Percepciones de Licenciandos en Ciencias Biológicas sobre Prácticas Supervisadas: posibilidades y opiniones
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Insignare Scientia |
Texto Completo: | https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13568 |
Resumo: | This article refers to a qualitative study developed in 2022 aiming to know and analyze the perception of a group of undergraduates in Biological Sciences from a public university in Paraná, Brazil, about the 'Supervised School Placement'. We also collected their opinions on a proposal for a methodological arrangement for this Placement. As the data collection tool, we used audio-recorded semi-structured interviews with undergraduates at the beginning of their School Placement. The results show that the students tended to perceive the compulsory Supervised Placement as an activity of vital importance for their professional training and were open to incorporating the class observation of various subjects in the Placement, aiming to broaden their perspective on different teaching methods and techniques. |
id |
UFFS-2_ef8de8b12fb722d8103a034737738612 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.192.168.253.137:article/13568 |
network_acronym_str |
UFFS-2 |
network_name_str |
Revista Insignare Scientia |
repository_id_str |
|
spelling |
Percepciones de Licenciandos en Ciencias Biológicas sobre Prácticas Supervisadas: posibilidades y opinionesPerceptions of undergraduates in Biological Sciences Teaching Degree on 'Supervised School Placement': possibilities and opinionsPercepções de licenciandos em Ciências Biológicas sobre Estágio Supervisionado: possibilidades e opiniõesThis article refers to a qualitative study developed in 2022 aiming to know and analyze the perception of a group of undergraduates in Biological Sciences from a public university in Paraná, Brazil, about the 'Supervised School Placement'. We also collected their opinions on a proposal for a methodological arrangement for this Placement. As the data collection tool, we used audio-recorded semi-structured interviews with undergraduates at the beginning of their School Placement. The results show that the students tended to perceive the compulsory Supervised Placement as an activity of vital importance for their professional training and were open to incorporating the class observation of various subjects in the Placement, aiming to broaden their perspective on different teaching methods and techniques. Este artigo discorre sobre uma pesquisa de abordagem qualitativa desenvolvida no ano de 2022, com o objetivo de conhecer e analisar percepções que um grupo de licenciandos em Ciências Biológicas de uma universidade pública paraense apresenta sobre o componente curricular Estágio Supervisionado Obrigatório e, também, suas opiniões sobre uma proposta de arranjo metodológico para esse Estágio. Como instrumento e técnica de coleta de dados foi utilizado roteiro semiestruturado de entrevistas, gravadas em áudio e realizadas junto a licenciandos que se encontravam no início do Estágio. Os resultados demonstram que os acadêmicos apresentam tendência em perceber o Estágio Supervisionado Obrigatório como uma atividade de fundamental importância para sua formação profissional, bem como mostraram-se simpáticos à ideia ser incorporada no Estágio a observação de aulas de várias disciplinas, tendo o propósito de alargar a visão sobre diferentes métodos e técnicas de ensino escolar. Este artículo trata sobre una investigación de abordaje cualitativa desarrollada en el año de 2022 y tiene el objetivo de conocer y analizar percepciones que un grupo de licenciandos en Ciencias Biológicas de una universidad pública de Pará presenta sobre el componente curricular Práctica Supervisada Obligatoria y, también, sus opiniones sobre una propuesta de acuerdo metodológico para esta Práctica. Como instrumento y técnica de recoleta de datos fue utilizado un guión semiestructurado de entrevistas, grabadas en audio y realizadas junto a licenciandos que estaban en el inicio de la Práctica. Los resultados relevan que los académicos presentan tendencia en percibir la Práctica Supervisada Obligatoria como una actividad de fundamental importancia para su formación profesional, y también demostraron simpatía a la idea de ser incorporada a la Práctica la observación de clases de variadas asignaturas, con el propósito de aumentar la visión sobre diferentes métodos y técnicas de enseñanza escolar. Universidade Federal da Fronteira Sul2023-05-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/1356810.36661/2595-4520.2023v6n2.13568Revista Insignare Scientia; v. 6 n. 2 (2023): Edição Especial: Estágio Supervisionado e Prática de Ensino em Ciências; 196-215Revista Insignare Scientia; Vol 6 No 2 (2023): Special Edition: Supervised Internship and Teaching Practice in Science; 196-2152595-4520reponame:Revista Insignare Scientiainstname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)instacron:UFFSporhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13568/8843http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessdos Santos, Reginaldo2024-08-01T11:56:23Zoai:ojs.192.168.253.137:article/13568Revistahttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RISPUBhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/oairoquegullich@uffs.edu.br||2595-45202595-4520opendoar:2024-08-01T11:56:23Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Percepciones de Licenciandos en Ciencias Biológicas sobre Prácticas Supervisadas: posibilidades y opiniones Perceptions of undergraduates in Biological Sciences Teaching Degree on 'Supervised School Placement': possibilities and opinions Percepções de licenciandos em Ciências Biológicas sobre Estágio Supervisionado: possibilidades e opiniões |
title |
Percepciones de Licenciandos en Ciencias Biológicas sobre Prácticas Supervisadas: posibilidades y opiniones |
spellingShingle |
Percepciones de Licenciandos en Ciencias Biológicas sobre Prácticas Supervisadas: posibilidades y opiniones dos Santos, Reginaldo |
title_short |
Percepciones de Licenciandos en Ciencias Biológicas sobre Prácticas Supervisadas: posibilidades y opiniones |
title_full |
Percepciones de Licenciandos en Ciencias Biológicas sobre Prácticas Supervisadas: posibilidades y opiniones |
title_fullStr |
Percepciones de Licenciandos en Ciencias Biológicas sobre Prácticas Supervisadas: posibilidades y opiniones |
title_full_unstemmed |
Percepciones de Licenciandos en Ciencias Biológicas sobre Prácticas Supervisadas: posibilidades y opiniones |
title_sort |
Percepciones de Licenciandos en Ciencias Biológicas sobre Prácticas Supervisadas: posibilidades y opiniones |
author |
dos Santos, Reginaldo |
author_facet |
dos Santos, Reginaldo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
dos Santos, Reginaldo |
description |
This article refers to a qualitative study developed in 2022 aiming to know and analyze the perception of a group of undergraduates in Biological Sciences from a public university in Paraná, Brazil, about the 'Supervised School Placement'. We also collected their opinions on a proposal for a methodological arrangement for this Placement. As the data collection tool, we used audio-recorded semi-structured interviews with undergraduates at the beginning of their School Placement. The results show that the students tended to perceive the compulsory Supervised Placement as an activity of vital importance for their professional training and were open to incorporating the class observation of various subjects in the Placement, aiming to broaden their perspective on different teaching methods and techniques. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13568 10.36661/2595-4520.2023v6n2.13568 |
url |
https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13568 |
identifier_str_mv |
10.36661/2595-4520.2023v6n2.13568 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13568/8843 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Fronteira Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Fronteira Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Insignare Scientia; v. 6 n. 2 (2023): Edição Especial: Estágio Supervisionado e Prática de Ensino em Ciências; 196-215 Revista Insignare Scientia; Vol 6 No 2 (2023): Special Edition: Supervised Internship and Teaching Practice in Science; 196-215 2595-4520 reponame:Revista Insignare Scientia instname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) instacron:UFFS |
instname_str |
Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) |
instacron_str |
UFFS |
institution |
UFFS |
reponame_str |
Revista Insignare Scientia |
collection |
Revista Insignare Scientia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
roquegullich@uffs.edu.br|| |
_version_ |
1816704930216411136 |