INCLUSION OF STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER IN A BAHIAN MUNICIPAL SCHOOL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76148 |
Resumo: | The present work aims to understand how the process of school inclusion of students with Autism Spectrum Disorder (ASD) occurs in a municipality in Bahia. The present study is qualitative in nature and was developed at the Maria Isabel Pimenta Municipal School, located in the municipality of Itiruçu, which serves the public in the first stage of Basic Education. The data produced was recorded and transcribed in full in Microsoft Word 2010 and analyzed using the Content Analysis technique. It is concluded that inclusive education is not easy, working with children with ASD is difficult due to the different degrees that exist, but it is possible when there is unity, love, dedication and appropriate pedagogical resources. During the workshops, there was an exchange about the concepts surrounding the inclusion of people with ASD in the school environment. |
id |
UFG-3_516013295645c0ff3464da9ff69d781b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/76148 |
network_acronym_str |
UFG-3 |
network_name_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
INCLUSION OF STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER IN A BAHIAN MUNICIPAL SCHOOLINCLUSIÓN DE ALUMNOS CON TRASTORNO DEL ESPECTRO AUTISTA EN UNA ESCUELA MUNICIPAL DE BAHÍAINCLUSÃO DO ALUNO COM TRANSTORNO DO ESPECTRO DO AUTISMO EM UMA ESCOLA MUNICIPAL BAIANAPrácticas Pedagógicas; Trastorno del Espectro Autista (TEA); Inclusión Escolar.Pedagogical Practices; Autism Spectrum Disorder (ASD); School Inclusion.Práticas Pedagógicas; Transtorno do Espectro do Autismo (TEA); Inclusão Escolar.The present work aims to understand how the process of school inclusion of students with Autism Spectrum Disorder (ASD) occurs in a municipality in Bahia. The present study is qualitative in nature and was developed at the Maria Isabel Pimenta Municipal School, located in the municipality of Itiruçu, which serves the public in the first stage of Basic Education. The data produced was recorded and transcribed in full in Microsoft Word 2010 and analyzed using the Content Analysis technique. It is concluded that inclusive education is not easy, working with children with ASD is difficult due to the different degrees that exist, but it is possible when there is unity, love, dedication and appropriate pedagogical resources. During the workshops, there was an exchange about the concepts surrounding the inclusion of people with ASD in the school environment.El presente trabajo tiene como objetivo comprender cómo ocurre el proceso de inclusión escolar de estudiantes con Trastorno del Espectro Autista (TEA) en un municipio de Bahía. El presente estudio es de carácter cualitativo y se desarrolló en la Escuela Municipal María Isabel Pimenta, ubicada en el municipio de Itiruçu, que atiende al público de la primera etapa de Educación Básica. Los datos producidos fueron registrados y transcritos íntegramente en Microsoft Word 2010 y analizados mediante la técnica de Análisis de Contenido. Se concluye que la educación inclusiva no es fácil, trabajar con niños con TEA es difícil por las diferentes titulaciones que existen, pero es posible cuando hay unidad, amor, dedicación y recursos pedagógicos adecuados. Durante los talleres se intercambió sobre los conceptos en torno a la inclusión de personas con TEA en el ámbito escolar.O presente trabalho tem como objetivo compreender como ocorre o processo de inclusão escolar do aluno com Transtorno do Espectro do Autismo (TEA) em um município baiano. O presente estudo possui natureza qualitativa e foi desenvolvido na Escola Municipal Maria Isabel Pimenta, localizada no município de Itiruçu, a qual atende ao público da primeira etapa da Educação Básica. Os dados produzidos foram gravados e transcritos na íntegra no Microsoft Word (2010) e analisados por meio da técnica de Análise de Conteúdo. Conclui-se que a educação inclusiva não é fácil; trabalhar com crianças com TEA é difícil devido aos diferentes graus existentes, porém, é possível, quando existem união, amor, dedicação e recursos pedagógicos apropriados. Durante as oficinas, houve uma troca sobre as concepções em torno da inclusão da pessoa com TEA no âmbito escolar.Faculdade de Educação (UFG)2024-05-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7614810.5216/ia.v49i1.76148Journal Inter-Ação; Vol. 49 No. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 450-462Revista Inter Ação; Vol. 49 Núm. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 450-462Revista Inter-Ação; v. 49 n. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 450-4621981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76148/40983Copyright (c) 2024 Andrea Oliveira Santos, Fabrício Oliveira da Silva, Gisele Oliveira da Silva, Vera Lúcia Santos Matosinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Andrea OliveiraSilva, Fabrício Oliveira daSilva, Gisele Oliveira daMatos, Vera Lúcia Santos2024-05-16T00:29:06Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/76148Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:14.326936Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
INCLUSION OF STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER IN A BAHIAN MUNICIPAL SCHOOL INCLUSIÓN DE ALUMNOS CON TRASTORNO DEL ESPECTRO AUTISTA EN UNA ESCUELA MUNICIPAL DE BAHÍA INCLUSÃO DO ALUNO COM TRANSTORNO DO ESPECTRO DO AUTISMO EM UMA ESCOLA MUNICIPAL BAIANA |
title |
INCLUSION OF STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER IN A BAHIAN MUNICIPAL SCHOOL |
spellingShingle |
INCLUSION OF STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER IN A BAHIAN MUNICIPAL SCHOOL Santos, Andrea Oliveira Prácticas Pedagógicas; Trastorno del Espectro Autista (TEA); Inclusión Escolar. Pedagogical Practices; Autism Spectrum Disorder (ASD); School Inclusion. Práticas Pedagógicas; Transtorno do Espectro do Autismo (TEA); Inclusão Escolar. |
title_short |
INCLUSION OF STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER IN A BAHIAN MUNICIPAL SCHOOL |
title_full |
INCLUSION OF STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER IN A BAHIAN MUNICIPAL SCHOOL |
title_fullStr |
INCLUSION OF STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER IN A BAHIAN MUNICIPAL SCHOOL |
title_full_unstemmed |
INCLUSION OF STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER IN A BAHIAN MUNICIPAL SCHOOL |
title_sort |
INCLUSION OF STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER IN A BAHIAN MUNICIPAL SCHOOL |
author |
Santos, Andrea Oliveira |
author_facet |
Santos, Andrea Oliveira Silva, Fabrício Oliveira da Silva, Gisele Oliveira da Matos, Vera Lúcia Santos |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Fabrício Oliveira da Silva, Gisele Oliveira da Matos, Vera Lúcia Santos |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Andrea Oliveira Silva, Fabrício Oliveira da Silva, Gisele Oliveira da Matos, Vera Lúcia Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Prácticas Pedagógicas; Trastorno del Espectro Autista (TEA); Inclusión Escolar. Pedagogical Practices; Autism Spectrum Disorder (ASD); School Inclusion. Práticas Pedagógicas; Transtorno do Espectro do Autismo (TEA); Inclusão Escolar. |
topic |
Prácticas Pedagógicas; Trastorno del Espectro Autista (TEA); Inclusión Escolar. Pedagogical Practices; Autism Spectrum Disorder (ASD); School Inclusion. Práticas Pedagógicas; Transtorno do Espectro do Autismo (TEA); Inclusão Escolar. |
description |
The present work aims to understand how the process of school inclusion of students with Autism Spectrum Disorder (ASD) occurs in a municipality in Bahia. The present study is qualitative in nature and was developed at the Maria Isabel Pimenta Municipal School, located in the municipality of Itiruçu, which serves the public in the first stage of Basic Education. The data produced was recorded and transcribed in full in Microsoft Word 2010 and analyzed using the Content Analysis technique. It is concluded that inclusive education is not easy, working with children with ASD is difficult due to the different degrees that exist, but it is possible when there is unity, love, dedication and appropriate pedagogical resources. During the workshops, there was an exchange about the concepts surrounding the inclusion of people with ASD in the school environment. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-05-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76148 10.5216/ia.v49i1.76148 |
url |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76148 |
identifier_str_mv |
10.5216/ia.v49i1.76148 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76148/40983 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Inter-Ação; Vol. 49 No. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 450-462 Revista Inter Ação; Vol. 49 Núm. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 450-462 Revista Inter-Ação; v. 49 n. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 450-462 1981-8416 reponame:Inter-ação (Goiânia. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
collection |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistainteracao@gmail.com |
_version_ |
1799874765799817216 |