Sobre princesas e heróis: questões de gênero na publicidade de artigos infantis
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Data de Publicação: | 2015 |
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Resumo: | This research proposes the analysis of social representations of gender identity reproduced in the context of children’s plays, from selected toys ads in several types of virtual stores. Although social relationships may have an incisive role in the reproduction of gender representations, also books, movies, music and toys, are symbolic objects of representation. In this sense, this study aims to discuss the inserted discursive practices in our current society model from a study about the statements about gender relations in the media, through a linguistic-discursive perspective that takes into account the speech, based on Foucault (1926 - 1984) and his study of the body and sexuality, in addition to feminist interpretations of gender, power and body, based on Foucault. It is within the power networks that are established and named the differences and inequalities, and by gender and media you can see ways to distribute and mean power, as well as the mechanisms that put the body in a political field of utility and docility, making room for the creation of inequalities and hierarchies. Thus, linguistic and semiotic categories were designed to analyze the ways in which advertising promotes gender distinction in the selected ads, including images, colors and texts. The analysis of these categories showed that the commercials reinforce discriminatory statements that regulate and constrain behavior ideals of gender, according to social expectations, excluding those who do not conform to socially acceptable. |
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In this sense, this study aims to discuss the inserted discursive practices in our current society model from a study about the statements about gender relations in the media, through a linguistic-discursive perspective that takes into account the speech, based on Foucault (1926 - 1984) and his study of the body and sexuality, in addition to feminist interpretations of gender, power and body, based on Foucault. It is within the power networks that are established and named the differences and inequalities, and by gender and media you can see ways to distribute and mean power, as well as the mechanisms that put the body in a political field of utility and docility, making room for the creation of inequalities and hierarchies. Thus, linguistic and semiotic categories were designed to analyze the ways in which advertising promotes gender distinction in the selected ads, including images, colors and texts. The analysis of these categories showed that the commercials reinforce discriminatory statements that regulate and constrain behavior ideals of gender, according to social expectations, excluding those who do not conform to socially acceptable.Esta pesquisa tem como proposta a análise das representações sociais de identidade de gênero reproduzidas no espaço da brincadeira, a partir de anúncios de brinquedos selecionados em diversos tipos de lojas virtuais. Embora as relações sociais tenham um papel incisivo na reprodução de representações de gênero, igualmente os livros, filmes, músicas e brinquedos, são objetos simbólicos de representação. Nesse sentido, o presente estudo visa discutir as práticas discursivas inseridas em nosso modelo de sociedade atual, a partir de um estudo acerca dos enunciados a respeito das relações de gênero na mídia, através de uma perspectiva linguísticodiscursiva que leva em conta o discurso, com base em Foucault (1926 – 1984) e seus estudos sobre o corpo e a sexualidade, além das interpretações feministas sobre gênero, poder e corpo, fundamentadas em Foucault. É no interior das redes de poder que são instituídas e nomeadas as diferenças e desigualdades, e através do gênero e da mídia é possível observar formas de distribuir e significar o poder, bem como os mecanismos que colocam o corpo em um campo político de utilidade e docilidade, abrindo espaço para a constituição de desigualdades e hierarquias. Diante disso, foram pensadas categorias linguísticas e semióticas para análise dos meios pelos quais a publicidade faz distinção de gênero nos anúncios selecionados, entre elas imagens, cores e textos. A análise dessas categorias revelou que os anúncios publicitários reforçam enunciados discriminatórios que regulam e coagem comportamentos ideais de gênero, de acordo com expectativas sociais, excluindo aqueles que não se adéquam ao socialmente aceitável.Submitted by Erika Demachki (erikademachki@gmail.com) on 2016-08-04T18:38:00Z No. of bitstreams: 2 Dissertação - Mariana Ferreira da Silva - 2016.pdf: 4923147 bytes, checksum: 78ca943bc2249e5e08c61c06aa6230be (MD5) license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)Approved for entry into archive by Erika Demachki (erikademachki@gmail.com) on 2016-08-04T18:39:24Z (GMT) No. of bitstreams: 2 Dissertação - Mariana Ferreira da Silva - 2016.pdf: 4923147 bytes, checksum: 78ca943bc2249e5e08c61c06aa6230be (MD5) license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)Made available in DSpace on 2016-08-04T18:39:24Z (GMT). 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