Estudio de saberes sobre temas sociocientíficos, nanotecnología, secuencias didácticas y construcción de argumentos publicados en la X, XI y XII ENPEC

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pacheco, Rafael Scheffer
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Robaina, José Vicente Lima
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Insignare Scientia
Texto Completo: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12491
Resumo: Science teaching necessitates the recognition of the need for a variety of methodological approaches combined with an interdisciplinary perspective that links different themes and contributes to the construction of knowledge. This work is configured as a knowledge study that involves a review of the publications from X, XI, and XII ENPEC, where elements related to thematic areas were identified, including Nanotechnology, Didactic Sequences, Socio-Scientific Issues, and Argumentation Construction. In the course of our investigation, we identified 120 works related to these themes. We analyzed these different relevant topics and subsequently cross-referenced them to comprehend the evolving interplay of these complex themes and how this tapestry of knowledge has been presented in Brazilian research.
id UFFS-2_df75fb365756f94ab842f82c92a5eca8
oai_identifier_str oai:ojs.192.168.253.137:article/12491
network_acronym_str UFFS-2
network_name_str Revista Insignare Scientia
repository_id_str
spelling Estudio de saberes sobre temas sociocientíficos, nanotecnología, secuencias didácticas y construcción de argumentos publicados en la X, XI y XII ENPECStudy of knowledge about socio-scientific issues, nanotechnology, didactic sequences and construction of argumentation published in X, XI, XII ENPECEstudo do conhecimento acerca de questões sociocientíficas, nanotecnologia, sequências didáticas e construção da argumentação publicadas no X, XI E XII ENPECScience teaching necessitates the recognition of the need for a variety of methodological approaches combined with an interdisciplinary perspective that links different themes and contributes to the construction of knowledge. This work is configured as a knowledge study that involves a review of the publications from X, XI, and XII ENPEC, where elements related to thematic areas were identified, including Nanotechnology, Didactic Sequences, Socio-Scientific Issues, and Argumentation Construction. In the course of our investigation, we identified 120 works related to these themes. We analyzed these different relevant topics and subsequently cross-referenced them to comprehend the evolving interplay of these complex themes and how this tapestry of knowledge has been presented in Brazilian research.La enseñanza de la ciencia requiere el reconocimiento de la necesidad de una pluralidad de enfoques metodológicos junto con un enfoque interdisciplinario, relacionando diferentes temas y colaborando con la construcción del conocimiento. Este trabajo se configura como un estudio de conocimiento que trae una revisión de las publicaciones de la X, XI y XII ENPEC, en la que se identificaron elementos relacionados con los temas: Nanotecnología, Secuencia Didáctica, Cuestiones Sociocientíficas y Construcción de la Argumentación. Durante la búsqueda se identificaron 120 trabajos relacionados con estos temas. Los diferentes temas se analizaron por separado y, en un segundo momento, se cruzaron para comprender el avance de la intersección de la complejidad de estos temas y cómo este tejido de conocimiento se ha presentado en la investigación brasileña.O ensino de ciências requer o reconhecimento da necessidade da pluralidade de abordagens metodológicas em conjunto com uma atuação interdisciplinar, relacionando diferentes temas e colaborando com a construção do conhecimento. Este trabalho se configura como um estudo do conhecimento que traz uma revisão das publicações do X, XI e XII ENPEC, nas quais se identificou elementos relacionados às temáticas: Nanotecnologia, Sequência Didática, Questões Sociocientíficas e Construção da Argumentação. Durante a busca, foram identificados 120 trabalhos relacionados a esses temas. As diferentes temáticas foram analisadas separadamente e, em um segundo momento, foram cruzadas a fim de compreender o andamento da intersecção da complexidade dessas temáticas e como essa tessitura do conhecimento tem se apresentado nas pesquisas brasileiras.Universidade Federal da Fronteira Sul2023-12-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/1249110.36661/2595-4520.2023v6n6.12491Revista Insignare Scientia; v. 6 n. 6 (2023): Revista Insignare Scientia; 505-522Revista Insignare Scientia; Vol 6 No 6 (2023): Insignare Scientia Journal; 505-5222595-4520reponame:Revista Insignare Scientiainstname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)instacron:UFFSporhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12491/9099Copyright (c) 2023 Rafael Scheffer Pacheco, José Vicente Lima Robainahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPacheco, Rafael SchefferRobaina, José Vicente Lima2024-08-01T11:58:46Zoai:ojs.192.168.253.137:article/12491Revistahttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RISPUBhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/oairoquegullich@uffs.edu.br||2595-45202595-4520opendoar:2024-08-01T11:58:46Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)false
dc.title.none.fl_str_mv Estudio de saberes sobre temas sociocientíficos, nanotecnología, secuencias didácticas y construcción de argumentos publicados en la X, XI y XII ENPEC
Study of knowledge about socio-scientific issues, nanotechnology, didactic sequences and construction of argumentation published in X, XI, XII ENPEC
Estudo do conhecimento acerca de questões sociocientíficas, nanotecnologia, sequências didáticas e construção da argumentação publicadas no X, XI E XII ENPEC
title Estudio de saberes sobre temas sociocientíficos, nanotecnología, secuencias didácticas y construcción de argumentos publicados en la X, XI y XII ENPEC
spellingShingle Estudio de saberes sobre temas sociocientíficos, nanotecnología, secuencias didácticas y construcción de argumentos publicados en la X, XI y XII ENPEC
Pacheco, Rafael Scheffer
title_short Estudio de saberes sobre temas sociocientíficos, nanotecnología, secuencias didácticas y construcción de argumentos publicados en la X, XI y XII ENPEC
title_full Estudio de saberes sobre temas sociocientíficos, nanotecnología, secuencias didácticas y construcción de argumentos publicados en la X, XI y XII ENPEC
title_fullStr Estudio de saberes sobre temas sociocientíficos, nanotecnología, secuencias didácticas y construcción de argumentos publicados en la X, XI y XII ENPEC
title_full_unstemmed Estudio de saberes sobre temas sociocientíficos, nanotecnología, secuencias didácticas y construcción de argumentos publicados en la X, XI y XII ENPEC
title_sort Estudio de saberes sobre temas sociocientíficos, nanotecnología, secuencias didácticas y construcción de argumentos publicados en la X, XI y XII ENPEC
author Pacheco, Rafael Scheffer
author_facet Pacheco, Rafael Scheffer
Robaina, José Vicente Lima
author_role author
author2 Robaina, José Vicente Lima
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pacheco, Rafael Scheffer
Robaina, José Vicente Lima
description Science teaching necessitates the recognition of the need for a variety of methodological approaches combined with an interdisciplinary perspective that links different themes and contributes to the construction of knowledge. This work is configured as a knowledge study that involves a review of the publications from X, XI, and XII ENPEC, where elements related to thematic areas were identified, including Nanotechnology, Didactic Sequences, Socio-Scientific Issues, and Argumentation Construction. In the course of our investigation, we identified 120 works related to these themes. We analyzed these different relevant topics and subsequently cross-referenced them to comprehend the evolving interplay of these complex themes and how this tapestry of knowledge has been presented in Brazilian research.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12491
10.36661/2595-4520.2023v6n6.12491
url https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12491
identifier_str_mv 10.36661/2595-4520.2023v6n6.12491
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12491/9099
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Rafael Scheffer Pacheco, José Vicente Lima Robaina
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Rafael Scheffer Pacheco, José Vicente Lima Robaina
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Fronteira Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Fronteira Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista Insignare Scientia; v. 6 n. 6 (2023): Revista Insignare Scientia; 505-522
Revista Insignare Scientia; Vol 6 No 6 (2023): Insignare Scientia Journal; 505-522
2595-4520
reponame:Revista Insignare Scientia
instname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)
instacron:UFFS
instname_str Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)
instacron_str UFFS
institution UFFS
reponame_str Revista Insignare Scientia
collection Revista Insignare Scientia
repository.name.fl_str_mv Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)
repository.mail.fl_str_mv roquegullich@uffs.edu.br||
_version_ 1816704929014743040