DIALOGUES ON GENDER AND SEXUALITY IN SCHOOL SPACE: CONTRIBUTIONS TO HUMAN FORMATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, João Fernando de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Santos, Adriana Regina de Jesus, Silva, Adrielen Amâncio da, Barros, Marta Silene Ferreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/65136
Resumo: Education is the process of transmitting the culture elaborated by humanity. So, the school becomes an important space for the human formation of the subjects. Therefore, we aim to understand how the school, when discussing gender and sexuality, contributes to the human formation of students and students, since gender and sexuality are historical, social and cultural constructions that constitute the identity of each subject. The methodology follows the qualitative approach, developed in a bibliographic study. The results indicate that by promoting dialogues on the themes, the school fulfills its social role in combating inequality, valuing cultures and individuals. KEYWORDS: Education. Gender. Sexuality. Human Formation.
id UFG-3_7e303cbff40aff98fc6e555ea0c1ffa8
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/65136
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling DIALOGUES ON GENDER AND SEXUALITY IN SCHOOL SPACE: CONTRIBUTIONS TO HUMAN FORMATIONDIÁLOGOS SOBRE GÉNERO Y SEXUALIDAD EN EL ESPACIO ESCOLAR: CONTRIBUCIONES A LA FORMACIÓN HUMANADIÁLOGOS SOBRE GÊNERO E SEXUALIDADE NO ESPAÇO ESCOLAR: CONTRIBUIÇÕES À FORMAÇÃO HUMANAEducation is the process of transmitting the culture elaborated by humanity. So, the school becomes an important space for the human formation of the subjects. Therefore, we aim to understand how the school, when discussing gender and sexuality, contributes to the human formation of students and students, since gender and sexuality are historical, social and cultural constructions that constitute the identity of each subject. The methodology follows the qualitative approach, developed in a bibliographic study. The results indicate that by promoting dialogues on the themes, the school fulfills its social role in combating inequality, valuing cultures and individuals. KEYWORDS: Education. Gender. Sexuality. Human Formation.La educación es un proceso de transmisión de cultura diseñado para la humanidad. Así, la escuela se convierte en un espacio importante para la formación humana de pequeños sujetos. Por tanto, nuestro objetivo es comprender cómo la escuela, al hablar de género y sexualidad, contribuyó a la formación humana de estudiantes, ya que el género y la sexualidad son construcciones históricas, sociales y culturales que constituyen la identidad de cada sujeto. La metodología sigue un enfoque cualitativo, desarrollado en un estudio bibliográfico. Los resultados indican que, al promover el diálogo sobre los temas, la escuela cumpliendo su rol social no combate las desigualdades, la valorización de las culturas y de ambos sujetos. PALABRAS CLAVE: Educación. Género. Sexualidad. Formación Humana.A educação é o processo de transmissão da cultura elaborada pela humanidade. Assim, a escola passa a ser um importante espaço para a formação humana dos sujeitos. Por isso, temos como objetivo compreender como a escola, ao discutir gênero e sexualidade, contribui para a formação humana dos educandos e educandas, pois o gênero e a sexualidade são construções históricas, sociais e culturais que constituem a identidade de cada sujeito. A metodologia segue a abordagem qualitativa, desenvolvida em um estudo bibliográfico. Os resultados indicam que ao promover diálogos sobre as temáticas, a escola cumpre seu papel social no combate às desigualdades, valorização das culturas e dos sujeitos. PALAVRAS- CHAVE: Educação. Gênero. Sexualidade. Formação Humana.Faculdade de Educação (UFG)2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/6513610.5216/ia.v46i2.65136Journal Inter-Ação; Vol. 46 No. 2 (2021): Education, childhood and international immigration processes in Brazil among the 19th to 21st centuries; 778-792Revista Inter Ação; Vol. 46 Núm. 2 (2021): Educación, infancias y procesos de inmigración internacional en Brasil entre los siglos XIX y XXI; 778-792Revista Inter-Ação; v. 46 n. 2 (2021): Educação, infância e processos (i) migratórios internacionais no Brasil entre os séculos XIX a XXI; 778-7921981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/65136/37126Copyright (c) 2021 João Fernando de Araújo, Adriana Regina de Jesus Santos, Adrielen Amâncio da Silva, Marta Silene Ferreira Barrosinfo:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, João Fernando deSantos, Adriana Regina de Jesus Silva, Adrielen Amâncio da Barros, Marta Silene Ferreira2021-08-31T19:43:46Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/65136Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:54:59.751779Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv DIALOGUES ON GENDER AND SEXUALITY IN SCHOOL SPACE: CONTRIBUTIONS TO HUMAN FORMATION
DIÁLOGOS SOBRE GÉNERO Y SEXUALIDAD EN EL ESPACIO ESCOLAR: CONTRIBUCIONES A LA FORMACIÓN HUMANA
DIÁLOGOS SOBRE GÊNERO E SEXUALIDADE NO ESPAÇO ESCOLAR: CONTRIBUIÇÕES À FORMAÇÃO HUMANA
title DIALOGUES ON GENDER AND SEXUALITY IN SCHOOL SPACE: CONTRIBUTIONS TO HUMAN FORMATION
spellingShingle DIALOGUES ON GENDER AND SEXUALITY IN SCHOOL SPACE: CONTRIBUTIONS TO HUMAN FORMATION
Araújo, João Fernando de
title_short DIALOGUES ON GENDER AND SEXUALITY IN SCHOOL SPACE: CONTRIBUTIONS TO HUMAN FORMATION
title_full DIALOGUES ON GENDER AND SEXUALITY IN SCHOOL SPACE: CONTRIBUTIONS TO HUMAN FORMATION
title_fullStr DIALOGUES ON GENDER AND SEXUALITY IN SCHOOL SPACE: CONTRIBUTIONS TO HUMAN FORMATION
title_full_unstemmed DIALOGUES ON GENDER AND SEXUALITY IN SCHOOL SPACE: CONTRIBUTIONS TO HUMAN FORMATION
title_sort DIALOGUES ON GENDER AND SEXUALITY IN SCHOOL SPACE: CONTRIBUTIONS TO HUMAN FORMATION
author Araújo, João Fernando de
author_facet Araújo, João Fernando de
Santos, Adriana Regina de Jesus
Silva, Adrielen Amâncio da
Barros, Marta Silene Ferreira
author_role author
author2 Santos, Adriana Regina de Jesus
Silva, Adrielen Amâncio da
Barros, Marta Silene Ferreira
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, João Fernando de
Santos, Adriana Regina de Jesus
Silva, Adrielen Amâncio da
Barros, Marta Silene Ferreira
description Education is the process of transmitting the culture elaborated by humanity. So, the school becomes an important space for the human formation of the subjects. Therefore, we aim to understand how the school, when discussing gender and sexuality, contributes to the human formation of students and students, since gender and sexuality are historical, social and cultural constructions that constitute the identity of each subject. The methodology follows the qualitative approach, developed in a bibliographic study. The results indicate that by promoting dialogues on the themes, the school fulfills its social role in combating inequality, valuing cultures and individuals. KEYWORDS: Education. Gender. Sexuality. Human Formation.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/65136
10.5216/ia.v46i2.65136
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/65136
identifier_str_mv 10.5216/ia.v46i2.65136
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/65136/37126
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 46 No. 2 (2021): Education, childhood and international immigration processes in Brazil among the 19th to 21st centuries; 778-792
Revista Inter Ação; Vol. 46 Núm. 2 (2021): Educación, infancias y procesos de inmigración internacional en Brasil entre los siglos XIX y XXI; 778-792
Revista Inter-Ação; v. 46 n. 2 (2021): Educação, infância e processos (i) migratórios internacionais no Brasil entre os séculos XIX a XXI; 778-792
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874764512165888