Apocalypses and Catastrophes: The Place of Dystopia in Contemporary Narratives of Angolan Literature and Cinema
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Gragoatá |
Texto Completo: | https://periodicos.uff.br/gragoata/article/view/47011 |
Resumo: | The article aims to reflect on temporalities and dystopic times present in contemporary narratives of Angola, in both literature and cinema. Based on the novels O desejo de Kianda (1995) and O quase fim do mundo (2008), by Pepetela, and in the film Ar condicionado (2020), by the filmmaker Fradique (Mário Bastos) and the producer Jorge Cohen, it is intended to carry out a survey of allegorical representations, investigating and discussing their respective meanings and the place of criticism and resistance in narratives considered dystopian. |
id |
UFF-6_0f3dfba4fc49ae20598fa5566702160a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47011 |
network_acronym_str |
UFF-6 |
network_name_str |
Gragoatá |
repository_id_str |
|
spelling |
Apocalypses and Catastrophes: The Place of Dystopia in Contemporary Narratives of Angolan Literature and CinemaApocalipses e catástrofes: o lugar da distopia em narrativas contemporâneas da literatura e do cinema angolanosAngola. Literatura. Cinema. Distopia. Resistência.The article aims to reflect on temporalities and dystopic times present in contemporary narratives of Angola, in both literature and cinema. Based on the novels O desejo de Kianda (1995) and O quase fim do mundo (2008), by Pepetela, and in the film Ar condicionado (2020), by the filmmaker Fradique (Mário Bastos) and the producer Jorge Cohen, it is intended to carry out a survey of allegorical representations, investigating and discussing their respective meanings and the place of criticism and resistance in narratives considered dystopian.O artigo almeja refletir acerca de temporalidades e tempos distópicos presentes em narrativas contemporâneas de Angola, tanto no âmbito da literatura como do cinema. Com base nos romances O desejo de Kianda (1995) e O quase fim do mundo (2008), de Pepetela, e no filme Ar condicionado (2020), do cineasta Fradique (Mário Bastos) e do produtor Jorge Cohen, pretende-se efetuar um levantamento de representações alegóricas, investigando e discutindo seus respectivos significados e o lugar da crítica e da resistência em narrativas consideradas distópicas.Universidade Federal Fluminense2021-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uff.br/gragoata/article/view/4701110.22409/gragoata.v26i55.47011Gragoatá; Vol. 26 No. 55 (2021): Distopia na arte contemporânea: uma estética de resistência ou de submissão?; 664-688Gragoatá; v. 26 n. 55 (2021): Distopia na arte contemporânea: uma estética de resistência ou de submissão?; 664-6882358-41141413-907310.22409/gragoata.v26i55reponame:Gragoatáinstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/gragoata/article/view/47011/29119Copyright (c) 2021 Gragoatáinfo:eu-repo/semantics/openAccessTindó Secco, Carmem Lucia2021-10-08T04:10:41Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47011Revistahttps://periodicos.uff.br/gragoataPUBhttps://periodicos.uff.br/gragoata/oai||revistagragoata@gmail.com2358-41141413-9073opendoar:2021-10-08T04:10:41Gragoatá - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Apocalypses and Catastrophes: The Place of Dystopia in Contemporary Narratives of Angolan Literature and Cinema Apocalipses e catástrofes: o lugar da distopia em narrativas contemporâneas da literatura e do cinema angolanos |
title |
Apocalypses and Catastrophes: The Place of Dystopia in Contemporary Narratives of Angolan Literature and Cinema |
spellingShingle |
Apocalypses and Catastrophes: The Place of Dystopia in Contemporary Narratives of Angolan Literature and Cinema Tindó Secco, Carmem Lucia Angola. Literatura. Cinema. Distopia. Resistência. |
title_short |
Apocalypses and Catastrophes: The Place of Dystopia in Contemporary Narratives of Angolan Literature and Cinema |
title_full |
Apocalypses and Catastrophes: The Place of Dystopia in Contemporary Narratives of Angolan Literature and Cinema |
title_fullStr |
Apocalypses and Catastrophes: The Place of Dystopia in Contemporary Narratives of Angolan Literature and Cinema |
title_full_unstemmed |
Apocalypses and Catastrophes: The Place of Dystopia in Contemporary Narratives of Angolan Literature and Cinema |
title_sort |
Apocalypses and Catastrophes: The Place of Dystopia in Contemporary Narratives of Angolan Literature and Cinema |
author |
Tindó Secco, Carmem Lucia |
author_facet |
Tindó Secco, Carmem Lucia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tindó Secco, Carmem Lucia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Angola. Literatura. Cinema. Distopia. Resistência. |
topic |
Angola. Literatura. Cinema. Distopia. Resistência. |
description |
The article aims to reflect on temporalities and dystopic times present in contemporary narratives of Angola, in both literature and cinema. Based on the novels O desejo de Kianda (1995) and O quase fim do mundo (2008), by Pepetela, and in the film Ar condicionado (2020), by the filmmaker Fradique (Mário Bastos) and the producer Jorge Cohen, it is intended to carry out a survey of allegorical representations, investigating and discussing their respective meanings and the place of criticism and resistance in narratives considered dystopian. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/gragoata/article/view/47011 10.22409/gragoata.v26i55.47011 |
url |
https://periodicos.uff.br/gragoata/article/view/47011 |
identifier_str_mv |
10.22409/gragoata.v26i55.47011 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/gragoata/article/view/47011/29119 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Gragoatá info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Gragoatá |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal Fluminense |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal Fluminense |
dc.source.none.fl_str_mv |
Gragoatá; Vol. 26 No. 55 (2021): Distopia na arte contemporânea: uma estética de resistência ou de submissão?; 664-688 Gragoatá; v. 26 n. 55 (2021): Distopia na arte contemporânea: uma estética de resistência ou de submissão?; 664-688 2358-4114 1413-9073 10.22409/gragoata.v26i55 reponame:Gragoatá instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Gragoatá |
collection |
Gragoatá |
repository.name.fl_str_mv |
Gragoatá - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistagragoata@gmail.com |
_version_ |
1799705503193890816 |