BURNOUT SYNDROME IN TEACHERS FROM PARÁ NORTHEAST REGION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pensar a Prática (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/fef/article/view/15654 |
Resumo: | The purposes of the study were to measure the Burnout dimensions in Physical Education teachers from the Northeast Region of Pará State, as well as to compare the levels between genders and between graduated and undergraduate teachers. The sample consisted of 40 Physical Education teachers. Participants completed the Maslach Burnout Inventory - Educators Survey (MBI-ES) and a demographic questionnaire. Data were analyzed by descriptive statistics and Student’s t test. Intermediary Burnout dimensions levels were found. No gender differences were found. Graduated teachers scored higher for emotional exhaustion dimension. The results suggest a higher risk of Burnout development in graduated teachers. Keywords: Burnout. Physical Education. Teachers. |
id |
UFG-4_1922b2d9b08849a87aa3e0792f401a3d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/15654 |
network_acronym_str |
UFG-4 |
network_name_str |
Pensar a Prática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
BURNOUT SYNDROME IN TEACHERS FROM PARÁ NORTHEAST REGIONLA SÍNDROME DEL BURNOUT EN PROFESORES DE LA REGIÓN NORDESTE DEL PARÁSÍNDROME DE BURNOUT EM PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA DA REGIÃO NORDESTE DO PARÁEsgotamento Profissional. Educação Física e Treinamento. Docentes.Síndrome de BurnoutThe purposes of the study were to measure the Burnout dimensions in Physical Education teachers from the Northeast Region of Pará State, as well as to compare the levels between genders and between graduated and undergraduate teachers. The sample consisted of 40 Physical Education teachers. Participants completed the Maslach Burnout Inventory - Educators Survey (MBI-ES) and a demographic questionnaire. Data were analyzed by descriptive statistics and Student’s t test. Intermediary Burnout dimensions levels were found. No gender differences were found. Graduated teachers scored higher for emotional exhaustion dimension. The results suggest a higher risk of Burnout development in graduated teachers. Keywords: Burnout. Physical Education. Teachers.Los objetivos de la investigación consistieron en medir las dimensiones del Burnout en profesores de Educación Física en el nordeste del Pará, y para comparar las tasas entre los sexos y entre los maestros capacitados y en formación. La muestra está compuesta por 40 profesores de Educación Física. Se utilizó el Maslach Burnout Inventory para educadores y un cuestionario socio demográfico. Los datos fueron analizados utilizando estadística descriptiva y la prueba t de Student. Encontraron valores intermedios de las dimensiones del Burnout. No hubo diferencias significativas entre los sexos, mientras que los maestros capacitados tenían un valor más elevado de agotamiento emocional. Estos resultados indican una mayor posibilidad de desarrollo de burnout en profesores con grado superior. Palabras-clave: Agotamiento Profesional. Educación y Entrenamiento Físico. Docentes.Os objetivos da pesquisa consistiram em mensurar as dimensões de Burnout em professores de Educação Física do Nordeste do Pará, bem como comparar os índices entre os gêneros e entre os professores formados e em formação. A amostra foi composta por 40 docentes de Educação Física. Foram empregados o Maslach Burnout Inventory para Educadores e um questionário sociodemográfico. Os dados foram analisados através da estatística descritiva e do teste t de Student. Foram encontrados valores intermediários das dimensões de Burnout. Não foram encontradas diferenças significativas entre os gêneros, ao passo que os professores formados apresentaram maior valor de exaustão emocional. Os achados apontam maior possibilidade de desenvolvimento de Burnout em professores com formação superior.Universidade Federal de Goiás2012-12-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresPesquisa Quantitativaapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/1565410.5216/rpp.v15i4.15654Pensar a Prática; Vol. 15 No. 4 (2012)Pensar a Prática; v. 15 n. 4 (2012)1980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/15654/13115Pires, Daniel AlvarezMonteiro, Paulo Augusto PimentelAlencar, Diego Rodriguesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-20T18:21:45Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/15654Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:55:47.326955Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
BURNOUT SYNDROME IN TEACHERS FROM PARÁ NORTHEAST REGION LA SÍNDROME DEL BURNOUT EN PROFESORES DE LA REGIÓN NORDESTE DEL PARÁ SÍNDROME DE BURNOUT EM PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA DA REGIÃO NORDESTE DO PARÁ |
title |
BURNOUT SYNDROME IN TEACHERS FROM PARÁ NORTHEAST REGION |
spellingShingle |
BURNOUT SYNDROME IN TEACHERS FROM PARÁ NORTHEAST REGION Pires, Daniel Alvarez Esgotamento Profissional. Educação Física e Treinamento. Docentes. Síndrome de Burnout |
title_short |
BURNOUT SYNDROME IN TEACHERS FROM PARÁ NORTHEAST REGION |
title_full |
BURNOUT SYNDROME IN TEACHERS FROM PARÁ NORTHEAST REGION |
title_fullStr |
BURNOUT SYNDROME IN TEACHERS FROM PARÁ NORTHEAST REGION |
title_full_unstemmed |
BURNOUT SYNDROME IN TEACHERS FROM PARÁ NORTHEAST REGION |
title_sort |
BURNOUT SYNDROME IN TEACHERS FROM PARÁ NORTHEAST REGION |
author |
Pires, Daniel Alvarez |
author_facet |
Pires, Daniel Alvarez Monteiro, Paulo Augusto Pimentel Alencar, Diego Rodrigues |
author_role |
author |
author2 |
Monteiro, Paulo Augusto Pimentel Alencar, Diego Rodrigues |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pires, Daniel Alvarez Monteiro, Paulo Augusto Pimentel Alencar, Diego Rodrigues |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Esgotamento Profissional. Educação Física e Treinamento. Docentes. Síndrome de Burnout |
topic |
Esgotamento Profissional. Educação Física e Treinamento. Docentes. Síndrome de Burnout |
description |
The purposes of the study were to measure the Burnout dimensions in Physical Education teachers from the Northeast Region of Pará State, as well as to compare the levels between genders and between graduated and undergraduate teachers. The sample consisted of 40 Physical Education teachers. Participants completed the Maslach Burnout Inventory - Educators Survey (MBI-ES) and a demographic questionnaire. Data were analyzed by descriptive statistics and Student’s t test. Intermediary Burnout dimensions levels were found. No gender differences were found. Graduated teachers scored higher for emotional exhaustion dimension. The results suggest a higher risk of Burnout development in graduated teachers. Keywords: Burnout. Physical Education. Teachers. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-12-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion avaliado por pares Pesquisa Quantitativa |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/15654 10.5216/rpp.v15i4.15654 |
url |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/15654 |
identifier_str_mv |
10.5216/rpp.v15i4.15654 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/15654/13115 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pensar a Prática; Vol. 15 No. 4 (2012) Pensar a Prática; v. 15 n. 4 (2012) 1980-6183 1415-4676 reponame:Pensar a Prática (Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Pensar a Prática (Online) |
collection |
Pensar a Prática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||gabi.domi@hotmail.com |
_version_ |
1799874856713453568 |