, contributing to an integral and omnilateral human formation in the perspective of awareness. The formative function of field trip, as a methodology for teaching Geography, participates in social transformation and training for the world of work.Este artículo forma parte de la investigación vinculada a la disertación de Maestría Profesional, com el objetivo de demostrar críticamente que las salidas al campo proporcionan una formación humana integral. Así, se tomó como referencia para el análisis, las percepciones de los profesores de Geografía de la Enseñanza Media Integrada, sobre las Salidas al Campo que contribuyen a una Formación Humana Integral. La metodología adoptada fue la investigación cualitativa com revisión de la literatura y recolección de datos a través de un cuestionario en línea, además de la aplicación del análisis temático para comprender los resultados de la investigación. Los resultados concluyen que la salida de campo apunta a un posicionamiento crítico frente a la realidad encontrada, contribuye a una formación humana integral y omnilateral en la perspectiva de la consciencia. La función formativa de las salidas de campo, como metodología para la enseñanza de la Geografía, participa de la transformación social y de la formación para el mundo del trabajo.  Este artigo é parte da pesquisa vinculada a dissertação de Mestrado Profissional, tendo como objetivo demonstrar criticamente que as saídas a campo são proporcionadoras de uma formação humana integral. Assim, tomou-se como referência para análise, as percepções dos professores de Geografia do Ensino Médio Integrado, sobre Saídas a Campo contribuintes para uma Formação Humana Integral. A metodologia adotada foi pesquisa qualitativa com revisão bibliográfica e a coleta de dados por meio de questionário online, além da aplicação da análise temática na compreensão dos resultados da pesquisa. Os resultados concluem que a saída a campo visa a um posicionamento crítico frente à realidade encontrada, contribui para uma formação humana integral e omnilateral na perspectiva da tomada de consciência. A função formadora das saídas a campo, como metodologia do ensino de Geografia, participa na transformação social e na formação para o mundo do trabalho.Niterói RJ: Universidade Federal Fluminense Programa de Pós-Graduação em Geografia2023-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionARTapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/5642210.22409/eg.v9i20.56422Essays of Geography; Vol. 9 No. 20 (2023): Essays of Geography; 12-39Ensayos de Geografía; Vol. 9 Núm. 20 (2023): Ensaios de Geografía; 12-39Ensaios de Geografia; v. 9 n. 20 (2023): Ensaios de Geografia; 12-392316-854410.22409/eg.v9i20reponame:Ensaios de Geografiainstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/56422/34272https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/56422/34273 Brazil, November 2022. Brasil, Noviembre 2022.Brasil, Novembro de 2022.Copyright (c) 2023 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autorhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Adrimar Mariana Machado dosCarlétti, Chrystian2023-04-30T17:02:06Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/56422Revistahttps://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/indexPUBhttp://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/oaiperiodicos@proppi.uff.br || revistaensaiosdegeografia@gmail.com2316-85442316-8544opendoar:2023-04-30T17:02:06Ensaios de Geografia - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv Field Outlets: a methodology for integral human formation
Salidas al Campo: una metodología para la formación humana integral
SAÍDAS A CAMPO: uma metodologia para formação humana integral
title Field Outlets: a methodology for integral human formation
spellingShingle Field Outlets: a methodology for integral human formation
Santos, Adrimar Mariana Machado dos
Fieldworks
Omnilateral
Integrated High School
Social Transformation
Trabajo de campo
Omnilateral
Enseñanza Media Integrada
Transformación Social
Trabalho de campo
Omnilateral
Ensino Médio Integrado
Transformação Social
title_short Field Outlets: a methodology for integral human formation
title_full Field Outlets: a methodology for integral human formation
title_fullStr Field Outlets: a methodology for integral human formation
title_full_unstemmed Field Outlets: a methodology for integral human formation
title_sort Field Outlets: a methodology for integral human formation
author Santos, Adrimar Mariana Machado dos
author_facet Santos, Adrimar Mariana Machado dos
Carlétti, Chrystian
author_role author
author2 Carlétti, Chrystian
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Adrimar Mariana Machado dos
Carlétti, Chrystian
dc.subject.por.fl_str_mv Fieldworks
Omnilateral
Integrated High School
Social Transformation
Trabajo de campo
Omnilateral
Enseñanza Media Integrada
Transformación Social
Trabalho de campo
Omnilateral
Ensino Médio Integrado
Transformação Social
topic Fieldworks
Omnilateral
Integrated High School
Social Transformation
Trabajo de campo
Omnilateral
Enseñanza Media Integrada
Transformación Social
Trabalho de campo
Omnilateral
Ensino Médio Integrado
Transformação Social
description This article is part f the research linked to the Professional Master´s dissertation, aiming to critically demonstrate that field trip provide an integral human formation. Thus, it was taken as a reference for analysis, the perceptions of Geography teachers of Integrated High School, on Field Outlets contributing to na Integral Human Formation. The methodology adopted was qualitative research with literature review and data collection through an online questionnaire, in addition to the application of thematic analysis to understand the research results. The results conclude that the field outlets aims at a critical positioning in the face of the reality found, contributing to an integral and omnilateral human formation in the perspective of awareness. The formative function of field trip, as a methodology for teaching Geography, participates in social transformation and training for the world of work.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
ART
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/56422
10.22409/eg.v9i20.56422
url https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/56422
identifier_str_mv 10.22409/eg.v9i20.56422
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/56422/34272
https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/56422/34273
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autor
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autor
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil, November 2022.
Brasil, Noviembre 2022.
Brasil, Novembro de 2022.
dc.publisher.none.fl_str_mv Niterói RJ: Universidade Federal Fluminense Programa de Pós-Graduação em Geografia
publisher.none.fl_str_mv Niterói RJ: Universidade Federal Fluminense Programa de Pós-Graduação em Geografia
dc.source.none.fl_str_mv Essays of Geography; Vol. 9 No. 20 (2023): Essays of Geography; 12-39
Ensayos de Geografía; Vol. 9 Núm. 20 (2023): Ensaios de Geografía; 12-39
Ensaios de Geografia; v. 9 n. 20 (2023): Ensaios de Geografia; 12-39
2316-8544
10.22409/eg.v9i20
reponame:Ensaios de Geografia
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Ensaios de Geografia
collection Ensaios de Geografia
repository.name.fl_str_mv Ensaios de Geografia - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv periodicos@proppi.uff.br || revistaensaiosdegeografia@gmail.com
_version_ 1797047978265935872