The dictionary as a linguistic policy in the context of Higher Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gediel, Ana Luisa Borba
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Freitas, Cíntia Kelly Inês
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Signótica (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/sig/article/view/63671
Resumo: The entrance of Deaf people brought changes in formal education and demonstrated challenges for their permanence in Higher Education. We objectified to analyze the online bilingual Dictionary in Libras/Portuguese and the possibilities of developments and uses in the higher education. The analysis was made through the perspective of Deaf students, using the Human-Computer Interaction combined with ethnography and participant observation. We discussed Linguistic Policies and Libras’ dictionaryization as an initiative to support the linguistic codification process. The results pointed for the Dictionary’s uses as a repository of concepts of areas attended by Deaf students from the university.
id UFG-8_3a297aaa99b05efb1f944ccc15352dbf
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/63671
network_acronym_str UFG-8
network_name_str Signótica (Online)
repository_id_str
spelling The dictionary as a linguistic policy in the context of Higher EducationEl diccionario como política lingüistica en el contexto de Educación SuperiorO dicionário como política linguística no contexto do Ensino SuperiorLibras. Linguistic Policies. Dictionary. Accessibility. Higher Education.Lengua Brasileña de Senãs. Diccionario. Accesibilidad. Educación Superior.Libras. Política Linguística. Dicionário. Acessibilidade. Ensino Superior.The entrance of Deaf people brought changes in formal education and demonstrated challenges for their permanence in Higher Education. We objectified to analyze the online bilingual Dictionary in Libras/Portuguese and the possibilities of developments and uses in the higher education. The analysis was made through the perspective of Deaf students, using the Human-Computer Interaction combined with ethnography and participant observation. We discussed Linguistic Policies and Libras’ dictionaryization as an initiative to support the linguistic codification process. The results pointed for the Dictionary’s uses as a repository of concepts of areas attended by Deaf students from the university.El ingreso de personas Sordas a la Educación Superior trajo cambios en la educación formal e hizo explícitos los desafíos para lograr su permanencia. Analizaremos las posibilidades de desarrollo y uso del diccionario en línea Libras/Portugués en la ES. El análisis se realizó desde la perspectiva de los estudiantes Sordos, a través de la Interacción HumanoComputadora, combinada con etnografía y observación participante. Discutimos acerca de las Políticas Lingüísticas y la diccionarización como una iniciativa para apoyar el proceso de empoderamiento lingüístico. Los resultados apuntaron al uso del diccionario como depósito de conceptos de áreas estudiadas por Sordos de la IES.A entrada de pessoas Surdas trouxe mudanças na educação formal e explicitou desafios para gerar a permanência delas no Ensino Superior. Objetivamos analisar as possibilidades de desenvolvimento e uso do Dicionário online bilíngue Libras/Português no cotidiano do ES. A análise foi feita através da perspectiva de alunos Surdos, via Interação Humano-Computador (IHC), combinada à etnografia e observação participante. Discutimos sobre as Políticas Linguísticas e a dicionarização da Libras como uma iniciativa para apoiar o processo de empoderamento linguístico. Os resultados apontaram para a utilização do Dicionário como um repositório de conceitos de áreas cursadas pelos alunos Surdos da IES.Universidade Federal de Goiás2021-07-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/sig/article/view/6367110.5216/sig.v32.63671Signótica; Vol. 32 (2020); e63671Signótica; v. 32 (2020); e636712316-36900103-7250reponame:Signótica (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/sig/article/view/63671/36861Copyright (c) 2021 Signóticahttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGediel, Ana Luisa Borba Freitas, Cíntia Kelly Inês 2023-10-03T20:00:22Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/63671Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/sig/indexPUBhttps://www.revistas.ufg.br/sig/oaisignotica@gmail.com2316-36900103-7250opendoar:2024-05-21T19:57:27.655960Signótica (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv The dictionary as a linguistic policy in the context of Higher Education
El diccionario como política lingüistica en el contexto de Educación Superior
O dicionário como política linguística no contexto do Ensino Superior
title The dictionary as a linguistic policy in the context of Higher Education
spellingShingle The dictionary as a linguistic policy in the context of Higher Education
Gediel, Ana Luisa Borba
Libras. Linguistic Policies. Dictionary. Accessibility. Higher Education.
Lengua Brasileña de Senãs. Diccionario. Accesibilidad. Educación Superior.
Libras. Política Linguística. Dicionário. Acessibilidade. Ensino Superior.
title_short The dictionary as a linguistic policy in the context of Higher Education
title_full The dictionary as a linguistic policy in the context of Higher Education
title_fullStr The dictionary as a linguistic policy in the context of Higher Education
title_full_unstemmed The dictionary as a linguistic policy in the context of Higher Education
title_sort The dictionary as a linguistic policy in the context of Higher Education
author Gediel, Ana Luisa Borba
author_facet Gediel, Ana Luisa Borba
Freitas, Cíntia Kelly Inês
author_role author
author2 Freitas, Cíntia Kelly Inês
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gediel, Ana Luisa Borba
Freitas, Cíntia Kelly Inês
dc.subject.por.fl_str_mv Libras. Linguistic Policies. Dictionary. Accessibility. Higher Education.
Lengua Brasileña de Senãs. Diccionario. Accesibilidad. Educación Superior.
Libras. Política Linguística. Dicionário. Acessibilidade. Ensino Superior.
topic Libras. Linguistic Policies. Dictionary. Accessibility. Higher Education.
Lengua Brasileña de Senãs. Diccionario. Accesibilidad. Educación Superior.
Libras. Política Linguística. Dicionário. Acessibilidade. Ensino Superior.
description The entrance of Deaf people brought changes in formal education and demonstrated challenges for their permanence in Higher Education. We objectified to analyze the online bilingual Dictionary in Libras/Portuguese and the possibilities of developments and uses in the higher education. The analysis was made through the perspective of Deaf students, using the Human-Computer Interaction combined with ethnography and participant observation. We discussed Linguistic Policies and Libras’ dictionaryization as an initiative to support the linguistic codification process. The results pointed for the Dictionary’s uses as a repository of concepts of areas attended by Deaf students from the university.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/sig/article/view/63671
10.5216/sig.v32.63671
url https://revistas.ufg.br/sig/article/view/63671
identifier_str_mv 10.5216/sig.v32.63671
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/sig/article/view/63671/36861
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Signótica
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Signótica
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Signótica; Vol. 32 (2020); e63671
Signótica; v. 32 (2020); e63671
2316-3690
0103-7250
reponame:Signótica (Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Signótica (Online)
collection Signótica (Online)
repository.name.fl_str_mv Signótica (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv signotica@gmail.com
_version_ 1799875046510952448