Field Outlets: a methodology for integral human formation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensaios de Geografia |
Texto Completo: | https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/56422 |
Resumo: | This article is part f the research linked to the Professional Master´s dissertation, aiming to critically demonstrate that field trip provide an integral human formation. Thus, it was taken as a reference for analysis, the perceptions of Geography teachers of Integrated High School, on Field Outlets contributing to na Integral Human Formation. The methodology adopted was qualitative research with literature review and data collection through an online questionnaire, in addition to the application of thematic analysis to understand the research results. The results conclude that the field outlets aims at a critical positioning in the face of the reality found, contributing to an integral and omnilateral human formation in the perspective of awareness. The formative function of field trip, as a methodology for teaching Geography, participates in social transformation and training for the world of work. |
id |
UFF-22_1503dca5b88c80fed4a7149e24741ce0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/56422 |
network_acronym_str |
UFF-22 |
network_name_str |
Ensaios de Geografia |
repository_id_str |
|
spelling |
Field Outlets: a methodology for integral human formationSalidas al Campo: una metodología para la formación humana integralSAÍDAS A CAMPO: uma metodologia para formação humana integralFieldworksOmnilateralIntegrated High SchoolSocial TransformationTrabajo de campoOmnilateralEnseñanza Media IntegradaTransformación SocialTrabalho de campoOmnilateralEnsino Médio IntegradoTransformação SocialThis article is part f the research linked to the Professional Master´s dissertation, aiming to critically demonstrate that field trip provide an integral human formation. Thus, it was taken as a reference for analysis, the perceptions of Geography teachers of Integrated High School, on Field Outlets contributing to na Integral Human Formation. The methodology adopted was qualitative research with literature review and data collection through an online questionnaire, in addition to the application of thematic analysis to understand the research results. The results conclude that the field outlets aims at a critical positioning in the face of the reality found, contributing to an integral and omnilateral human formation in the perspective of awareness. The formative function of field trip, as a methodology for teaching Geography, participates in social transformation and training for the world of work.Este artículo forma parte de la investigación vinculada a la disertación de Maestría Profesional, com el objetivo de demostrar críticamente que las salidas al campo proporcionan una formación humana integral. Así, se tomó como referencia para el análisis, las percepciones de los profesores de Geografía de la Enseñanza Media Integrada, sobre las Salidas al Campo que contribuyen a una Formación Humana Integral. La metodología adoptada fue la investigación cualitativa com revisión de la literatura y recolección de datos a través de un cuestionario en línea, además de la aplicación del análisis temático para comprender los resultados de la investigación. Los resultados concluyen que la salida de campo apunta a un posicionamiento crítico frente a la realidad encontrada, contribuye a una formación humana integral y omnilateral en la perspectiva de la consciencia. La función formativa de las salidas de campo, como metodología para la enseñanza de la Geografía, participa de la transformación social y de la formación para el mundo del trabajo. Este artigo é parte da pesquisa vinculada a dissertação de Mestrado Profissional, tendo como objetivo demonstrar criticamente que as saídas a campo são proporcionadoras de uma formação humana integral. Assim, tomou-se como referência para análise, as percepções dos professores de Geografia do Ensino Médio Integrado, sobre Saídas a Campo contribuintes para uma Formação Humana Integral. A metodologia adotada foi pesquisa qualitativa com revisão bibliográfica e a coleta de dados por meio de questionário online, além da aplicação da análise temática na compreensão dos resultados da pesquisa. Os resultados concluem que a saída a campo visa a um posicionamento crítico frente à realidade encontrada, contribui para uma formação humana integral e omnilateral na perspectiva da tomada de consciência. A função formadora das saídas a campo, como metodologia do ensino de Geografia, participa na transformação social e na formação para o mundo do trabalho.Niterói RJ: Universidade Federal Fluminense Programa de Pós-Graduação em Geografia2023-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionARTapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/5642210.22409/eg.v9i20.56422Essays of Geography; Vol. 9 No. 20 (2023): Essays of Geography; 12-39Ensayos de Geografía; Vol. 9 Núm. 20 (2023): Ensaios de Geografía; 12-39Ensaios de Geografia; v. 9 n. 20 (2023): Ensaios de Geografia; 12-392316-854410.22409/eg.v9i20reponame:Ensaios de Geografiainstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/56422/34272https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/56422/34273 Brazil, November 2022. Brasil, Noviembre 2022.Brasil, Novembro de 2022.Copyright (c) 2023 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autorhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Adrimar Mariana Machado dosCarlétti, Chrystian2023-04-30T17:02:06Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/56422Revistahttps://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/indexPUBhttp://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/oaiperiodicos@proppi.uff.br || revistaensaiosdegeografia@gmail.com2316-85442316-8544opendoar:2023-04-30T17:02:06Ensaios de Geografia - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Field Outlets: a methodology for integral human formation Salidas al Campo: una metodología para la formación humana integral SAÍDAS A CAMPO: uma metodologia para formação humana integral |
title |
Field Outlets: a methodology for integral human formation |
spellingShingle |
Field Outlets: a methodology for integral human formation Santos, Adrimar Mariana Machado dos Fieldworks Omnilateral Integrated High School Social Transformation Trabajo de campo Omnilateral Enseñanza Media Integrada Transformación Social Trabalho de campo Omnilateral Ensino Médio Integrado Transformação Social |
title_short |
Field Outlets: a methodology for integral human formation |
title_full |
Field Outlets: a methodology for integral human formation |
title_fullStr |
Field Outlets: a methodology for integral human formation |
title_full_unstemmed |
Field Outlets: a methodology for integral human formation |
title_sort |
Field Outlets: a methodology for integral human formation |
author |
Santos, Adrimar Mariana Machado dos |
author_facet |
Santos, Adrimar Mariana Machado dos Carlétti, Chrystian |
author_role |
author |
author2 |
Carlétti, Chrystian |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Adrimar Mariana Machado dos Carlétti, Chrystian |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Fieldworks Omnilateral Integrated High School Social Transformation Trabajo de campo Omnilateral Enseñanza Media Integrada Transformación Social Trabalho de campo Omnilateral Ensino Médio Integrado Transformação Social |
topic |
Fieldworks Omnilateral Integrated High School Social Transformation Trabajo de campo Omnilateral Enseñanza Media Integrada Transformación Social Trabalho de campo Omnilateral Ensino Médio Integrado Transformação Social |
description |
This article is part f the research linked to the Professional Master´s dissertation, aiming to critically demonstrate that field trip provide an integral human formation. Thus, it was taken as a reference for analysis, the perceptions of Geography teachers of Integrated High School, on Field Outlets contributing to na Integral Human Formation. The methodology adopted was qualitative research with literature review and data collection through an online questionnaire, in addition to the application of thematic analysis to understand the research results. The results conclude that the field outlets aims at a critical positioning in the face of the reality found, contributing to an integral and omnilateral human formation in the perspective of awareness. The formative function of field trip, as a methodology for teaching Geography, participates in social transformation and training for the world of work. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion ART |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/56422 10.22409/eg.v9i20.56422 |
url |
https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/56422 |
identifier_str_mv |
10.22409/eg.v9i20.56422 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/56422/34272 https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/56422/34273 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autor https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autor https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil, November 2022. Brasil, Noviembre 2022. Brasil, Novembro de 2022. |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Niterói RJ: Universidade Federal Fluminense Programa de Pós-Graduação em Geografia |
publisher.none.fl_str_mv |
Niterói RJ: Universidade Federal Fluminense Programa de Pós-Graduação em Geografia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Essays of Geography; Vol. 9 No. 20 (2023): Essays of Geography; 12-39 Ensayos de Geografía; Vol. 9 Núm. 20 (2023): Ensaios de Geografía; 12-39 Ensaios de Geografia; v. 9 n. 20 (2023): Ensaios de Geografia; 12-39 2316-8544 10.22409/eg.v9i20 reponame:Ensaios de Geografia instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Ensaios de Geografia |
collection |
Ensaios de Geografia |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaios de Geografia - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
periodicos@proppi.uff.br || revistaensaiosdegeografia@gmail.com |
_version_ |
1797047978265935872 |