Jovens e Adultos em Processo de Alfabetização: voz e vida, revelações e expectativas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2004 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
Texto Completo: | https://app.uff.br/riuff/handle/1/20942 |
Resumo: | This essay has an objective to investigate the reasons why nine young guys and adults formally started their studies or just restarted it. Taking as a theoreticalmethodological references Bakhtin, Dias and Ginzburg, among other authors, searching for the comprehension of these guys life histories, better saying, to listen to their voices, to beyond of a point-of-view demanded by the official speech, which considers the illiteracy as something bad that should be cut in the beginning. We discuss the literacy concepts, besides the way to learn to read and write, that matters for the research, based mainly on Soares, Kleiman and Goulart. The study is carried out in a qualitative character: the empirical material was collected by the conversations,questionnaires, speech/narrative produced in situation of a focal group. The meaning of the literacy/educational background were categorized from a dialogue with Melo, searching for a inclusive listening of the priorities pointed out by the formal primary learners. The literacy components argued into Tolchinsky bases, showed us the necessities of the primary learners in the literacy process which considers the reality in which they live and also their requests for the several social practices from reading and writing matters. |
id |
UFF-2_919b5cd2e140077949840210c67346f5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:app.uff.br:1/20942 |
network_acronym_str |
UFF-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository_id_str |
2120 |
spelling |
Jovens e Adultos em Processo de Alfabetização: voz e vida, revelações e expectativasYoungsters and Adults in the Literacy Process: voice and life, revelations and expectationsAlfabetizaçãoJovens e adultosLetramentoIdentidadeEscolarizaçãoAnalfabetismoEnsino-AprendizagemMétodos e Técnicas de EnsinoFundamentos da EducaçãoPlanejamento e Avaliação EducacionalAlfabetização de adultosLiteracyYoungsters and adults and to learn to read and writeCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis essay has an objective to investigate the reasons why nine young guys and adults formally started their studies or just restarted it. Taking as a theoreticalmethodological references Bakhtin, Dias and Ginzburg, among other authors, searching for the comprehension of these guys life histories, better saying, to listen to their voices, to beyond of a point-of-view demanded by the official speech, which considers the illiteracy as something bad that should be cut in the beginning. We discuss the literacy concepts, besides the way to learn to read and write, that matters for the research, based mainly on Soares, Kleiman and Goulart. The study is carried out in a qualitative character: the empirical material was collected by the conversations,questionnaires, speech/narrative produced in situation of a focal group. The meaning of the literacy/educational background were categorized from a dialogue with Melo, searching for a inclusive listening of the priorities pointed out by the formal primary learners. The literacy components argued into Tolchinsky bases, showed us the necessities of the primary learners in the literacy process which considers the reality in which they live and also their requests for the several social practices from reading and writing matters.Este estudo tem como objetivo investigar os fatores que levam nove jovens e adultos a iniciarem seus estudos formalmente ou a reiniciarem estes estudos. Tomando como referências teórico-metodológicas Bakhtin, Dias e Ginzburg, entre outros autores, buscamos compreender as histórias de vida dos sujeitos pesquisados, ou seja, ouvir suas vozes, para além de uma ótica imposta pelo discurso oficial, que considera o analfabetismo como um “mal a ser cortado pela raiz”. Discutimos os conceitos de alfabetização e letramento, relevantes para a pesquisa, respaldadas em Soares, Kleiman e Goulart, principalmente. É realizado um estudo de caráter qualitativo, em que utilizamos o paradigma indiciário como referência para a constituição de dados. O material empírico foi colhido por meio de conversas, questionários e de falas/narrativas produzidas em situação de grupo focal. Os significados da alfabetização/escolarização foram categorizados a partir de um diálogo com Melo, buscando uma escuta inclusiva das prioridades apontadas pelos alfabetizandos. Os componentes do letramento, discutidos com base em Tolchinsky, revelaram a necessidade dos alfabetizandos de um processo de alfabetização que leve em conta a realidade em que vivem e suas demandas por práticas sociais diversas de leitura e de escrita.Universidade Federal FluminensePrograma de Pós-graduação em EducaçãoEducaçãoBRUFFGoulart, Cecilia Maria AldigueriCPF:29862523700Berenblum, Andrea SoniaCPF:12343254466http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768581E6Vargas, Sonia Maria deCPF:33847568787http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4795689P6Garcia, Inez Helena Muniz2021-03-10T20:51:35Z2005-02-252021-03-10T20:51:35Z2004-07-02info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/20942porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:51:35Zoai:app.uff.br:1/20942Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202024-08-19T11:18:38.187129Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Jovens e Adultos em Processo de Alfabetização: voz e vida, revelações e expectativas Youngsters and Adults in the Literacy Process: voice and life, revelations and expectations |
title |
Jovens e Adultos em Processo de Alfabetização: voz e vida, revelações e expectativas |
spellingShingle |
Jovens e Adultos em Processo de Alfabetização: voz e vida, revelações e expectativas Garcia, Inez Helena Muniz Alfabetização Jovens e adultos Letramento Identidade Escolarização Analfabetismo Ensino-Aprendizagem Métodos e Técnicas de Ensino Fundamentos da Educação Planejamento e Avaliação Educacional Alfabetização de adultos Literacy Youngsters and adults and to learn to read and write CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Jovens e Adultos em Processo de Alfabetização: voz e vida, revelações e expectativas |
title_full |
Jovens e Adultos em Processo de Alfabetização: voz e vida, revelações e expectativas |
title_fullStr |
Jovens e Adultos em Processo de Alfabetização: voz e vida, revelações e expectativas |
title_full_unstemmed |
Jovens e Adultos em Processo de Alfabetização: voz e vida, revelações e expectativas |
title_sort |
Jovens e Adultos em Processo de Alfabetização: voz e vida, revelações e expectativas |
author |
Garcia, Inez Helena Muniz |
author_facet |
Garcia, Inez Helena Muniz |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Goulart, Cecilia Maria Aldigueri CPF:29862523700 Berenblum, Andrea Sonia CPF:12343254466 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768581E6 Vargas, Sonia Maria de CPF:33847568787 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4795689P6 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Garcia, Inez Helena Muniz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Alfabetização Jovens e adultos Letramento Identidade Escolarização Analfabetismo Ensino-Aprendizagem Métodos e Técnicas de Ensino Fundamentos da Educação Planejamento e Avaliação Educacional Alfabetização de adultos Literacy Youngsters and adults and to learn to read and write CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Alfabetização Jovens e adultos Letramento Identidade Escolarização Analfabetismo Ensino-Aprendizagem Métodos e Técnicas de Ensino Fundamentos da Educação Planejamento e Avaliação Educacional Alfabetização de adultos Literacy Youngsters and adults and to learn to read and write CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This essay has an objective to investigate the reasons why nine young guys and adults formally started their studies or just restarted it. Taking as a theoreticalmethodological references Bakhtin, Dias and Ginzburg, among other authors, searching for the comprehension of these guys life histories, better saying, to listen to their voices, to beyond of a point-of-view demanded by the official speech, which considers the illiteracy as something bad that should be cut in the beginning. We discuss the literacy concepts, besides the way to learn to read and write, that matters for the research, based mainly on Soares, Kleiman and Goulart. The study is carried out in a qualitative character: the empirical material was collected by the conversations,questionnaires, speech/narrative produced in situation of a focal group. The meaning of the literacy/educational background were categorized from a dialogue with Melo, searching for a inclusive listening of the priorities pointed out by the formal primary learners. The literacy components argued into Tolchinsky bases, showed us the necessities of the primary learners in the literacy process which considers the reality in which they live and also their requests for the several social practices from reading and writing matters. |
publishDate |
2004 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2004-07-02 2005-02-25 2021-03-10T20:51:35Z 2021-03-10T20:51:35Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/20942 |
url |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/20942 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
CC-BY-SA info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
CC-BY-SA |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal Fluminense Programa de Pós-graduação em Educação Educação BR UFF |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal Fluminense Programa de Pós-graduação em Educação Educação BR UFF |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
riuff@id.uff.br |
_version_ |
1811823718937133056 |