The THE IMPACT OF NEOLIBERAL THOUGHT ON THE “NEW” HIGH SCHOOL REFORM- LAW Nº. 13.415 / 2017:

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Dayanna Pereira
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Carvalho, Edson Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61088
Resumo: This article discusses the issue of high school reform under the influence of neoliberal thinking in education, highlighting its dilemmas and impasses. Thus, the objective is to analyze the relationship between neoliberalism and public policies in the area of ??education after the promulgation of the “new” reform of high school through Law No. 13.415, sanctioned on February 16, 2017. Considering this context , the reflections presented seek to problematize the hierarchization and curricular flexibility, the emphasis on the teaching of competences and their marketing character. In contrast, the social role of the Federal Institutes of Education in favor of the defense of a high school that provides an integrated, polytechnic formation and that takes the work as an educational principle is emphasized.
id UFG-3_58f6b97b8aabde95e01807fdd594db20
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/61088
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling The THE IMPACT OF NEOLIBERAL THOUGHT ON THE “NEW” HIGH SCHOOL REFORM- LAW Nº. 13.415 / 2017:EL EL IMPACTO DEL PENSAMIENTO NEOLIBERAL EN LA "NUEVA" REFORMA DE LA ESCUELA SECUNDARIA - LEY N ° 13.415 / 2017:O IMPACTO DO PENSAMENTO NEOLIBERAL SOBRE A “NOVA” REFORMA DO ENSINO MÉDIO- LEI N.º 13.415/2017: A EDUCAÇÃO PÚBLICA EM RISCOThis article discusses the issue of high school reform under the influence of neoliberal thinking in education, highlighting its dilemmas and impasses. Thus, the objective is to analyze the relationship between neoliberalism and public policies in the area of ??education after the promulgation of the “new” reform of high school through Law No. 13.415, sanctioned on February 16, 2017. Considering this context , the reflections presented seek to problematize the hierarchization and curricular flexibility, the emphasis on the teaching of competences and their marketing character. In contrast, the social role of the Federal Institutes of Education in favor of the defense of a high school that provides an integrated, polytechnic formation and that takes the work as an educational principle is emphasized.Este artículo aborda el tema de la reforma de la escuela secundaria bajo la influencia del pensamiento neoliberal en la educación, destacando sus dilemas e impases. Por lo tanto, el objetivo es analizar la relación entre el neoliberalismo y las políticas públicas en el área de la educación después de la promulgación de la "nueva" reforma de la escuela secundaria a través de la Ley N ° 13.415, sancionada el 16 de febrero de 2017. Considerando este contexto , las reflexiones presentadas buscan problematizar la jerarquización y la flexibilidad curricular, el énfasis en la enseñanza de competencias y su carácter de marketing. En contraste, se enfatiza el papel social de los Institutos Federales de Educación a favor de la defensa de una escuela secundaria que proporcione una formación politécnica integrada y que tome el trabajo como un principio educativo.     Este artigo discute a questão da Reforma do Ensino Médio sob a influência do pensamento neoliberal na educação, colocando em evidência os seus dilemas e impasses. Objetiva-se, assim, analisar as relações entre o neoliberalismo e as políticas públicas na área de educação após promulgação da “nova[1]” reforma do ensino médio por meio da Lei n.º 13.415, sancionada em 16 de fevereiro de 2017. Considerando esse contexto, as reflexões apresentadas buscam problematizar a hierarquização e flexibilização curricular, a ênfase no ensino de competências e seu caráter mercadológico. Em contraposição, ressalta-se o papel social dos Institutos Federais de Educação em prol da defesa de um ensino médio que proporcione uma formação integrada, politécnica e que toma o trabalho como um princípio educativo.  Faculdade de Educação (UFG)2020-05-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/6108810.5216/ia.v45i1.61088Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 1 (2020): Dossiê Neoliberalismo e Educação: ameaças à escolarização pública e democrática; 134-150Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 1 (2020): Dossiê Neoliberalismo e Educação: ameaças à escolarização pública e democrática; 134-150Revista Inter-Ação; v. 45 n. 1 (2020): Dossiê Neoliberalismo e Educação: ameaças à escolarização pública e democrática; 134-1501981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61088/34794Copyright (c) 2020 dayanna pereira santos, Edson Silva Carvalhoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Dayanna PereiraCarvalho, Edson Silva2020-05-15T19:46:38Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/61088Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:54:54.919063Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv The THE IMPACT OF NEOLIBERAL THOUGHT ON THE “NEW” HIGH SCHOOL REFORM- LAW Nº. 13.415 / 2017:
EL EL IMPACTO DEL PENSAMIENTO NEOLIBERAL EN LA "NUEVA" REFORMA DE LA ESCUELA SECUNDARIA - LEY N ° 13.415 / 2017:
O IMPACTO DO PENSAMENTO NEOLIBERAL SOBRE A “NOVA” REFORMA DO ENSINO MÉDIO- LEI N.º 13.415/2017: A EDUCAÇÃO PÚBLICA EM RISCO
title The THE IMPACT OF NEOLIBERAL THOUGHT ON THE “NEW” HIGH SCHOOL REFORM- LAW Nº. 13.415 / 2017:
spellingShingle The THE IMPACT OF NEOLIBERAL THOUGHT ON THE “NEW” HIGH SCHOOL REFORM- LAW Nº. 13.415 / 2017:
Santos, Dayanna Pereira
title_short The THE IMPACT OF NEOLIBERAL THOUGHT ON THE “NEW” HIGH SCHOOL REFORM- LAW Nº. 13.415 / 2017:
title_full The THE IMPACT OF NEOLIBERAL THOUGHT ON THE “NEW” HIGH SCHOOL REFORM- LAW Nº. 13.415 / 2017:
title_fullStr The THE IMPACT OF NEOLIBERAL THOUGHT ON THE “NEW” HIGH SCHOOL REFORM- LAW Nº. 13.415 / 2017:
title_full_unstemmed The THE IMPACT OF NEOLIBERAL THOUGHT ON THE “NEW” HIGH SCHOOL REFORM- LAW Nº. 13.415 / 2017:
title_sort The THE IMPACT OF NEOLIBERAL THOUGHT ON THE “NEW” HIGH SCHOOL REFORM- LAW Nº. 13.415 / 2017:
author Santos, Dayanna Pereira
author_facet Santos, Dayanna Pereira
Carvalho, Edson Silva
author_role author
author2 Carvalho, Edson Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Dayanna Pereira
Carvalho, Edson Silva
description This article discusses the issue of high school reform under the influence of neoliberal thinking in education, highlighting its dilemmas and impasses. Thus, the objective is to analyze the relationship between neoliberalism and public policies in the area of ??education after the promulgation of the “new” reform of high school through Law No. 13.415, sanctioned on February 16, 2017. Considering this context , the reflections presented seek to problematize the hierarchization and curricular flexibility, the emphasis on the teaching of competences and their marketing character. In contrast, the social role of the Federal Institutes of Education in favor of the defense of a high school that provides an integrated, polytechnic formation and that takes the work as an educational principle is emphasized.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61088
10.5216/ia.v45i1.61088
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61088
identifier_str_mv 10.5216/ia.v45i1.61088
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61088/34794
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 dayanna pereira santos, Edson Silva Carvalho
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 dayanna pereira santos, Edson Silva Carvalho
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 1 (2020): Dossiê Neoliberalismo e Educação: ameaças à escolarização pública e democrática; 134-150
Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 1 (2020): Dossiê Neoliberalismo e Educação: ameaças à escolarização pública e democrática; 134-150
Revista Inter-Ação; v. 45 n. 1 (2020): Dossiê Neoliberalismo e Educação: ameaças à escolarização pública e democrática; 134-150
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874764003606528