Contribuciones de la estrategia de enseñanza del Estudio de Caso para el desarrollo de habilidades didácticas en estudiantes de licenciatura en Química
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Insignare Scientia |
Texto Completo: | https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/14607 |
Resumo: | In this investigation, it was proposed to analyze the contributions of the Case Study Teaching Strategy (CSTS) to the development of didactic skills in the initial training of Chemistry teachers. With a qualitative approach, the participatory research was conducted in an undergraduate class, in which a didactic sequence was implemented for the resolution and planning of an investigative case about Fake News in the pandemic context of Covid-19. The corpus constituted for analysis and discussion was composed of the didactic sequences planned by the 14 participants and the transcription of the dialogues during the socialization, which were later treated by Discursive Textual Analysis. The emerging findings revealed the categories “Mediating and provocative teacher posture” and “Pedagogical articulation of chemical content”, which expressed the teaching skills manifested in the formative process, relating to the main assumptions of CSTS, its investigative character, and the pedagogical approach of chemical knowledge for its learning. |
id |
UFFS-2_37c19333a1d732b934bbed70e1cd9a32 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.192.168.253.137:article/14607 |
network_acronym_str |
UFFS-2 |
network_name_str |
Revista Insignare Scientia |
repository_id_str |
|
spelling |
Contribuciones de la estrategia de enseñanza del Estudio de Caso para el desarrollo de habilidades didácticas en estudiantes de licenciatura en QuímicaContributions of the Case Study teaching strategy to the development of didactic skills in Chemistry undergraduatesContribuições da estratégia de ensino estudo de caso para o desenvolvimento de habilidades didáticas em licenciandos de QuímicaIn this investigation, it was proposed to analyze the contributions of the Case Study Teaching Strategy (CSTS) to the development of didactic skills in the initial training of Chemistry teachers. With a qualitative approach, the participatory research was conducted in an undergraduate class, in which a didactic sequence was implemented for the resolution and planning of an investigative case about Fake News in the pandemic context of Covid-19. The corpus constituted for analysis and discussion was composed of the didactic sequences planned by the 14 participants and the transcription of the dialogues during the socialization, which were later treated by Discursive Textual Analysis. The emerging findings revealed the categories “Mediating and provocative teacher posture” and “Pedagogical articulation of chemical content”, which expressed the teaching skills manifested in the formative process, relating to the main assumptions of CSTS, its investigative character, and the pedagogical approach of chemical knowledge for its learning.En esta investigación se propuso analizar las contribuciones de la Estrategia de Enseñanza de Estudio de Caso (EEC) para el desarrollo de habilidades didácticas en la formación inicial de profesores de Química. Con un enfoque cualitativo, la investigación participativa se llevó a cabo en una clase de licenciatura, en la cual se implementó una secuencia didáctica para la resolución y planificación de un caso investigativo sobre una noticia falsa en el contexto pandémico de la Covid-19. El corpus constituido para el análisis y la discusión estuvo compuesto por las secuencias didácticas planificadas por los 14 participantes y la transcripción de los diálogos durante la socialización, que luego fueron tratados por el Análisis Textual Discursivo. Los nuevos hallazgos revelaron las categorías “Postura mediadora y provocativa del professor” y “Articulación pedagógica del contenido químico”, que expresaron las habilidades de enseñanza manifestadas en el proceso formativo, relacionándose con los principales supuestos de la EEC, su carácter investigativo y el enfoque pedagógico del conocimiento químico para su aprendizaje. Nesta investigação se propôs analisar as contribuições da Estratégia de Ensino Estudo de Caso (EEC) para o desenvolvimento de habilidades didáticas na formação inicial de professores de Química. Com abordagem qualitativa, a pesquisa participante foi conduzida em uma turma de licenciatura, na qual foi implementada uma sequência didática para a resolução e planejamento de um caso investigativo sobre uma Fake News no contexto pandêmico da Covid-19. O corpus constituído para análise e discussão foi composto pelas sequências didáticas planejadas pelos 14 participantes e a transcrição dos diálogos durante a socialização, que foram posteriormente tratados pela Análise Textual Discursiva. O novo emergente revelou as categorias “Postura mediadora e provocativa do professor” e a “Articulação pedagógica do conteúdo químico” que expressaram as habilidades de ensino manifestadas no processo formativo, relacionando-se com os principais pressupostos da EEC, seu caráter investigativo e o encaminhamento pedagógico do conhecimento químico para sua aprendizagem.Universidade Federal da Fronteira Sul2024-09-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/1460710.36661/2595-4520.2024v7n3.14607Revista Insignare Scientia; v. 7 n. 3 (2024): Revista Insignare Scientia - RIS - Pesquisas Sul-Americanas em Ensino de Ciências; 103 a 122Revista Insignare Scientia; Vol 7 No 3 (2024): Revista Insignare Scientia - RIS - Pesquisas Sul-Americanas em Ensino de Ciências; 103 a 1222595-4520reponame:Revista Insignare Scientiainstname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)instacron:UFFSporhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/14607/9458https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/14607/9483Copyright (c) 2024 Breno Dias Rodrigues, Lucicléia Pereira da Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Breno DiasSilva, Lucicléia Pereira da2024-10-08T13:20:57Zoai:ojs.192.168.253.137:article/14607Revistahttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RISPUBhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/oairoquegullich@uffs.edu.br||2595-45202595-4520opendoar:2024-10-08T13:20:57Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contribuciones de la estrategia de enseñanza del Estudio de Caso para el desarrollo de habilidades didácticas en estudiantes de licenciatura en Química Contributions of the Case Study teaching strategy to the development of didactic skills in Chemistry undergraduates Contribuições da estratégia de ensino estudo de caso para o desenvolvimento de habilidades didáticas em licenciandos de Química |
title |
Contribuciones de la estrategia de enseñanza del Estudio de Caso para el desarrollo de habilidades didácticas en estudiantes de licenciatura en Química |
spellingShingle |
Contribuciones de la estrategia de enseñanza del Estudio de Caso para el desarrollo de habilidades didácticas en estudiantes de licenciatura en Química Rodrigues, Breno Dias |
title_short |
Contribuciones de la estrategia de enseñanza del Estudio de Caso para el desarrollo de habilidades didácticas en estudiantes de licenciatura en Química |
title_full |
Contribuciones de la estrategia de enseñanza del Estudio de Caso para el desarrollo de habilidades didácticas en estudiantes de licenciatura en Química |
title_fullStr |
Contribuciones de la estrategia de enseñanza del Estudio de Caso para el desarrollo de habilidades didácticas en estudiantes de licenciatura en Química |
title_full_unstemmed |
Contribuciones de la estrategia de enseñanza del Estudio de Caso para el desarrollo de habilidades didácticas en estudiantes de licenciatura en Química |
title_sort |
Contribuciones de la estrategia de enseñanza del Estudio de Caso para el desarrollo de habilidades didácticas en estudiantes de licenciatura en Química |
author |
Rodrigues, Breno Dias |
author_facet |
Rodrigues, Breno Dias Silva, Lucicléia Pereira da |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Lucicléia Pereira da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Breno Dias Silva, Lucicléia Pereira da |
description |
In this investigation, it was proposed to analyze the contributions of the Case Study Teaching Strategy (CSTS) to the development of didactic skills in the initial training of Chemistry teachers. With a qualitative approach, the participatory research was conducted in an undergraduate class, in which a didactic sequence was implemented for the resolution and planning of an investigative case about Fake News in the pandemic context of Covid-19. The corpus constituted for analysis and discussion was composed of the didactic sequences planned by the 14 participants and the transcription of the dialogues during the socialization, which were later treated by Discursive Textual Analysis. The emerging findings revealed the categories “Mediating and provocative teacher posture” and “Pedagogical articulation of chemical content”, which expressed the teaching skills manifested in the formative process, relating to the main assumptions of CSTS, its investigative character, and the pedagogical approach of chemical knowledge for its learning. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-09-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/14607 10.36661/2595-4520.2024v7n3.14607 |
url |
https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/14607 |
identifier_str_mv |
10.36661/2595-4520.2024v7n3.14607 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/14607/9458 https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/14607/9483 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Breno Dias Rodrigues, Lucicléia Pereira da Silva http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Breno Dias Rodrigues, Lucicléia Pereira da Silva http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Fronteira Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Fronteira Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Insignare Scientia; v. 7 n. 3 (2024): Revista Insignare Scientia - RIS - Pesquisas Sul-Americanas em Ensino de Ciências; 103 a 122 Revista Insignare Scientia; Vol 7 No 3 (2024): Revista Insignare Scientia - RIS - Pesquisas Sul-Americanas em Ensino de Ciências; 103 a 122 2595-4520 reponame:Revista Insignare Scientia instname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) instacron:UFFS |
instname_str |
Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) |
instacron_str |
UFFS |
institution |
UFFS |
reponame_str |
Revista Insignare Scientia |
collection |
Revista Insignare Scientia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
roquegullich@uffs.edu.br|| |
_version_ |
1816704930736504832 |