A proposta curricular para o ensino de língua portuguesa no Estado do RIo de Janeiro do início do século XXI : uma orquestra discursiva de vozes
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
Texto Completo: | https://app.uff.br/riuff/handle/1/18200 |
Resumo: | The present project of research aims at investigating how the official speech of Secretaria Estadual de Educação do Rio de Janeiro about the teaching of Portuguese Language at state public schools is organized. It also aims at understanding how the discursive voice which articulate this discourse, considering that the teacher is a privileged reader. To do so, the curricular proposal for the teaching of the Portuguese Language, produced in the document of Curricular Reorientation given to schools in 2006, is taken as object of analysis, including the Didactic Materials elaborated by the teachers. In this proposal, the discourse of the official document concerning the valued conception of language and the teaching of language is object of analysis, taking into account its end, that is, the reader. This study takes as methodological strategy the documental analysis, using the sociohistorical approach in the qualitative research of bathkinian inspiration. The theoretical basis that supports this research is Mikhail Bakhtin s theory of enunciation. According to the author, it is assumed that the language is essencially dialogical, that discourses are characterized by the diversity of voices and that the Curricular Reorientation is a discursive genre. |
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A proposta curricular para o ensino de língua portuguesa no Estado do RIo de Janeiro do início do século XXI : uma orquestra discursiva de vozesEducaçãoLinguagemLíngua portuguesaEstudo e ensinoCurrículoProposta curricularLíngua portuguesaDiscursoConcepção dialógica de linguagemRio de Janeiro (RJ)Curricular proposalPortuguese languageDiscourseDialogical conception of languageCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe present project of research aims at investigating how the official speech of Secretaria Estadual de Educação do Rio de Janeiro about the teaching of Portuguese Language at state public schools is organized. It also aims at understanding how the discursive voice which articulate this discourse, considering that the teacher is a privileged reader. To do so, the curricular proposal for the teaching of the Portuguese Language, produced in the document of Curricular Reorientation given to schools in 2006, is taken as object of analysis, including the Didactic Materials elaborated by the teachers. In this proposal, the discourse of the official document concerning the valued conception of language and the teaching of language is object of analysis, taking into account its end, that is, the reader. This study takes as methodological strategy the documental analysis, using the sociohistorical approach in the qualitative research of bathkinian inspiration. The theoretical basis that supports this research is Mikhail Bakhtin s theory of enunciation. According to the author, it is assumed that the language is essencially dialogical, that discourses are characterized by the diversity of voices and that the Curricular Reorientation is a discursive genre.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorO presente projeto de pesquisa tem por objetivo investigar como se organiza o discurso oficial da Secretaria Estadual de Educação do Rio de Janeiro para o ensino da Língua Portuguesa nas escolas públicas do Estado. Almeja também compreender como se articulam as vozes discursivas que organizam esse discurso, considerando que o professor é leitor privilegiado. Para tanto, toma-se como objeto de análise a proposta curricular para o ensino de Língua Portuguesa, produzida no documento de Reorientação Curricular entregue às escolas em 2006, incluindo os Materiais Didáticos elaborados pelos professores. Nessa proposta, é objeto de análise o discurso do documento oficial no que tange à concepção de linguagem priorizada e ao objetivo do ensino da língua, tendo em vista o seu direcionamento, ou seja, seu leitor. Esta pesquisa toma como estratégia metodológica a análise documental, utilizando a abordagem sócio-histórica na pesquisa qualitativa de inspiração bakhtiniana. A base teórica que sustenta, principalmente, esta pesquisa é a teoria da enunciação de Mikhail Bakhtin. A partir do autor, assumo os pressupostos de que a linguagem é essencialmente dialógica, de que os discursos são caracterizados pela diversidade de vozes e o de que a Reorientação Curricular é um gênero discursivo.Programa de Pós-graduação em EducaçãoEducaçãoGoulart, Cecilia Maria AldigueriCPF:29862523700Frigotto, Edith Ione dos SantosCPF:11231231222http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4782150T0Zaccur, Edwiges Guiomar dos SantosCPF:64029336787http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4727346J6Marinho, MarildesCPF:45120988022http://lattes.cnpq.br/5473413841465155Silva, Vanessa Souza da2021-03-10T20:43:53Z2008-12-102021-03-10T20:43:53Z2008-03-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/18200porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:43:53Zoai:app.uff.br:1/18200Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202024-08-19T10:59:54.132811Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
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