Body Education in and through the Language of the Law: Potentialities of Legislation as a Source

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moreno, Andrea
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Segantini, Verona Campos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pensar a Prática (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/1822
Resumo: This research work investigates body education in urban spaces of sociability in the cit of Belo Horizonte, from 1897 to 1905. Legislation appears as an important source, as it allows for the analysis of projects envisaged by the State, establishing rules for the use of the urban space. It presents texts that encode desirable values and regulate social behavior. Legislative acts clarify the intentions of the State in terms of regulating the relationship society should have with the space it occupies, and they show that growing urbanization can categorize spaces and determine social practices which are authorized or hidden, thus creating a new sensitivity to the body.Keywords: Body education – city – legislation.
id UFG-4_0f507c57076e83abe0d43e45113641c4
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/1822
network_acronym_str UFG-4
network_name_str Pensar a Prática (Online)
repository_id_str
spelling Body Education in and through the Language of the Law: Potentialities of Legislation as a SourceEducación del Cuerpo en y por el Lenguaje de la Ley: potencialidades de la legislación como fuenteEDUCAÇÃO DO CORPO NA E PELA LINGUAGEM DA LEI: POTENCIALIDADES DA LEGISLAÇÃO COMO FONTE.educação do corpocidadelegislação.História da EducaçãoThis research work investigates body education in urban spaces of sociability in the cit of Belo Horizonte, from 1897 to 1905. Legislation appears as an important source, as it allows for the analysis of projects envisaged by the State, establishing rules for the use of the urban space. It presents texts that encode desirable values and regulate social behavior. Legislative acts clarify the intentions of the State in terms of regulating the relationship society should have with the space it occupies, and they show that growing urbanization can categorize spaces and determine social practices which are authorized or hidden, thus creating a new sensitivity to the body.Keywords: Body education – city – legislation.El presente estudio investiga la educación del cuerpo en los espacios de sociabilidad del urbano en Belo Horizonte, de 1897 hasta 1905. La legislación se ha presentado como una fuente importante, una vez que da la posibilidad de proyectos imaginados por el poder público, estipulando reglas para utilización del espacio urbano. La misma trae textos privilegiados, que codifican valores deseables y reglamentan comportamientos sociales. Los decretos aclaran las intenciones del Estado en regular la relación de la sociedad con el espacio que va a ocupar y muestran que la creciente urbanización resultará en la categorización de espacios, lo que determinará prácticas sociales autorizadas u ocultadas, creando una nueva sensibilidad para el cuerpo.Palabras-claves: educación del cuerpo – ciudad – legislación.O estudo investiga a educação do corpo nos espaços de sociabilidade do urbano em Belo Horizonte, de 1897 a 1905. A legislação apresentou-se como uma fonte importante, pois, são textos privilegiados, codificando valores desejáveis e regulamentando comportamentos sociáveis. Possibilita a análise de projetos imaginados pelo poder público, estipulando regras para utilização do espaço urbano. Os decretos deixam claras as intenções do Estado, em regular a relação da sociedade com o espaço que vai ocupar e deixam ver que a crescente urbanização vai categorizando espaços, determinando práticas sociais autorizadas ou ocultadas, criando uma nova sensibilidade para o corpo.Universidade Federal de Goiás2008-03-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"artigo não avaliado por pares"Pesquisa históricatext/htmlapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/182210.5216/rpp.v11i1.1822Pensar a Prática; Vol. 11 No. 1 (2008); 71-80Pensar a Prática; v. 11 n. 1 (2008); 71-801980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/1822/3353https://revistas.ufg.br/fef/article/view/1822/5342Moreno, AndreaSegantini, Verona Camposinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-20T18:14:45Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/1822Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:55:32.397674Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv Body Education in and through the Language of the Law: Potentialities of Legislation as a Source
Educación del Cuerpo en y por el Lenguaje de la Ley: potencialidades de la legislación como fuente
EDUCAÇÃO DO CORPO NA E PELA LINGUAGEM DA LEI: POTENCIALIDADES DA LEGISLAÇÃO COMO FONTE.
title Body Education in and through the Language of the Law: Potentialities of Legislation as a Source
spellingShingle Body Education in and through the Language of the Law: Potentialities of Legislation as a Source
Moreno, Andrea
educação do corpo
cidade
legislação.
História da Educação
title_short Body Education in and through the Language of the Law: Potentialities of Legislation as a Source
title_full Body Education in and through the Language of the Law: Potentialities of Legislation as a Source
title_fullStr Body Education in and through the Language of the Law: Potentialities of Legislation as a Source
title_full_unstemmed Body Education in and through the Language of the Law: Potentialities of Legislation as a Source
title_sort Body Education in and through the Language of the Law: Potentialities of Legislation as a Source
author Moreno, Andrea
author_facet Moreno, Andrea
Segantini, Verona Campos
author_role author
author2 Segantini, Verona Campos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moreno, Andrea
Segantini, Verona Campos
dc.subject.por.fl_str_mv educação do corpo
cidade
legislação.
História da Educação
topic educação do corpo
cidade
legislação.
História da Educação
description This research work investigates body education in urban spaces of sociability in the cit of Belo Horizonte, from 1897 to 1905. Legislation appears as an important source, as it allows for the analysis of projects envisaged by the State, establishing rules for the use of the urban space. It presents texts that encode desirable values and regulate social behavior. Legislative acts clarify the intentions of the State in terms of regulating the relationship society should have with the space it occupies, and they show that growing urbanization can categorize spaces and determine social practices which are authorized or hidden, thus creating a new sensitivity to the body.Keywords: Body education – city – legislation.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-03-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
"artigo não avaliado por pares"
Pesquisa histórica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/1822
10.5216/rpp.v11i1.1822
url https://revistas.ufg.br/fef/article/view/1822
identifier_str_mv 10.5216/rpp.v11i1.1822
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/1822/3353
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/1822/5342
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Pensar a Prática; Vol. 11 No. 1 (2008); 71-80
Pensar a Prática; v. 11 n. 1 (2008); 71-80
1980-6183
1415-4676
reponame:Pensar a Prática (Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Pensar a Prática (Online)
collection Pensar a Prática (Online)
repository.name.fl_str_mv Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||gabi.domi@hotmail.com
_version_ 1799874855790706688