ETHICAL RECOGNITION IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION:: NOTES FOR A POLITICAL-PEDAGOGICAL PRAXIS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leitão, Arnaldo
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: da Costa Spolaor, Gabriel, Prodócimo, Elaine
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pensar a Prática (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/71618
Resumo: In this text, we intend to address some dialogical-problematizing elements of ethical recognition in the political-pedagogical praxis of Physical Education. In order to do so, we acknowledge the contributions of Paulo Freire references in their possibility of constituting a reflective movement about the dialogical, intentional and evaluative aspects intertwined in an educational praxis. This movement guides our perspective towards the understanding that the educational process/journey of students, along with educators, is created in the pedagogical praxis from the recognition of the other which promotes the meeting, dialogue and reflection without losing sight of the possibilities of building values that are more sensitive to education contexts and more sympathetic.
id UFG-4_b505aa34363cbc500db756a7ce89ab7a
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/71618
network_acronym_str UFG-4
network_name_str Pensar a Prática (Online)
repository_id_str
spelling ETHICAL RECOGNITION IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION:: NOTES FOR A POLITICAL-PEDAGOGICAL PRAXISEL RECONOCIMIENTO ÉTICO EN LA EDUCACIÓN FÍSICA ESCOLAR:: APUNTES PARA UNA PRAXIS POLÍTICO-PEDAGÓGICAO reconhecimento ético na educação física escolar: apontamentos para uma práxis político-pedagógica: NOTES FOR A POLITICAL-PEDAGOGICAL PRAXISEthicsSchool physical educationPraxisÉticaEducación Física escolarPraxisÉticaEducação Física EscolarPráxisIn this text, we intend to address some dialogical-problematizing elements of ethical recognition in the political-pedagogical praxis of Physical Education. In order to do so, we acknowledge the contributions of Paulo Freire references in their possibility of constituting a reflective movement about the dialogical, intentional and evaluative aspects intertwined in an educational praxis. This movement guides our perspective towards the understanding that the educational process/journey of students, along with educators, is created in the pedagogical praxis from the recognition of the other which promotes the meeting, dialogue and reflection without losing sight of the possibilities of building values that are more sensitive to education contexts and more sympathetic.Buscamos abordar en este texto algunos elementos dialógicos-problematizadores del reconocimiento ético en la praxis político-pedagógica de la Educación Física. Para esto, asumimos los aportes del referente Paulo Freire en sus posibilidades de constitución de un movimiento reflexivo sobre los aspectos dialógicos, intencionales y valorativos entrelazados en una praxis formativa. Este movimiento dirige nuestra mirada a la comprensión de que el proceso/trayectoria formativo/a de los/las educandos/as, en comunión con los/las educadores/as, se teje en la praxis pedagógica a partir del reconocimiento del otro, que promueva el encuentro, el diálogo y la reflexión sin perder de vista las posibilidades de construcción de valores más sensibles a los contextos de formación, más solidarios.Buscamos tencionar neste texto alguns elementos dialógicos-problematizadores do reconhecimento ético na práxis político-pedagógica da Educação Física. Para tanto, assumimos as contribuições do referencial freireano nas suas possibilidades de constituição de um movimento reflexivo sobre os aspectos dialógicos, intencionais e valorativos enredados em uma práxis formativa. Esse movimento direciona nosso olhar para a compreensão de que o processo/percurso formativo dos/as educandos/as, em comunhão com os/as educadores/as, é tecido na práxis pedagógica a partir do reconhecimento do outro, que promova o encontro, o diálogo e a reflexão sem perder de vista as possibilidades de construção de valores mais sensíveis aos contextos de formação, mais solidários.Universidade Federal de Goiás2022-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Avaliado por Pares"application/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/7161810.5216/rpp.v25.71618Pensar a Prática; Vol. 25 (2022)Pensar a Prática; v. 25 (2022)1980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/71618/38466Copyright (c) 2022 Pensar a Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessLeitão, Arnaldoda Costa Spolaor, Gabriel Prodócimo, Elaine2022-06-30T15:00:49Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/71618Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:56:40.565452Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv ETHICAL RECOGNITION IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION:: NOTES FOR A POLITICAL-PEDAGOGICAL PRAXIS
EL RECONOCIMIENTO ÉTICO EN LA EDUCACIÓN FÍSICA ESCOLAR:: APUNTES PARA UNA PRAXIS POLÍTICO-PEDAGÓGICA
O reconhecimento ético na educação física escolar: apontamentos para uma práxis político-pedagógica: NOTES FOR A POLITICAL-PEDAGOGICAL PRAXIS
title ETHICAL RECOGNITION IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION:: NOTES FOR A POLITICAL-PEDAGOGICAL PRAXIS
spellingShingle ETHICAL RECOGNITION IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION:: NOTES FOR A POLITICAL-PEDAGOGICAL PRAXIS
Leitão, Arnaldo
Ethics
School physical education
Praxis
Ética
Educación Física escolar
Praxis
Ética
Educação Física Escolar
Práxis
title_short ETHICAL RECOGNITION IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION:: NOTES FOR A POLITICAL-PEDAGOGICAL PRAXIS
title_full ETHICAL RECOGNITION IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION:: NOTES FOR A POLITICAL-PEDAGOGICAL PRAXIS
title_fullStr ETHICAL RECOGNITION IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION:: NOTES FOR A POLITICAL-PEDAGOGICAL PRAXIS
title_full_unstemmed ETHICAL RECOGNITION IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION:: NOTES FOR A POLITICAL-PEDAGOGICAL PRAXIS
title_sort ETHICAL RECOGNITION IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION:: NOTES FOR A POLITICAL-PEDAGOGICAL PRAXIS
author Leitão, Arnaldo
author_facet Leitão, Arnaldo
da Costa Spolaor, Gabriel
Prodócimo, Elaine
author_role author
author2 da Costa Spolaor, Gabriel
Prodócimo, Elaine
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Leitão, Arnaldo
da Costa Spolaor, Gabriel
Prodócimo, Elaine
dc.subject.por.fl_str_mv Ethics
School physical education
Praxis
Ética
Educación Física escolar
Praxis
Ética
Educação Física Escolar
Práxis
topic Ethics
School physical education
Praxis
Ética
Educación Física escolar
Praxis
Ética
Educação Física Escolar
Práxis
description In this text, we intend to address some dialogical-problematizing elements of ethical recognition in the political-pedagogical praxis of Physical Education. In order to do so, we acknowledge the contributions of Paulo Freire references in their possibility of constituting a reflective movement about the dialogical, intentional and evaluative aspects intertwined in an educational praxis. This movement guides our perspective towards the understanding that the educational process/journey of students, along with educators, is created in the pedagogical praxis from the recognition of the other which promotes the meeting, dialogue and reflection without losing sight of the possibilities of building values that are more sensitive to education contexts and more sympathetic.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
"Avaliado por Pares"
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/71618
10.5216/rpp.v25.71618
url https://revistas.ufg.br/fef/article/view/71618
identifier_str_mv 10.5216/rpp.v25.71618
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/71618/38466
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Pensar a Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Pensar a Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Pensar a Prática; Vol. 25 (2022)
Pensar a Prática; v. 25 (2022)
1980-6183
1415-4676
reponame:Pensar a Prática (Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Pensar a Prática (Online)
collection Pensar a Prática (Online)
repository.name.fl_str_mv Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||gabi.domi@hotmail.com
_version_ 1799874860231426048