EDUCATIONAL POLICIES AND CONTEMPORARY IDENTITIES: THE WORLD EDUCATIONAL SYSTEM

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Kelly Cristina Rodrigues Gularte da
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71269
Resumo: This article aims to reflect how is the world educational system (Azevedo, Joaquim, 2007) and the action of multilateral organizations influence the schooling agendas of national policies.Its also intends ponder the setbacks in educational policies, guided by neoliberal and neoconservative policies in contemporary times (AGUIAR, 2018; BALLESTRIN, 2013; CISLAGHI, 2019; FREIRE, 1997) that cross the constitutions of contemporary identities in Hall's vision (2003; 2006) and Bauman (2001; 2005). To this end, this text is a bibliographic review of exploratory feature from the perspective of Gil (2010). It is concluded that the global educational system is a historical process in which international organizations promote convergences among countries, standardizing education and the subjects involved in these global contexts are challenged by these issues, which compose and fragment it. KEYWORDS: Education. Globalization. Identities. World Education System.
id UFG-3_b54067c57e87ceca47aa2dc2de3ff016
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/71269
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling EDUCATIONAL POLICIES AND CONTEMPORARY IDENTITIES: THE WORLD EDUCATIONAL SYSTEMPOLÍTICAS EDUCATIVAS E IDENTIDADES CONTEMPORÁNEAS: EL SISTEMA EDUCATIVO GLOBALPOLÍTICAS EDUCACIONAIS E AS IDENTIDADES CONTEMPORÂNEAS: O SISTEMA EDUCATIVO MUNDIALThis article aims to reflect how is the world educational system (Azevedo, Joaquim, 2007) and the action of multilateral organizations influence the schooling agendas of national policies.Its also intends ponder the setbacks in educational policies, guided by neoliberal and neoconservative policies in contemporary times (AGUIAR, 2018; BALLESTRIN, 2013; CISLAGHI, 2019; FREIRE, 1997) that cross the constitutions of contemporary identities in Hall's vision (2003; 2006) and Bauman (2001; 2005). To this end, this text is a bibliographic review of exploratory feature from the perspective of Gil (2010). It is concluded that the global educational system is a historical process in which international organizations promote convergences among countries, standardizing education and the subjects involved in these global contexts are challenged by these issues, which compose and fragment it. KEYWORDS: Education. Globalization. Identities. World Education System.Este artículo tiene como objetivo reflejar cómo el sistema educativo mundial (Azevedo, Joaquim, 2007) y la acción de los organismos multilaterales influyen en las agendas escolares de las políticas nacionales. Também tiene la intención de reflexionar sobre los retrocesos en las políticas educativas, guiadas por políticas neoliberales y neoconservadoras en tiempos contemporáneos (AGUIAR, 2018; BALLESTRIN, 2013; CISLAGHI, 2019; FREIRE, 1997), Con este fin, este texto es una revisión bibliográfica de carácter exploratorio desde la perspectiva de Gil (2010) que atraviesan las constituciones de las identidades contemporâneas en la visión de Hall (2003; 2006) e Bauman (2001; 2005). Se concluye que el sistema educativo global es un proceso histórico en que los organismos internacionales promueven convergencias entre países, estandarizando la educación y los sujetos involucrados en estos contextos globales se ven desafiados por estos temas, que lo componen y fragmentan. PALABRAS-CLAVE: Educación. Globalización. Identidades. Sistema Educativo Mundial.O presente artigo visa refletir como é o sistema educativo mundial (AZEVEDO, J., 2007) e como as relações dos organismos multilaterais influenciam nas agendas de escolarização das políticas nacionais. Tenciona, também, ponderar sobre alguns retrocessos nas políticas educacionais, balizados por políticas neoliberais e neoconservadoras na contemporaneidade (AGUIAR, 2018; BALLESTRIN, 2013; CISLAGHI, 2019; FREIRE, 1997) que atravessam as constituições das identidades contemporâneas na visão de Hall (2003; 2006) e Bauman (2001; 2005). Para tal, o presente texto é uma revisão bibliográfica de caráter exploratório na perspectiva de Gil (2010). Conclui-se que o sistema educativo mundial é um processo histórico em que organizações internacionais promovem convergências entre os países, normatizando a educação e os sujeitos envolvidos nesses contextos globais são interpelados por essas questões, que o compõem e o fragmentam.  PALAVRAS-CHAVE: Educação. Globalização. Identidades. Sistema Educativo Mundial.  Faculdade de Educação (UFG)2022-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7126910.5216/ia.v47i2.71269Journal Inter-Ação; Vol. 47 No. 2 (2022): The right to Education in rural areas: trajectories of struggles, resistance and challenges; 763-778Revista Inter Ação; Vol. 47 Núm. 2 (2022): El derecho a la Educación del Campo: trayectorias de lucha, resistencias y desafíos; 763-778Revista Inter-Ação; v. 47 n. 2 (2022): O direito à Educação do Campo: trajetórias de lutas, resistências e desafios; 763-7781981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71269/38643Copyright (c) 2022 Kelly Cristina Rodrigues Gularte da Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Kelly Cristina Rodrigues Gularte da2022-09-01T12:45:27Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/71269Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:06.217873Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv EDUCATIONAL POLICIES AND CONTEMPORARY IDENTITIES: THE WORLD EDUCATIONAL SYSTEM
POLÍTICAS EDUCATIVAS E IDENTIDADES CONTEMPORÁNEAS: EL SISTEMA EDUCATIVO GLOBAL
POLÍTICAS EDUCACIONAIS E AS IDENTIDADES CONTEMPORÂNEAS: O SISTEMA EDUCATIVO MUNDIAL
title EDUCATIONAL POLICIES AND CONTEMPORARY IDENTITIES: THE WORLD EDUCATIONAL SYSTEM
spellingShingle EDUCATIONAL POLICIES AND CONTEMPORARY IDENTITIES: THE WORLD EDUCATIONAL SYSTEM
Silva, Kelly Cristina Rodrigues Gularte da
title_short EDUCATIONAL POLICIES AND CONTEMPORARY IDENTITIES: THE WORLD EDUCATIONAL SYSTEM
title_full EDUCATIONAL POLICIES AND CONTEMPORARY IDENTITIES: THE WORLD EDUCATIONAL SYSTEM
title_fullStr EDUCATIONAL POLICIES AND CONTEMPORARY IDENTITIES: THE WORLD EDUCATIONAL SYSTEM
title_full_unstemmed EDUCATIONAL POLICIES AND CONTEMPORARY IDENTITIES: THE WORLD EDUCATIONAL SYSTEM
title_sort EDUCATIONAL POLICIES AND CONTEMPORARY IDENTITIES: THE WORLD EDUCATIONAL SYSTEM
author Silva, Kelly Cristina Rodrigues Gularte da
author_facet Silva, Kelly Cristina Rodrigues Gularte da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Kelly Cristina Rodrigues Gularte da
description This article aims to reflect how is the world educational system (Azevedo, Joaquim, 2007) and the action of multilateral organizations influence the schooling agendas of national policies.Its also intends ponder the setbacks in educational policies, guided by neoliberal and neoconservative policies in contemporary times (AGUIAR, 2018; BALLESTRIN, 2013; CISLAGHI, 2019; FREIRE, 1997) that cross the constitutions of contemporary identities in Hall's vision (2003; 2006) and Bauman (2001; 2005). To this end, this text is a bibliographic review of exploratory feature from the perspective of Gil (2010). It is concluded that the global educational system is a historical process in which international organizations promote convergences among countries, standardizing education and the subjects involved in these global contexts are challenged by these issues, which compose and fragment it. KEYWORDS: Education. Globalization. Identities. World Education System.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71269
10.5216/ia.v47i2.71269
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71269
identifier_str_mv 10.5216/ia.v47i2.71269
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71269/38643
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Kelly Cristina Rodrigues Gularte da Silva
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Kelly Cristina Rodrigues Gularte da Silva
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 47 No. 2 (2022): The right to Education in rural areas: trajectories of struggles, resistance and challenges; 763-778
Revista Inter Ação; Vol. 47 Núm. 2 (2022): El derecho a la Educación del Campo: trayectorias de lucha, resistencias y desafíos; 763-778
Revista Inter-Ação; v. 47 n. 2 (2022): O direito à Educação do Campo: trajetórias de lutas, resistências e desafios; 763-778
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874765268189184