“TODAY IS DRAWING DAY”: working Cartography in remote classes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensaios de Geografia |
Texto Completo: | https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/55835 |
Resumo: | In the academic year of 2021, in order to encourage drawing in remote Geography classes (due to the global pandemic of Covid-19) I decided to participate with four classes of the 6th grade of Elementary School in the “Cartography for Children Contest”. In this text, I present some drawings produced by basic education students during cartographic literacy classes. The activity brought new perspectives on school Cartography and led students to realize that they can and should be protagonists in the elaboration of maps. |
id |
UFF-22_e2569c8c7e78e8ae31f32f93937f71fa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/55835 |
network_acronym_str |
UFF-22 |
network_name_str |
Ensaios de Geografia |
repository_id_str |
|
spelling |
“TODAY IS DRAWING DAY”: working Cartography in remote classes"HOY ES DÍA DE DIBUJAR": trabajando Cartografía en las clases virtuales“HOJE É DIA DE DESENHAR”: trabalhando Cartografia nas aulas remotasDesenhoAula remotaCartogafiaGeografia Escolar DrawingVirtual LearningCartographySchool GeographyDibujoAprendizaje RemotoCartografíaGeografía EscolarIn the academic year of 2021, in order to encourage drawing in remote Geography classes (due to the global pandemic of Covid-19) I decided to participate with four classes of the 6th grade of Elementary School in the “Cartography for Children Contest”. In this text, I present some drawings produced by basic education students during cartographic literacy classes. The activity brought new perspectives on school Cartography and led students to realize that they can and should be protagonists in the elaboration of maps.En el curso 2021, con el fin de incentivar el dibujo en las clases de Geografía a distancia (debido a la pandemia mundial del Covid-19) decidí participar con cuatro clases del 6º de Primaria en el “Concurso de Cartografía para Niños”. En este texto presento algunos dibujos realizados por estudiantes de educación básica durante clases de alfabetización cartográfica. La actividad trajo nuevas perspectivas sobre la Cartografía escolar y llevó a los estudiantes a darse cuenta de que pueden y deben ser protagonistas en la elaboración de mapas.No ano letivo de 2021, com o objetivo de estimular o desenho nas aulas remotas de Geografia (devido à pandemia global de Covid-19) decidi participar com quatro turmas do 6º ano do Ensino Fundamental do “Concurso Cartografia para Crianças”. Nesse texto, apresento alguns desenhos produzidos por estudantes da educação básica durante as aulas de alfabetização cartográfica. A atividade trouxe novos olhares sobre a Cartografia escolar e levou os estudantes a perceberem que eles podem e devem ser protagonistas na elaboração de mapas. Niterói RJ: Universidade Federal Fluminense Programa de Pós-Graduação em Geografia2023-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionVISapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/55835Essays of Geography; Vol. 9 No. 20 (2023): Essays of Geography; 215-225Ensayos de Geografía; Vol. 9 Núm. 20 (2023): Ensaios de Geografía; 215-225Ensaios de Geografia; v. 9 n. 20 (2023): Ensaios de Geografia; 215-2252316-854410.22409/eg.v9i20reponame:Ensaios de Geografiainstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/55835/34294https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/55835/34295BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2023 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autorhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGomes da Silveira, Patrícia2023-04-30T17:02:06Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/55835Revistahttps://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/indexPUBhttp://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/oaiperiodicos@proppi.uff.br || revistaensaiosdegeografia@gmail.com2316-85442316-8544opendoar:2023-04-30T17:02:06Ensaios de Geografia - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“TODAY IS DRAWING DAY”: working Cartography in remote classes "HOY ES DÍA DE DIBUJAR": trabajando Cartografía en las clases virtuales “HOJE É DIA DE DESENHAR”: trabalhando Cartografia nas aulas remotas |
title |
“TODAY IS DRAWING DAY”: working Cartography in remote classes |
spellingShingle |
“TODAY IS DRAWING DAY”: working Cartography in remote classes Gomes da Silveira, Patrícia Desenho Aula remota Cartogafia Geografia Escolar Drawing Virtual Learning Cartography School Geography Dibujo Aprendizaje Remoto Cartografía Geografía Escolar |
title_short |
“TODAY IS DRAWING DAY”: working Cartography in remote classes |
title_full |
“TODAY IS DRAWING DAY”: working Cartography in remote classes |
title_fullStr |
“TODAY IS DRAWING DAY”: working Cartography in remote classes |
title_full_unstemmed |
“TODAY IS DRAWING DAY”: working Cartography in remote classes |
title_sort |
“TODAY IS DRAWING DAY”: working Cartography in remote classes |
author |
Gomes da Silveira, Patrícia |
author_facet |
Gomes da Silveira, Patrícia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes da Silveira, Patrícia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Desenho Aula remota Cartogafia Geografia Escolar Drawing Virtual Learning Cartography School Geography Dibujo Aprendizaje Remoto Cartografía Geografía Escolar |
topic |
Desenho Aula remota Cartogafia Geografia Escolar Drawing Virtual Learning Cartography School Geography Dibujo Aprendizaje Remoto Cartografía Geografía Escolar |
description |
In the academic year of 2021, in order to encourage drawing in remote Geography classes (due to the global pandemic of Covid-19) I decided to participate with four classes of the 6th grade of Elementary School in the “Cartography for Children Contest”. In this text, I present some drawings produced by basic education students during cartographic literacy classes. The activity brought new perspectives on school Cartography and led students to realize that they can and should be protagonists in the elaboration of maps. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion VIS |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/55835 |
url |
https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/55835 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/55835/34294 https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/55835/34295 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autor https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autor https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil Brasil Brasil |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Niterói RJ: Universidade Federal Fluminense Programa de Pós-Graduação em Geografia |
publisher.none.fl_str_mv |
Niterói RJ: Universidade Federal Fluminense Programa de Pós-Graduação em Geografia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Essays of Geography; Vol. 9 No. 20 (2023): Essays of Geography; 215-225 Ensayos de Geografía; Vol. 9 Núm. 20 (2023): Ensaios de Geografía; 215-225 Ensaios de Geografia; v. 9 n. 20 (2023): Ensaios de Geografia; 215-225 2316-8544 10.22409/eg.v9i20 reponame:Ensaios de Geografia instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Ensaios de Geografia |
collection |
Ensaios de Geografia |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaios de Geografia - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
periodicos@proppi.uff.br || revistaensaiosdegeografia@gmail.com |
_version_ |
1797047978263838720 |