THE RULING CLASS’ DEVALUATION OF SCHOOL AND TEACHING IN SÃO BERNARDO, BY GRACILIANO RAMOS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Cleiry de Oliveira
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/74952
Resumo: Based on the premise that a model of coherence emerges in Graciliano Ramos’ work, that also explains real (extraliterary) socio-historical phenomena, I seek, in this article, to examine the function of the school in the structure of the novel São Bernardo. In the analysis, I highlight episodes of the narrative which expose Paulo Honório’s treatment of the teachers Padilha and Madalena, and I relate these episodes to the general dynamics of the novel, in which the school is a key political instrument in a social domination structure in decline (Coronelismo). KEYWORDS: Teaching; School; Graciliano Ramos; São Bernardo.
id UFG-3_c8f6284d740ad9268b9ce17f2f8fa348
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/74952
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling THE RULING CLASS’ DEVALUATION OF SCHOOL AND TEACHING IN SÃO BERNARDO, BY GRACILIANO RAMOSLA DEVALUACIÓN DE LA ESCUELA Y LA ENSEÑANZA POR PARTE DE LA CLASE DOMINANTE EN SÃO BERNARDO, POR GRACILIANO RAMOSA DESVALORIZAÇÃO DA ESCOLA E DO ENSINO PELA CLASSE DOMINANTE EM SÃO BERNARDO, DE GRACILIANO RAMOSDocência; Escola; Graciliano Ramos; São Bernardo.Based on the premise that a model of coherence emerges in Graciliano Ramos’ work, that also explains real (extraliterary) socio-historical phenomena, I seek, in this article, to examine the function of the school in the structure of the novel São Bernardo. In the analysis, I highlight episodes of the narrative which expose Paulo Honório’s treatment of the teachers Padilha and Madalena, and I relate these episodes to the general dynamics of the novel, in which the school is a key political instrument in a social domination structure in decline (Coronelismo). KEYWORDS: Teaching; School; Graciliano Ramos; São Bernardo.Partiendo de la premisa de que emerge en la obra de Graciliano Ramos un modelo de coherencia que también explica fenómenos sociohistóricos (extraliterarios) reales, busco, en este artículo, examinar la función de la escuela en la estructura de la novela São Bernardo. En el análisis, destaco episodios de la narrativa anclados en el tratamiento que Paulo Honório da a las maestras Padilha y Madalena, y establezco relaciones entre esos episodios y la dinámica general de la novela, en la que la escuela es un instrumento político clave en una estructura de dominación social en decadencia (coronelismo). PALABRAS CLAVE: Enseñanza; Escuela; Graciliano Ramos; San Bernardo.Partindo da premissa de que emerge na obra de Graciliano Ramos um modelo de coerência que explica, também, fenômenos sócio históricos reais (extraliterários), procuro, neste artigo, examinar a função da escola na estrutura do romance São Bernardo. Na análise, destaco episódios da narrativa ancorados no tratamento que Paulo Honório dispensa aos professores Padilha e Madalena e estabeleço relações entre esses episódios e a dinâmica geral do romance, em que a escola é instrumento político chave numa estrutura de dominação social em declínio (Coronelismo).Faculdade de Educação (UFG)2023-09-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7495210.5216/ia.v48i2.74952Journal Inter-Ação; Vol. 48 No. 2 (2023): The legacy of Pierre Bourdieu's The misery of the world 30 years after its publication; 544-561Revista Inter Ação; Vol. 48 Núm. 2 (2023): El legado de La miseria del mundo de Pierre Bourdieu 30 años después de su publicación; 544-561Revista Inter-Ação; v. 48 n. 2 (2023): A herança da obra A miséria do mundo de Pierre Bourdieu 30 anos após sua publicação; 544-5611981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/74952/40199Copyright (c) 2023 Cleiry de Oliveira Carvalhoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Cleiry de Oliveira2023-09-04T14:52:04Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/74952Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:11.162918Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv THE RULING CLASS’ DEVALUATION OF SCHOOL AND TEACHING IN SÃO BERNARDO, BY GRACILIANO RAMOS
LA DEVALUACIÓN DE LA ESCUELA Y LA ENSEÑANZA POR PARTE DE LA CLASE DOMINANTE EN SÃO BERNARDO, POR GRACILIANO RAMOS
A DESVALORIZAÇÃO DA ESCOLA E DO ENSINO PELA CLASSE DOMINANTE EM SÃO BERNARDO, DE GRACILIANO RAMOS
title THE RULING CLASS’ DEVALUATION OF SCHOOL AND TEACHING IN SÃO BERNARDO, BY GRACILIANO RAMOS
spellingShingle THE RULING CLASS’ DEVALUATION OF SCHOOL AND TEACHING IN SÃO BERNARDO, BY GRACILIANO RAMOS
Carvalho, Cleiry de Oliveira
Docência; Escola; Graciliano Ramos; São Bernardo.
title_short THE RULING CLASS’ DEVALUATION OF SCHOOL AND TEACHING IN SÃO BERNARDO, BY GRACILIANO RAMOS
title_full THE RULING CLASS’ DEVALUATION OF SCHOOL AND TEACHING IN SÃO BERNARDO, BY GRACILIANO RAMOS
title_fullStr THE RULING CLASS’ DEVALUATION OF SCHOOL AND TEACHING IN SÃO BERNARDO, BY GRACILIANO RAMOS
title_full_unstemmed THE RULING CLASS’ DEVALUATION OF SCHOOL AND TEACHING IN SÃO BERNARDO, BY GRACILIANO RAMOS
title_sort THE RULING CLASS’ DEVALUATION OF SCHOOL AND TEACHING IN SÃO BERNARDO, BY GRACILIANO RAMOS
author Carvalho, Cleiry de Oliveira
author_facet Carvalho, Cleiry de Oliveira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Cleiry de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Docência; Escola; Graciliano Ramos; São Bernardo.
topic Docência; Escola; Graciliano Ramos; São Bernardo.
description Based on the premise that a model of coherence emerges in Graciliano Ramos’ work, that also explains real (extraliterary) socio-historical phenomena, I seek, in this article, to examine the function of the school in the structure of the novel São Bernardo. In the analysis, I highlight episodes of the narrative which expose Paulo Honório’s treatment of the teachers Padilha and Madalena, and I relate these episodes to the general dynamics of the novel, in which the school is a key political instrument in a social domination structure in decline (Coronelismo). KEYWORDS: Teaching; School; Graciliano Ramos; São Bernardo.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/74952
10.5216/ia.v48i2.74952
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/74952
identifier_str_mv 10.5216/ia.v48i2.74952
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/74952/40199
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Cleiry de Oliveira Carvalho
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Cleiry de Oliveira Carvalho
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 48 No. 2 (2023): The legacy of Pierre Bourdieu's The misery of the world 30 years after its publication; 544-561
Revista Inter Ação; Vol. 48 Núm. 2 (2023): El legado de La miseria del mundo de Pierre Bourdieu 30 años después de su publicación; 544-561
Revista Inter-Ação; v. 48 n. 2 (2023): A herança da obra A miséria do mundo de Pierre Bourdieu 30 anos após sua publicação; 544-561
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874765463224320