HISTORICAL PHOTOGRAPHS AS DISCIPLINARY DEVICES: THE POWER UNDER THE WORD OF OTHERS IN A SCHOLAR CONTEXT

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Casadei, Eliza Bachega
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/31451
Resumo: This article will refer to Michel Foucault’s ideas to analyze the appropriation of historic images in schoolar textbooks. At first, we discuss what are the conditions of production of the photographic image itself, which, not infrequently, units strategies of power with strategies of seeing and acting. Then, we will talk about the production conditions of the reappropriation of these images produced when they are reinserted in scholar textbooks and in other discursive contexts. In this respect, Foucault's ideas provide educational tools that increase students' knowledge problematizing the construction of knowledge.
id UFG-3_85e953b7a699c93c6f94ac8b27fb41f1
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/31451
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling HISTORICAL PHOTOGRAPHS AS DISCIPLINARY DEVICES: THE POWER UNDER THE WORD OF OTHERS IN A SCHOLAR CONTEXTFOTOGRAFÍAS HISTÓRICAS COMO DISPOSITIVOS DISCIPLINARIAS: EL PODER SOBRE LA PALAVRA DE OTRO EN UN CONTEXTO ESCOLARAS FOTOGRAFIAS HISTÓRICAS COMO DISPOSITIVOS DISCIPLINARES: O PODER SOBRE A FALA DO OUTRO EM UM CONTEXTO ESCOLARFoucaultPhotographyHistorypowerdiscursive strategies.FoucaultFotografíaHistoriapoderestrategias discursivas.FoucaultFotografiaHistóriapoderestratégias discursivas.This article will refer to Michel Foucault’s ideas to analyze the appropriation of historic images in schoolar textbooks. At first, we discuss what are the conditions of production of the photographic image itself, which, not infrequently, units strategies of power with strategies of seeing and acting. Then, we will talk about the production conditions of the reappropriation of these images produced when they are reinserted in scholar textbooks and in other discursive contexts. In this respect, Foucault's ideas provide educational tools that increase students' knowledge problematizing the construction of knowledge.En este artículo se hará referencia a las ideas de Michel Foucault para analizar la apropiación de imágenes históricas en los textos escolares. Al principio, hablamos de lo que son las condiciones de producción de la propia imagen fotográfica, que, no pocas veces, unen las estrategias de poder a las estrategias de ver y de actuar. Entonces, vamos a enviar a las condiciones de producción de la reapropiación de estas imágenes producidas cuando se reinsertan en los libros y en otros contextos discursivos. En este sentido, las ideas de Foucault proporcionan herramientas educativas destinadas a ampliar los conocimientos de los estudiantes precisamente a problematizar la construcción del conocimiento constituido.O presente artigo irá remeter às ideias de Michel Foucault para analisar a apropriação das imagens históricas nos livros didáticos escolares. Em um primeiro momento, discutiremos quais são as condições de produção da própria imagem fotográfica, que, não raro, coaduna as estratégias do poder às estratégias do ver e do representar. Depois, remeteremos às condições de produção da reapropriação dessas imagens produzidas quando elas são reinseridas em livros e em outros contextos discursivos. Nesse aspecto, as ideias de Foucault fornecem instrumentos pedagógicos que visam ampliar o domínio de conhecimentos dos alunos justamente ao problematizar a construção dos saberes constituídos.Faculdade de Educação (UFG)2015-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/3145110.5216/ia.v40i1.31451Journal Inter-Ação; Vol. 40 No. 1 (2015): Foucault, modernidade e educação; 61-76Revista Inter Ação; Vol. 40 Núm. 1 (2015): Foucault, modernidade e educação; 61-76Revista Inter-Ação; v. 40 n. 1 (2015): Foucault, modernidade e educação; 61-761981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/31451/18536Casadei, Eliza Bachegainfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-07-28T17:47:43Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/31451Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:54:38.173255Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv HISTORICAL PHOTOGRAPHS AS DISCIPLINARY DEVICES: THE POWER UNDER THE WORD OF OTHERS IN A SCHOLAR CONTEXT
FOTOGRAFÍAS HISTÓRICAS COMO DISPOSITIVOS DISCIPLINARIAS: EL PODER SOBRE LA PALAVRA DE OTRO EN UN CONTEXTO ESCOLAR
AS FOTOGRAFIAS HISTÓRICAS COMO DISPOSITIVOS DISCIPLINARES: O PODER SOBRE A FALA DO OUTRO EM UM CONTEXTO ESCOLAR
title HISTORICAL PHOTOGRAPHS AS DISCIPLINARY DEVICES: THE POWER UNDER THE WORD OF OTHERS IN A SCHOLAR CONTEXT
spellingShingle HISTORICAL PHOTOGRAPHS AS DISCIPLINARY DEVICES: THE POWER UNDER THE WORD OF OTHERS IN A SCHOLAR CONTEXT
Casadei, Eliza Bachega
Foucault
Photography
History
power
discursive strategies.
Foucault
Fotografía
Historia
poder
estrategias discursivas.
Foucault
Fotografia
História
poder
estratégias discursivas.
title_short HISTORICAL PHOTOGRAPHS AS DISCIPLINARY DEVICES: THE POWER UNDER THE WORD OF OTHERS IN A SCHOLAR CONTEXT
title_full HISTORICAL PHOTOGRAPHS AS DISCIPLINARY DEVICES: THE POWER UNDER THE WORD OF OTHERS IN A SCHOLAR CONTEXT
title_fullStr HISTORICAL PHOTOGRAPHS AS DISCIPLINARY DEVICES: THE POWER UNDER THE WORD OF OTHERS IN A SCHOLAR CONTEXT
title_full_unstemmed HISTORICAL PHOTOGRAPHS AS DISCIPLINARY DEVICES: THE POWER UNDER THE WORD OF OTHERS IN A SCHOLAR CONTEXT
title_sort HISTORICAL PHOTOGRAPHS AS DISCIPLINARY DEVICES: THE POWER UNDER THE WORD OF OTHERS IN A SCHOLAR CONTEXT
author Casadei, Eliza Bachega
author_facet Casadei, Eliza Bachega
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Casadei, Eliza Bachega
dc.subject.por.fl_str_mv Foucault
Photography
History
power
discursive strategies.
Foucault
Fotografía
Historia
poder
estrategias discursivas.
Foucault
Fotografia
História
poder
estratégias discursivas.
topic Foucault
Photography
History
power
discursive strategies.
Foucault
Fotografía
Historia
poder
estrategias discursivas.
Foucault
Fotografia
História
poder
estratégias discursivas.
description This article will refer to Michel Foucault’s ideas to analyze the appropriation of historic images in schoolar textbooks. At first, we discuss what are the conditions of production of the photographic image itself, which, not infrequently, units strategies of power with strategies of seeing and acting. Then, we will talk about the production conditions of the reappropriation of these images produced when they are reinserted in scholar textbooks and in other discursive contexts. In this respect, Foucault's ideas provide educational tools that increase students' knowledge problematizing the construction of knowledge.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-04-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/31451
10.5216/ia.v40i1.31451
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/31451
identifier_str_mv 10.5216/ia.v40i1.31451
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/31451/18536
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 40 No. 1 (2015): Foucault, modernidade e educação; 61-76
Revista Inter Ação; Vol. 40 Núm. 1 (2015): Foucault, modernidade e educação; 61-76
Revista Inter-Ação; v. 40 n. 1 (2015): Foucault, modernidade e educação; 61-76
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874762649894912