Conociendo los quelonios del Amazonas: una propuesta de secuencia didáctica para la enseñanza contextualizada de las Ciencias

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Ana Caroline Silva
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Sachs, Juliane Priscila Diniz, da Silva, Ronaldo Adriano Ribeiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Insignare Scientia
Texto Completo: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12875
Resumo: The Amazon is considered the region with the greatest diversity of species of turtles, being this one of the groups of vertebrates most threatened with extinction due to  factors that contribute to the decline of species such as the loss of aquatic habitats, the use for medicinal purposes, as an animal and as a food resource.Bearing in mind that the use of chelonian for undue purposes will consequently bring losses for the species, as well as for the ecological balance, this proposal for a didactic sequence for the 7th year of Elementary School, consisting of eight moments to be developed in twelve classes, aims to objective is to study the species of the two groups of turtles, tortoises and tortoises existing in the Xingu / Pará region, as well as the study of the preservation and conservation of these species.
id UFFS-2_b032f1bdc71c00819cc6ea25554f601f
oai_identifier_str oai:ojs.192.168.253.137:article/12875
network_acronym_str UFFS-2
network_name_str Revista Insignare Scientia
repository_id_str
spelling Conociendo los quelonios del Amazonas: una propuesta de secuencia didáctica para la enseñanza contextualizada de las CienciasKnowing the chelonians of Amazon: a proposal of a didactic sequence for the contextualized teaching of ScienceConhecendo os quelônios da Amazônia: uma proposta de sequência didática para o ensino contextualizado de CiênciasThe Amazon is considered the region with the greatest diversity of species of turtles, being this one of the groups of vertebrates most threatened with extinction due to  factors that contribute to the decline of species such as the loss of aquatic habitats, the use for medicinal purposes, as an animal and as a food resource.Bearing in mind that the use of chelonian for undue purposes will consequently bring losses for the species, as well as for the ecological balance, this proposal for a didactic sequence for the 7th year of Elementary School, consisting of eight moments to be developed in twelve classes, aims to objective is to study the species of the two groups of turtles, tortoises and tortoises existing in the Xingu / Pará region, as well as the study of the preservation and conservation of these species.Segundo uma perspectiva humanista de Educação, a contextualização no ensino de Ciências é fundamental para uma aprendizagem substantiva dos conteúdos. Com a contextualização, o aprendiz e o educador, mediante seus contextos vivenciais, atribuem sentido e relevância aos conhecimentos sistematizados e científicos, que lhes proporcionam uma compreensão de globalidade, assim como um maior poder de ação frente a uma realidade social e ambiental problemática. Pensando nisso, o objetivo deste trabalho foi apresentar uma proposta de sequência didática, voltada à construção de conhecimentos de biologia e à sensibilização quanto à questão ambiental, a partir de uma problemática referente à conservação e preservação das espécies de quelônios da região do Xingu, temática pouco explorada pelas pesquisas de desenvolvimento de abordagens didáticas, mas que apresenta relevância científica e educacional, em especial para os educadores e aprendizes dessa região. A proposta, destinada ao 7º ano da Educação Básica, orientou-se pelos aportes teóricos da pedagogia freiriana, abrangendo atividades lúdicas, organizadas segundo metodologia dos Três Momentos Pedagógicos. Essa apresenta potencial de aplicabilidade e pode ajudar educadores que desejam proporcionar um ensino de Ciências capaz de sensibilizar os aprendizes quanto à preservação e à conservação da biodiversidade brasileira.La Amazonía es considerada la región con mayor diversidad de especies de tortugas, siendo este uno de los grupos de vertebrados más amenazados de extinción por factores que contribuyen al declive de especies como la pérdida de hábitats acuáticos, el uso con fines medicinales, como animal y como recurso alimenticio.Teniendo en cuenta que el uso del queloniano con fines indebidos traerá en consecuencia pérdidas para la especie, así como para el equilibrio ecológico, esta propuesta de secuencia didáctica para el 7 ° año de Educación Primariauencia didáctica para el 7 ° año de Educación Primaria, que consta de ocho momentos a desarrollar en doce clases, tiene como objetivo estudiar las especies de los dos grupos de tortugas, tortugas y tortugas que existen en la región Xingu / Pará, así como el estudio de la preservación y conservación de estas especies.Universidade Federal da Fronteira Sul2023-05-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/1287510.36661/2595-4520.2023v6n1.12875Revista Insignare Scientia - RIS; v. 6 n. 1 (2023): Revista Insignare Scientia; 502-5182595-4520reponame:Revista Insignare Scientiainstname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)instacron:UFFSporhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12875/8821Copyright (c) 2023 Ana Caroline Silva Sousa, Juliane Priscila Diniz Sachs, Ronaldo Adriano Ribeiro da Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSousa, Ana Caroline SilvaSachs, Juliane Priscila Dinizda Silva, Ronaldo Adriano Ribeiro2023-05-09T14:52:31Zoai:ojs.192.168.253.137:article/12875Revistahttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RISPUBhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/oairoquegullich@uffs.edu.br||2595-45202595-4520opendoar:2023-05-09T14:52:31Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)false
dc.title.none.fl_str_mv Conociendo los quelonios del Amazonas: una propuesta de secuencia didáctica para la enseñanza contextualizada de las Ciencias
Knowing the chelonians of Amazon: a proposal of a didactic sequence for the contextualized teaching of Science
Conhecendo os quelônios da Amazônia: uma proposta de sequência didática para o ensino contextualizado de Ciências
title Conociendo los quelonios del Amazonas: una propuesta de secuencia didáctica para la enseñanza contextualizada de las Ciencias
spellingShingle Conociendo los quelonios del Amazonas: una propuesta de secuencia didáctica para la enseñanza contextualizada de las Ciencias
Sousa, Ana Caroline Silva
title_short Conociendo los quelonios del Amazonas: una propuesta de secuencia didáctica para la enseñanza contextualizada de las Ciencias
title_full Conociendo los quelonios del Amazonas: una propuesta de secuencia didáctica para la enseñanza contextualizada de las Ciencias
title_fullStr Conociendo los quelonios del Amazonas: una propuesta de secuencia didáctica para la enseñanza contextualizada de las Ciencias
title_full_unstemmed Conociendo los quelonios del Amazonas: una propuesta de secuencia didáctica para la enseñanza contextualizada de las Ciencias
title_sort Conociendo los quelonios del Amazonas: una propuesta de secuencia didáctica para la enseñanza contextualizada de las Ciencias
author Sousa, Ana Caroline Silva
author_facet Sousa, Ana Caroline Silva
Sachs, Juliane Priscila Diniz
da Silva, Ronaldo Adriano Ribeiro
author_role author
author2 Sachs, Juliane Priscila Diniz
da Silva, Ronaldo Adriano Ribeiro
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa, Ana Caroline Silva
Sachs, Juliane Priscila Diniz
da Silva, Ronaldo Adriano Ribeiro
description The Amazon is considered the region with the greatest diversity of species of turtles, being this one of the groups of vertebrates most threatened with extinction due to  factors that contribute to the decline of species such as the loss of aquatic habitats, the use for medicinal purposes, as an animal and as a food resource.Bearing in mind that the use of chelonian for undue purposes will consequently bring losses for the species, as well as for the ecological balance, this proposal for a didactic sequence for the 7th year of Elementary School, consisting of eight moments to be developed in twelve classes, aims to objective is to study the species of the two groups of turtles, tortoises and tortoises existing in the Xingu / Pará region, as well as the study of the preservation and conservation of these species.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12875
10.36661/2595-4520.2023v6n1.12875
url https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12875
identifier_str_mv 10.36661/2595-4520.2023v6n1.12875
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12875/8821
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Fronteira Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Fronteira Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista Insignare Scientia - RIS; v. 6 n. 1 (2023): Revista Insignare Scientia; 502-518
2595-4520
reponame:Revista Insignare Scientia
instname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)
instacron:UFFS
instname_str Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)
instacron_str UFFS
institution UFFS
reponame_str Revista Insignare Scientia
collection Revista Insignare Scientia
repository.name.fl_str_mv Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)
repository.mail.fl_str_mv roquegullich@uffs.edu.br||
_version_ 1797221613710606336