O ENSINO DE DIAGNÓSTICO DE ENFERMAGEM ATRAVÉS DA PEDAGOGIA DA PROBLEMATIZAÇÃO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica de Enfermagem |
DOI: | 10.5216/ree.v2i1.673 |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/fen/article/view/673 |
Resumo: | The teaching of diagnostics in nurse service through problematical pedagogy. The present study has the goal to analyse the implementation of the offer in teaching the diagnostics of nurse service according to toxomony I of NANDA, through problematical pedagogy, made real by arch method. A feat research was developed a Faculdade of nurse service of Universidade Federal de Goiás in 1998, close to the sophomores of graduation in nurse service. The collect of data were carried out through activities reports, registry of campus and cognitive and affective instruments of evaluation, on the cognitive evaluation, through the written test, the group got an average of 24,1 and 47,5 for a maximum of a hundred points on the first and second evaluation respectively on the report of practical activities, the score got for more than 78 per cent of the diagnostics of nurse service evaluated were from medium excellent (three to five). The feat developed for the teaching allowed that all students perceived the reality that if they were put at the place of nurse service, exercising the critical analyse of reality and the role as an agent of transformation, we understood it is possible to teach nurse service diagnostics through problematical pedagogy. |
id |
UFG-13_5f917d9991d3349f3b47774b8d83a336 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/673 |
network_acronym_str |
UFG-13 |
network_name_str |
Revista Eletrônica de Enfermagem |
spelling |
O ENSINO DE DIAGNÓSTICO DE ENFERMAGEM ATRAVÉS DA PEDAGOGIA DA PROBLEMATIZAÇÃOThe teaching of diagnostics in nurse service through problematical pedagogy. The present study has the goal to analyse the implementation of the offer in teaching the diagnostics of nurse service according to toxomony I of NANDA, through problematical pedagogy, made real by arch method. A feat research was developed a Faculdade of nurse service of Universidade Federal de Goiás in 1998, close to the sophomores of graduation in nurse service. The collect of data were carried out through activities reports, registry of campus and cognitive and affective instruments of evaluation, on the cognitive evaluation, through the written test, the group got an average of 24,1 and 47,5 for a maximum of a hundred points on the first and second evaluation respectively on the report of practical activities, the score got for more than 78 per cent of the diagnostics of nurse service evaluated were from medium excellent (three to five). The feat developed for the teaching allowed that all students perceived the reality that if they were put at the place of nurse service, exercising the critical analyse of reality and the role as an agent of transformation, we understood it is possible to teach nurse service diagnostics through problematical pedagogy. O presente estudo tem como finalidade analisar a implementação da proposta de ensino de Diagnóstico de Enfermagem, segundo taxonomia I, da North American Nursing Diagnosis Association (NANDA), através da Pedagogia de Problematização, concretizada pelo Método de Arco. A pesquisa-ação foi desenvolvida na Faculdade de Enfermagem, da Universidade Federal de Goiás, em 1998, junto a um grupo de alunas do 2º ano de Graduação em Enfermagem. A coleta de dados para foi realizada através de relatórios de atividades, registros de campo e instrumentos de avaliação cognitiva e afetiva. Na avaliação cognitiva, através de prova escrita, o grupo obteve médias entre 24,1 e 47,5 para um máximo de 100 pontos, na primeira e segunda avaliação, respectivamente. Nos relatórios de atividades práticas, os escores obtidos por mais de 78% dos Diagnósticos de Enfermagem avaliados ficaram entre médio e ótimo (3 a 5). As ações desenvolvidas para o ensino permitiram que todas as alunas percebessem a realidade, que se colocassem no lugar dos enfermeiros, exercitando a análise crítica da realidade e o seu papel como agentes de transformação. Concluiu-se ser possível ensinar Diagnóstico de Enfermagem através da Pedagogia da Problematização.Faculdade de Enfermagem da UFG2006-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/67310.5216/ree.v2i1.673Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 2 No. 1 (2000); 673Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 2 n. 1 (2000); 6731518-1944reponame:Revista Eletrônica de Enfermageminstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/673/753Copyright (c) 2006 Revista Eletrônica de Enfermagemhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNakatani, Adelia Yaeko KyosenCarvalho, Emilia Campos deBachion, Maria Márcia2024-02-02T12:26:58Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/673Revistahttps://revistas.ufg.br/fenPUBhttps://revistas.ufg.br/fen/oairee.fen@ufg.br1518-19441518-1944opendoar:2024-02-02T12:26:58Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O ENSINO DE DIAGNÓSTICO DE ENFERMAGEM ATRAVÉS DA PEDAGOGIA DA PROBLEMATIZAÇÃO |
title |
O ENSINO DE DIAGNÓSTICO DE ENFERMAGEM ATRAVÉS DA PEDAGOGIA DA PROBLEMATIZAÇÃO |
spellingShingle |
O ENSINO DE DIAGNÓSTICO DE ENFERMAGEM ATRAVÉS DA PEDAGOGIA DA PROBLEMATIZAÇÃO O ENSINO DE DIAGNÓSTICO DE ENFERMAGEM ATRAVÉS DA PEDAGOGIA DA PROBLEMATIZAÇÃO Nakatani, Adelia Yaeko Kyosen Nakatani, Adelia Yaeko Kyosen |
title_short |
O ENSINO DE DIAGNÓSTICO DE ENFERMAGEM ATRAVÉS DA PEDAGOGIA DA PROBLEMATIZAÇÃO |
title_full |
O ENSINO DE DIAGNÓSTICO DE ENFERMAGEM ATRAVÉS DA PEDAGOGIA DA PROBLEMATIZAÇÃO |
title_fullStr |
O ENSINO DE DIAGNÓSTICO DE ENFERMAGEM ATRAVÉS DA PEDAGOGIA DA PROBLEMATIZAÇÃO O ENSINO DE DIAGNÓSTICO DE ENFERMAGEM ATRAVÉS DA PEDAGOGIA DA PROBLEMATIZAÇÃO |
title_full_unstemmed |
O ENSINO DE DIAGNÓSTICO DE ENFERMAGEM ATRAVÉS DA PEDAGOGIA DA PROBLEMATIZAÇÃO O ENSINO DE DIAGNÓSTICO DE ENFERMAGEM ATRAVÉS DA PEDAGOGIA DA PROBLEMATIZAÇÃO |
title_sort |
O ENSINO DE DIAGNÓSTICO DE ENFERMAGEM ATRAVÉS DA PEDAGOGIA DA PROBLEMATIZAÇÃO |
author |
Nakatani, Adelia Yaeko Kyosen |
author_facet |
Nakatani, Adelia Yaeko Kyosen Nakatani, Adelia Yaeko Kyosen Carvalho, Emilia Campos de Bachion, Maria Márcia Carvalho, Emilia Campos de Bachion, Maria Márcia |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho, Emilia Campos de Bachion, Maria Márcia |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nakatani, Adelia Yaeko Kyosen Carvalho, Emilia Campos de Bachion, Maria Márcia |
description |
The teaching of diagnostics in nurse service through problematical pedagogy. The present study has the goal to analyse the implementation of the offer in teaching the diagnostics of nurse service according to toxomony I of NANDA, through problematical pedagogy, made real by arch method. A feat research was developed a Faculdade of nurse service of Universidade Federal de Goiás in 1998, close to the sophomores of graduation in nurse service. The collect of data were carried out through activities reports, registry of campus and cognitive and affective instruments of evaluation, on the cognitive evaluation, through the written test, the group got an average of 24,1 and 47,5 for a maximum of a hundred points on the first and second evaluation respectively on the report of practical activities, the score got for more than 78 per cent of the diagnostics of nurse service evaluated were from medium excellent (three to five). The feat developed for the teaching allowed that all students perceived the reality that if they were put at the place of nurse service, exercising the critical analyse of reality and the role as an agent of transformation, we understood it is possible to teach nurse service diagnostics through problematical pedagogy. |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006-12-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/673 10.5216/ree.v2i1.673 |
url |
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/673 |
identifier_str_mv |
10.5216/ree.v2i1.673 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/673/753 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2006 Revista Eletrônica de Enfermagem https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2006 Revista Eletrônica de Enfermagem https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Enfermagem da UFG |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Enfermagem da UFG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 2 No. 1 (2000); 673 Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 2 n. 1 (2000); 673 1518-1944 reponame:Revista Eletrônica de Enfermagem instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Revista Eletrônica de Enfermagem |
collection |
Revista Eletrônica de Enfermagem |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
ree.fen@ufg.br |
_version_ |
1822182158044758016 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.5216/ree.v2i1.673 |