HISTORICAL PHOTOGRAPHS AS DISCIPLINARY DEVICES: THE POWER UNDER THE WORD OF OTHERS IN A SCHOLAR CONTEXT
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/31451 |
Resumo: | This article will refer to Michel Foucault’s ideas to analyze the appropriation of historic images in schoolar textbooks. At first, we discuss what are the conditions of production of the photographic image itself, which, not infrequently, units strategies of power with strategies of seeing and acting. Then, we will talk about the production conditions of the reappropriation of these images produced when they are reinserted in scholar textbooks and in other discursive contexts. In this respect, Foucault's ideas provide educational tools that increase students' knowledge problematizing the construction of knowledge. |
id |
UFG-3_85e953b7a699c93c6f94ac8b27fb41f1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/31451 |
network_acronym_str |
UFG-3 |
network_name_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
HISTORICAL PHOTOGRAPHS AS DISCIPLINARY DEVICES: THE POWER UNDER THE WORD OF OTHERS IN A SCHOLAR CONTEXTFOTOGRAFÍAS HISTÓRICAS COMO DISPOSITIVOS DISCIPLINARIAS: EL PODER SOBRE LA PALAVRA DE OTRO EN UN CONTEXTO ESCOLARAS FOTOGRAFIAS HISTÓRICAS COMO DISPOSITIVOS DISCIPLINARES: O PODER SOBRE A FALA DO OUTRO EM UM CONTEXTO ESCOLARFoucaultPhotographyHistorypowerdiscursive strategies.FoucaultFotografíaHistoriapoderestrategias discursivas.FoucaultFotografiaHistóriapoderestratégias discursivas.This article will refer to Michel Foucault’s ideas to analyze the appropriation of historic images in schoolar textbooks. At first, we discuss what are the conditions of production of the photographic image itself, which, not infrequently, units strategies of power with strategies of seeing and acting. Then, we will talk about the production conditions of the reappropriation of these images produced when they are reinserted in scholar textbooks and in other discursive contexts. In this respect, Foucault's ideas provide educational tools that increase students' knowledge problematizing the construction of knowledge.En este artículo se hará referencia a las ideas de Michel Foucault para analizar la apropiación de imágenes históricas en los textos escolares. Al principio, hablamos de lo que son las condiciones de producción de la propia imagen fotográfica, que, no pocas veces, unen las estrategias de poder a las estrategias de ver y de actuar. Entonces, vamos a enviar a las condiciones de producción de la reapropiación de estas imágenes producidas cuando se reinsertan en los libros y en otros contextos discursivos. En este sentido, las ideas de Foucault proporcionan herramientas educativas destinadas a ampliar los conocimientos de los estudiantes precisamente a problematizar la construcción del conocimiento constituido.O presente artigo irá remeter às ideias de Michel Foucault para analisar a apropriação das imagens históricas nos livros didáticos escolares. Em um primeiro momento, discutiremos quais são as condições de produção da própria imagem fotográfica, que, não raro, coaduna as estratégias do poder às estratégias do ver e do representar. Depois, remeteremos às condições de produção da reapropriação dessas imagens produzidas quando elas são reinseridas em livros e em outros contextos discursivos. Nesse aspecto, as ideias de Foucault fornecem instrumentos pedagógicos que visam ampliar o domínio de conhecimentos dos alunos justamente ao problematizar a construção dos saberes constituídos.Faculdade de Educação (UFG)2015-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/3145110.5216/ia.v40i1.31451Journal Inter-Ação; Vol. 40 No. 1 (2015): Foucault, modernidade e educação; 61-76Revista Inter Ação; Vol. 40 Núm. 1 (2015): Foucault, modernidade e educação; 61-76Revista Inter-Ação; v. 40 n. 1 (2015): Foucault, modernidade e educação; 61-761981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/31451/18536Casadei, Eliza Bachegainfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-07-28T17:47:43Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/31451Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:54:38.173255Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
HISTORICAL PHOTOGRAPHS AS DISCIPLINARY DEVICES: THE POWER UNDER THE WORD OF OTHERS IN A SCHOLAR CONTEXT FOTOGRAFÍAS HISTÓRICAS COMO DISPOSITIVOS DISCIPLINARIAS: EL PODER SOBRE LA PALAVRA DE OTRO EN UN CONTEXTO ESCOLAR AS FOTOGRAFIAS HISTÓRICAS COMO DISPOSITIVOS DISCIPLINARES: O PODER SOBRE A FALA DO OUTRO EM UM CONTEXTO ESCOLAR |
title |
HISTORICAL PHOTOGRAPHS AS DISCIPLINARY DEVICES: THE POWER UNDER THE WORD OF OTHERS IN A SCHOLAR CONTEXT |
spellingShingle |
HISTORICAL PHOTOGRAPHS AS DISCIPLINARY DEVICES: THE POWER UNDER THE WORD OF OTHERS IN A SCHOLAR CONTEXT Casadei, Eliza Bachega Foucault Photography History power discursive strategies. Foucault Fotografía Historia poder estrategias discursivas. Foucault Fotografia História poder estratégias discursivas. |
title_short |
HISTORICAL PHOTOGRAPHS AS DISCIPLINARY DEVICES: THE POWER UNDER THE WORD OF OTHERS IN A SCHOLAR CONTEXT |
title_full |
HISTORICAL PHOTOGRAPHS AS DISCIPLINARY DEVICES: THE POWER UNDER THE WORD OF OTHERS IN A SCHOLAR CONTEXT |
title_fullStr |
HISTORICAL PHOTOGRAPHS AS DISCIPLINARY DEVICES: THE POWER UNDER THE WORD OF OTHERS IN A SCHOLAR CONTEXT |
title_full_unstemmed |
HISTORICAL PHOTOGRAPHS AS DISCIPLINARY DEVICES: THE POWER UNDER THE WORD OF OTHERS IN A SCHOLAR CONTEXT |
title_sort |
HISTORICAL PHOTOGRAPHS AS DISCIPLINARY DEVICES: THE POWER UNDER THE WORD OF OTHERS IN A SCHOLAR CONTEXT |
author |
Casadei, Eliza Bachega |
author_facet |
Casadei, Eliza Bachega |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Casadei, Eliza Bachega |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Foucault Photography History power discursive strategies. Foucault Fotografía Historia poder estrategias discursivas. Foucault Fotografia História poder estratégias discursivas. |
topic |
Foucault Photography History power discursive strategies. Foucault Fotografía Historia poder estrategias discursivas. Foucault Fotografia História poder estratégias discursivas. |
description |
This article will refer to Michel Foucault’s ideas to analyze the appropriation of historic images in schoolar textbooks. At first, we discuss what are the conditions of production of the photographic image itself, which, not infrequently, units strategies of power with strategies of seeing and acting. Then, we will talk about the production conditions of the reappropriation of these images produced when they are reinserted in scholar textbooks and in other discursive contexts. In this respect, Foucault's ideas provide educational tools that increase students' knowledge problematizing the construction of knowledge. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-04-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/31451 10.5216/ia.v40i1.31451 |
url |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/31451 |
identifier_str_mv |
10.5216/ia.v40i1.31451 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/31451/18536 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Inter-Ação; Vol. 40 No. 1 (2015): Foucault, modernidade e educação; 61-76 Revista Inter Ação; Vol. 40 Núm. 1 (2015): Foucault, modernidade e educação; 61-76 Revista Inter-Ação; v. 40 n. 1 (2015): Foucault, modernidade e educação; 61-76 1981-8416 reponame:Inter-ação (Goiânia. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
collection |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistainteracao@gmail.com |
_version_ |
1799874762649894912 |