Developing clinical cases to reach diagnostic reasoning
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Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica de Enfermagem |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/fen/article/view/20564 |
Resumo: | The objective of this study is to report the creation and validation of case studies in neonatal nursing adapted according to a specific educational framework. This methodological study was performed in a public hospital in the state of São Paulo. Data were collected with 22 newborns (15 – verification of reliability in the case collection), seven of which were adapted in case studies following six steps: resource and method selection, goals, complexity, validation of the evidence, scripts and content validity. The cases’ goals comprise teaching, care and the technical quality of the case. Regarding the complexity of cases, they were elaborated considering the basic human needs, Risner’s diagnostic reasoning, and NANDA-I taxonomy II. The creation and validation of cases based on a specific framework contributed to case studies becoming an important learning resource. A knowledge gap was observed regarding the validation of case studies for teaching.Descriptors: Case Studies; Educational Technology; Learning; Education, Nursing. |
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Developing clinical cases to reach diagnostic reasoningDesarrollo de casos clínicos para la enseñanza del razonamiento diagnósticoDesenvolvimento de casos clínicos para o ensino do raciocínio diagnósticoCase StudiesEducational TechnologyLearningEducationNursingCase StudiesEducational TechnologyLearningEducationNursingEstudios de CasosTecnología EducacionalAprendizajeEducación en EnfermeríaEstudios de CasosTecnología EducacionalAprendizajeEducación en EnfermeríaEstudo de CasoTecnologia EducacionalAprendizagemEducação em EnfermagemEstudo de CasoTecnologia EducacionalAprendizagemEducação em EnfermagemThe objective of this study is to report the creation and validation of case studies in neonatal nursing adapted according to a specific educational framework. This methodological study was performed in a public hospital in the state of São Paulo. Data were collected with 22 newborns (15 – verification of reliability in the case collection), seven of which were adapted in case studies following six steps: resource and method selection, goals, complexity, validation of the evidence, scripts and content validity. The cases’ goals comprise teaching, care and the technical quality of the case. Regarding the complexity of cases, they were elaborated considering the basic human needs, Risner’s diagnostic reasoning, and NANDA-I taxonomy II. The creation and validation of cases based on a specific framework contributed to case studies becoming an important learning resource. A knowledge gap was observed regarding the validation of case studies for teaching.Descriptors: Case Studies; Educational Technology; Learning; Education, Nursing.Se objetiva informar la elaboración y validación de estudios de caso en enfermería neonatal, adaptados según referencial educativo específico. Estudio metodológico, desarrollado en hospital público del estado de São Paulo. Se recolectaron datos de 22 recién nacidos (15- verificación de confiabilidad en recolección de casos); de ellos, siete fueron adaptados a estudios de caso siguiéndose seis pasos: selección de recursos y métodos, objetivos, complejidad, validación de evidencias, rutinas y validad del contenido. Los objetivos de los casos contemplan enseñanza, atención y calidad técnica del caso. Sobre complejidad de los casos, se optó por elaborarlos considerando las necesidades humanas básicas, razonamiento diagnóstico de Risner y taxonomía II de NANDA-I. La elaboración y validación de casos a partir de referencial específico ayudó a que los estudios de caso puedan convertirse en recurso importante de aprendizaje. Se percibió vacío de conocimientos en referencia a validación de estudios de caso para enseñanza.Descriptores: Estudios de Casos; Tecnología Educacional; Aprendizaje; Educación en Enfermería.Objetiva-se relatar a elaboração e validação de estudos de caso em enfermagem neonatal adaptados segundo referencial educacional específico. Estudo metodológico desenvolvido em hospital público do estado de São Paulo. Coletaram-se dados de 22 recém-nascidos (15 - verificação de confiabilidade na coleta dos casos), dos quais sete foram adaptados em estudos de caso a partir de seis passos: seleção dos recursos e métodos, objetivos, complexidade, validação das evidências, roteiros e validade do conteúdo. Os objetivos dos casos contemplam o ensino, assistência e qualidade técnica do caso. Sobre a complexidade dos casos, optou-se por elaborá-los considerando as necessidades humanas básicas, raciocínio diagnóstico de Risner e taxonomia II da NANDA-I. A elaboração e validação dos casos a partir de referencial específico colaborou para que os estudos de casos possam se tornar recurso importante na aprendizagem. Percebeu-se lacuna de conhecimento no que se refere à validação de estudos de caso para o ensino. Descritores: Estudo de Caso; Tecnologia Educacional; Aprendizagem; Educação em Enfermagem.Faculdade de Enfermagem da UFG2014-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/2056410.5216/ree.v16i1.20564Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 16 No. 1 (2014); 44-51Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 16 n. 1 (2014); 44-511518-1944reponame:Revista Eletrônica de Enfermageminstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/20564/16441Góes, Fernanda dos Santos NogueiraDalri, Maria Célia BarcellosFonseca, Luciana Mara MontiCanini, Silvia Rita Marin da SilvaScochi, Carmen Gracinda Silvaninfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-09-24T21:21:59Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/20564Revistahttps://revistas.ufg.br/fenPUBhttps://revistas.ufg.br/fen/oairee.fen@ufg.br1518-19441518-1944opendoar:2019-09-24T21:21:59Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
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The objective of this study is to report the creation and validation of case studies in neonatal nursing adapted according to a specific educational framework. This methodological study was performed in a public hospital in the state of São Paulo. Data were collected with 22 newborns (15 – verification of reliability in the case collection), seven of which were adapted in case studies following six steps: resource and method selection, goals, complexity, validation of the evidence, scripts and content validity. The cases’ goals comprise teaching, care and the technical quality of the case. Regarding the complexity of cases, they were elaborated considering the basic human needs, Risner’s diagnostic reasoning, and NANDA-I taxonomy II. The creation and validation of cases based on a specific framework contributed to case studies becoming an important learning resource. A knowledge gap was observed regarding the validation of case studies for teaching.Descriptors: Case Studies; Educational Technology; Learning; Education, Nursing. |
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