FREIREAN THOUGHT IN POSTGRADUATE PROGRAMS IN EDUCATION IN THE PARAENSE AMAZON: DIALOGUE IN THE CURRICULUM FIELD

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Neves, Joana d'Arc de Vasconcelos
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Conde, Joyce Maria da Silva, Cunha, Alessandra Sampaio, Costa, Nivia Maria Vieira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68307
Resumo: This article aims to highlight the freirean thought in the discussions about curriculum in the Postgraduate Programs in Education in the Paraense Amazon. The Bibliographic State of Knowledge research proposes to answer: in which way Paulo Freire's conceptions transversalize the research of Theses and Dissertations with the curriculum field? Data collection was carried out in the time frame from 2006 to 2018 on the websites of the UFPA and UEPA Education Programs. The results show dialogues built in three sub-areas of the curriculum: Curriculum Policies; Teacher training; Curriculum educational practices, revealing Freirean thought in movement together with different contemporary issues committed to the humanization and liberation of Amazonian individuals. KEYWORDS: Curriculum. Paulo Freire. Amazon. Researches about Education.
id UFG-3_a3202dee5c049e95a8b12631eb75ef6b
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/68307
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling FREIREAN THOUGHT IN POSTGRADUATE PROGRAMS IN EDUCATION IN THE PARAENSE AMAZON: DIALOGUE IN THE CURRICULUM FIELDPENSAMIENTO FREIREANO EN EDUCACIÓN PROGRAMAS DE GRADUADO EN LA AMAZONIA DEL PARAENSE: DIÁLOGO EN EL CAMPO DEL CURRÍCULOO PENSAMENTO FREIREANO NAS PESQUISAS EM PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO NA AMAZÔNIA PARAENSE: DIÁLOGOS NO CAMPO DO CURRÍCULOThis article aims to highlight the freirean thought in the discussions about curriculum in the Postgraduate Programs in Education in the Paraense Amazon. The Bibliographic State of Knowledge research proposes to answer: in which way Paulo Freire's conceptions transversalize the research of Theses and Dissertations with the curriculum field? Data collection was carried out in the time frame from 2006 to 2018 on the websites of the UFPA and UEPA Education Programs. The results show dialogues built in three sub-areas of the curriculum: Curriculum Policies; Teacher training; Curriculum educational practices, revealing Freirean thought in movement together with different contemporary issues committed to the humanization and liberation of Amazonian individuals. KEYWORDS: Curriculum. Paulo Freire. Amazon. Researches about Education.Este artículo tiene como objetivo resaltar el legado freireano en las discusiones sobre currículum en los Programas de Posgrado en Educación en la Amazonía Paraense. La investigación tipo Bibliográfico-Estado del Conocimiento se propone responder: ¿Cómo cruzan las concepciones de Paulo Freire la investigación de Tesis y Disertaciones en diálogo con el campo curricular? La recolección de datos se realizó con el marco temporal de 2006 a 2018 en los sitios web de los Programas Educativos de la UFPA y UEPA. Los resultados muestran diálogos construidos en tres subáreas del currículo: Políticas curriculares; Formación de profesores; Prácticas educativas curriculares, revelando el pensamiento freireano en movimiento con diferentes problemáticas contemporáneas comprometidas con la humanización y liberación de los sujetos amazónicos. PALABRAS CLAVE: Plan de Estudios. Paulo Freire. Amazonas. Investigación en Educación.Este artigo visa evidenciar o pensamento freireano nas discussões sobre currículo em dois Programas de Pós-Graduação em Educação na Amazônia Paraense. A pesquisa do tipo Bibliográfica-Estado do Conhecimento propõe-se a responder: de que forma as concepções de Paulo Freire transversalizam as pesquisas das Teses e Dissertações em diálogos com o campo do currículo? A coleta dos dados foi realizada com o recorte temporal de 2006 a 2018 nos sites dos Programas de Pós-Graduação em Educação UFPA e UEPA. Os resultados apresentam diálogos construídos em três subáreas do currículo: Políticas curriculares, Formação de professores e Práticas educativas curriculares, revelando o pensamento freireano em relação a diferentes questões contemporâneas, comprometidas com a humanização e libertação dos sujeitos amazônidas. PALAVRAS-CHAVE: Currículo. Paulo Freire. Amazônia. Pesquisas em Educação.Faculdade de Educação (UFG)2021-10-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/6830710.5216/ia.v46ied.especial.68307Journal Inter-Ação; Vol. 46 No. ed.especial (2021): Paulo Freire - 100 years: faces of a humanizing praxis; 1206-1223Revista Inter Ação; Vol. 46 Núm. ed.especial (2021): Paulo Freire – 100 años: las caras de una praxis humanizadora; 1206-1223Revista Inter-Ação; v. 46 n. ed.especial (2021): Paulo Freire - 100 anos: faces de uma práxis humanizadora; 1206-12231981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68307/37263Copyright (c) 2021 Joana d'Arc de Vasconcelos Neves, Joyce Maria da Silva Conde, Alessandra Sampaio Cunha, Nivia Maria Vieira Costainfo:eu-repo/semantics/openAccessNeves, Joana d'Arc de VasconcelosConde, Joyce Maria da Silva Cunha, Alessandra Sampaio Costa, Nivia Maria Vieira 2021-10-05T18:20:25Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/68307Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:03.295736Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv FREIREAN THOUGHT IN POSTGRADUATE PROGRAMS IN EDUCATION IN THE PARAENSE AMAZON: DIALOGUE IN THE CURRICULUM FIELD
PENSAMIENTO FREIREANO EN EDUCACIÓN PROGRAMAS DE GRADUADO EN LA AMAZONIA DEL PARAENSE: DIÁLOGO EN EL CAMPO DEL CURRÍCULO
O PENSAMENTO FREIREANO NAS PESQUISAS EM PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO NA AMAZÔNIA PARAENSE: DIÁLOGOS NO CAMPO DO CURRÍCULO
title FREIREAN THOUGHT IN POSTGRADUATE PROGRAMS IN EDUCATION IN THE PARAENSE AMAZON: DIALOGUE IN THE CURRICULUM FIELD
spellingShingle FREIREAN THOUGHT IN POSTGRADUATE PROGRAMS IN EDUCATION IN THE PARAENSE AMAZON: DIALOGUE IN THE CURRICULUM FIELD
Neves, Joana d'Arc de Vasconcelos
title_short FREIREAN THOUGHT IN POSTGRADUATE PROGRAMS IN EDUCATION IN THE PARAENSE AMAZON: DIALOGUE IN THE CURRICULUM FIELD
title_full FREIREAN THOUGHT IN POSTGRADUATE PROGRAMS IN EDUCATION IN THE PARAENSE AMAZON: DIALOGUE IN THE CURRICULUM FIELD
title_fullStr FREIREAN THOUGHT IN POSTGRADUATE PROGRAMS IN EDUCATION IN THE PARAENSE AMAZON: DIALOGUE IN THE CURRICULUM FIELD
title_full_unstemmed FREIREAN THOUGHT IN POSTGRADUATE PROGRAMS IN EDUCATION IN THE PARAENSE AMAZON: DIALOGUE IN THE CURRICULUM FIELD
title_sort FREIREAN THOUGHT IN POSTGRADUATE PROGRAMS IN EDUCATION IN THE PARAENSE AMAZON: DIALOGUE IN THE CURRICULUM FIELD
author Neves, Joana d'Arc de Vasconcelos
author_facet Neves, Joana d'Arc de Vasconcelos
Conde, Joyce Maria da Silva
Cunha, Alessandra Sampaio
Costa, Nivia Maria Vieira
author_role author
author2 Conde, Joyce Maria da Silva
Cunha, Alessandra Sampaio
Costa, Nivia Maria Vieira
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Neves, Joana d'Arc de Vasconcelos
Conde, Joyce Maria da Silva
Cunha, Alessandra Sampaio
Costa, Nivia Maria Vieira
description This article aims to highlight the freirean thought in the discussions about curriculum in the Postgraduate Programs in Education in the Paraense Amazon. The Bibliographic State of Knowledge research proposes to answer: in which way Paulo Freire's conceptions transversalize the research of Theses and Dissertations with the curriculum field? Data collection was carried out in the time frame from 2006 to 2018 on the websites of the UFPA and UEPA Education Programs. The results show dialogues built in three sub-areas of the curriculum: Curriculum Policies; Teacher training; Curriculum educational practices, revealing Freirean thought in movement together with different contemporary issues committed to the humanization and liberation of Amazonian individuals. KEYWORDS: Curriculum. Paulo Freire. Amazon. Researches about Education.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68307
10.5216/ia.v46ied.especial.68307
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68307
identifier_str_mv 10.5216/ia.v46ied.especial.68307
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68307/37263
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 46 No. ed.especial (2021): Paulo Freire - 100 years: faces of a humanizing praxis; 1206-1223
Revista Inter Ação; Vol. 46 Núm. ed.especial (2021): Paulo Freire – 100 años: las caras de una praxis humanizadora; 1206-1223
Revista Inter-Ação; v. 46 n. ed.especial (2021): Paulo Freire - 100 anos: faces de uma práxis humanizadora; 1206-1223
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874764641140736