INCLUSION OF STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER IN A BAHIAN MUNICIPAL SCHOOL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Andrea Oliveira
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Silva, Fabrício Oliveira da, Silva, Gisele Oliveira da, Matos, Vera Lúcia Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76148
Resumo: The present work aims to understand how the process of school inclusion of students with Autism Spectrum Disorder (ASD) occurs in a municipality in Bahia. The present study is qualitative in nature and was developed at the Maria Isabel Pimenta Municipal School, located in the municipality of Itiruçu, which serves the public in the first stage of Basic Education. The data produced was recorded and transcribed in full in Microsoft Word 2010 and analyzed using the Content Analysis technique. It is concluded that inclusive education is not easy, working with children with ASD is difficult due to the different degrees that exist, but it is possible when there is unity, love, dedication and appropriate pedagogical resources. During the workshops, there was an exchange about the concepts surrounding the inclusion of people with ASD in the school environment.
id UFG-3_516013295645c0ff3464da9ff69d781b
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/76148
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling INCLUSION OF STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER IN A BAHIAN MUNICIPAL SCHOOLINCLUSIÓN DE ALUMNOS CON TRASTORNO DEL ESPECTRO AUTISTA EN UNA ESCUELA MUNICIPAL DE BAHÍAINCLUSÃO DO ALUNO COM TRANSTORNO DO ESPECTRO DO AUTISMO EM UMA ESCOLA MUNICIPAL BAIANAPrácticas Pedagógicas; Trastorno del Espectro Autista (TEA); Inclusión Escolar.Pedagogical Practices; Autism Spectrum Disorder (ASD); School Inclusion.Práticas Pedagógicas; Transtorno do Espectro do Autismo (TEA); Inclusão Escolar.The present work aims to understand how the process of school inclusion of students with Autism Spectrum Disorder (ASD) occurs in a municipality in Bahia. The present study is qualitative in nature and was developed at the Maria Isabel Pimenta Municipal School, located in the municipality of Itiruçu, which serves the public in the first stage of Basic Education. The data produced was recorded and transcribed in full in Microsoft Word 2010 and analyzed using the Content Analysis technique. It is concluded that inclusive education is not easy, working with children with ASD is difficult due to the different degrees that exist, but it is possible when there is unity, love, dedication and appropriate pedagogical resources. During the workshops, there was an exchange about the concepts surrounding the inclusion of people with ASD in the school environment.El presente trabajo tiene como objetivo comprender cómo ocurre el proceso de inclusión escolar de estudiantes con Trastorno del Espectro Autista (TEA) en un municipio de Bahía. El presente estudio es de carácter cualitativo y se desarrolló en la Escuela Municipal María Isabel Pimenta, ubicada en el municipio de Itiruçu, que atiende al público de la primera etapa de Educación Básica. Los datos producidos fueron registrados y transcritos íntegramente en Microsoft Word 2010 y analizados mediante la técnica de Análisis de Contenido. Se concluye que la educación inclusiva no es fácil, trabajar con niños con TEA es difícil por las diferentes titulaciones que existen, pero es posible cuando hay unidad, amor, dedicación y recursos pedagógicos adecuados. Durante los talleres se intercambió sobre los conceptos en torno a la inclusión de personas con TEA en el ámbito escolar.O presente trabalho tem como objetivo compreender como ocorre o processo de inclusão escolar do aluno com Transtorno do Espectro do Autismo (TEA) em um município baiano. O presente estudo possui natureza qualitativa e foi desenvolvido na Escola Municipal Maria Isabel Pimenta, localizada no município de Itiruçu, a qual atende ao público da primeira etapa da Educação Básica. Os dados produzidos foram gravados e transcritos na íntegra no Microsoft Word (2010) e analisados por meio da técnica de Análise de Conteúdo. Conclui-se que a educação inclusiva não é fácil; trabalhar com crianças com TEA é difícil devido aos diferentes graus existentes, porém, é possível, quando existem união, amor, dedicação e recursos pedagógicos apropriados. Durante as oficinas, houve uma troca sobre as concepções em torno da inclusão da pessoa com TEA no âmbito escolar.Faculdade de Educação (UFG)2024-05-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7614810.5216/ia.v49i1.76148Journal Inter-Ação; Vol. 49 No. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 450-462Revista Inter Ação; Vol. 49 Núm. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 450-462Revista Inter-Ação; v. 49 n. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 450-4621981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76148/40983Copyright (c) 2024 Andrea Oliveira Santos, Fabrício Oliveira da Silva, Gisele Oliveira da Silva, Vera Lúcia Santos Matosinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Andrea OliveiraSilva, Fabrício Oliveira daSilva, Gisele Oliveira daMatos, Vera Lúcia Santos2024-05-16T00:29:06Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/76148Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:14.326936Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv INCLUSION OF STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER IN A BAHIAN MUNICIPAL SCHOOL
INCLUSIÓN DE ALUMNOS CON TRASTORNO DEL ESPECTRO AUTISTA EN UNA ESCUELA MUNICIPAL DE BAHÍA
INCLUSÃO DO ALUNO COM TRANSTORNO DO ESPECTRO DO AUTISMO EM UMA ESCOLA MUNICIPAL BAIANA
title INCLUSION OF STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER IN A BAHIAN MUNICIPAL SCHOOL
spellingShingle INCLUSION OF STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER IN A BAHIAN MUNICIPAL SCHOOL
Santos, Andrea Oliveira
Prácticas Pedagógicas; Trastorno del Espectro Autista (TEA); Inclusión Escolar.
Pedagogical Practices; Autism Spectrum Disorder (ASD); School Inclusion.
Práticas Pedagógicas; Transtorno do Espectro do Autismo (TEA); Inclusão Escolar.
title_short INCLUSION OF STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER IN A BAHIAN MUNICIPAL SCHOOL
title_full INCLUSION OF STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER IN A BAHIAN MUNICIPAL SCHOOL
title_fullStr INCLUSION OF STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER IN A BAHIAN MUNICIPAL SCHOOL
title_full_unstemmed INCLUSION OF STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER IN A BAHIAN MUNICIPAL SCHOOL
title_sort INCLUSION OF STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER IN A BAHIAN MUNICIPAL SCHOOL
author Santos, Andrea Oliveira
author_facet Santos, Andrea Oliveira
Silva, Fabrício Oliveira da
Silva, Gisele Oliveira da
Matos, Vera Lúcia Santos
author_role author
author2 Silva, Fabrício Oliveira da
Silva, Gisele Oliveira da
Matos, Vera Lúcia Santos
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Andrea Oliveira
Silva, Fabrício Oliveira da
Silva, Gisele Oliveira da
Matos, Vera Lúcia Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Prácticas Pedagógicas; Trastorno del Espectro Autista (TEA); Inclusión Escolar.
Pedagogical Practices; Autism Spectrum Disorder (ASD); School Inclusion.
Práticas Pedagógicas; Transtorno do Espectro do Autismo (TEA); Inclusão Escolar.
topic Prácticas Pedagógicas; Trastorno del Espectro Autista (TEA); Inclusión Escolar.
Pedagogical Practices; Autism Spectrum Disorder (ASD); School Inclusion.
Práticas Pedagógicas; Transtorno do Espectro do Autismo (TEA); Inclusão Escolar.
description The present work aims to understand how the process of school inclusion of students with Autism Spectrum Disorder (ASD) occurs in a municipality in Bahia. The present study is qualitative in nature and was developed at the Maria Isabel Pimenta Municipal School, located in the municipality of Itiruçu, which serves the public in the first stage of Basic Education. The data produced was recorded and transcribed in full in Microsoft Word 2010 and analyzed using the Content Analysis technique. It is concluded that inclusive education is not easy, working with children with ASD is difficult due to the different degrees that exist, but it is possible when there is unity, love, dedication and appropriate pedagogical resources. During the workshops, there was an exchange about the concepts surrounding the inclusion of people with ASD in the school environment.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-05-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76148
10.5216/ia.v49i1.76148
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76148
identifier_str_mv 10.5216/ia.v49i1.76148
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76148/40983
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 49 No. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 450-462
Revista Inter Ação; Vol. 49 Núm. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 450-462
Revista Inter-Ação; v. 49 n. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 450-462
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874765799817216