Specifications of Celpe-Bras exam and the description of the written part tasks: convergences and divergences

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Schoffen, Juliana Roquele
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Mendel, Kaiane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Domínios de Lingu@gem
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40395
Resumo: This paper aims to describe the tasks of the Written Part of Celpe-Bras exam from 1998 to 2016-2, investigating how these tasks operationalize the theoretical construct of Celpe-Bras and contemplate the contents provided in its specifications (BRAZIL, 2002). From the material available at Acervo Celpe-Bras, the 156 Written Part’s tasks were described, with the most recurrent elements in their rubrics and input materials being verified, and the description was related to the specifications presented in Celpe-Bras’ manuals. The results obtained point to the need of updating the exam’s specifications because, even though the tasks bring authentic input materials and propose a variety of communicative situations, predicting a relation of interlocution, involving different purposes and the production of different speech genres, these specifications are not sufficient to contemplate the complexity and variety of the exam’s applied tasks. The results presented on this paper contribute for Celpe-Bras’ validation studies, as well as provide subsidies for didactic material elaboration, teachers’ training and preparation of examiners.
id UFU-12_eaf08e1574e42e3b84f3de36b9ccde92
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/40395
network_acronym_str UFU-12
network_name_str Domínios de Lingu@gem
repository_id_str
spelling Specifications of Celpe-Bras exam and the description of the written part tasks: convergences and divergencesAs especificações do exame Celpe-Bras e a descrição das tarefas da parte escrita: convergências e divergênciasExame Celpe-BrasPortuguês como Língua AdicionalAvaliação de ProficiênciaAcervo Celpe-BrasEspecificaçõesCelpe-Bras ExamPortuguese as an Additional LanguageProficiency AssessmentSpecificationsAcervo Celpe-BrasThis paper aims to describe the tasks of the Written Part of Celpe-Bras exam from 1998 to 2016-2, investigating how these tasks operationalize the theoretical construct of Celpe-Bras and contemplate the contents provided in its specifications (BRAZIL, 2002). From the material available at Acervo Celpe-Bras, the 156 Written Part’s tasks were described, with the most recurrent elements in their rubrics and input materials being verified, and the description was related to the specifications presented in Celpe-Bras’ manuals. The results obtained point to the need of updating the exam’s specifications because, even though the tasks bring authentic input materials and propose a variety of communicative situations, predicting a relation of interlocution, involving different purposes and the production of different speech genres, these specifications are not sufficient to contemplate the complexity and variety of the exam’s applied tasks. The results presented on this paper contribute for Celpe-Bras’ validation studies, as well as provide subsidies for didactic material elaboration, teachers’ training and preparation of examiners.Este trabalho se propõe a descrever as tarefas da Parte Escrita do exame Celpe-Bras entre as edições de 1998 a 2016-2, investigando de que modo essas tarefas operacionalizam o construto teórico do Celpe-Bras e contemplam os conteúdos previstos nas suas especificações (BRASIL, 2002). A partir do material disponível no Acervo Celpe-Bras, foram descritas as 156 tarefas aplicadas na Parte Escrita entre 1998 e 2016, verificando-se os elementos mais recorrentes nos seus enunciados e materiais de insumo e relacionando-se tal descrição às especificações apresentadas nos manuais do Celpe-Bras. Os resultados obtidos apontam para a necessidade de atualização das especificações do exame, visto que, apesar de as tarefas trazerem materiais de insumo autênticos e proporem situações de comunicação variadas, prevendo uma relação de interlocução determinada, envolvendo diferentes propósitos e a produção de diferentes gêneros do discurso, essas especificações não são totalmente suficientes para contemplar a complexidade e a variedade das tarefas do exame. Os resultados desta pesquisa contribuem para os estudos de validade do exame Celpe-Bras, bem como fornecem subsídios para a elaboração de material didático, a formação de professores e a preparação de examinandos.PP/UFU2018-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/4039510.14393/DL34-v12n2a2018-15Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 No. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 1091-1122Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 Núm. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 1091-1122Domínios de Lingu@gem; v. 12 n. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 1091-11221980-5799reponame:Domínios de Lingu@geminstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40395/22380Copyright (c) 2018 Juliana Roquele Schoffen, Kaiane Mendelinfo:eu-repo/semantics/openAccessSchoffen, Juliana RoqueleMendel, Kaiane2019-05-23T16:48:05Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/40395Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagemPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/oairevistadominios@ileel.ufu.br||1980-57991980-5799opendoar:2019-05-23T16:48:05Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Specifications of Celpe-Bras exam and the description of the written part tasks: convergences and divergences
As especificações do exame Celpe-Bras e a descrição das tarefas da parte escrita: convergências e divergências
title Specifications of Celpe-Bras exam and the description of the written part tasks: convergences and divergences
spellingShingle Specifications of Celpe-Bras exam and the description of the written part tasks: convergences and divergences
Schoffen, Juliana Roquele
Exame Celpe-Bras
Português como Língua Adicional
Avaliação de Proficiência
Acervo Celpe-Bras
Especificações
Celpe-Bras Exam
Portuguese as an Additional Language
Proficiency Assessment
Specifications
Acervo Celpe-Bras
title_short Specifications of Celpe-Bras exam and the description of the written part tasks: convergences and divergences
title_full Specifications of Celpe-Bras exam and the description of the written part tasks: convergences and divergences
title_fullStr Specifications of Celpe-Bras exam and the description of the written part tasks: convergences and divergences
title_full_unstemmed Specifications of Celpe-Bras exam and the description of the written part tasks: convergences and divergences
title_sort Specifications of Celpe-Bras exam and the description of the written part tasks: convergences and divergences
author Schoffen, Juliana Roquele
author_facet Schoffen, Juliana Roquele
Mendel, Kaiane
author_role author
author2 Mendel, Kaiane
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Schoffen, Juliana Roquele
Mendel, Kaiane
dc.subject.por.fl_str_mv Exame Celpe-Bras
Português como Língua Adicional
Avaliação de Proficiência
Acervo Celpe-Bras
Especificações
Celpe-Bras Exam
Portuguese as an Additional Language
Proficiency Assessment
Specifications
Acervo Celpe-Bras
topic Exame Celpe-Bras
Português como Língua Adicional
Avaliação de Proficiência
Acervo Celpe-Bras
Especificações
Celpe-Bras Exam
Portuguese as an Additional Language
Proficiency Assessment
Specifications
Acervo Celpe-Bras
description This paper aims to describe the tasks of the Written Part of Celpe-Bras exam from 1998 to 2016-2, investigating how these tasks operationalize the theoretical construct of Celpe-Bras and contemplate the contents provided in its specifications (BRAZIL, 2002). From the material available at Acervo Celpe-Bras, the 156 Written Part’s tasks were described, with the most recurrent elements in their rubrics and input materials being verified, and the description was related to the specifications presented in Celpe-Bras’ manuals. The results obtained point to the need of updating the exam’s specifications because, even though the tasks bring authentic input materials and propose a variety of communicative situations, predicting a relation of interlocution, involving different purposes and the production of different speech genres, these specifications are not sufficient to contemplate the complexity and variety of the exam’s applied tasks. The results presented on this paper contribute for Celpe-Bras’ validation studies, as well as provide subsidies for didactic material elaboration, teachers’ training and preparation of examiners.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40395
10.14393/DL34-v12n2a2018-15
url https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40395
identifier_str_mv 10.14393/DL34-v12n2a2018-15
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40395/22380
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Juliana Roquele Schoffen, Kaiane Mendel
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Juliana Roquele Schoffen, Kaiane Mendel
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv PP/UFU
publisher.none.fl_str_mv PP/UFU
dc.source.none.fl_str_mv Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 No. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 1091-1122
Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 Núm. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 1091-1122
Domínios de Lingu@gem; v. 12 n. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 1091-1122
1980-5799
reponame:Domínios de Lingu@gem
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Domínios de Lingu@gem
collection Domínios de Lingu@gem
repository.name.fl_str_mv Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistadominios@ileel.ufu.br||
_version_ 1797067716170874880