DIALOGUES ON GENDER AND SEXUALITY IN SCHOOL SPACE: CONTRIBUTIONS TO HUMAN FORMATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/65136 |
Resumo: | Education is the process of transmitting the culture elaborated by humanity. So, the school becomes an important space for the human formation of the subjects. Therefore, we aim to understand how the school, when discussing gender and sexuality, contributes to the human formation of students and students, since gender and sexuality are historical, social and cultural constructions that constitute the identity of each subject. The methodology follows the qualitative approach, developed in a bibliographic study. The results indicate that by promoting dialogues on the themes, the school fulfills its social role in combating inequality, valuing cultures and individuals. KEYWORDS: Education. Gender. Sexuality. Human Formation. |
id |
UFG-3_7e303cbff40aff98fc6e555ea0c1ffa8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/65136 |
network_acronym_str |
UFG-3 |
network_name_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
DIALOGUES ON GENDER AND SEXUALITY IN SCHOOL SPACE: CONTRIBUTIONS TO HUMAN FORMATIONDIÁLOGOS SOBRE GÉNERO Y SEXUALIDAD EN EL ESPACIO ESCOLAR: CONTRIBUCIONES A LA FORMACIÓN HUMANADIÁLOGOS SOBRE GÊNERO E SEXUALIDADE NO ESPAÇO ESCOLAR: CONTRIBUIÇÕES À FORMAÇÃO HUMANAEducation is the process of transmitting the culture elaborated by humanity. So, the school becomes an important space for the human formation of the subjects. Therefore, we aim to understand how the school, when discussing gender and sexuality, contributes to the human formation of students and students, since gender and sexuality are historical, social and cultural constructions that constitute the identity of each subject. The methodology follows the qualitative approach, developed in a bibliographic study. The results indicate that by promoting dialogues on the themes, the school fulfills its social role in combating inequality, valuing cultures and individuals. KEYWORDS: Education. Gender. Sexuality. Human Formation.La educación es un proceso de transmisión de cultura diseñado para la humanidad. Así, la escuela se convierte en un espacio importante para la formación humana de pequeños sujetos. Por tanto, nuestro objetivo es comprender cómo la escuela, al hablar de género y sexualidad, contribuyó a la formación humana de estudiantes, ya que el género y la sexualidad son construcciones históricas, sociales y culturales que constituyen la identidad de cada sujeto. La metodología sigue un enfoque cualitativo, desarrollado en un estudio bibliográfico. Los resultados indican que, al promover el diálogo sobre los temas, la escuela cumpliendo su rol social no combate las desigualdades, la valorización de las culturas y de ambos sujetos. PALABRAS CLAVE: Educación. Género. Sexualidad. Formación Humana.A educação é o processo de transmissão da cultura elaborada pela humanidade. Assim, a escola passa a ser um importante espaço para a formação humana dos sujeitos. Por isso, temos como objetivo compreender como a escola, ao discutir gênero e sexualidade, contribui para a formação humana dos educandos e educandas, pois o gênero e a sexualidade são construções históricas, sociais e culturais que constituem a identidade de cada sujeito. A metodologia segue a abordagem qualitativa, desenvolvida em um estudo bibliográfico. Os resultados indicam que ao promover diálogos sobre as temáticas, a escola cumpre seu papel social no combate às desigualdades, valorização das culturas e dos sujeitos. PALAVRAS- CHAVE: Educação. Gênero. Sexualidade. Formação Humana.Faculdade de Educação (UFG)2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/6513610.5216/ia.v46i2.65136Journal Inter-Ação; Vol. 46 No. 2 (2021): Education, childhood and international immigration processes in Brazil among the 19th to 21st centuries; 778-792Revista Inter Ação; Vol. 46 Núm. 2 (2021): Educación, infancias y procesos de inmigración internacional en Brasil entre los siglos XIX y XXI; 778-792Revista Inter-Ação; v. 46 n. 2 (2021): Educação, infância e processos (i) migratórios internacionais no Brasil entre os séculos XIX a XXI; 778-7921981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/65136/37126Copyright (c) 2021 João Fernando de Araújo, Adriana Regina de Jesus Santos, Adrielen Amâncio da Silva, Marta Silene Ferreira Barrosinfo:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, João Fernando deSantos, Adriana Regina de Jesus Silva, Adrielen Amâncio da Barros, Marta Silene Ferreira2021-08-31T19:43:46Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/65136Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:54:59.751779Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
DIALOGUES ON GENDER AND SEXUALITY IN SCHOOL SPACE: CONTRIBUTIONS TO HUMAN FORMATION DIÁLOGOS SOBRE GÉNERO Y SEXUALIDAD EN EL ESPACIO ESCOLAR: CONTRIBUCIONES A LA FORMACIÓN HUMANA DIÁLOGOS SOBRE GÊNERO E SEXUALIDADE NO ESPAÇO ESCOLAR: CONTRIBUIÇÕES À FORMAÇÃO HUMANA |
title |
DIALOGUES ON GENDER AND SEXUALITY IN SCHOOL SPACE: CONTRIBUTIONS TO HUMAN FORMATION |
spellingShingle |
DIALOGUES ON GENDER AND SEXUALITY IN SCHOOL SPACE: CONTRIBUTIONS TO HUMAN FORMATION Araújo, João Fernando de |
title_short |
DIALOGUES ON GENDER AND SEXUALITY IN SCHOOL SPACE: CONTRIBUTIONS TO HUMAN FORMATION |
title_full |
DIALOGUES ON GENDER AND SEXUALITY IN SCHOOL SPACE: CONTRIBUTIONS TO HUMAN FORMATION |
title_fullStr |
DIALOGUES ON GENDER AND SEXUALITY IN SCHOOL SPACE: CONTRIBUTIONS TO HUMAN FORMATION |
title_full_unstemmed |
DIALOGUES ON GENDER AND SEXUALITY IN SCHOOL SPACE: CONTRIBUTIONS TO HUMAN FORMATION |
title_sort |
DIALOGUES ON GENDER AND SEXUALITY IN SCHOOL SPACE: CONTRIBUTIONS TO HUMAN FORMATION |
author |
Araújo, João Fernando de |
author_facet |
Araújo, João Fernando de Santos, Adriana Regina de Jesus Silva, Adrielen Amâncio da Barros, Marta Silene Ferreira |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Adriana Regina de Jesus Silva, Adrielen Amâncio da Barros, Marta Silene Ferreira |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo, João Fernando de Santos, Adriana Regina de Jesus Silva, Adrielen Amâncio da Barros, Marta Silene Ferreira |
description |
Education is the process of transmitting the culture elaborated by humanity. So, the school becomes an important space for the human formation of the subjects. Therefore, we aim to understand how the school, when discussing gender and sexuality, contributes to the human formation of students and students, since gender and sexuality are historical, social and cultural constructions that constitute the identity of each subject. The methodology follows the qualitative approach, developed in a bibliographic study. The results indicate that by promoting dialogues on the themes, the school fulfills its social role in combating inequality, valuing cultures and individuals. KEYWORDS: Education. Gender. Sexuality. Human Formation. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/65136 10.5216/ia.v46i2.65136 |
url |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/65136 |
identifier_str_mv |
10.5216/ia.v46i2.65136 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/65136/37126 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Inter-Ação; Vol. 46 No. 2 (2021): Education, childhood and international immigration processes in Brazil among the 19th to 21st centuries; 778-792 Revista Inter Ação; Vol. 46 Núm. 2 (2021): Educación, infancias y procesos de inmigración internacional en Brasil entre los siglos XIX y XXI; 778-792 Revista Inter-Ação; v. 46 n. 2 (2021): Educação, infância e processos (i) migratórios internacionais no Brasil entre os séculos XIX a XXI; 778-792 1981-8416 reponame:Inter-ação (Goiânia. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
collection |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistainteracao@gmail.com |
_version_ |
1799874764512165888 |