Cognitivist approaches in written language acquisition: revisiting O mapa do pezinho

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Leosmar Aparecido da
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Cerqueira, Mirian Santos de, Rauber, André Luiz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Signótica (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/sig/article/view/67936
Resumo: This paper is a theoretical and methodological review of the article “Acquisition of writing: the textual construction in O mapa do pezinho”, by Rauber (2008). It adopts as fundamental point of view the cognitivist  studies  about  written language  learning: on the one hand an approach based on linguistic uses (functionalist); and on the other hand a mentalist framework (generativist). The methodology used in this study is the qualitative analysis of a text elaborated by a schoolchild. The results show  us  that, regardless of the divergences related to the development process of written language, cognitive sciences represented in generativism and functionalism have a meaningful contribution to the studies on the learning writing.
id UFG-8_7e7fb92083ac9c6e743b7221d037fabd
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/67936
network_acronym_str UFG-8
network_name_str Signótica (Online)
repository_id_str
spelling Cognitivist approaches in written language acquisition: revisiting O mapa do pezinhoEnfoques cognitivos en la adquisición del lenguaje escrito: revisando El mapa del pie pequeñoAbordagens cognitivistas na aquisição da língua escrita: revisitando O mapa do pezinhoCognition. Language. Development. Written language.Cognición. Idioma. Desarrollo. Lengua escrita.Cognição. Linguagem. Desenvolvimento. Língua escrita.This paper is a theoretical and methodological review of the article “Acquisition of writing: the textual construction in O mapa do pezinho”, by Rauber (2008). It adopts as fundamental point of view the cognitivist  studies  about  written language  learning: on the one hand an approach based on linguistic uses (functionalist); and on the other hand a mentalist framework (generativist). The methodology used in this study is the qualitative analysis of a text elaborated by a schoolchild. The results show  us  that, regardless of the divergences related to the development process of written language, cognitive sciences represented in generativism and functionalism have a meaningful contribution to the studies on the learning writing.El objetivo de este estudio es revisar, teórica y metodológicamente, el artículo titulado “Adquisición del lenguaje escrito: la construcción textual en O mapa do pezinho”, de Rauber (2008). Para eso, se toma como punto fundamental los enfoques cognitivos para el estudio de la adquisición del lenguaje escrito, tanto en una perspectiva basada en el uso (funcionalista) como en otra de sesgo mentalista (generativista). La metodología utilizada para realizar este trabajo se centra en el análisis cualitativo de un texto elaborado por un niño en edad escolar. Los resultados mostraron que, independientemente de las divergencias en cuanto al proceso de desarrollo del lenguaje escrito, las ciencias cognitivas ancladas en el generativismo y el funcionalismo tienen mucho que aportar a los estudios sobre el aprendizaje de la escritura.Este estudo tem como objetivo revisitar, teórica e metodologicamente, o artigo intitulado “Aquisição da escrita: a construção textual em O mapa do pezinho”, de Rauber (2008). Para isso, toma como ponto fundamental as abordagens cognitivistas para o estudo da aquisição da língua escrita, tanto numa perspectiva baseada no uso (funcionalista) quanto noutra de viés mentalista (gerativista). A metodologia utilizada para a realização deste trabalho concentra-se na análise qualitativa de um texto produzido por uma criança em idade escolar. Os resultados mostraram que, independentemente das divergências quanto ao processo de desenvolvimento da linguagem escrita, as ciências cognitivas ancoradas no gerativismo e no funcionalismo têm muito a contribuir para os estudos sobre a aprendizagem da escrita.Universidade Federal de Goiás2022-01-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/sig/article/view/6793610.5216/sig.v33.67936Signótica; Vol. 33 (2021); e67936Signótica; v. 33 (2021); e679362316-36900103-7250reponame:Signótica (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/sig/article/view/67936/37850Copyright (c) 2022 Signóticahttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Leosmar Aparecido daCerqueira, Mirian Santos deRauber, André Luiz2023-10-06T19:34:07Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/67936Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/sig/indexPUBhttps://www.revistas.ufg.br/sig/oaisignotica@gmail.com2316-36900103-7250opendoar:2024-05-21T19:57:30.266222Signótica (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv Cognitivist approaches in written language acquisition: revisiting O mapa do pezinho
Enfoques cognitivos en la adquisición del lenguaje escrito: revisando El mapa del pie pequeño
Abordagens cognitivistas na aquisição da língua escrita: revisitando O mapa do pezinho
title Cognitivist approaches in written language acquisition: revisiting O mapa do pezinho
spellingShingle Cognitivist approaches in written language acquisition: revisiting O mapa do pezinho
Silva, Leosmar Aparecido da
Cognition. Language. Development. Written language.
Cognición. Idioma. Desarrollo. Lengua escrita.
Cognição. Linguagem. Desenvolvimento. Língua escrita.
title_short Cognitivist approaches in written language acquisition: revisiting O mapa do pezinho
title_full Cognitivist approaches in written language acquisition: revisiting O mapa do pezinho
title_fullStr Cognitivist approaches in written language acquisition: revisiting O mapa do pezinho
title_full_unstemmed Cognitivist approaches in written language acquisition: revisiting O mapa do pezinho
title_sort Cognitivist approaches in written language acquisition: revisiting O mapa do pezinho
author Silva, Leosmar Aparecido da
author_facet Silva, Leosmar Aparecido da
Cerqueira, Mirian Santos de
Rauber, André Luiz
author_role author
author2 Cerqueira, Mirian Santos de
Rauber, André Luiz
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Leosmar Aparecido da
Cerqueira, Mirian Santos de
Rauber, André Luiz
dc.subject.por.fl_str_mv Cognition. Language. Development. Written language.
Cognición. Idioma. Desarrollo. Lengua escrita.
Cognição. Linguagem. Desenvolvimento. Língua escrita.
topic Cognition. Language. Development. Written language.
Cognición. Idioma. Desarrollo. Lengua escrita.
Cognição. Linguagem. Desenvolvimento. Língua escrita.
description This paper is a theoretical and methodological review of the article “Acquisition of writing: the textual construction in O mapa do pezinho”, by Rauber (2008). It adopts as fundamental point of view the cognitivist  studies  about  written language  learning: on the one hand an approach based on linguistic uses (functionalist); and on the other hand a mentalist framework (generativist). The methodology used in this study is the qualitative analysis of a text elaborated by a schoolchild. The results show  us  that, regardless of the divergences related to the development process of written language, cognitive sciences represented in generativism and functionalism have a meaningful contribution to the studies on the learning writing.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/sig/article/view/67936
10.5216/sig.v33.67936
url https://revistas.ufg.br/sig/article/view/67936
identifier_str_mv 10.5216/sig.v33.67936
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/sig/article/view/67936/37850
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Signótica
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Signótica
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Signótica; Vol. 33 (2021); e67936
Signótica; v. 33 (2021); e67936
2316-3690
0103-7250
reponame:Signótica (Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Signótica (Online)
collection Signótica (Online)
repository.name.fl_str_mv Signótica (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv signotica@gmail.com
_version_ 1799875046586449920