Jovens e Adultos em Processo de Alfabetização: voz e vida, revelações e expectativas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Garcia, Inez Helena Muniz
Data de Publicação: 2004
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
Texto Completo: https://app.uff.br/riuff/handle/1/20942
Resumo: This essay has an objective to investigate the reasons why nine young guys and adults formally started their studies or just restarted it. Taking as a theoreticalmethodological references Bakhtin, Dias and Ginzburg, among other authors, searching for the comprehension of these guys life histories, better saying, to listen to their voices, to beyond of a point-of-view demanded by the official speech, which considers the illiteracy as something bad that should be cut in the beginning. We discuss the literacy concepts, besides the way to learn to read and write, that matters for the research, based mainly on Soares, Kleiman and Goulart. The study is carried out in a qualitative character: the empirical material was collected by the conversations,questionnaires, speech/narrative produced in situation of a focal group. The meaning of the literacy/educational background were categorized from a dialogue with Melo, searching for a inclusive listening of the priorities pointed out by the formal primary learners. The literacy components argued into Tolchinsky bases, showed us the necessities of the primary learners in the literacy process which considers the reality in which they live and also their requests for the several social practices from reading and writing matters.
id UFF-2_919b5cd2e140077949840210c67346f5
oai_identifier_str oai:app.uff.br:1/20942
network_acronym_str UFF-2
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository_id_str 2120
spelling Jovens e Adultos em Processo de Alfabetização: voz e vida, revelações e expectativasYoungsters and Adults in the Literacy Process: voice and life, revelations and expectationsAlfabetizaçãoJovens e adultosLetramentoIdentidadeEscolarizaçãoAnalfabetismoEnsino-AprendizagemMétodos e Técnicas de EnsinoFundamentos da EducaçãoPlanejamento e Avaliação EducacionalAlfabetização de adultosLiteracyYoungsters and adults and to learn to read and writeCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis essay has an objective to investigate the reasons why nine young guys and adults formally started their studies or just restarted it. Taking as a theoreticalmethodological references Bakhtin, Dias and Ginzburg, among other authors, searching for the comprehension of these guys life histories, better saying, to listen to their voices, to beyond of a point-of-view demanded by the official speech, which considers the illiteracy as something bad that should be cut in the beginning. We discuss the literacy concepts, besides the way to learn to read and write, that matters for the research, based mainly on Soares, Kleiman and Goulart. The study is carried out in a qualitative character: the empirical material was collected by the conversations,questionnaires, speech/narrative produced in situation of a focal group. The meaning of the literacy/educational background were categorized from a dialogue with Melo, searching for a inclusive listening of the priorities pointed out by the formal primary learners. The literacy components argued into Tolchinsky bases, showed us the necessities of the primary learners in the literacy process which considers the reality in which they live and also their requests for the several social practices from reading and writing matters.Este estudo tem como objetivo investigar os fatores que levam nove jovens e adultos a iniciarem seus estudos formalmente ou a reiniciarem estes estudos. Tomando como referências teórico-metodológicas Bakhtin, Dias e Ginzburg, entre outros autores, buscamos compreender as histórias de vida dos sujeitos pesquisados, ou seja, ouvir suas vozes, para além de uma ótica imposta pelo discurso oficial, que considera o analfabetismo como um “mal a ser cortado pela raiz”. Discutimos os conceitos de alfabetização e letramento, relevantes para a pesquisa, respaldadas em Soares, Kleiman e Goulart, principalmente. É realizado um estudo de caráter qualitativo, em que utilizamos o paradigma indiciário como referência para a constituição de dados. O material empírico foi colhido por meio de conversas, questionários e de falas/narrativas produzidas em situação de grupo focal. Os significados da alfabetização/escolarização foram categorizados a partir de um diálogo com Melo, buscando uma escuta inclusiva das prioridades apontadas pelos alfabetizandos. Os componentes do letramento, discutidos com base em Tolchinsky, revelaram a necessidade dos alfabetizandos de um processo de alfabetização que leve em conta a realidade em que vivem e suas demandas por práticas sociais diversas de leitura e de escrita.Universidade Federal FluminensePrograma de Pós-graduação em EducaçãoEducaçãoBRUFFGoulart, Cecilia Maria AldigueriCPF:29862523700Berenblum, Andrea SoniaCPF:12343254466http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768581E6Vargas, Sonia Maria deCPF:33847568787http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4795689P6Garcia, Inez Helena Muniz2021-03-10T20:51:35Z2005-02-252021-03-10T20:51:35Z2004-07-02info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/20942porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:51:35Zoai:app.uff.br:1/20942Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202024-08-19T11:18:38.187129Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv Jovens e Adultos em Processo de Alfabetização: voz e vida, revelações e expectativas
Youngsters and Adults in the Literacy Process: voice and life, revelations and expectations
title Jovens e Adultos em Processo de Alfabetização: voz e vida, revelações e expectativas
spellingShingle Jovens e Adultos em Processo de Alfabetização: voz e vida, revelações e expectativas
Garcia, Inez Helena Muniz
Alfabetização
Jovens e adultos
Letramento
Identidade
Escolarização
Analfabetismo
Ensino-Aprendizagem
Métodos e Técnicas de Ensino
Fundamentos da Educação
Planejamento e Avaliação Educacional
Alfabetização de adultos
Literacy
Youngsters and adults and to learn to read and write
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Jovens e Adultos em Processo de Alfabetização: voz e vida, revelações e expectativas
title_full Jovens e Adultos em Processo de Alfabetização: voz e vida, revelações e expectativas
title_fullStr Jovens e Adultos em Processo de Alfabetização: voz e vida, revelações e expectativas
title_full_unstemmed Jovens e Adultos em Processo de Alfabetização: voz e vida, revelações e expectativas
title_sort Jovens e Adultos em Processo de Alfabetização: voz e vida, revelações e expectativas
author Garcia, Inez Helena Muniz
author_facet Garcia, Inez Helena Muniz
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Goulart, Cecilia Maria Aldigueri
CPF:29862523700
Berenblum, Andrea Sonia
CPF:12343254466
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768581E6
Vargas, Sonia Maria de
CPF:33847568787
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4795689P6
dc.contributor.author.fl_str_mv Garcia, Inez Helena Muniz
dc.subject.por.fl_str_mv Alfabetização
Jovens e adultos
Letramento
Identidade
Escolarização
Analfabetismo
Ensino-Aprendizagem
Métodos e Técnicas de Ensino
Fundamentos da Educação
Planejamento e Avaliação Educacional
Alfabetização de adultos
Literacy
Youngsters and adults and to learn to read and write
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Alfabetização
Jovens e adultos
Letramento
Identidade
Escolarização
Analfabetismo
Ensino-Aprendizagem
Métodos e Técnicas de Ensino
Fundamentos da Educação
Planejamento e Avaliação Educacional
Alfabetização de adultos
Literacy
Youngsters and adults and to learn to read and write
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This essay has an objective to investigate the reasons why nine young guys and adults formally started their studies or just restarted it. Taking as a theoreticalmethodological references Bakhtin, Dias and Ginzburg, among other authors, searching for the comprehension of these guys life histories, better saying, to listen to their voices, to beyond of a point-of-view demanded by the official speech, which considers the illiteracy as something bad that should be cut in the beginning. We discuss the literacy concepts, besides the way to learn to read and write, that matters for the research, based mainly on Soares, Kleiman and Goulart. The study is carried out in a qualitative character: the empirical material was collected by the conversations,questionnaires, speech/narrative produced in situation of a focal group. The meaning of the literacy/educational background were categorized from a dialogue with Melo, searching for a inclusive listening of the priorities pointed out by the formal primary learners. The literacy components argued into Tolchinsky bases, showed us the necessities of the primary learners in the literacy process which considers the reality in which they live and also their requests for the several social practices from reading and writing matters.
publishDate 2004
dc.date.none.fl_str_mv 2004-07-02
2005-02-25
2021-03-10T20:51:35Z
2021-03-10T20:51:35Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://app.uff.br/riuff/handle/1/20942
url https://app.uff.br/riuff/handle/1/20942
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal Fluminense
Programa de Pós-graduação em Educação
Educação
BR
UFF
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal Fluminense
Programa de Pós-graduação em Educação
Educação
BR
UFF
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv riuff@id.uff.br
_version_ 1811823718937133056