FREIREAN THOUGHT IN POSTGRADUATE PROGRAMS IN EDUCATION IN THE PARAENSE AMAZON: DIALOGUE IN THE CURRICULUM FIELD
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68307 |
Resumo: | This article aims to highlight the freirean thought in the discussions about curriculum in the Postgraduate Programs in Education in the Paraense Amazon. The Bibliographic State of Knowledge research proposes to answer: in which way Paulo Freire's conceptions transversalize the research of Theses and Dissertations with the curriculum field? Data collection was carried out in the time frame from 2006 to 2018 on the websites of the UFPA and UEPA Education Programs. The results show dialogues built in three sub-areas of the curriculum: Curriculum Policies; Teacher training; Curriculum educational practices, revealing Freirean thought in movement together with different contemporary issues committed to the humanization and liberation of Amazonian individuals. KEYWORDS: Curriculum. Paulo Freire. Amazon. Researches about Education. |
id |
UFG-3_a3202dee5c049e95a8b12631eb75ef6b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/68307 |
network_acronym_str |
UFG-3 |
network_name_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
FREIREAN THOUGHT IN POSTGRADUATE PROGRAMS IN EDUCATION IN THE PARAENSE AMAZON: DIALOGUE IN THE CURRICULUM FIELDPENSAMIENTO FREIREANO EN EDUCACIÓN PROGRAMAS DE GRADUADO EN LA AMAZONIA DEL PARAENSE: DIÁLOGO EN EL CAMPO DEL CURRÍCULOO PENSAMENTO FREIREANO NAS PESQUISAS EM PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO NA AMAZÔNIA PARAENSE: DIÁLOGOS NO CAMPO DO CURRÍCULOThis article aims to highlight the freirean thought in the discussions about curriculum in the Postgraduate Programs in Education in the Paraense Amazon. The Bibliographic State of Knowledge research proposes to answer: in which way Paulo Freire's conceptions transversalize the research of Theses and Dissertations with the curriculum field? Data collection was carried out in the time frame from 2006 to 2018 on the websites of the UFPA and UEPA Education Programs. The results show dialogues built in three sub-areas of the curriculum: Curriculum Policies; Teacher training; Curriculum educational practices, revealing Freirean thought in movement together with different contemporary issues committed to the humanization and liberation of Amazonian individuals. KEYWORDS: Curriculum. Paulo Freire. Amazon. Researches about Education.Este artículo tiene como objetivo resaltar el legado freireano en las discusiones sobre currículum en los Programas de Posgrado en Educación en la Amazonía Paraense. La investigación tipo Bibliográfico-Estado del Conocimiento se propone responder: ¿Cómo cruzan las concepciones de Paulo Freire la investigación de Tesis y Disertaciones en diálogo con el campo curricular? La recolección de datos se realizó con el marco temporal de 2006 a 2018 en los sitios web de los Programas Educativos de la UFPA y UEPA. Los resultados muestran diálogos construidos en tres subáreas del currículo: Políticas curriculares; Formación de profesores; Prácticas educativas curriculares, revelando el pensamiento freireano en movimiento con diferentes problemáticas contemporáneas comprometidas con la humanización y liberación de los sujetos amazónicos. PALABRAS CLAVE: Plan de Estudios. Paulo Freire. Amazonas. Investigación en Educación.Este artigo visa evidenciar o pensamento freireano nas discussões sobre currículo em dois Programas de Pós-Graduação em Educação na Amazônia Paraense. A pesquisa do tipo Bibliográfica-Estado do Conhecimento propõe-se a responder: de que forma as concepções de Paulo Freire transversalizam as pesquisas das Teses e Dissertações em diálogos com o campo do currículo? A coleta dos dados foi realizada com o recorte temporal de 2006 a 2018 nos sites dos Programas de Pós-Graduação em Educação UFPA e UEPA. Os resultados apresentam diálogos construídos em três subáreas do currículo: Políticas curriculares, Formação de professores e Práticas educativas curriculares, revelando o pensamento freireano em relação a diferentes questões contemporâneas, comprometidas com a humanização e libertação dos sujeitos amazônidas. PALAVRAS-CHAVE: Currículo. Paulo Freire. Amazônia. Pesquisas em Educação.Faculdade de Educação (UFG)2021-10-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/6830710.5216/ia.v46ied.especial.68307Journal Inter-Ação; Vol. 46 No. ed.especial (2021): Paulo Freire - 100 years: faces of a humanizing praxis; 1206-1223Revista Inter Ação; Vol. 46 Núm. ed.especial (2021): Paulo Freire – 100 años: las caras de una praxis humanizadora; 1206-1223Revista Inter-Ação; v. 46 n. ed.especial (2021): Paulo Freire - 100 anos: faces de uma práxis humanizadora; 1206-12231981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68307/37263Copyright (c) 2021 Joana d'Arc de Vasconcelos Neves, Joyce Maria da Silva Conde, Alessandra Sampaio Cunha, Nivia Maria Vieira Costainfo:eu-repo/semantics/openAccessNeves, Joana d'Arc de VasconcelosConde, Joyce Maria da Silva Cunha, Alessandra Sampaio Costa, Nivia Maria Vieira 2021-10-05T18:20:25Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/68307Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:03.295736Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
FREIREAN THOUGHT IN POSTGRADUATE PROGRAMS IN EDUCATION IN THE PARAENSE AMAZON: DIALOGUE IN THE CURRICULUM FIELD PENSAMIENTO FREIREANO EN EDUCACIÓN PROGRAMAS DE GRADUADO EN LA AMAZONIA DEL PARAENSE: DIÁLOGO EN EL CAMPO DEL CURRÍCULO O PENSAMENTO FREIREANO NAS PESQUISAS EM PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO NA AMAZÔNIA PARAENSE: DIÁLOGOS NO CAMPO DO CURRÍCULO |
title |
FREIREAN THOUGHT IN POSTGRADUATE PROGRAMS IN EDUCATION IN THE PARAENSE AMAZON: DIALOGUE IN THE CURRICULUM FIELD |
spellingShingle |
FREIREAN THOUGHT IN POSTGRADUATE PROGRAMS IN EDUCATION IN THE PARAENSE AMAZON: DIALOGUE IN THE CURRICULUM FIELD Neves, Joana d'Arc de Vasconcelos |
title_short |
FREIREAN THOUGHT IN POSTGRADUATE PROGRAMS IN EDUCATION IN THE PARAENSE AMAZON: DIALOGUE IN THE CURRICULUM FIELD |
title_full |
FREIREAN THOUGHT IN POSTGRADUATE PROGRAMS IN EDUCATION IN THE PARAENSE AMAZON: DIALOGUE IN THE CURRICULUM FIELD |
title_fullStr |
FREIREAN THOUGHT IN POSTGRADUATE PROGRAMS IN EDUCATION IN THE PARAENSE AMAZON: DIALOGUE IN THE CURRICULUM FIELD |
title_full_unstemmed |
FREIREAN THOUGHT IN POSTGRADUATE PROGRAMS IN EDUCATION IN THE PARAENSE AMAZON: DIALOGUE IN THE CURRICULUM FIELD |
title_sort |
FREIREAN THOUGHT IN POSTGRADUATE PROGRAMS IN EDUCATION IN THE PARAENSE AMAZON: DIALOGUE IN THE CURRICULUM FIELD |
author |
Neves, Joana d'Arc de Vasconcelos |
author_facet |
Neves, Joana d'Arc de Vasconcelos Conde, Joyce Maria da Silva Cunha, Alessandra Sampaio Costa, Nivia Maria Vieira |
author_role |
author |
author2 |
Conde, Joyce Maria da Silva Cunha, Alessandra Sampaio Costa, Nivia Maria Vieira |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Neves, Joana d'Arc de Vasconcelos Conde, Joyce Maria da Silva Cunha, Alessandra Sampaio Costa, Nivia Maria Vieira |
description |
This article aims to highlight the freirean thought in the discussions about curriculum in the Postgraduate Programs in Education in the Paraense Amazon. The Bibliographic State of Knowledge research proposes to answer: in which way Paulo Freire's conceptions transversalize the research of Theses and Dissertations with the curriculum field? Data collection was carried out in the time frame from 2006 to 2018 on the websites of the UFPA and UEPA Education Programs. The results show dialogues built in three sub-areas of the curriculum: Curriculum Policies; Teacher training; Curriculum educational practices, revealing Freirean thought in movement together with different contemporary issues committed to the humanization and liberation of Amazonian individuals. KEYWORDS: Curriculum. Paulo Freire. Amazon. Researches about Education. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68307 10.5216/ia.v46ied.especial.68307 |
url |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68307 |
identifier_str_mv |
10.5216/ia.v46ied.especial.68307 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68307/37263 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Inter-Ação; Vol. 46 No. ed.especial (2021): Paulo Freire - 100 years: faces of a humanizing praxis; 1206-1223 Revista Inter Ação; Vol. 46 Núm. ed.especial (2021): Paulo Freire – 100 años: las caras de una praxis humanizadora; 1206-1223 Revista Inter-Ação; v. 46 n. ed.especial (2021): Paulo Freire - 100 anos: faces de uma práxis humanizadora; 1206-1223 1981-8416 reponame:Inter-ação (Goiânia. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
collection |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistainteracao@gmail.com |
_version_ |
1799874764641140736 |