You never forget your first experience as a teacher...

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Kênia Lara
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: Pimenta, Adriano Marçal
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Reme (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50670
Resumo: This article is a report of teaching experience by the authors, describing their thoughts on the theoretical and philosophical bases of teaching models. They discuss the teacher's role from the point of view of education for the future, demonstrating the limits and challenges imposed on teaching practice. The experience of the authors as recently qualified nurses, teachers seeking qualification in master's and doctoral courses, shows the need to widen discussions towards educational practice which includes a critical view, reflection and transformation.
id UFMG-27_80992906b28bbb21a09e1774e2bccb53
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/50670
network_acronym_str UFMG-27
network_name_str Reme (Online)
repository_id_str
spelling You never forget your first experience as a teacher...Nunca olvidamos nuestra primera experiencia como docentes...A primeira docência a gente nunca esquece...Education, HigherTeachingEducation, NursingFaculty, NursingEducation, Nursing, GraduateEducación SuperiorEnsenãnzaDocente de EnfermeríaEducación en EnfermeríaEducación de Postgrado en EnfermeríaEducação SuperiorEnsinoDocente de EnfermagemEducação em EnfermagemEducação de Pós-Graduação em EnfermagemThis article is a report of teaching experience by the authors, describing their thoughts on the theoretical and philosophical bases of teaching models. They discuss the teacher's role from the point of view of education for the future, demonstrating the limits and challenges imposed on teaching practice. The experience of the authors as recently qualified nurses, teachers seeking qualification in master's and doctoral courses, shows the need to widen discussions towards educational practice which includes a critical view, reflection and transformation.El presente artículo es un relato de la experiencia en práctica pedagógica de los autores dónde reflexionan sobre los fundamentos teóricos y filosóficos de los modelos de enseñanza. Cuestionan el rol del profesor desde la perspectiva de la educación para el futuro y definen los límites y retos que deben enfrentarse en la práctica docente. La experiencia de los autores como enfermeros recién graduados, docentes que buscan superarse con cursos de máster o doctorado, sugiere la necesidad de ampliar los debates para lograr una práctica educativa crítica, reflexiva y transformadora.Trata-se de um relato de experiência sobre a prática pedagógica dos autores, traçando uma reflexão sobre os fundamentos teórico-filosóficos dos modelos de ensino. Discute-se o papel do professor na perspectiva da educação para o futuro, demonstrando os limites e desafios que se impõem à prática docente. A experiência dos autores como enfermeiros recém-formados, docentes e que buscam qualificação em cursos de mestrado e doutorado aponta para a necessidade de ampliação das discussões no sentido de uma prática educacional crítica, reflexiva e transformadora.Universidade Federal de Minas Gerais2007-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Parestext/plainapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50670REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 11 No. 4 (2007)REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 11 Núm. 4 (2007)REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 11 n. 4 (2007)2316-93891415-2762reponame:Reme (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50670/42512https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50670/42513Copyright (c) 2007 Reme: Revista Mineira de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Kênia LaraPimenta, Adriano Marçal2024-01-24T18:53:43Zoai:periodicos.ufmg.br:article/50670Revistaremeufmg@gmail.comPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/oairemeufmg@gmail.com2316-93891415-2762opendoar:2024-01-24T18:53:43Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv You never forget your first experience as a teacher...
Nunca olvidamos nuestra primera experiencia como docentes...
A primeira docência a gente nunca esquece...
title You never forget your first experience as a teacher...
spellingShingle You never forget your first experience as a teacher...
Silva, Kênia Lara
Education, Higher
Teaching
Education, Nursing
Faculty, Nursing
Education, Nursing, Graduate
Educación Superior
Ensenãnza
Docente de Enfermería
Educación en Enfermería
Educación de Postgrado en Enfermería
Educação Superior
Ensino
Docente de Enfermagem
Educação em Enfermagem
Educação de Pós-Graduação em Enfermagem
title_short You never forget your first experience as a teacher...
title_full You never forget your first experience as a teacher...
title_fullStr You never forget your first experience as a teacher...
title_full_unstemmed You never forget your first experience as a teacher...
title_sort You never forget your first experience as a teacher...
author Silva, Kênia Lara
author_facet Silva, Kênia Lara
Pimenta, Adriano Marçal
author_role author
author2 Pimenta, Adriano Marçal
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Kênia Lara
Pimenta, Adriano Marçal
dc.subject.por.fl_str_mv Education, Higher
Teaching
Education, Nursing
Faculty, Nursing
Education, Nursing, Graduate
Educación Superior
Ensenãnza
Docente de Enfermería
Educación en Enfermería
Educación de Postgrado en Enfermería
Educação Superior
Ensino
Docente de Enfermagem
Educação em Enfermagem
Educação de Pós-Graduação em Enfermagem
topic Education, Higher
Teaching
Education, Nursing
Faculty, Nursing
Education, Nursing, Graduate
Educación Superior
Ensenãnza
Docente de Enfermería
Educación en Enfermería
Educación de Postgrado en Enfermería
Educação Superior
Ensino
Docente de Enfermagem
Educação em Enfermagem
Educação de Pós-Graduação em Enfermagem
description This article is a report of teaching experience by the authors, describing their thoughts on the theoretical and philosophical bases of teaching models. They discuss the teacher's role from the point of view of education for the future, demonstrating the limits and challenges imposed on teaching practice. The experience of the authors as recently qualified nurses, teachers seeking qualification in master's and doctoral courses, shows the need to widen discussions towards educational practice which includes a critical view, reflection and transformation.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50670
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50670
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50670/42512
https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50670/42513
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2007 Reme: Revista Mineira de Enfermagem
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2007 Reme: Revista Mineira de Enfermagem
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/plain
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 11 No. 4 (2007)
REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 11 Núm. 4 (2007)
REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 11 n. 4 (2007)
2316-9389
1415-2762
reponame:Reme (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Reme (Online)
collection Reme (Online)
repository.name.fl_str_mv Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv remeufmg@gmail.com
_version_ 1797041909682667520