Enseñanza por la Investigación y el desarrollo de Competencias Científicas: Análisis de producciones gráficas de estudiantes de un Club de Ciencias en la Amazonía
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Insignare Scientia |
Texto Completo: | https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13164 |
Resumo: | Training citizens capable of developing competences associated with the construction, appropriation and critical use of scientific knowledge in their individual or collective reality is the objective of competence-based education. From this context, we seek to understand how the use of Teaching by Investigation can favor or enhance the development of Scientific Competencies in its conceptual and procedural dimension. For this, we carried out a Case Study, through a qualitative approach, where we analyzed the graphic productions of 22 students from a Science Club in the Amazon that were carried out during the Writing and Drawing stage of an Investigative Teaching Sequence (SEI) that addressed the “Boat Problem”, seeking to identify the presence of Scientific Competence Indicators (SCI) associated with the aforementioned dimensions. In the methodological design, we created a rubric based on our theoretical framework composed of five ICC for each analyzed dimension. The results show that most graphic productions presented ICC associated with the procedural dimension and a satisfactory number presented ICC of the conceptual dimension, showing that the investigative approach favors and provides opportunities for the development of skills of a technical and methodological nature of scientific work and of a cognitive nature as learning scientific concepts. |
id |
UFFS-2_21c57ad36e94aa8cc489e0a62d8c9614 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.192.168.253.137:article/13164 |
network_acronym_str |
UFFS-2 |
network_name_str |
Revista Insignare Scientia |
repository_id_str |
|
spelling |
Enseñanza por la Investigación y el desarrollo de Competencias Científicas: Análisis de producciones gráficas de estudiantes de un Club de Ciencias en la AmazoníaTeaching by Research and the development of Scientific Competencies: Analysis of graphic productions by students of a Science Club in the AmazonEnsino por Investigação e o desenvolvimento de Competências Científicas: análise de produções gráficas de estudantes de um clube de ciências na AmazôniaTraining citizens capable of developing competences associated with the construction, appropriation and critical use of scientific knowledge in their individual or collective reality is the objective of competence-based education. From this context, we seek to understand how the use of Teaching by Investigation can favor or enhance the development of Scientific Competencies in its conceptual and procedural dimension. For this, we carried out a Case Study, through a qualitative approach, where we analyzed the graphic productions of 22 students from a Science Club in the Amazon that were carried out during the Writing and Drawing stage of an Investigative Teaching Sequence (SEI) that addressed the “Boat Problem”, seeking to identify the presence of Scientific Competence Indicators (SCI) associated with the aforementioned dimensions. In the methodological design, we created a rubric based on our theoretical framework composed of five ICC for each analyzed dimension. The results show that most graphic productions presented ICC associated with the procedural dimension and a satisfactory number presented ICC of the conceptual dimension, showing that the investigative approach favors and provides opportunities for the development of skills of a technical and methodological nature of scientific work and of a cognitive nature as learning scientific concepts.Formar cidadãos capazes de desenvolver competências associadas à construção, apropriação e utilização crítica de conhecimentos científicos em sua realidade individual ou coletiva é o objetivo do ensino baseado em competências. A partir deste contexto, buscamos compreender de que maneira a utilização do Ensino por Investigação pode favorecer ou potencializar o desenvolvimento de Competências Científicas em sua dimensão conceitual e procedimental. Para isso, realizamos um Estudo de Caso, por meio de uma abordagem qualitativa, onde analisamos as produções gráficas de 22 estudantes de um Clube de Ciências na Amazônia que foram realizadas durante a etapa Escrevendo e Desenhando de uma Sequência de Ensino Investigativo (SEI) que abordou o “Problema do Barquinho”, buscando identificar a presença de Indicadores de Competências Científicas (ICC) associados às referidas dimensões. No delineamento metodológico, elaboramos uma rubrica com base em nosso referencial teórico composta por cinco ICC para cada dimensão analisada. Os resultados demonstram que a maioria das produções gráficas apresentaram ICC associados à dimensão procedimental e um número satisfatório apresentou ICC da dimensão conceitual, evidenciando que a abordagem investigativa favorece e oportuniza o desenvolvimento de competências de caráter técnico e metodológico do fazer científico e de caráter cognitivo como o aprendizado de conceitos científicos.Formar ciudadanos capaces de desarrollar competencias asociadas a la construcción, apropiación y uso crítico del conocimiento científico en su realidad individual o colectiva es el objetivo de la educación basada en competencias. A partir de este contexto, buscamos comprender cómo el uso de la Enseñanza por la Investigación puede favorecer o potenciar el desarrollo de las Competencias Científicas en su dimensión conceptual y procedimental. Para ello, realizamos un Estudio de Caso, a través de un enfoque cualitativo, donde analizamos las producciones gráficas de 22 alumnos de un Club de Ciencias de la Amazonía que se realizaron durante la etapa de Escritura y Dibujo de una Secuencia de Enseñanza Investigativa (SEI) que abordó el “Problema del Barco”, buscando identificar la presencia de Indicadores de Competencia Científica (SCI) asociados a las dimensiones antes mencionadas. En el diseño metodológico creamos una rúbrica basada en nuestro marco teórico compuesta por cinco CCI para cada dimensión analizada. Los resultados muestran que la mayoría de las producciones gráficas presentaron CCI asociada a la dimensión procedimental y un número satisfactorio presentó CCI de la dimensión conceptual, mostrando que el enfoque investigativo favorece y brinda oportunidades para el desarrollo de habilidades de carácter técnico y metodológico del trabajo científico y de una naturaleza cognitiva como el aprendizaje de conceptos científicos.Universidade Federal da Fronteira Sul2023-12-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/1316410.36661/2595-4520.2023v6n6.13164Revista Insignare Scientia - RIS; v. 6 n. 6 (2023): Revista Insignare Scientia - RIS; 357-3782595-4520reponame:Revista Insignare Scientiainstname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)instacron:UFFSporhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13164/9091Copyright (c) 2023 Clara Elena Souza Tabosa, Márcia Cristina Palheta Albuquerque, João Manoel da Silva Malheirohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza Tabosa, Clara ElenaPalheta Albuquerque, Márcia Cristinada Silva Malheiro, João Manoel2024-03-13T19:13:32Zoai:ojs.192.168.253.137:article/13164Revistahttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RISPUBhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/oairoquegullich@uffs.edu.br||2595-45202595-4520opendoar:2024-03-13T19:13:32Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Enseñanza por la Investigación y el desarrollo de Competencias Científicas: Análisis de producciones gráficas de estudiantes de un Club de Ciencias en la Amazonía Teaching by Research and the development of Scientific Competencies: Analysis of graphic productions by students of a Science Club in the Amazon Ensino por Investigação e o desenvolvimento de Competências Científicas: análise de produções gráficas de estudantes de um clube de ciências na Amazônia |
title |
Enseñanza por la Investigación y el desarrollo de Competencias Científicas: Análisis de producciones gráficas de estudiantes de un Club de Ciencias en la Amazonía |
spellingShingle |
Enseñanza por la Investigación y el desarrollo de Competencias Científicas: Análisis de producciones gráficas de estudiantes de un Club de Ciencias en la Amazonía Souza Tabosa, Clara Elena |
title_short |
Enseñanza por la Investigación y el desarrollo de Competencias Científicas: Análisis de producciones gráficas de estudiantes de un Club de Ciencias en la Amazonía |
title_full |
Enseñanza por la Investigación y el desarrollo de Competencias Científicas: Análisis de producciones gráficas de estudiantes de un Club de Ciencias en la Amazonía |
title_fullStr |
Enseñanza por la Investigación y el desarrollo de Competencias Científicas: Análisis de producciones gráficas de estudiantes de un Club de Ciencias en la Amazonía |
title_full_unstemmed |
Enseñanza por la Investigación y el desarrollo de Competencias Científicas: Análisis de producciones gráficas de estudiantes de un Club de Ciencias en la Amazonía |
title_sort |
Enseñanza por la Investigación y el desarrollo de Competencias Científicas: Análisis de producciones gráficas de estudiantes de un Club de Ciencias en la Amazonía |
author |
Souza Tabosa, Clara Elena |
author_facet |
Souza Tabosa, Clara Elena Palheta Albuquerque, Márcia Cristina da Silva Malheiro, João Manoel |
author_role |
author |
author2 |
Palheta Albuquerque, Márcia Cristina da Silva Malheiro, João Manoel |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza Tabosa, Clara Elena Palheta Albuquerque, Márcia Cristina da Silva Malheiro, João Manoel |
description |
Training citizens capable of developing competences associated with the construction, appropriation and critical use of scientific knowledge in their individual or collective reality is the objective of competence-based education. From this context, we seek to understand how the use of Teaching by Investigation can favor or enhance the development of Scientific Competencies in its conceptual and procedural dimension. For this, we carried out a Case Study, through a qualitative approach, where we analyzed the graphic productions of 22 students from a Science Club in the Amazon that were carried out during the Writing and Drawing stage of an Investigative Teaching Sequence (SEI) that addressed the “Boat Problem”, seeking to identify the presence of Scientific Competence Indicators (SCI) associated with the aforementioned dimensions. In the methodological design, we created a rubric based on our theoretical framework composed of five ICC for each analyzed dimension. The results show that most graphic productions presented ICC associated with the procedural dimension and a satisfactory number presented ICC of the conceptual dimension, showing that the investigative approach favors and provides opportunities for the development of skills of a technical and methodological nature of scientific work and of a cognitive nature as learning scientific concepts. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13164 10.36661/2595-4520.2023v6n6.13164 |
url |
https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13164 |
identifier_str_mv |
10.36661/2595-4520.2023v6n6.13164 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13164/9091 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Fronteira Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Fronteira Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Insignare Scientia - RIS; v. 6 n. 6 (2023): Revista Insignare Scientia - RIS; 357-378 2595-4520 reponame:Revista Insignare Scientia instname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) instacron:UFFS |
instname_str |
Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) |
instacron_str |
UFFS |
institution |
UFFS |
reponame_str |
Revista Insignare Scientia |
collection |
Revista Insignare Scientia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
roquegullich@uffs.edu.br|| |
_version_ |
1797221614181416960 |