CONCEPTS OF TECHNOLOGY OF HISTORY TEACHERS AT THE TIME OF DIGITAL EXPANSION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76390 |
Resumo: | This article presents findings from research motivated by the epistemological curiosity of knowing whether history teachers, an area that tends to discuss humanity, its contexts, and cultures, would also share the hegemonic discourse in the face of digital technologies. Through content analysis of responses to questionnaires and interviews with history teachers, the research points to the predominance of the neutral conception of technology from two perspectives: instrumental and deterministic, based on Feenberg's contributions. The work adds to the few studies that pay attention to values, interests, and relationships to expose the political nature of technologies and points to the need for critical teacher training in a society increasingly oriented by digital lines. KEYWORDS: Teacher; Technology; History Teaching; Feenberg. |
id |
UFG-3_48fc1611b30dd858519820f2844796c0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/76390 |
network_acronym_str |
UFG-3 |
network_name_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
CONCEPTS OF TECHNOLOGY OF HISTORY TEACHERS AT THE TIME OF DIGITAL EXPANSIONCONCEPCIONES TECNOLÓGICAS DE LOS PROFESORES DE HISTORIA EN UN MOMENTO DE EXPANSIÓN DIGITALCONCEPÇÕES DE TECNOLOGIA DE PROFESSORES DE HISTÓRIA EM MOMENTO DE EXPANSÃO DO DIGITALProfessor; Tecnologia; Ensino de História; Feenberg.This article presents findings from research motivated by the epistemological curiosity of knowing whether history teachers, an area that tends to discuss humanity, its contexts, and cultures, would also share the hegemonic discourse in the face of digital technologies. Through content analysis of responses to questionnaires and interviews with history teachers, the research points to the predominance of the neutral conception of technology from two perspectives: instrumental and deterministic, based on Feenberg's contributions. The work adds to the few studies that pay attention to values, interests, and relationships to expose the political nature of technologies and points to the need for critical teacher training in a society increasingly oriented by digital lines. KEYWORDS: Teacher; Technology; History Teaching; Feenberg.Este artículo presenta hallazgos de una investigación motivada por la curiosidad epistemológica de saber si los profesores de historia, área que tiende a discutir sobre la humanidad, sus contextos y culturas, también compartirían el discurso hegemónico frente a las tecnologías digitales. A través del análisis de contenido de las respuestas a cuestionarios y entrevistas con profesores de historia, la investigación apunta al predominio de la concepción neutra de la tecnología desde dos perspectivas: instrumental y determinista, a partir de los aportes de Feenberg. El trabajo se suma a los pocos estudios que prestan atención a los valores, intereses y relaciones para exponer la naturaleza política de las tecnologías y apunta a la necesidad de una formación docente crítica en una sociedad cada vez más orientada por líneas digitales. PALABRAS CLAVE: Docente; Tecnología; Enseñanza de la Historia; Feenberg.Este artigo apresenta achados de uma pesquisa motivada pela curiosidade epistemológica de saber se professores de História, área que tende a discutir a humanidade, seus contextos e culturas, também compartilhariam do discurso hegemônico frente às tecnologias. Por meio da análise de conteúdo de respostas a questionários e entrevistas com professores de História, a pesquisa aponta a predominância da concepção neutra de tecnologia sob duas perspectivas: instrumental e determinista, a partir de aportes de Feenberg. O trabalho soma-se às poucas pesquisas que atentam para valores, interesses e relações a fim de expor a natureza política das tecnologias e aponta a necessidade de formação crítica de professores em sociedade cada vez mais orientada por linhas digitais. PALAVRAS-CHAVE: Professor; Tecnologia; Ensino de História; Feenberg.Faculdade de Educação (UFG)2023-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7639010.5216/ia.v48i3.76390Journal Inter-Ação; Vol. 48 No. 3 (2023): Media, Technology and History: Research, Memory and Teaching; 982-996Revista Inter Ação; Vol. 48 Núm. 3 (2023): Medios de Comunicación, Tecnología e Historia: Investigación, Memoria y Enseñanza; 982-996Revista Inter-Ação; v. 48 n. 3 (2023): Mídias, Tecnologia e História: Pesquisa, Memória e Ensino; 982-9961981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76390/40685Copyright (c) 2023 Francisco Amarildo Freires dos Santos, Jaciara de Sá Carvalhoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Francisco Amarildo Freires dosCarvalho, Jaciara de Sá2023-12-30T19:28:15Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/76390Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:14.794796Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
CONCEPTS OF TECHNOLOGY OF HISTORY TEACHERS AT THE TIME OF DIGITAL EXPANSION CONCEPCIONES TECNOLÓGICAS DE LOS PROFESORES DE HISTORIA EN UN MOMENTO DE EXPANSIÓN DIGITAL CONCEPÇÕES DE TECNOLOGIA DE PROFESSORES DE HISTÓRIA EM MOMENTO DE EXPANSÃO DO DIGITAL |
title |
CONCEPTS OF TECHNOLOGY OF HISTORY TEACHERS AT THE TIME OF DIGITAL EXPANSION |
spellingShingle |
CONCEPTS OF TECHNOLOGY OF HISTORY TEACHERS AT THE TIME OF DIGITAL EXPANSION Santos, Francisco Amarildo Freires dos Professor; Tecnologia; Ensino de História; Feenberg. |
title_short |
CONCEPTS OF TECHNOLOGY OF HISTORY TEACHERS AT THE TIME OF DIGITAL EXPANSION |
title_full |
CONCEPTS OF TECHNOLOGY OF HISTORY TEACHERS AT THE TIME OF DIGITAL EXPANSION |
title_fullStr |
CONCEPTS OF TECHNOLOGY OF HISTORY TEACHERS AT THE TIME OF DIGITAL EXPANSION |
title_full_unstemmed |
CONCEPTS OF TECHNOLOGY OF HISTORY TEACHERS AT THE TIME OF DIGITAL EXPANSION |
title_sort |
CONCEPTS OF TECHNOLOGY OF HISTORY TEACHERS AT THE TIME OF DIGITAL EXPANSION |
author |
Santos, Francisco Amarildo Freires dos |
author_facet |
Santos, Francisco Amarildo Freires dos Carvalho, Jaciara de Sá |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho, Jaciara de Sá |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Francisco Amarildo Freires dos Carvalho, Jaciara de Sá |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Professor; Tecnologia; Ensino de História; Feenberg. |
topic |
Professor; Tecnologia; Ensino de História; Feenberg. |
description |
This article presents findings from research motivated by the epistemological curiosity of knowing whether history teachers, an area that tends to discuss humanity, its contexts, and cultures, would also share the hegemonic discourse in the face of digital technologies. Through content analysis of responses to questionnaires and interviews with history teachers, the research points to the predominance of the neutral conception of technology from two perspectives: instrumental and deterministic, based on Feenberg's contributions. The work adds to the few studies that pay attention to values, interests, and relationships to expose the political nature of technologies and points to the need for critical teacher training in a society increasingly oriented by digital lines. KEYWORDS: Teacher; Technology; History Teaching; Feenberg. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76390 10.5216/ia.v48i3.76390 |
url |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76390 |
identifier_str_mv |
10.5216/ia.v48i3.76390 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76390/40685 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Francisco Amarildo Freires dos Santos, Jaciara de Sá Carvalho info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Francisco Amarildo Freires dos Santos, Jaciara de Sá Carvalho |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Inter-Ação; Vol. 48 No. 3 (2023): Media, Technology and History: Research, Memory and Teaching; 982-996 Revista Inter Ação; Vol. 48 Núm. 3 (2023): Medios de Comunicación, Tecnología e Historia: Investigación, Memoria y Enseñanza; 982-996 Revista Inter-Ação; v. 48 n. 3 (2023): Mídias, Tecnologia e História: Pesquisa, Memória e Ensino; 982-996 1981-8416 reponame:Inter-ação (Goiânia. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
collection |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistainteracao@gmail.com |
_version_ |
1799874765818691584 |