BURNOUT SYNDROME IN TEACHERS FROM PARÁ NORTHEAST REGION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pires, Daniel Alvarez
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Monteiro, Paulo Augusto Pimentel, Alencar, Diego Rodrigues
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pensar a Prática (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/15654
Resumo: The purposes of the study were to measure the Burnout dimensions in Physical Education teachers from the Northeast Region of Pará State, as well as to compare the levels between genders and between graduated and undergraduate teachers. The sample consisted of 40 Physical Education teachers. Participants completed the Maslach Burnout Inventory - Educators Survey (MBI-ES) and a demographic questionnaire. Data were analyzed by descriptive statistics and Student’s t test. Intermediary Burnout dimensions levels were found. No gender differences were found. Graduated teachers scored higher for emotional exhaustion dimension. The results suggest a higher risk of Burnout development in graduated teachers. Keywords: Burnout. Physical Education. Teachers.
id UFG-4_1922b2d9b08849a87aa3e0792f401a3d
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/15654
network_acronym_str UFG-4
network_name_str Pensar a Prática (Online)
repository_id_str
spelling BURNOUT SYNDROME IN TEACHERS FROM PARÁ NORTHEAST REGIONLA SÍNDROME DEL BURNOUT EN PROFESORES DE LA REGIÓN NORDESTE DEL PARÁSÍNDROME DE BURNOUT EM PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA DA REGIÃO NORDESTE DO PARÁEsgotamento Profissional. Educação Física e Treinamento. Docentes.Síndrome de BurnoutThe purposes of the study were to measure the Burnout dimensions in Physical Education teachers from the Northeast Region of Pará State, as well as to compare the levels between genders and between graduated and undergraduate teachers. The sample consisted of 40 Physical Education teachers. Participants completed the Maslach Burnout Inventory - Educators Survey (MBI-ES) and a demographic questionnaire. Data were analyzed by descriptive statistics and Student’s t test. Intermediary Burnout dimensions levels were found. No gender differences were found. Graduated teachers scored higher for emotional exhaustion dimension. The results suggest a higher risk of Burnout development in graduated teachers. Keywords: Burnout. Physical Education. Teachers.Los objetivos de la investigación consistieron en medir las dimensiones del Burnout en profesores de Educación Física en el nordeste del Pará, y para comparar las tasas entre los sexos y entre los maestros capacitados y en formación. La muestra está compuesta por 40 profesores de Educación Física. Se utilizó el Maslach Burnout Inventory para educadores y un cuestionario socio demográfico. Los datos fueron analizados utilizando estadística descriptiva y la prueba t de Student. Encontraron valores intermedios de las dimensiones del Burnout. No hubo diferencias significativas entre los sexos, mientras que los maestros capacitados tenían un valor más elevado de agotamiento emocional. Estos resultados indican una mayor posibilidad de desarrollo de burnout en profesores con grado superior. Palabras-clave: Agotamiento Profesional. Educación y Entrenamiento Físico. Docentes.Os objetivos da pesquisa consistiram em mensurar as dimensões de Burnout em professores de Educação Física do Nordeste do Pará, bem como comparar os índices entre os gêneros e entre os professores formados e em formação. A amostra foi composta por 40 docentes de Educação Física. Foram empregados o Maslach Burnout Inventory para Educadores e um questionário sociodemográfico. Os dados foram analisados através da estatística descritiva e do teste t de Student. Foram encontrados valores intermediários das dimensões de Burnout. Não foram encontradas diferenças significativas entre os gêneros, ao passo que os professores formados apresentaram maior valor de exaustão emocional. Os achados apontam maior possibilidade de desenvolvimento de Burnout em professores com formação superior.Universidade Federal de Goiás2012-12-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresPesquisa Quantitativaapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/1565410.5216/rpp.v15i4.15654Pensar a Prática; Vol. 15 No. 4 (2012)Pensar a Prática; v. 15 n. 4 (2012)1980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/15654/13115Pires, Daniel AlvarezMonteiro, Paulo Augusto PimentelAlencar, Diego Rodriguesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-20T18:21:45Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/15654Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:55:47.326955Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv BURNOUT SYNDROME IN TEACHERS FROM PARÁ NORTHEAST REGION
LA SÍNDROME DEL BURNOUT EN PROFESORES DE LA REGIÓN NORDESTE DEL PARÁ
SÍNDROME DE BURNOUT EM PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA DA REGIÃO NORDESTE DO PARÁ
title BURNOUT SYNDROME IN TEACHERS FROM PARÁ NORTHEAST REGION
spellingShingle BURNOUT SYNDROME IN TEACHERS FROM PARÁ NORTHEAST REGION
Pires, Daniel Alvarez
Esgotamento Profissional. Educação Física e Treinamento. Docentes.
Síndrome de Burnout
title_short BURNOUT SYNDROME IN TEACHERS FROM PARÁ NORTHEAST REGION
title_full BURNOUT SYNDROME IN TEACHERS FROM PARÁ NORTHEAST REGION
title_fullStr BURNOUT SYNDROME IN TEACHERS FROM PARÁ NORTHEAST REGION
title_full_unstemmed BURNOUT SYNDROME IN TEACHERS FROM PARÁ NORTHEAST REGION
title_sort BURNOUT SYNDROME IN TEACHERS FROM PARÁ NORTHEAST REGION
author Pires, Daniel Alvarez
author_facet Pires, Daniel Alvarez
Monteiro, Paulo Augusto Pimentel
Alencar, Diego Rodrigues
author_role author
author2 Monteiro, Paulo Augusto Pimentel
Alencar, Diego Rodrigues
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pires, Daniel Alvarez
Monteiro, Paulo Augusto Pimentel
Alencar, Diego Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv Esgotamento Profissional. Educação Física e Treinamento. Docentes.
Síndrome de Burnout
topic Esgotamento Profissional. Educação Física e Treinamento. Docentes.
Síndrome de Burnout
description The purposes of the study were to measure the Burnout dimensions in Physical Education teachers from the Northeast Region of Pará State, as well as to compare the levels between genders and between graduated and undergraduate teachers. The sample consisted of 40 Physical Education teachers. Participants completed the Maslach Burnout Inventory - Educators Survey (MBI-ES) and a demographic questionnaire. Data were analyzed by descriptive statistics and Student’s t test. Intermediary Burnout dimensions levels were found. No gender differences were found. Graduated teachers scored higher for emotional exhaustion dimension. The results suggest a higher risk of Burnout development in graduated teachers. Keywords: Burnout. Physical Education. Teachers.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-12-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
Pesquisa Quantitativa
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/15654
10.5216/rpp.v15i4.15654
url https://revistas.ufg.br/fef/article/view/15654
identifier_str_mv 10.5216/rpp.v15i4.15654
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/15654/13115
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Pensar a Prática; Vol. 15 No. 4 (2012)
Pensar a Prática; v. 15 n. 4 (2012)
1980-6183
1415-4676
reponame:Pensar a Prática (Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Pensar a Prática (Online)
collection Pensar a Prática (Online)
repository.name.fl_str_mv Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||gabi.domi@hotmail.com
_version_ 1799874856713453568