CONCEPTS OF TECHNOLOGY OF HISTORY TEACHERS AT THE TIME OF DIGITAL EXPANSION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Francisco Amarildo Freires dos
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Carvalho, Jaciara de Sá
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76390
Resumo: This article presents findings from research motivated by the epistemological curiosity of knowing whether history teachers, an area that tends to discuss humanity, its contexts, and cultures, would also share the hegemonic discourse in the face of digital technologies. Through content analysis of responses to questionnaires and interviews with history teachers, the research points to the predominance of the neutral conception of technology from two perspectives: instrumental and deterministic, based on Feenberg's contributions. The work adds to the few studies that pay attention to values, interests, and relationships to expose the political nature of technologies and points to the need for critical teacher training in a society increasingly oriented by digital lines.  KEYWORDS: Teacher; Technology; History Teaching; Feenberg.
id UFG-3_48fc1611b30dd858519820f2844796c0
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/76390
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling CONCEPTS OF TECHNOLOGY OF HISTORY TEACHERS AT THE TIME OF DIGITAL EXPANSIONCONCEPCIONES TECNOLÓGICAS DE LOS PROFESORES DE HISTORIA EN UN MOMENTO DE EXPANSIÓN DIGITALCONCEPÇÕES DE TECNOLOGIA DE PROFESSORES DE HISTÓRIA EM MOMENTO DE EXPANSÃO DO DIGITALProfessor; Tecnologia; Ensino de História; Feenberg.This article presents findings from research motivated by the epistemological curiosity of knowing whether history teachers, an area that tends to discuss humanity, its contexts, and cultures, would also share the hegemonic discourse in the face of digital technologies. Through content analysis of responses to questionnaires and interviews with history teachers, the research points to the predominance of the neutral conception of technology from two perspectives: instrumental and deterministic, based on Feenberg's contributions. The work adds to the few studies that pay attention to values, interests, and relationships to expose the political nature of technologies and points to the need for critical teacher training in a society increasingly oriented by digital lines.  KEYWORDS: Teacher; Technology; History Teaching; Feenberg.Este artículo presenta hallazgos de una investigación motivada por la curiosidad epistemológica de saber si los profesores de historia, área que tiende a discutir sobre la humanidad, sus contextos y culturas, también compartirían el discurso hegemónico frente a las tecnologías digitales. A través del análisis de contenido de las respuestas a cuestionarios y entrevistas con profesores de historia, la investigación apunta al predominio de la concepción neutra de la tecnología desde dos perspectivas: instrumental y determinista, a partir de los aportes de Feenberg. El trabajo se suma a los pocos estudios que prestan atención a los valores, intereses y relaciones para exponer la naturaleza política de las tecnologías y apunta a la necesidad de una formación docente crítica en una sociedad cada vez más orientada por líneas digitales. PALABRAS CLAVE: Docente; Tecnología; Enseñanza de la Historia; Feenberg.Este artigo apresenta achados de uma pesquisa motivada pela curiosidade epistemológica de saber se professores de História, área que tende a discutir a humanidade, seus contextos e culturas, também compartilhariam do discurso hegemônico frente às tecnologias. Por meio da análise de conteúdo de respostas a questionários e entrevistas com professores de História, a pesquisa aponta a predominância da concepção neutra de tecnologia sob duas perspectivas: instrumental e determinista, a partir de aportes de Feenberg. O trabalho soma-se às poucas pesquisas que atentam para valores, interesses e relações a fim de expor a natureza política das tecnologias e aponta a necessidade de formação crítica de professores em sociedade cada vez mais orientada por linhas digitais. PALAVRAS-CHAVE: Professor; Tecnologia; Ensino de História; Feenberg.Faculdade de Educação (UFG)2023-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7639010.5216/ia.v48i3.76390Journal Inter-Ação; Vol. 48 No. 3 (2023): Media, Technology and History: Research, Memory and Teaching; 982-996Revista Inter Ação; Vol. 48 Núm. 3 (2023): Medios de Comunicación, Tecnología e Historia: Investigación, Memoria y Enseñanza; 982-996Revista Inter-Ação; v. 48 n. 3 (2023): Mídias, Tecnologia e História: Pesquisa, Memória e Ensino; 982-9961981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76390/40685Copyright (c) 2023 Francisco Amarildo Freires dos Santos, Jaciara de Sá Carvalhoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Francisco Amarildo Freires dosCarvalho, Jaciara de Sá2023-12-30T19:28:15Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/76390Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:14.794796Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv CONCEPTS OF TECHNOLOGY OF HISTORY TEACHERS AT THE TIME OF DIGITAL EXPANSION
CONCEPCIONES TECNOLÓGICAS DE LOS PROFESORES DE HISTORIA EN UN MOMENTO DE EXPANSIÓN DIGITAL
CONCEPÇÕES DE TECNOLOGIA DE PROFESSORES DE HISTÓRIA EM MOMENTO DE EXPANSÃO DO DIGITAL
title CONCEPTS OF TECHNOLOGY OF HISTORY TEACHERS AT THE TIME OF DIGITAL EXPANSION
spellingShingle CONCEPTS OF TECHNOLOGY OF HISTORY TEACHERS AT THE TIME OF DIGITAL EXPANSION
Santos, Francisco Amarildo Freires dos
Professor; Tecnologia; Ensino de História; Feenberg.
title_short CONCEPTS OF TECHNOLOGY OF HISTORY TEACHERS AT THE TIME OF DIGITAL EXPANSION
title_full CONCEPTS OF TECHNOLOGY OF HISTORY TEACHERS AT THE TIME OF DIGITAL EXPANSION
title_fullStr CONCEPTS OF TECHNOLOGY OF HISTORY TEACHERS AT THE TIME OF DIGITAL EXPANSION
title_full_unstemmed CONCEPTS OF TECHNOLOGY OF HISTORY TEACHERS AT THE TIME OF DIGITAL EXPANSION
title_sort CONCEPTS OF TECHNOLOGY OF HISTORY TEACHERS AT THE TIME OF DIGITAL EXPANSION
author Santos, Francisco Amarildo Freires dos
author_facet Santos, Francisco Amarildo Freires dos
Carvalho, Jaciara de Sá
author_role author
author2 Carvalho, Jaciara de Sá
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Francisco Amarildo Freires dos
Carvalho, Jaciara de Sá
dc.subject.por.fl_str_mv Professor; Tecnologia; Ensino de História; Feenberg.
topic Professor; Tecnologia; Ensino de História; Feenberg.
description This article presents findings from research motivated by the epistemological curiosity of knowing whether history teachers, an area that tends to discuss humanity, its contexts, and cultures, would also share the hegemonic discourse in the face of digital technologies. Through content analysis of responses to questionnaires and interviews with history teachers, the research points to the predominance of the neutral conception of technology from two perspectives: instrumental and deterministic, based on Feenberg's contributions. The work adds to the few studies that pay attention to values, interests, and relationships to expose the political nature of technologies and points to the need for critical teacher training in a society increasingly oriented by digital lines.  KEYWORDS: Teacher; Technology; History Teaching; Feenberg.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76390
10.5216/ia.v48i3.76390
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76390
identifier_str_mv 10.5216/ia.v48i3.76390
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76390/40685
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Francisco Amarildo Freires dos Santos, Jaciara de Sá Carvalho
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Francisco Amarildo Freires dos Santos, Jaciara de Sá Carvalho
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 48 No. 3 (2023): Media, Technology and History: Research, Memory and Teaching; 982-996
Revista Inter Ação; Vol. 48 Núm. 3 (2023): Medios de Comunicación, Tecnología e Historia: Investigación, Memoria y Enseñanza; 982-996
Revista Inter-Ação; v. 48 n. 3 (2023): Mídias, Tecnologia e História: Pesquisa, Memória e Ensino; 982-996
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874765818691584