The THE IMPACT OF NEOLIBERAL THOUGHT ON THE “NEW” HIGH SCHOOL REFORM- LAW Nº. 13.415 / 2017:
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61088 |
Resumo: | This article discusses the issue of high school reform under the influence of neoliberal thinking in education, highlighting its dilemmas and impasses. Thus, the objective is to analyze the relationship between neoliberalism and public policies in the area of ??education after the promulgation of the “new” reform of high school through Law No. 13.415, sanctioned on February 16, 2017. Considering this context , the reflections presented seek to problematize the hierarchization and curricular flexibility, the emphasis on the teaching of competences and their marketing character. In contrast, the social role of the Federal Institutes of Education in favor of the defense of a high school that provides an integrated, polytechnic formation and that takes the work as an educational principle is emphasized. |
id |
UFG-3_58f6b97b8aabde95e01807fdd594db20 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/61088 |
network_acronym_str |
UFG-3 |
network_name_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The THE IMPACT OF NEOLIBERAL THOUGHT ON THE “NEW” HIGH SCHOOL REFORM- LAW Nº. 13.415 / 2017:EL EL IMPACTO DEL PENSAMIENTO NEOLIBERAL EN LA "NUEVA" REFORMA DE LA ESCUELA SECUNDARIA - LEY N ° 13.415 / 2017:O IMPACTO DO PENSAMENTO NEOLIBERAL SOBRE A “NOVA” REFORMA DO ENSINO MÉDIO- LEI N.º 13.415/2017: A EDUCAÇÃO PÚBLICA EM RISCOThis article discusses the issue of high school reform under the influence of neoliberal thinking in education, highlighting its dilemmas and impasses. Thus, the objective is to analyze the relationship between neoliberalism and public policies in the area of ??education after the promulgation of the “new” reform of high school through Law No. 13.415, sanctioned on February 16, 2017. Considering this context , the reflections presented seek to problematize the hierarchization and curricular flexibility, the emphasis on the teaching of competences and their marketing character. In contrast, the social role of the Federal Institutes of Education in favor of the defense of a high school that provides an integrated, polytechnic formation and that takes the work as an educational principle is emphasized.Este artículo aborda el tema de la reforma de la escuela secundaria bajo la influencia del pensamiento neoliberal en la educación, destacando sus dilemas e impases. Por lo tanto, el objetivo es analizar la relación entre el neoliberalismo y las políticas públicas en el área de la educación después de la promulgación de la "nueva" reforma de la escuela secundaria a través de la Ley N ° 13.415, sancionada el 16 de febrero de 2017. Considerando este contexto , las reflexiones presentadas buscan problematizar la jerarquización y la flexibilidad curricular, el énfasis en la enseñanza de competencias y su carácter de marketing. En contraste, se enfatiza el papel social de los Institutos Federales de Educación a favor de la defensa de una escuela secundaria que proporcione una formación politécnica integrada y que tome el trabajo como un principio educativo. Este artigo discute a questão da Reforma do Ensino Médio sob a influência do pensamento neoliberal na educação, colocando em evidência os seus dilemas e impasses. Objetiva-se, assim, analisar as relações entre o neoliberalismo e as políticas públicas na área de educação após promulgação da “nova[1]” reforma do ensino médio por meio da Lei n.º 13.415, sancionada em 16 de fevereiro de 2017. Considerando esse contexto, as reflexões apresentadas buscam problematizar a hierarquização e flexibilização curricular, a ênfase no ensino de competências e seu caráter mercadológico. Em contraposição, ressalta-se o papel social dos Institutos Federais de Educação em prol da defesa de um ensino médio que proporcione uma formação integrada, politécnica e que toma o trabalho como um princípio educativo. Faculdade de Educação (UFG)2020-05-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/6108810.5216/ia.v45i1.61088Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 1 (2020): Dossiê Neoliberalismo e Educação: ameaças à escolarização pública e democrática; 134-150Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 1 (2020): Dossiê Neoliberalismo e Educação: ameaças à escolarização pública e democrática; 134-150Revista Inter-Ação; v. 45 n. 1 (2020): Dossiê Neoliberalismo e Educação: ameaças à escolarização pública e democrática; 134-1501981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61088/34794Copyright (c) 2020 dayanna pereira santos, Edson Silva Carvalhoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Dayanna PereiraCarvalho, Edson Silva2020-05-15T19:46:38Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/61088Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:54:54.919063Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
The THE IMPACT OF NEOLIBERAL THOUGHT ON THE “NEW” HIGH SCHOOL REFORM- LAW Nº. 13.415 / 2017: EL EL IMPACTO DEL PENSAMIENTO NEOLIBERAL EN LA "NUEVA" REFORMA DE LA ESCUELA SECUNDARIA - LEY N ° 13.415 / 2017: O IMPACTO DO PENSAMENTO NEOLIBERAL SOBRE A “NOVA” REFORMA DO ENSINO MÉDIO- LEI N.º 13.415/2017: A EDUCAÇÃO PÚBLICA EM RISCO |
title |
The THE IMPACT OF NEOLIBERAL THOUGHT ON THE “NEW” HIGH SCHOOL REFORM- LAW Nº. 13.415 / 2017: |
spellingShingle |
The THE IMPACT OF NEOLIBERAL THOUGHT ON THE “NEW” HIGH SCHOOL REFORM- LAW Nº. 13.415 / 2017: Santos, Dayanna Pereira |
title_short |
The THE IMPACT OF NEOLIBERAL THOUGHT ON THE “NEW” HIGH SCHOOL REFORM- LAW Nº. 13.415 / 2017: |
title_full |
The THE IMPACT OF NEOLIBERAL THOUGHT ON THE “NEW” HIGH SCHOOL REFORM- LAW Nº. 13.415 / 2017: |
title_fullStr |
The THE IMPACT OF NEOLIBERAL THOUGHT ON THE “NEW” HIGH SCHOOL REFORM- LAW Nº. 13.415 / 2017: |
title_full_unstemmed |
The THE IMPACT OF NEOLIBERAL THOUGHT ON THE “NEW” HIGH SCHOOL REFORM- LAW Nº. 13.415 / 2017: |
title_sort |
The THE IMPACT OF NEOLIBERAL THOUGHT ON THE “NEW” HIGH SCHOOL REFORM- LAW Nº. 13.415 / 2017: |
author |
Santos, Dayanna Pereira |
author_facet |
Santos, Dayanna Pereira Carvalho, Edson Silva |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho, Edson Silva |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Dayanna Pereira Carvalho, Edson Silva |
description |
This article discusses the issue of high school reform under the influence of neoliberal thinking in education, highlighting its dilemmas and impasses. Thus, the objective is to analyze the relationship between neoliberalism and public policies in the area of ??education after the promulgation of the “new” reform of high school through Law No. 13.415, sanctioned on February 16, 2017. Considering this context , the reflections presented seek to problematize the hierarchization and curricular flexibility, the emphasis on the teaching of competences and their marketing character. In contrast, the social role of the Federal Institutes of Education in favor of the defense of a high school that provides an integrated, polytechnic formation and that takes the work as an educational principle is emphasized. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-05-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61088 10.5216/ia.v45i1.61088 |
url |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61088 |
identifier_str_mv |
10.5216/ia.v45i1.61088 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61088/34794 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 dayanna pereira santos, Edson Silva Carvalho info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 dayanna pereira santos, Edson Silva Carvalho |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 1 (2020): Dossiê Neoliberalismo e Educação: ameaças à escolarização pública e democrática; 134-150 Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 1 (2020): Dossiê Neoliberalismo e Educação: ameaças à escolarização pública e democrática; 134-150 Revista Inter-Ação; v. 45 n. 1 (2020): Dossiê Neoliberalismo e Educação: ameaças à escolarização pública e democrática; 134-150 1981-8416 reponame:Inter-ação (Goiânia. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
collection |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistainteracao@gmail.com |
_version_ |
1799874764003606528 |