El práctico supervisado y la enseñanza de física: la formación de docentes en el curso de educación de campo en tiempos de pandemia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Insignare Scientia |
Texto Completo: | https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13155 |
Resumo: | The Supervised Internship is a fundamental curricular component in the construction of the identity and knowledge of the teaching profession in Degrees. In this sense, the present work aims to discuss the Supervised Internship in the area of Physics of the Degree in Rural Education (LEDOC) in the period of the Pandemic. The work was developed through field research with a qualitative and exploratory approach, having as a data collection instrument a questionnaire applied to students who performed the internship in the Physics area of the LEDOC course. The result of this study allows us to infer that the internship in the LEDOC Course is an essential learning process for academics to face the challenges of their training. In the remote period, the methodologies used by residents are characterized by the expository method with variations in teaching techniques. Finally, the study shows that the regent students felt difficulties due to the remote format of the supervised internship. |
id |
UFFS-2_e1c6e83352ddbcb6a10d990fdcc1e5fe |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.192.168.253.137:article/13155 |
network_acronym_str |
UFFS-2 |
network_name_str |
Revista Insignare Scientia |
repository_id_str |
|
spelling |
El práctico supervisado y la enseñanza de física: la formación de docentes en el curso de educación de campo en tiempos de pandemiaThe supervised internship and physics teaching: teacher training in the field education course in pandemic timesO estágio supervisionado e o ensino de física: a formação docente no curso de educação do campo em tempos de pandemiaThe Supervised Internship is a fundamental curricular component in the construction of the identity and knowledge of the teaching profession in Degrees. In this sense, the present work aims to discuss the Supervised Internship in the area of Physics of the Degree in Rural Education (LEDOC) in the period of the Pandemic. The work was developed through field research with a qualitative and exploratory approach, having as a data collection instrument a questionnaire applied to students who performed the internship in the Physics area of the LEDOC course. The result of this study allows us to infer that the internship in the LEDOC Course is an essential learning process for academics to face the challenges of their training. In the remote period, the methodologies used by residents are characterized by the expository method with variations in teaching techniques. Finally, the study shows that the regent students felt difficulties due to the remote format of the supervised internship.O Estágio Supervisionado é um componente curricular fundamental na construção da identidade e os saberes da profissão docente nas Licenciaturas. Nesse sentido, o presente trabalho tem como objetivo discutir o Estágio Supervisionado na área de Física do Curso de Licenciatura em Educação do Campo (LEDOC) no período da pandemia. O trabalho foi desenvolvido por meio de pesquisa de campo com abordagem qualitativa e exploratória, tendo como instrumento de coleta de dados um questionário aplicado aos discentes que realizaram o estágio na área de Física do curso LEDOC. O resultado desse estudo permite inferir que o estágio no Curso LEDOC é um processo de aprendizagem indispensável para os acadêmicos enfrentarem os desafios de sua formação. No período remoto as metodologias utilizadas pelos residentes se caracterizam pelo método expositivo com variações das técnicas de ensino. Por fim, o estudo evidencia que os alunos regentes sentiram dificuldades pelo formato remoto do estágio supervisionado, haja vista a condição material e estrutural das escolas do campo e do alunado, cujo acesso à internet e material didático adequado ao contexto pandêmico atreladas a recorrentes problemas históricos, constituem-se como desafios diários ao alunado.Las Prácticas Supervisadas son un componente curricular fundamental en la construcción de la identidad y el conocimiento de la profesión docente en Grados. En ese sentido, el presente trabajo tiene como objetivo discutir la Práctica Supervisada en el área de Física de la Licenciatura en Educación Rural (LEDOC) en el período de la Pandemia. El trabajo se desarrolló a través de una investigación de campo con enfoque cualitativo y exploratorio, teniendo como instrumento de recolección de datos un cuestionario aplicado a los estudiantes que realizaron la pasantía en el área de Física de la carrera LEDOC. El resultado de este estudio permite inferir que la pasantía en el Curso LEDOC es un proceso de aprendizaje fundamental para que los académicos enfrenten los desafíos de su formación. En el período remoto, las metodologías utilizadas por los residentes se caracterizan por el método expositivo con variaciones en las técnicas de enseñanza. Finalmente, el estudio muestra que los estudiantes regentes sintieron dificultades debido al formato remoto de la pasantía supervisada.Universidade Federal da Fronteira Sul2023-05-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/1315510.36661/2595-4520.2023v6n1.13155Revista Insignare Scientia - RIS; v. 6 n. 1 (2023): Revista Insignare Scientia; 101-1212595-4520reponame:Revista Insignare Scientiainstname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)instacron:UFFSporhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13155/8790Copyright (c) 2023 Fábio Soares Paz, Ana Raquel Rodrigues Martins, Alexandre Leite dos Santos Silva, Joane Lopes Ribeirohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMartins, Ana Raquel Rodriguesda Paz, Fábio Soares2023-05-09T13:00:32Zoai:ojs.192.168.253.137:article/13155Revistahttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RISPUBhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/oairoquegullich@uffs.edu.br||2595-45202595-4520opendoar:2023-05-09T13:00:32Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
El práctico supervisado y la enseñanza de física: la formación de docentes en el curso de educación de campo en tiempos de pandemia The supervised internship and physics teaching: teacher training in the field education course in pandemic times O estágio supervisionado e o ensino de física: a formação docente no curso de educação do campo em tempos de pandemia |
title |
El práctico supervisado y la enseñanza de física: la formación de docentes en el curso de educación de campo en tiempos de pandemia |
spellingShingle |
El práctico supervisado y la enseñanza de física: la formación de docentes en el curso de educación de campo en tiempos de pandemia Martins, Ana Raquel Rodrigues |
title_short |
El práctico supervisado y la enseñanza de física: la formación de docentes en el curso de educación de campo en tiempos de pandemia |
title_full |
El práctico supervisado y la enseñanza de física: la formación de docentes en el curso de educación de campo en tiempos de pandemia |
title_fullStr |
El práctico supervisado y la enseñanza de física: la formación de docentes en el curso de educación de campo en tiempos de pandemia |
title_full_unstemmed |
El práctico supervisado y la enseñanza de física: la formación de docentes en el curso de educación de campo en tiempos de pandemia |
title_sort |
El práctico supervisado y la enseñanza de física: la formación de docentes en el curso de educación de campo en tiempos de pandemia |
author |
Martins, Ana Raquel Rodrigues |
author_facet |
Martins, Ana Raquel Rodrigues da Paz, Fábio Soares |
author_role |
author |
author2 |
da Paz, Fábio Soares |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martins, Ana Raquel Rodrigues da Paz, Fábio Soares |
description |
The Supervised Internship is a fundamental curricular component in the construction of the identity and knowledge of the teaching profession in Degrees. In this sense, the present work aims to discuss the Supervised Internship in the area of Physics of the Degree in Rural Education (LEDOC) in the period of the Pandemic. The work was developed through field research with a qualitative and exploratory approach, having as a data collection instrument a questionnaire applied to students who performed the internship in the Physics area of the LEDOC course. The result of this study allows us to infer that the internship in the LEDOC Course is an essential learning process for academics to face the challenges of their training. In the remote period, the methodologies used by residents are characterized by the expository method with variations in teaching techniques. Finally, the study shows that the regent students felt difficulties due to the remote format of the supervised internship. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13155 10.36661/2595-4520.2023v6n1.13155 |
url |
https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13155 |
identifier_str_mv |
10.36661/2595-4520.2023v6n1.13155 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13155/8790 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Fronteira Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Fronteira Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Insignare Scientia - RIS; v. 6 n. 1 (2023): Revista Insignare Scientia; 101-121 2595-4520 reponame:Revista Insignare Scientia instname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) instacron:UFFS |
instname_str |
Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) |
instacron_str |
UFFS |
institution |
UFFS |
reponame_str |
Revista Insignare Scientia |
collection |
Revista Insignare Scientia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
roquegullich@uffs.edu.br|| |
_version_ |
1797221614174076928 |