Conceptions of the body of education in institutions of education in Campinas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Motriz (Online) |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1295 |
Resumo: | This paper aims to analyze the different conceptions of body education in institutions of Childhood Education in Campinas, from the theoretical reflection of the thematic and the following indicative in pedagogic practice of these institutions: a) the conceptions of body education and the coherence with its theory and philosophical conception; b) the indications of pedagogic practice and the coherence with the conceptions of body education. Considering there are not a specific discipline in the childhood education that deals with physical education and neither the presence of a specialist of the area, our analysis carries proposals that have clearly determined spaces and time for body education and diffuse, dispersed proposals covered by larger and multidiscipline projects. |
id |
UNESP-17_6c8eb094ed6b9b33a1fe781e6dd68af7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/1295 |
network_acronym_str |
UNESP-17 |
network_name_str |
Motriz (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Conceptions of the body of education in institutions of education in CampinasConcepções da educação do corpo em instituições de educação infantil em CampinasEducação do corpo. Educação infantilEducação FísicaThis paper aims to analyze the different conceptions of body education in institutions of Childhood Education in Campinas, from the theoretical reflection of the thematic and the following indicative in pedagogic practice of these institutions: a) the conceptions of body education and the coherence with its theory and philosophical conception; b) the indications of pedagogic practice and the coherence with the conceptions of body education. Considering there are not a specific discipline in the childhood education that deals with physical education and neither the presence of a specialist of the area, our analysis carries proposals that have clearly determined spaces and time for body education and diffuse, dispersed proposals covered by larger and multidiscipline projects.Este trabalho analisou as diferentes concepções de educação do corpo presentes em instituições de Educação Infantil, do município de Campinas, a partir da reflexão teórica da temática e dos seguintes indicativos presentes em documentos norteadores da prática pedagógica nestas instituições: a) as concepções de educação do corpo e a coerência com os pressupostos teóricos, e b) os apontamentos de prática pedagógica e a coerência com as concepções de educação do corpo. Considerando que na rede municipal não há uma disciplina específica da educação física e nem a presença de um especialista da área, nossa análise passa por propostas que se apresentam com espaços e tempos claramente determinados para a educação do corpo e propostas que se apresentam de maneira difusa, dispersa, submersa em projetos mais amplos, multidisciplinares.Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro2008-09-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por ParesPesquisa de campo utilizando-se de análise documentalapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/129510.5016/1295Motriz. Journal of Physical Education. UNESP; V. 14, N. 2 (2008); 135-147Motriz Revista de Educação Física; V. 14, N. 2 (2008); 135-1471980-6574reponame:Motriz (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1295/1715Kawanishi, Marina MitieFranco Amaral, Sílvia Cristinainfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-04-19T13:14:33Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/1295Revistahttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motrizPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpmotriz@rc.unesp.br||mauerber@rc.unesp.br||azanesco@rc.unesp.br1980-65741415-9805opendoar:2013-04-19T13:14:33Motriz (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Conceptions of the body of education in institutions of education in Campinas Concepções da educação do corpo em instituições de educação infantil em Campinas |
title |
Conceptions of the body of education in institutions of education in Campinas |
spellingShingle |
Conceptions of the body of education in institutions of education in Campinas Kawanishi, Marina Mitie Educação do corpo. Educação infantil Educação Física |
title_short |
Conceptions of the body of education in institutions of education in Campinas |
title_full |
Conceptions of the body of education in institutions of education in Campinas |
title_fullStr |
Conceptions of the body of education in institutions of education in Campinas |
title_full_unstemmed |
Conceptions of the body of education in institutions of education in Campinas |
title_sort |
Conceptions of the body of education in institutions of education in Campinas |
author |
Kawanishi, Marina Mitie |
author_facet |
Kawanishi, Marina Mitie Franco Amaral, Sílvia Cristina |
author_role |
author |
author2 |
Franco Amaral, Sílvia Cristina |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Kawanishi, Marina Mitie Franco Amaral, Sílvia Cristina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação do corpo. Educação infantil Educação Física |
topic |
Educação do corpo. Educação infantil Educação Física |
description |
This paper aims to analyze the different conceptions of body education in institutions of Childhood Education in Campinas, from the theoretical reflection of the thematic and the following indicative in pedagogic practice of these institutions: a) the conceptions of body education and the coherence with its theory and philosophical conception; b) the indications of pedagogic practice and the coherence with the conceptions of body education. Considering there are not a specific discipline in the childhood education that deals with physical education and neither the presence of a specialist of the area, our analysis carries proposals that have clearly determined spaces and time for body education and diffuse, dispersed proposals covered by larger and multidiscipline projects. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-09-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares Pesquisa de campo utilizando-se de análise documental |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1295 10.5016/1295 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1295 |
identifier_str_mv |
10.5016/1295 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1295/1715 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Motriz. Journal of Physical Education. UNESP; V. 14, N. 2 (2008); 135-147 Motriz Revista de Educação Física; V. 14, N. 2 (2008); 135-147 1980-6574 reponame:Motriz (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Motriz (Online) |
collection |
Motriz (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Motriz (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
motriz@rc.unesp.br||mauerber@rc.unesp.br||azanesco@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215769323143168 |