Estudio de saberes sobre temas sociocientíficos, nanotecnología, secuencias didácticas y construcción de argumentos publicados en la X, XI y XII ENPEC
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Insignare Scientia |
Texto Completo: | https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12491 |
Resumo: | Science teaching necessitates the recognition of the need for a variety of methodological approaches combined with an interdisciplinary perspective that links different themes and contributes to the construction of knowledge. This work is configured as a knowledge study that involves a review of the publications from X, XI, and XII ENPEC, where elements related to thematic areas were identified, including Nanotechnology, Didactic Sequences, Socio-Scientific Issues, and Argumentation Construction. In the course of our investigation, we identified 120 works related to these themes. We analyzed these different relevant topics and subsequently cross-referenced them to comprehend the evolving interplay of these complex themes and how this tapestry of knowledge has been presented in Brazilian research. |
id |
UFFS-2_df75fb365756f94ab842f82c92a5eca8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.192.168.253.137:article/12491 |
network_acronym_str |
UFFS-2 |
network_name_str |
Revista Insignare Scientia |
repository_id_str |
|
spelling |
Estudio de saberes sobre temas sociocientíficos, nanotecnología, secuencias didácticas y construcción de argumentos publicados en la X, XI y XII ENPECStudy of knowledge about socio-scientific issues, nanotechnology, didactic sequences and construction of argumentation published in X, XI, XII ENPECEstudo do conhecimento acerca de questões sociocientíficas, nanotecnologia, sequências didáticas e construção da argumentação publicadas no X, XI E XII ENPECScience teaching necessitates the recognition of the need for a variety of methodological approaches combined with an interdisciplinary perspective that links different themes and contributes to the construction of knowledge. This work is configured as a knowledge study that involves a review of the publications from X, XI, and XII ENPEC, where elements related to thematic areas were identified, including Nanotechnology, Didactic Sequences, Socio-Scientific Issues, and Argumentation Construction. In the course of our investigation, we identified 120 works related to these themes. We analyzed these different relevant topics and subsequently cross-referenced them to comprehend the evolving interplay of these complex themes and how this tapestry of knowledge has been presented in Brazilian research.La enseñanza de la ciencia requiere el reconocimiento de la necesidad de una pluralidad de enfoques metodológicos junto con un enfoque interdisciplinario, relacionando diferentes temas y colaborando con la construcción del conocimiento. Este trabajo se configura como un estudio de conocimiento que trae una revisión de las publicaciones de la X, XI y XII ENPEC, en la que se identificaron elementos relacionados con los temas: Nanotecnología, Secuencia Didáctica, Cuestiones Sociocientíficas y Construcción de la Argumentación. Durante la búsqueda se identificaron 120 trabajos relacionados con estos temas. Los diferentes temas se analizaron por separado y, en un segundo momento, se cruzaron para comprender el avance de la intersección de la complejidad de estos temas y cómo este tejido de conocimiento se ha presentado en la investigación brasileña.O ensino de ciências requer o reconhecimento da necessidade da pluralidade de abordagens metodológicas em conjunto com uma atuação interdisciplinar, relacionando diferentes temas e colaborando com a construção do conhecimento. Este trabalho se configura como um estudo do conhecimento que traz uma revisão das publicações do X, XI e XII ENPEC, nas quais se identificou elementos relacionados às temáticas: Nanotecnologia, Sequência Didática, Questões Sociocientíficas e Construção da Argumentação. Durante a busca, foram identificados 120 trabalhos relacionados a esses temas. As diferentes temáticas foram analisadas separadamente e, em um segundo momento, foram cruzadas a fim de compreender o andamento da intersecção da complexidade dessas temáticas e como essa tessitura do conhecimento tem se apresentado nas pesquisas brasileiras.Universidade Federal da Fronteira Sul2023-12-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/1249110.36661/2595-4520.2023v6n6.12491Revista Insignare Scientia; v. 6 n. 6 (2023): Revista Insignare Scientia; 505-522Revista Insignare Scientia; Vol 6 No 6 (2023): Insignare Scientia Journal; 505-5222595-4520reponame:Revista Insignare Scientiainstname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)instacron:UFFSporhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12491/9099Copyright (c) 2023 Rafael Scheffer Pacheco, José Vicente Lima Robainahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPacheco, Rafael SchefferRobaina, José Vicente Lima2024-08-01T11:58:46Zoai:ojs.192.168.253.137:article/12491Revistahttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RISPUBhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/oairoquegullich@uffs.edu.br||2595-45202595-4520opendoar:2024-08-01T11:58:46Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Estudio de saberes sobre temas sociocientíficos, nanotecnología, secuencias didácticas y construcción de argumentos publicados en la X, XI y XII ENPEC Study of knowledge about socio-scientific issues, nanotechnology, didactic sequences and construction of argumentation published in X, XI, XII ENPEC Estudo do conhecimento acerca de questões sociocientíficas, nanotecnologia, sequências didáticas e construção da argumentação publicadas no X, XI E XII ENPEC |
title |
Estudio de saberes sobre temas sociocientíficos, nanotecnología, secuencias didácticas y construcción de argumentos publicados en la X, XI y XII ENPEC |
spellingShingle |
Estudio de saberes sobre temas sociocientíficos, nanotecnología, secuencias didácticas y construcción de argumentos publicados en la X, XI y XII ENPEC Pacheco, Rafael Scheffer |
title_short |
Estudio de saberes sobre temas sociocientíficos, nanotecnología, secuencias didácticas y construcción de argumentos publicados en la X, XI y XII ENPEC |
title_full |
Estudio de saberes sobre temas sociocientíficos, nanotecnología, secuencias didácticas y construcción de argumentos publicados en la X, XI y XII ENPEC |
title_fullStr |
Estudio de saberes sobre temas sociocientíficos, nanotecnología, secuencias didácticas y construcción de argumentos publicados en la X, XI y XII ENPEC |
title_full_unstemmed |
Estudio de saberes sobre temas sociocientíficos, nanotecnología, secuencias didácticas y construcción de argumentos publicados en la X, XI y XII ENPEC |
title_sort |
Estudio de saberes sobre temas sociocientíficos, nanotecnología, secuencias didácticas y construcción de argumentos publicados en la X, XI y XII ENPEC |
author |
Pacheco, Rafael Scheffer |
author_facet |
Pacheco, Rafael Scheffer Robaina, José Vicente Lima |
author_role |
author |
author2 |
Robaina, José Vicente Lima |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pacheco, Rafael Scheffer Robaina, José Vicente Lima |
description |
Science teaching necessitates the recognition of the need for a variety of methodological approaches combined with an interdisciplinary perspective that links different themes and contributes to the construction of knowledge. This work is configured as a knowledge study that involves a review of the publications from X, XI, and XII ENPEC, where elements related to thematic areas were identified, including Nanotechnology, Didactic Sequences, Socio-Scientific Issues, and Argumentation Construction. In the course of our investigation, we identified 120 works related to these themes. We analyzed these different relevant topics and subsequently cross-referenced them to comprehend the evolving interplay of these complex themes and how this tapestry of knowledge has been presented in Brazilian research. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12491 10.36661/2595-4520.2023v6n6.12491 |
url |
https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12491 |
identifier_str_mv |
10.36661/2595-4520.2023v6n6.12491 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12491/9099 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Rafael Scheffer Pacheco, José Vicente Lima Robaina http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Rafael Scheffer Pacheco, José Vicente Lima Robaina http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Fronteira Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Fronteira Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Insignare Scientia; v. 6 n. 6 (2023): Revista Insignare Scientia; 505-522 Revista Insignare Scientia; Vol 6 No 6 (2023): Insignare Scientia Journal; 505-522 2595-4520 reponame:Revista Insignare Scientia instname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) instacron:UFFS |
instname_str |
Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) |
instacron_str |
UFFS |
institution |
UFFS |
reponame_str |
Revista Insignare Scientia |
collection |
Revista Insignare Scientia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
roquegullich@uffs.edu.br|| |
_version_ |
1816704929014743040 |