Programa Escola Zé Peão: uso social da leitura e da escrita dos operários-educandos da construção civil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/9878 |
Resumo: | This research aimed to investigate how the students of the Zé Peão School Program (PEZP) make use of the reading and the writing, through literacy perspective in their social relations. As regards the theoretical foundations of literacy for realizing this work, we search for support in the historical-cultural approach. It is a qualitative research, with a case study. Data were collected from the non-participant observation technique, in classrooms located at construction sites, in the space of initial and continuing training of PEZP, and observations were recorded in a field diary. Data were also collected by conducting semi-structured interviews with the workers learners. The results revealed that the students surveyed exercise literate social practices and recognize the reading and writing value to their activities and solving everyday problems. Our findings indicate the importance of working pedagogical practices in the process of teaching youths and adults how to read and write, through the perspective of social use of reading and writing. |
id |
UFPB_6a9f8298a63060ac7fa174bd5c2c8cc0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufpb.br:tede/9878 |
network_acronym_str |
UFPB |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository_id_str |
|
spelling |
Programa Escola Zé Peão: uso social da leitura e da escrita dos operários-educandos da construção civilLetramento socialAlfabetizaçãoEducação de jovens e adultosLiteracyHow to read and write processEducation of youths and adultsCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis research aimed to investigate how the students of the Zé Peão School Program (PEZP) make use of the reading and the writing, through literacy perspective in their social relations. As regards the theoretical foundations of literacy for realizing this work, we search for support in the historical-cultural approach. It is a qualitative research, with a case study. Data were collected from the non-participant observation technique, in classrooms located at construction sites, in the space of initial and continuing training of PEZP, and observations were recorded in a field diary. Data were also collected by conducting semi-structured interviews with the workers learners. The results revealed that the students surveyed exercise literate social practices and recognize the reading and writing value to their activities and solving everyday problems. Our findings indicate the importance of working pedagogical practices in the process of teaching youths and adults how to read and write, through the perspective of social use of reading and writing.Esta pesquisa teve como objetivo investigar como os educandos do Programa Escola Zé Peão (PEZP) fazem uso da leitura e da escrita, na perspectiva do letramento em suas relações sociais. No que refere aos fundamentos teóricos do letramento para a relização deste trabalho, buscou-se suporte na abordagem histórico-cultural. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, do tipo estudo de caso. Os dados foram coletados a partir da técnica de observação não participante, nas salas de aula localizadas nos canteiros de obras, no espaço da formação inicial e continuada do PEZP, tendo as observações sido registradas em diário de campo. Os dados foram coletados por meio da realização de entrevistas semiestruturadas com os educandos-operários. Os resultados revelaram que os educandos pesquisados exercem práticas socias letradas e reconhecem o valor da leitura e da escrita para as suas atividades e a resolução de problemas cotidianos. As conclusões indicam a importância de serem trabalhadas as práticas pedagógicas, no processo de alfabetização de jovens e adultos, na perspectiva do uso social da leitura e da escrita.Universidade Federal da ParaíbaBrasilEducaçãoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFPBSilva, Eduardo Jorge Lopes daBühne, Antonaide Rodrigues2018-05-15T12:34:45Z2018-07-20T23:56:11Z2018-07-20T23:56:11Z2016-02-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfBÜHNE, Antonaide Rodrigues. Programa Escola Zé Peão: uso social da leitura e da escrita dos operários-educandos da construção civil. 2016. 94 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2016.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/9878porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T02:12:50Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/9878Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T02:12:50Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Programa Escola Zé Peão: uso social da leitura e da escrita dos operários-educandos da construção civil |
title |
Programa Escola Zé Peão: uso social da leitura e da escrita dos operários-educandos da construção civil |
spellingShingle |
Programa Escola Zé Peão: uso social da leitura e da escrita dos operários-educandos da construção civil Bühne, Antonaide Rodrigues Letramento social Alfabetização Educação de jovens e adultos Literacy How to read and write process Education of youths and adults CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Programa Escola Zé Peão: uso social da leitura e da escrita dos operários-educandos da construção civil |
title_full |
Programa Escola Zé Peão: uso social da leitura e da escrita dos operários-educandos da construção civil |
title_fullStr |
Programa Escola Zé Peão: uso social da leitura e da escrita dos operários-educandos da construção civil |
title_full_unstemmed |
Programa Escola Zé Peão: uso social da leitura e da escrita dos operários-educandos da construção civil |
title_sort |
Programa Escola Zé Peão: uso social da leitura e da escrita dos operários-educandos da construção civil |
author |
Bühne, Antonaide Rodrigues |
author_facet |
Bühne, Antonaide Rodrigues |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Silva, Eduardo Jorge Lopes da |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bühne, Antonaide Rodrigues |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Letramento social Alfabetização Educação de jovens e adultos Literacy How to read and write process Education of youths and adults CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Letramento social Alfabetização Educação de jovens e adultos Literacy How to read and write process Education of youths and adults CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This research aimed to investigate how the students of the Zé Peão School Program (PEZP) make use of the reading and the writing, through literacy perspective in their social relations. As regards the theoretical foundations of literacy for realizing this work, we search for support in the historical-cultural approach. It is a qualitative research, with a case study. Data were collected from the non-participant observation technique, in classrooms located at construction sites, in the space of initial and continuing training of PEZP, and observations were recorded in a field diary. Data were also collected by conducting semi-structured interviews with the workers learners. The results revealed that the students surveyed exercise literate social practices and recognize the reading and writing value to their activities and solving everyday problems. Our findings indicate the importance of working pedagogical practices in the process of teaching youths and adults how to read and write, through the perspective of social use of reading and writing. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-02-29 2018-05-15T12:34:45Z 2018-07-20T23:56:11Z 2018-07-20T23:56:11Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
BÜHNE, Antonaide Rodrigues. Programa Escola Zé Peão: uso social da leitura e da escrita dos operários-educandos da construção civil. 2016. 94 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2016. https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/9878 |
identifier_str_mv |
BÜHNE, Antonaide Rodrigues. Programa Escola Zé Peão: uso social da leitura e da escrita dos operários-educandos da construção civil. 2016. 94 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2016. |
url |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/9878 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil Educação Programa de Pós-Graduação em Educação UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil Educação Programa de Pós-Graduação em Educação UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br |
_version_ |
1801842893642530816 |