“TODAY IS DRAWING DAY”: working Cartography in remote classes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes da Silveira, Patrícia
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensaios de Geografia
Texto Completo: https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/55835
Resumo: In the academic year of 2021, in order to encourage drawing in remote Geography classes (due to the global pandemic of Covid-19) I decided to participate with four classes of the 6th grade of Elementary School in the “Cartography for Children Contest”. In this text, I present some drawings produced by basic education students during cartographic literacy classes. The activity brought new perspectives on school Cartography and led students to realize that they can and should be protagonists in the elaboration of maps.
id UFF-22_e2569c8c7e78e8ae31f32f93937f71fa
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/55835
network_acronym_str UFF-22
network_name_str Ensaios de Geografia
repository_id_str
spelling “TODAY IS DRAWING DAY”: working Cartography in remote classes"HOY ES DÍA DE DIBUJAR": trabajando Cartografía en las clases virtuales“HOJE É DIA DE DESENHAR”: trabalhando Cartografia nas aulas remotasDesenhoAula remotaCartogafiaGeografia Escolar DrawingVirtual LearningCartographySchool GeographyDibujoAprendizaje RemotoCartografíaGeografía EscolarIn the academic year of 2021, in order to encourage drawing in remote Geography classes (due to the global pandemic of Covid-19) I decided to participate with four classes of the 6th grade of Elementary School in the “Cartography for Children Contest”. In this text, I present some drawings produced by basic education students during cartographic literacy classes. The activity brought new perspectives on school Cartography and led students to realize that they can and should be protagonists in the elaboration of maps.En el curso 2021, con el fin de incentivar el dibujo en las clases de Geografía a distancia (debido a la pandemia mundial del Covid-19) decidí participar con cuatro clases del 6º de Primaria en el “Concurso de Cartografía para Niños”. En este texto presento algunos dibujos realizados por estudiantes de educación básica durante clases de alfabetización cartográfica. La actividad trajo nuevas perspectivas sobre la Cartografía escolar y llevó a los estudiantes a darse cuenta de que pueden y deben ser protagonistas en la elaboración de mapas.No ano letivo de 2021, com o objetivo de estimular o desenho nas aulas remotas de Geografia (devido à pandemia global de Covid-19) decidi participar com quatro turmas do 6º ano do Ensino Fundamental do “Concurso Cartografia para Crianças”. Nesse texto, apresento alguns desenhos produzidos por estudantes da educação básica durante as aulas de alfabetização cartográfica. A atividade trouxe novos olhares sobre a Cartografia escolar e levou os estudantes a perceberem que eles podem e devem ser protagonistas na elaboração de mapas.     Niterói RJ: Universidade Federal Fluminense Programa de Pós-Graduação em Geografia2023-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionVISapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/55835Essays of Geography; Vol. 9 No. 20 (2023): Essays of Geography; 215-225Ensayos de Geografía; Vol. 9 Núm. 20 (2023): Ensaios de Geografía; 215-225Ensaios de Geografia; v. 9 n. 20 (2023): Ensaios de Geografia; 215-2252316-854410.22409/eg.v9i20reponame:Ensaios de Geografiainstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/55835/34294https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/55835/34295BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2023 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autorhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGomes da Silveira, Patrícia2023-04-30T17:02:06Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/55835Revistahttps://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/indexPUBhttp://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/oaiperiodicos@proppi.uff.br || revistaensaiosdegeografia@gmail.com2316-85442316-8544opendoar:2023-04-30T17:02:06Ensaios de Geografia - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv “TODAY IS DRAWING DAY”: working Cartography in remote classes
"HOY ES DÍA DE DIBUJAR": trabajando Cartografía en las clases virtuales
“HOJE É DIA DE DESENHAR”: trabalhando Cartografia nas aulas remotas
title “TODAY IS DRAWING DAY”: working Cartography in remote classes
spellingShingle “TODAY IS DRAWING DAY”: working Cartography in remote classes
Gomes da Silveira, Patrícia
Desenho
Aula remota
Cartogafia
Geografia Escolar
Drawing
Virtual Learning
Cartography
School Geography
Dibujo
Aprendizaje Remoto
Cartografía
Geografía Escolar
title_short “TODAY IS DRAWING DAY”: working Cartography in remote classes
title_full “TODAY IS DRAWING DAY”: working Cartography in remote classes
title_fullStr “TODAY IS DRAWING DAY”: working Cartography in remote classes
title_full_unstemmed “TODAY IS DRAWING DAY”: working Cartography in remote classes
title_sort “TODAY IS DRAWING DAY”: working Cartography in remote classes
author Gomes da Silveira, Patrícia
author_facet Gomes da Silveira, Patrícia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes da Silveira, Patrícia
dc.subject.por.fl_str_mv Desenho
Aula remota
Cartogafia
Geografia Escolar
Drawing
Virtual Learning
Cartography
School Geography
Dibujo
Aprendizaje Remoto
Cartografía
Geografía Escolar
topic Desenho
Aula remota
Cartogafia
Geografia Escolar
Drawing
Virtual Learning
Cartography
School Geography
Dibujo
Aprendizaje Remoto
Cartografía
Geografía Escolar
description In the academic year of 2021, in order to encourage drawing in remote Geography classes (due to the global pandemic of Covid-19) I decided to participate with four classes of the 6th grade of Elementary School in the “Cartography for Children Contest”. In this text, I present some drawings produced by basic education students during cartographic literacy classes. The activity brought new perspectives on school Cartography and led students to realize that they can and should be protagonists in the elaboration of maps.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
VIS
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/55835
url https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/55835
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/55835/34294
https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/55835/34295
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autor
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autor
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv Niterói RJ: Universidade Federal Fluminense Programa de Pós-Graduação em Geografia
publisher.none.fl_str_mv Niterói RJ: Universidade Federal Fluminense Programa de Pós-Graduação em Geografia
dc.source.none.fl_str_mv Essays of Geography; Vol. 9 No. 20 (2023): Essays of Geography; 215-225
Ensayos de Geografía; Vol. 9 Núm. 20 (2023): Ensaios de Geografía; 215-225
Ensaios de Geografia; v. 9 n. 20 (2023): Ensaios de Geografia; 215-225
2316-8544
10.22409/eg.v9i20
reponame:Ensaios de Geografia
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Ensaios de Geografia
collection Ensaios de Geografia
repository.name.fl_str_mv Ensaios de Geografia - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv periodicos@proppi.uff.br || revistaensaiosdegeografia@gmail.com
_version_ 1797047978263838720