THE RULING CLASS’ DEVALUATION OF SCHOOL AND TEACHING IN SÃO BERNARDO, BY GRACILIANO RAMOS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/74952 |
Resumo: | Based on the premise that a model of coherence emerges in Graciliano Ramos’ work, that also explains real (extraliterary) socio-historical phenomena, I seek, in this article, to examine the function of the school in the structure of the novel São Bernardo. In the analysis, I highlight episodes of the narrative which expose Paulo Honório’s treatment of the teachers Padilha and Madalena, and I relate these episodes to the general dynamics of the novel, in which the school is a key political instrument in a social domination structure in decline (Coronelismo). KEYWORDS: Teaching; School; Graciliano Ramos; São Bernardo. |
id |
UFG-3_c8f6284d740ad9268b9ce17f2f8fa348 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/74952 |
network_acronym_str |
UFG-3 |
network_name_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
THE RULING CLASS’ DEVALUATION OF SCHOOL AND TEACHING IN SÃO BERNARDO, BY GRACILIANO RAMOSLA DEVALUACIÓN DE LA ESCUELA Y LA ENSEÑANZA POR PARTE DE LA CLASE DOMINANTE EN SÃO BERNARDO, POR GRACILIANO RAMOSA DESVALORIZAÇÃO DA ESCOLA E DO ENSINO PELA CLASSE DOMINANTE EM SÃO BERNARDO, DE GRACILIANO RAMOSDocência; Escola; Graciliano Ramos; São Bernardo.Based on the premise that a model of coherence emerges in Graciliano Ramos’ work, that also explains real (extraliterary) socio-historical phenomena, I seek, in this article, to examine the function of the school in the structure of the novel São Bernardo. In the analysis, I highlight episodes of the narrative which expose Paulo Honório’s treatment of the teachers Padilha and Madalena, and I relate these episodes to the general dynamics of the novel, in which the school is a key political instrument in a social domination structure in decline (Coronelismo). KEYWORDS: Teaching; School; Graciliano Ramos; São Bernardo.Partiendo de la premisa de que emerge en la obra de Graciliano Ramos un modelo de coherencia que también explica fenómenos sociohistóricos (extraliterarios) reales, busco, en este artículo, examinar la función de la escuela en la estructura de la novela São Bernardo. En el análisis, destaco episodios de la narrativa anclados en el tratamiento que Paulo Honório da a las maestras Padilha y Madalena, y establezco relaciones entre esos episodios y la dinámica general de la novela, en la que la escuela es un instrumento político clave en una estructura de dominación social en decadencia (coronelismo). PALABRAS CLAVE: Enseñanza; Escuela; Graciliano Ramos; San Bernardo.Partindo da premissa de que emerge na obra de Graciliano Ramos um modelo de coerência que explica, também, fenômenos sócio históricos reais (extraliterários), procuro, neste artigo, examinar a função da escola na estrutura do romance São Bernardo. Na análise, destaco episódios da narrativa ancorados no tratamento que Paulo Honório dispensa aos professores Padilha e Madalena e estabeleço relações entre esses episódios e a dinâmica geral do romance, em que a escola é instrumento político chave numa estrutura de dominação social em declínio (Coronelismo).Faculdade de Educação (UFG)2023-09-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7495210.5216/ia.v48i2.74952Journal Inter-Ação; Vol. 48 No. 2 (2023): The legacy of Pierre Bourdieu's The misery of the world 30 years after its publication; 544-561Revista Inter Ação; Vol. 48 Núm. 2 (2023): El legado de La miseria del mundo de Pierre Bourdieu 30 años después de su publicación; 544-561Revista Inter-Ação; v. 48 n. 2 (2023): A herança da obra A miséria do mundo de Pierre Bourdieu 30 anos após sua publicação; 544-5611981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/74952/40199Copyright (c) 2023 Cleiry de Oliveira Carvalhoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Cleiry de Oliveira2023-09-04T14:52:04Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/74952Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:11.162918Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE RULING CLASS’ DEVALUATION OF SCHOOL AND TEACHING IN SÃO BERNARDO, BY GRACILIANO RAMOS LA DEVALUACIÓN DE LA ESCUELA Y LA ENSEÑANZA POR PARTE DE LA CLASE DOMINANTE EN SÃO BERNARDO, POR GRACILIANO RAMOS A DESVALORIZAÇÃO DA ESCOLA E DO ENSINO PELA CLASSE DOMINANTE EM SÃO BERNARDO, DE GRACILIANO RAMOS |
title |
THE RULING CLASS’ DEVALUATION OF SCHOOL AND TEACHING IN SÃO BERNARDO, BY GRACILIANO RAMOS |
spellingShingle |
THE RULING CLASS’ DEVALUATION OF SCHOOL AND TEACHING IN SÃO BERNARDO, BY GRACILIANO RAMOS Carvalho, Cleiry de Oliveira Docência; Escola; Graciliano Ramos; São Bernardo. |
title_short |
THE RULING CLASS’ DEVALUATION OF SCHOOL AND TEACHING IN SÃO BERNARDO, BY GRACILIANO RAMOS |
title_full |
THE RULING CLASS’ DEVALUATION OF SCHOOL AND TEACHING IN SÃO BERNARDO, BY GRACILIANO RAMOS |
title_fullStr |
THE RULING CLASS’ DEVALUATION OF SCHOOL AND TEACHING IN SÃO BERNARDO, BY GRACILIANO RAMOS |
title_full_unstemmed |
THE RULING CLASS’ DEVALUATION OF SCHOOL AND TEACHING IN SÃO BERNARDO, BY GRACILIANO RAMOS |
title_sort |
THE RULING CLASS’ DEVALUATION OF SCHOOL AND TEACHING IN SÃO BERNARDO, BY GRACILIANO RAMOS |
author |
Carvalho, Cleiry de Oliveira |
author_facet |
Carvalho, Cleiry de Oliveira |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Cleiry de Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Docência; Escola; Graciliano Ramos; São Bernardo. |
topic |
Docência; Escola; Graciliano Ramos; São Bernardo. |
description |
Based on the premise that a model of coherence emerges in Graciliano Ramos’ work, that also explains real (extraliterary) socio-historical phenomena, I seek, in this article, to examine the function of the school in the structure of the novel São Bernardo. In the analysis, I highlight episodes of the narrative which expose Paulo Honório’s treatment of the teachers Padilha and Madalena, and I relate these episodes to the general dynamics of the novel, in which the school is a key political instrument in a social domination structure in decline (Coronelismo). KEYWORDS: Teaching; School; Graciliano Ramos; São Bernardo. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/74952 10.5216/ia.v48i2.74952 |
url |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/74952 |
identifier_str_mv |
10.5216/ia.v48i2.74952 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/74952/40199 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Cleiry de Oliveira Carvalho info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Cleiry de Oliveira Carvalho |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Inter-Ação; Vol. 48 No. 2 (2023): The legacy of Pierre Bourdieu's The misery of the world 30 years after its publication; 544-561 Revista Inter Ação; Vol. 48 Núm. 2 (2023): El legado de La miseria del mundo de Pierre Bourdieu 30 años después de su publicación; 544-561 Revista Inter-Ação; v. 48 n. 2 (2023): A herança da obra A miséria do mundo de Pierre Bourdieu 30 anos após sua publicação; 544-561 1981-8416 reponame:Inter-ação (Goiânia. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
collection |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistainteracao@gmail.com |
_version_ |
1799874765463224320 |