PRONERA: FROM PUBLIC POLICY TO PEDAGOGICAL PRAXIS IN COUNTRYSIDE SCHOOLS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Maria Antônia de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Paula, Rosana Aparecida da Cruz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/72158
Resumo: This article analyzes Pronera as a public educational policy built with social movements in the countryside and dialogues with pedagogical praxis in public schools. It results from documentary research on guidelines, decrees, resolutions, letters, reports and manifestos, and bibliographic study of articles, theses and dissertations. The concept of public policy is understood according to the relations between civil society and governments, considering the conjuncture and structure. Pedagogical praxis refers to the movement of training processes creation and organization at school and outside of it, aimed at social transformation. It is concluded that Pronera strengthens national and regional articulations, teacher’s formation, research groups and moves Brazilian universities in the construction of political-pedagogical praxis. KEYWORDS: Pronera. Educational Policies. Pedagogical Praxis. Countryside Education. Public School.
id UFG-3_80f3f8b49d21c5c9fb32a5d2290a829f
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/72158
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling PRONERA: FROM PUBLIC POLICY TO PEDAGOGICAL PRAXIS IN COUNTRYSIDE SCHOOLSPRONERA: DE LA POLÍTICA PÚBLICA A LA PRAXIS PEDAGÓGICA EN LAS ESCUELAS DEL CAMPOPRONERA: DA POLÍTICA PÚBLICA À PRÁXIS PEDAGÓGICA NAS ESCOLAS DO CAMPOThis article analyzes Pronera as a public educational policy built with social movements in the countryside and dialogues with pedagogical praxis in public schools. It results from documentary research on guidelines, decrees, resolutions, letters, reports and manifestos, and bibliographic study of articles, theses and dissertations. The concept of public policy is understood according to the relations between civil society and governments, considering the conjuncture and structure. Pedagogical praxis refers to the movement of training processes creation and organization at school and outside of it, aimed at social transformation. It is concluded that Pronera strengthens national and regional articulations, teacher’s formation, research groups and moves Brazilian universities in the construction of political-pedagogical praxis. KEYWORDS: Pronera. Educational Policies. Pedagogical Praxis. Countryside Education. Public School.Este artículo analiza Pronera como política educativa pública construida con movimientos sociales en el campo y dialoga con la praxis pedagógica en las escuelas públicas. Resulta de la investigación documental sobre lineamientos, decretos, resoluciones, cartas, informes y manifiestos, y del estudio bibliográfico de artículos, tesis y disertaciones. El concepto de política pública se entiende de acuerdo a las relaciones entre la sociedad civil y los gobiernos, considerando la coyuntura y la estructura. La praxis pedagógica se refiere al movimiento de creación y organización de procesos de formación en la escuela y fuera de ella, encaminados a la transformación social. Se concluye que Pronera fortalece las articulaciones nacionales y regionales, la formación de profesores, grupos de investigación y mueve las universidades brasileñas en la construcción de la praxis político-pedagógica. PALABRAS CLAVE: Pronera. Políticas Educativas. Praxis Pedagógica. Educación del Campo. Escuela Pública.Este artigo analisa o Pronera como política pública educacional construída com os movimentos sociais do campo e dialoga com a práxis pedagógica em escolas públicas. Resulta de pesquisa documental sobre diretrizes, decretos, resoluções, cartas, relatórios e manifestos, e estudo bibliográfico de artigos, teses e dissertações. O conceito de política pública é compreendido segundo as relações entre sociedade civil e governos, considerando a conjuntura e a estrutura. Práxis pedagógica refere-se ao movimento de criação e organização de processos formativos na escola e fora dela, voltados para a transformação social. Conclui-se que o Pronera fortalece articulações nacionais e regionais, formação de professores, grupos de pesquisa e movimenta universidades brasileiras na construção da práxis político-pedagógica. PALAVRAS-CHAVE: Pronera. Política Educacional. Práxis Pedagógica. Educação do Campo. Escola Pública.Faculdade de Educação (UFG)2022-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7215810.5216/ia.v47i2.72158Journal Inter-Ação; Vol. 47 No. 2 (2022): The right to Education in rural areas: trajectories of struggles, resistance and challenges; 359-373Revista Inter Ação; Vol. 47 Núm. 2 (2022): El derecho a la Educación del Campo: trayectorias de lucha, resistencias y desafíos; 359-373Revista Inter-Ação; v. 47 n. 2 (2022): O direito à Educação do Campo: trajetórias de lutas, resistências e desafios; 359-3731981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/72158/38620Copyright (c) 2022 Maria Antônia de Souza, Rosana Aparecida da Cruz Paulainfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Maria Antônia dePaula, Rosana Aparecida da Cruz 2022-09-01T12:45:27Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/72158Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2022-09-01T12:45:27Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.none.fl_str_mv PRONERA: FROM PUBLIC POLICY TO PEDAGOGICAL PRAXIS IN COUNTRYSIDE SCHOOLS
PRONERA: DE LA POLÍTICA PÚBLICA A LA PRAXIS PEDAGÓGICA EN LAS ESCUELAS DEL CAMPO
PRONERA: DA POLÍTICA PÚBLICA À PRÁXIS PEDAGÓGICA NAS ESCOLAS DO CAMPO
title PRONERA: FROM PUBLIC POLICY TO PEDAGOGICAL PRAXIS IN COUNTRYSIDE SCHOOLS
spellingShingle PRONERA: FROM PUBLIC POLICY TO PEDAGOGICAL PRAXIS IN COUNTRYSIDE SCHOOLS
Souza, Maria Antônia de
title_short PRONERA: FROM PUBLIC POLICY TO PEDAGOGICAL PRAXIS IN COUNTRYSIDE SCHOOLS
title_full PRONERA: FROM PUBLIC POLICY TO PEDAGOGICAL PRAXIS IN COUNTRYSIDE SCHOOLS
title_fullStr PRONERA: FROM PUBLIC POLICY TO PEDAGOGICAL PRAXIS IN COUNTRYSIDE SCHOOLS
title_full_unstemmed PRONERA: FROM PUBLIC POLICY TO PEDAGOGICAL PRAXIS IN COUNTRYSIDE SCHOOLS
title_sort PRONERA: FROM PUBLIC POLICY TO PEDAGOGICAL PRAXIS IN COUNTRYSIDE SCHOOLS
author Souza, Maria Antônia de
author_facet Souza, Maria Antônia de
Paula, Rosana Aparecida da Cruz
author_role author
author2 Paula, Rosana Aparecida da Cruz
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Maria Antônia de
Paula, Rosana Aparecida da Cruz
description This article analyzes Pronera as a public educational policy built with social movements in the countryside and dialogues with pedagogical praxis in public schools. It results from documentary research on guidelines, decrees, resolutions, letters, reports and manifestos, and bibliographic study of articles, theses and dissertations. The concept of public policy is understood according to the relations between civil society and governments, considering the conjuncture and structure. Pedagogical praxis refers to the movement of training processes creation and organization at school and outside of it, aimed at social transformation. It is concluded that Pronera strengthens national and regional articulations, teacher’s formation, research groups and moves Brazilian universities in the construction of political-pedagogical praxis. KEYWORDS: Pronera. Educational Policies. Pedagogical Praxis. Countryside Education. Public School.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/72158
10.5216/ia.v47i2.72158
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/72158
identifier_str_mv 10.5216/ia.v47i2.72158
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/72158/38620
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Maria Antônia de Souza, Rosana Aparecida da Cruz Paula
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Maria Antônia de Souza, Rosana Aparecida da Cruz Paula
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 47 No. 2 (2022): The right to Education in rural areas: trajectories of struggles, resistance and challenges; 359-373
Revista Inter Ação; Vol. 47 Núm. 2 (2022): El derecho a la Educación del Campo: trayectorias de lucha, resistencias y desafíos; 359-373
Revista Inter-Ação; v. 47 n. 2 (2022): O direito à Educação do Campo: trajetórias de lutas, resistências e desafios; 359-373
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1789440198292013056