Percepciones de Licenciandos en Ciencias Biológicas sobre Prácticas Supervisadas: posibilidades y opiniones

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: dos Santos, Reginaldo
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Insignare Scientia
Texto Completo: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13568
Resumo: This article refers to a qualitative study developed in 2022 aiming to know and analyze the perception of a group of undergraduates in Biological Sciences from a public university in Paraná, Brazil, about the 'Supervised School Placement'. We also collected their opinions on a proposal for a methodological arrangement for this Placement. As the data collection tool, we used audio-recorded semi-structured interviews with undergraduates at the beginning of their School Placement. The results show that the students tended to perceive the compulsory Supervised Placement as an activity of vital importance for their professional training and were open to incorporating the class observation of various subjects in the Placement, aiming to broaden their perspective on different teaching methods and techniques.  
id UFFS-2_ef8de8b12fb722d8103a034737738612
oai_identifier_str oai:ojs.192.168.253.137:article/13568
network_acronym_str UFFS-2
network_name_str Revista Insignare Scientia
repository_id_str
spelling Percepciones de Licenciandos en Ciencias Biológicas sobre Prácticas Supervisadas: posibilidades y opinionesPerceptions of undergraduates in Biological Sciences Teaching Degree on 'Supervised School Placement': possibilities and opinionsPercepções de licenciandos em Ciências Biológicas sobre Estágio Supervisionado: possibilidades e opiniõesThis article refers to a qualitative study developed in 2022 aiming to know and analyze the perception of a group of undergraduates in Biological Sciences from a public university in Paraná, Brazil, about the 'Supervised School Placement'. We also collected their opinions on a proposal for a methodological arrangement for this Placement. As the data collection tool, we used audio-recorded semi-structured interviews with undergraduates at the beginning of their School Placement. The results show that the students tended to perceive the compulsory Supervised Placement as an activity of vital importance for their professional training and were open to incorporating the class observation of various subjects in the Placement, aiming to broaden their perspective on different teaching methods and techniques.  Este artigo discorre sobre uma pesquisa de abordagem qualitativa desenvolvida no ano de 2022, com o objetivo de conhecer e analisar percepções que um grupo de licenciandos em Ciências Biológicas de uma universidade pública paraense apresenta sobre o componente curricular Estágio Supervisionado Obrigatório e, também, suas opiniões sobre uma proposta de arranjo metodológico para esse Estágio. Como instrumento e técnica de coleta de dados foi utilizado roteiro semiestruturado de entrevistas, gravadas em áudio e realizadas junto a licenciandos que se encontravam no início do Estágio. Os resultados demonstram que os acadêmicos apresentam tendência em perceber o Estágio Supervisionado Obrigatório como uma atividade de fundamental importância para sua formação profissional, bem como mostraram-se simpáticos à ideia ser incorporada no Estágio a observação de aulas de várias disciplinas, tendo o propósito de alargar a visão sobre diferentes métodos e técnicas de ensino escolar.  Este artículo trata sobre una investigación de abordaje cualitativa desarrollada en el año de 2022 y tiene el objetivo de conocer y analizar percepciones que un grupo de licenciandos en Ciencias Biológicas de una universidad pública de Pará presenta sobre el componente curricular Práctica Supervisada Obligatoria y, también, sus opiniones sobre una propuesta de acuerdo metodológico para esta Práctica. Como instrumento y técnica de recoleta de datos fue utilizado un guión semiestructurado de entrevistas, grabadas en audio y realizadas junto a licenciandos que estaban en el inicio de la Práctica. Los resultados relevan que los académicos presentan tendencia en percibir la Práctica Supervisada Obligatoria como una actividad de fundamental importancia para su formación profesional, y también demostraron simpatía a la idea de ser incorporada a la Práctica la observación de clases de variadas asignaturas, con el propósito de aumentar la visión sobre diferentes métodos y técnicas de enseñanza escolar.  Universidade Federal da Fronteira Sul2023-05-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/1356810.36661/2595-4520.2023v6n2.13568Revista Insignare Scientia; v. 6 n. 2 (2023): Edição Especial: Estágio Supervisionado e Prática de Ensino em Ciências; 196-215Revista Insignare Scientia; Vol 6 No 2 (2023): Special Edition: Supervised Internship and Teaching Practice in Science; 196-2152595-4520reponame:Revista Insignare Scientiainstname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)instacron:UFFSporhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13568/8843http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessdos Santos, Reginaldo2024-08-01T11:56:23Zoai:ojs.192.168.253.137:article/13568Revistahttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RISPUBhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/oairoquegullich@uffs.edu.br||2595-45202595-4520opendoar:2024-08-01T11:56:23Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)false
dc.title.none.fl_str_mv Percepciones de Licenciandos en Ciencias Biológicas sobre Prácticas Supervisadas: posibilidades y opiniones
Perceptions of undergraduates in Biological Sciences Teaching Degree on 'Supervised School Placement': possibilities and opinions
Percepções de licenciandos em Ciências Biológicas sobre Estágio Supervisionado: possibilidades e opiniões
title Percepciones de Licenciandos en Ciencias Biológicas sobre Prácticas Supervisadas: posibilidades y opiniones
spellingShingle Percepciones de Licenciandos en Ciencias Biológicas sobre Prácticas Supervisadas: posibilidades y opiniones
dos Santos, Reginaldo
title_short Percepciones de Licenciandos en Ciencias Biológicas sobre Prácticas Supervisadas: posibilidades y opiniones
title_full Percepciones de Licenciandos en Ciencias Biológicas sobre Prácticas Supervisadas: posibilidades y opiniones
title_fullStr Percepciones de Licenciandos en Ciencias Biológicas sobre Prácticas Supervisadas: posibilidades y opiniones
title_full_unstemmed Percepciones de Licenciandos en Ciencias Biológicas sobre Prácticas Supervisadas: posibilidades y opiniones
title_sort Percepciones de Licenciandos en Ciencias Biológicas sobre Prácticas Supervisadas: posibilidades y opiniones
author dos Santos, Reginaldo
author_facet dos Santos, Reginaldo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv dos Santos, Reginaldo
description This article refers to a qualitative study developed in 2022 aiming to know and analyze the perception of a group of undergraduates in Biological Sciences from a public university in Paraná, Brazil, about the 'Supervised School Placement'. We also collected their opinions on a proposal for a methodological arrangement for this Placement. As the data collection tool, we used audio-recorded semi-structured interviews with undergraduates at the beginning of their School Placement. The results show that the students tended to perceive the compulsory Supervised Placement as an activity of vital importance for their professional training and were open to incorporating the class observation of various subjects in the Placement, aiming to broaden their perspective on different teaching methods and techniques.  
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13568
10.36661/2595-4520.2023v6n2.13568
url https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13568
identifier_str_mv 10.36661/2595-4520.2023v6n2.13568
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13568/8843
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Fronteira Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Fronteira Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista Insignare Scientia; v. 6 n. 2 (2023): Edição Especial: Estágio Supervisionado e Prática de Ensino em Ciências; 196-215
Revista Insignare Scientia; Vol 6 No 2 (2023): Special Edition: Supervised Internship and Teaching Practice in Science; 196-215
2595-4520
reponame:Revista Insignare Scientia
instname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)
instacron:UFFS
instname_str Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)
instacron_str UFFS
institution UFFS
reponame_str Revista Insignare Scientia
collection Revista Insignare Scientia
repository.name.fl_str_mv Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)
repository.mail.fl_str_mv roquegullich@uffs.edu.br||
_version_ 1816704930216411136