O ENSINO DE DIAGNÓSTICO DE ENFERMAGEM ATRAVÉS DA PEDAGOGIA DA PROBLEMATIZAÇÃO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nakatani, Adelia Yaeko Kyosen
Data de Publicação: 2006
Outros Autores: Carvalho, Emilia Campos de, Bachion, Maria Márcia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica de Enfermagem
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fen/article/view/673
Resumo: The teaching of diagnostics in nurse service through problematical pedagogy. The present study has the goal to analyse the implementation of the offer in teaching the diagnostics of nurse service according to toxomony I of NANDA, through problematical pedagogy, made real by arch method. A feat research was developed a Faculdade of nurse service of Universidade Federal de Goiás in 1998, close to the sophomores of graduation in nurse service. The collect of data were carried out through activities reports, registry of campus and cognitive and affective instruments of evaluation, on the cognitive evaluation, through the written test, the group got an average of 24,1 and 47,5 for a maximum of a hundred points on the first and second evaluation respectively on the report of practical activities, the score got for more than 78 per cent of the diagnostics of nurse service evaluated were from medium excellent (three to five). The feat developed for the teaching allowed that all students perceived the reality that if they were put at the place of nurse service, exercising the critical analyse of reality and the role as an agent of transformation, we understood it is possible to teach nurse service diagnostics through problematical pedagogy.
id UFG-13_5f917d9991d3349f3b47774b8d83a336
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/673
network_acronym_str UFG-13
network_name_str Revista Eletrônica de Enfermagem
repository_id_str
spelling O ENSINO DE DIAGNÓSTICO DE ENFERMAGEM ATRAVÉS DA PEDAGOGIA DA PROBLEMATIZAÇÃOThe teaching of diagnostics in nurse service through problematical pedagogy. The present study has the goal to analyse the implementation of the offer in teaching the diagnostics of nurse service according to toxomony I of NANDA, through problematical pedagogy, made real by arch method. A feat research was developed a Faculdade of nurse service of Universidade Federal de Goiás in 1998, close to the sophomores of graduation in nurse service. The collect of data were carried out through activities reports, registry of campus and cognitive and affective instruments of evaluation, on the cognitive evaluation, through the written test, the group got an average of 24,1 and 47,5 for a maximum of a hundred points on the first and second evaluation respectively on the report of practical activities, the score got for more than 78 per cent of the diagnostics of nurse service evaluated were from medium excellent (three to five). The feat developed for the teaching allowed that all students perceived the reality that if they were put at the place of nurse service, exercising the critical analyse of reality and the role as an agent of transformation, we understood it is possible to teach nurse service diagnostics through problematical pedagogy. O presente estudo tem como finalidade analisar a implementação da proposta de ensino de Diagnóstico de Enfermagem, segundo taxonomia I, da North American Nursing Diagnosis Association (NANDA), através da Pedagogia de Problematização, concretizada pelo Método de Arco. A pesquisa-ação foi desenvolvida na Faculdade de Enfermagem, da Universidade Federal de Goiás, em 1998, junto a um grupo de alunas do 2º ano de Graduação em Enfermagem. A coleta de dados para foi realizada através de relatórios de atividades, registros de campo e instrumentos de avaliação cognitiva e afetiva. Na avaliação cognitiva, através de prova escrita, o grupo obteve médias entre 24,1 e 47,5 para um máximo de 100 pontos, na primeira e segunda avaliação, respectivamente. Nos relatórios de atividades práticas, os escores obtidos por mais de 78% dos Diagnósticos de Enfermagem avaliados ficaram entre médio e ótimo (3 a 5). As ações desenvolvidas para o ensino permitiram que todas as alunas percebessem a realidade, que se colocassem no lugar dos enfermeiros, exercitando a análise crítica da realidade e o seu papel como agentes de transformação. Concluiu-se ser possível ensinar Diagnóstico de Enfermagem através da Pedagogia da Problematização.Faculdade de Enfermagem da UFG2006-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/67310.5216/ree.v2i1.673Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 2 No. 1 (2000); 673Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 2 n. 1 (2000); 6731518-1944reponame:Revista Eletrônica de Enfermageminstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/673/753Copyright (c) 2006 Revista Eletrônica de Enfermagemhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNakatani, Adelia Yaeko KyosenCarvalho, Emilia Campos deBachion, Maria Márcia2024-02-02T12:26:58Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/673Revistahttps://revistas.ufg.br/fenPUBhttps://revistas.ufg.br/fen/oairee.fen@ufg.br1518-19441518-1944opendoar:2024-02-02T12:26:58Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.none.fl_str_mv O ENSINO DE DIAGNÓSTICO DE ENFERMAGEM ATRAVÉS DA PEDAGOGIA DA PROBLEMATIZAÇÃO
title O ENSINO DE DIAGNÓSTICO DE ENFERMAGEM ATRAVÉS DA PEDAGOGIA DA PROBLEMATIZAÇÃO
spellingShingle O ENSINO DE DIAGNÓSTICO DE ENFERMAGEM ATRAVÉS DA PEDAGOGIA DA PROBLEMATIZAÇÃO
Nakatani, Adelia Yaeko Kyosen
title_short O ENSINO DE DIAGNÓSTICO DE ENFERMAGEM ATRAVÉS DA PEDAGOGIA DA PROBLEMATIZAÇÃO
title_full O ENSINO DE DIAGNÓSTICO DE ENFERMAGEM ATRAVÉS DA PEDAGOGIA DA PROBLEMATIZAÇÃO
title_fullStr O ENSINO DE DIAGNÓSTICO DE ENFERMAGEM ATRAVÉS DA PEDAGOGIA DA PROBLEMATIZAÇÃO
title_full_unstemmed O ENSINO DE DIAGNÓSTICO DE ENFERMAGEM ATRAVÉS DA PEDAGOGIA DA PROBLEMATIZAÇÃO
title_sort O ENSINO DE DIAGNÓSTICO DE ENFERMAGEM ATRAVÉS DA PEDAGOGIA DA PROBLEMATIZAÇÃO
author Nakatani, Adelia Yaeko Kyosen
author_facet Nakatani, Adelia Yaeko Kyosen
Carvalho, Emilia Campos de
Bachion, Maria Márcia
author_role author
author2 Carvalho, Emilia Campos de
Bachion, Maria Márcia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nakatani, Adelia Yaeko Kyosen
Carvalho, Emilia Campos de
Bachion, Maria Márcia
description The teaching of diagnostics in nurse service through problematical pedagogy. The present study has the goal to analyse the implementation of the offer in teaching the diagnostics of nurse service according to toxomony I of NANDA, through problematical pedagogy, made real by arch method. A feat research was developed a Faculdade of nurse service of Universidade Federal de Goiás in 1998, close to the sophomores of graduation in nurse service. The collect of data were carried out through activities reports, registry of campus and cognitive and affective instruments of evaluation, on the cognitive evaluation, through the written test, the group got an average of 24,1 and 47,5 for a maximum of a hundred points on the first and second evaluation respectively on the report of practical activities, the score got for more than 78 per cent of the diagnostics of nurse service evaluated were from medium excellent (three to five). The feat developed for the teaching allowed that all students perceived the reality that if they were put at the place of nurse service, exercising the critical analyse of reality and the role as an agent of transformation, we understood it is possible to teach nurse service diagnostics through problematical pedagogy.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-12-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fen/article/view/673
10.5216/ree.v2i1.673
url https://revistas.ufg.br/fen/article/view/673
identifier_str_mv 10.5216/ree.v2i1.673
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fen/article/view/673/753
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2006 Revista Eletrônica de Enfermagem
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2006 Revista Eletrônica de Enfermagem
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Enfermagem da UFG
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Enfermagem da UFG
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 2 No. 1 (2000); 673
Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 2 n. 1 (2000); 673
1518-1944
reponame:Revista Eletrônica de Enfermagem
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Revista Eletrônica de Enfermagem
collection Revista Eletrônica de Enfermagem
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ree.fen@ufg.br
_version_ 1797049163095998464