Contribuciones de la estrategia de enseñanza del Estudio de Caso para el desarrollo de habilidades didácticas en estudiantes de licenciatura en Química

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Breno Dias
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Silva, Lucicléia Pereira da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Insignare Scientia
Texto Completo: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/14607
Resumo: In this investigation, it was proposed to analyze the contributions of the Case Study Teaching Strategy (CSTS) to the development of didactic skills in the initial training of Chemistry teachers. With a qualitative approach, the participatory research was conducted in an undergraduate class, in which a didactic sequence was implemented for the resolution and planning of an investigative case about Fake News in the pandemic context of Covid-19. The corpus constituted for analysis and discussion was composed of the didactic sequences planned by the 14 participants and the transcription of the dialogues during the socialization, which were later treated by Discursive Textual Analysis. The emerging findings revealed the categories “Mediating and provocative teacher posture” and “Pedagogical articulation of chemical content”, which expressed the teaching skills manifested in the formative process, relating to the main assumptions of CSTS, its investigative character, and the pedagogical approach of chemical knowledge for its learning.
id UFFS-2_37c19333a1d732b934bbed70e1cd9a32
oai_identifier_str oai:ojs.192.168.253.137:article/14607
network_acronym_str UFFS-2
network_name_str Revista Insignare Scientia
repository_id_str
spelling Contribuciones de la estrategia de enseñanza del Estudio de Caso para el desarrollo de habilidades didácticas en estudiantes de licenciatura en QuímicaContributions of the Case Study teaching strategy to the development of didactic skills in Chemistry undergraduatesContribuições da estratégia de ensino estudo de caso para o desenvolvimento de habilidades didáticas em licenciandos de QuímicaIn this investigation, it was proposed to analyze the contributions of the Case Study Teaching Strategy (CSTS) to the development of didactic skills in the initial training of Chemistry teachers. With a qualitative approach, the participatory research was conducted in an undergraduate class, in which a didactic sequence was implemented for the resolution and planning of an investigative case about Fake News in the pandemic context of Covid-19. The corpus constituted for analysis and discussion was composed of the didactic sequences planned by the 14 participants and the transcription of the dialogues during the socialization, which were later treated by Discursive Textual Analysis. The emerging findings revealed the categories “Mediating and provocative teacher posture” and “Pedagogical articulation of chemical content”, which expressed the teaching skills manifested in the formative process, relating to the main assumptions of CSTS, its investigative character, and the pedagogical approach of chemical knowledge for its learning.En esta investigación se propuso analizar las contribuciones de la Estrategia de Enseñanza de Estudio de Caso (EEC) para el desarrollo de habilidades didácticas en la formación inicial de profesores de Química. Con un enfoque cualitativo, la investigación participativa se llevó a cabo en una clase de licenciatura, en la cual se implementó una secuencia didáctica para la resolución y planificación de un caso investigativo sobre una noticia falsa en el contexto pandémico de la Covid-19. El corpus constituido para el análisis y la discusión estuvo compuesto por las secuencias didácticas planificadas por los 14 participantes y la transcripción de los diálogos durante la socialización, que luego fueron tratados por el Análisis Textual Discursivo. Los nuevos hallazgos revelaron las categorías “Postura mediadora y provocativa del professor” y “Articulación pedagógica del contenido químico”, que expresaron las habilidades de enseñanza manifestadas en el proceso formativo, relacionándose con los principales supuestos de la EEC, su carácter investigativo y el enfoque pedagógico del conocimiento químico para su aprendizaje. Nesta investigação se propôs analisar as contribuições da Estratégia de Ensino Estudo de Caso (EEC) para o desenvolvimento de habilidades didáticas na formação inicial de professores de Química. Com abordagem qualitativa, a pesquisa participante foi conduzida em uma turma de licenciatura, na qual foi implementada uma sequência didática para a resolução e planejamento de um caso investigativo sobre uma Fake News no contexto pandêmico da Covid-19. O corpus constituído para análise e discussão foi composto pelas sequências didáticas planejadas pelos 14 participantes e a transcrição dos diálogos durante a socialização, que foram posteriormente tratados pela Análise Textual Discursiva. O novo emergente revelou as categorias “Postura mediadora e provocativa do professor” e a “Articulação pedagógica do conteúdo químico” que expressaram as habilidades de ensino manifestadas no processo formativo, relacionando-se com os principais pressupostos da EEC, seu caráter investigativo e o encaminhamento pedagógico do conhecimento químico para sua aprendizagem.Universidade Federal da Fronteira Sul2024-09-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/1460710.36661/2595-4520.2024v7n3.14607Revista Insignare Scientia; v. 7 n. 3 (2024): Revista Insignare Scientia - RIS - Pesquisas Sul-Americanas em Ensino de Ciências; 103 a 122Revista Insignare Scientia; Vol 7 No 3 (2024): Revista Insignare Scientia - RIS - Pesquisas Sul-Americanas em Ensino de Ciências; 103 a 1222595-4520reponame:Revista Insignare Scientiainstname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)instacron:UFFSporhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/14607/9458https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/14607/9483Copyright (c) 2024 Breno Dias Rodrigues, Lucicléia Pereira da Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Breno DiasSilva, Lucicléia Pereira da2024-10-08T13:20:57Zoai:ojs.192.168.253.137:article/14607Revistahttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RISPUBhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/oairoquegullich@uffs.edu.br||2595-45202595-4520opendoar:2024-10-08T13:20:57Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)false
dc.title.none.fl_str_mv Contribuciones de la estrategia de enseñanza del Estudio de Caso para el desarrollo de habilidades didácticas en estudiantes de licenciatura en Química
Contributions of the Case Study teaching strategy to the development of didactic skills in Chemistry undergraduates
Contribuições da estratégia de ensino estudo de caso para o desenvolvimento de habilidades didáticas em licenciandos de Química
title Contribuciones de la estrategia de enseñanza del Estudio de Caso para el desarrollo de habilidades didácticas en estudiantes de licenciatura en Química
spellingShingle Contribuciones de la estrategia de enseñanza del Estudio de Caso para el desarrollo de habilidades didácticas en estudiantes de licenciatura en Química
Rodrigues, Breno Dias
title_short Contribuciones de la estrategia de enseñanza del Estudio de Caso para el desarrollo de habilidades didácticas en estudiantes de licenciatura en Química
title_full Contribuciones de la estrategia de enseñanza del Estudio de Caso para el desarrollo de habilidades didácticas en estudiantes de licenciatura en Química
title_fullStr Contribuciones de la estrategia de enseñanza del Estudio de Caso para el desarrollo de habilidades didácticas en estudiantes de licenciatura en Química
title_full_unstemmed Contribuciones de la estrategia de enseñanza del Estudio de Caso para el desarrollo de habilidades didácticas en estudiantes de licenciatura en Química
title_sort Contribuciones de la estrategia de enseñanza del Estudio de Caso para el desarrollo de habilidades didácticas en estudiantes de licenciatura en Química
author Rodrigues, Breno Dias
author_facet Rodrigues, Breno Dias
Silva, Lucicléia Pereira da
author_role author
author2 Silva, Lucicléia Pereira da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Breno Dias
Silva, Lucicléia Pereira da
description In this investigation, it was proposed to analyze the contributions of the Case Study Teaching Strategy (CSTS) to the development of didactic skills in the initial training of Chemistry teachers. With a qualitative approach, the participatory research was conducted in an undergraduate class, in which a didactic sequence was implemented for the resolution and planning of an investigative case about Fake News in the pandemic context of Covid-19. The corpus constituted for analysis and discussion was composed of the didactic sequences planned by the 14 participants and the transcription of the dialogues during the socialization, which were later treated by Discursive Textual Analysis. The emerging findings revealed the categories “Mediating and provocative teacher posture” and “Pedagogical articulation of chemical content”, which expressed the teaching skills manifested in the formative process, relating to the main assumptions of CSTS, its investigative character, and the pedagogical approach of chemical knowledge for its learning.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-09-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/14607
10.36661/2595-4520.2024v7n3.14607
url https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/14607
identifier_str_mv 10.36661/2595-4520.2024v7n3.14607
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/14607/9458
https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/14607/9483
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Breno Dias Rodrigues, Lucicléia Pereira da Silva
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Breno Dias Rodrigues, Lucicléia Pereira da Silva
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Fronteira Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Fronteira Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista Insignare Scientia; v. 7 n. 3 (2024): Revista Insignare Scientia - RIS - Pesquisas Sul-Americanas em Ensino de Ciências; 103 a 122
Revista Insignare Scientia; Vol 7 No 3 (2024): Revista Insignare Scientia - RIS - Pesquisas Sul-Americanas em Ensino de Ciências; 103 a 122
2595-4520
reponame:Revista Insignare Scientia
instname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)
instacron:UFFS
instname_str Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)
instacron_str UFFS
institution UFFS
reponame_str Revista Insignare Scientia
collection Revista Insignare Scientia
repository.name.fl_str_mv Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)
repository.mail.fl_str_mv roquegullich@uffs.edu.br||
_version_ 1816704930736504832