Indiciary paradigm: contributions to investigating the construction of identities of prospective language teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Baptista, Lívia Márcia Tiba Rádis
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Signótica (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/sig/article/view/35551
Resumo: This paper focuses on the contributions of the “indiciary paradigm” to the study of teacher identity and specially the identity of prospective language teachers with emphasis on the ones who teach Spanish. To this aim, we present the model as well as its contributions to create more intelligibility about the way that prospective teachers experience the processes of identity construction through their formative paths. Thus, in this article, we indicate some possibilities of this paradigm for the study of our central problem, reflecting on its potentiality as a methodological construct for a qualitative, interpretive research.
id UFG-8_cf95ad61dab940089660f22249e27b02
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/35551
network_acronym_str UFG-8
network_name_str Signótica (Online)
repository_id_str
spelling Indiciary paradigm: contributions to investigating the construction of identities of prospective language teachersParadigma indiciario: sus aportes a la investigación de la construcción de las identidades de futuros profesores de lenguasParadigma indiciário: contribuições para a investigação da construção das identidades de futuros professores de línguasindiciary paradigmSpanish teacher educationidentitiesapplied linguistics.Paradigma IndiciarioFormación de profesores de españolIdentidadesLingüística Aplicada.paradigma indiciárioformação de professores de espanholidentidadesLinguística Aplicada.This paper focuses on the contributions of the “indiciary paradigm” to the study of teacher identity and specially the identity of prospective language teachers with emphasis on the ones who teach Spanish. To this aim, we present the model as well as its contributions to create more intelligibility about the way that prospective teachers experience the processes of identity construction through their formative paths. Thus, in this article, we indicate some possibilities of this paradigm for the study of our central problem, reflecting on its potentiality as a methodological construct for a qualitative, interpretive research.Este trabajo trata de los aportes del paradigma indiciario para el estudio de las identidades docentes y, particularmente, las de los futuros profesores de lenguas, con énfasis en los del español. Con esa finalidad, explicitaremos en qué consiste ese modelo y cómo puede aportar para generar mayor inteligibilidad a  respecto  de  cómo  futuros  profesores  se  involucran  en  sus  procesos  de construcción identitaria vividos a lo largo de sus itinerarios formativos. Así, en este artículo indicamos algunas contribuciones de ese paradigma para el examen  de  la  problemática  enfocada,  reflexionando  acerca  de  su  potencial como constructo metodológico de naturaleza cualitativa e interpretativista.Este trabalho trata das contribuições do paradigma indiciário para o estudo das identidades docentes e, particularmente, as dos futuros professores de línguas, com ênfase para os do espanhol. Com essa finalidade, explicitaremos em que consiste esse modelo e como pode contribuir para gerar maior inteligibilidade a  respeito  de  como  futuros  professores  se  envolvem  nos  processos  de construção identitária ao longo de seus percursos formativos. Sendo assim, neste artigo indicaremos algumas contribuições desse paradigma para o exame da problemática em foco, refletindo a respeito do seu potencial como construto metodológico de cunho qualitativo e interpretativista. Universidade Federal de Goiás2015-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/sig/article/view/3555110.5216/sig.v27i2.35551Signótica; Vol. 27 No. 2 (2015); 565-582Signótica; v. 27 n. 2 (2015); 565-5822316-36900103-7250reponame:Signótica (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/sig/article/view/35551/19774Baptista, Lívia Márcia Tiba Rádisinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-02-20T12:10:47Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/35551Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/sig/indexPUBhttps://www.revistas.ufg.br/sig/oaisignotica@gmail.com2316-36900103-7250opendoar:2024-05-21T19:57:18.424108Signótica (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv Indiciary paradigm: contributions to investigating the construction of identities of prospective language teachers
Paradigma indiciario: sus aportes a la investigación de la construcción de las identidades de futuros profesores de lenguas
Paradigma indiciário: contribuições para a investigação da construção das identidades de futuros professores de línguas
title Indiciary paradigm: contributions to investigating the construction of identities of prospective language teachers
spellingShingle Indiciary paradigm: contributions to investigating the construction of identities of prospective language teachers
Baptista, Lívia Márcia Tiba Rádis
indiciary paradigm
Spanish teacher education
identities
applied linguistics.
Paradigma Indiciario
Formación de profesores de español
Identidades
Lingüística Aplicada.
paradigma indiciário
formação de professores de espanhol
identidades
Linguística Aplicada.
title_short Indiciary paradigm: contributions to investigating the construction of identities of prospective language teachers
title_full Indiciary paradigm: contributions to investigating the construction of identities of prospective language teachers
title_fullStr Indiciary paradigm: contributions to investigating the construction of identities of prospective language teachers
title_full_unstemmed Indiciary paradigm: contributions to investigating the construction of identities of prospective language teachers
title_sort Indiciary paradigm: contributions to investigating the construction of identities of prospective language teachers
author Baptista, Lívia Márcia Tiba Rádis
author_facet Baptista, Lívia Márcia Tiba Rádis
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Baptista, Lívia Márcia Tiba Rádis
dc.subject.por.fl_str_mv indiciary paradigm
Spanish teacher education
identities
applied linguistics.
Paradigma Indiciario
Formación de profesores de español
Identidades
Lingüística Aplicada.
paradigma indiciário
formação de professores de espanhol
identidades
Linguística Aplicada.
topic indiciary paradigm
Spanish teacher education
identities
applied linguistics.
Paradigma Indiciario
Formación de profesores de español
Identidades
Lingüística Aplicada.
paradigma indiciário
formação de professores de espanhol
identidades
Linguística Aplicada.
description This paper focuses on the contributions of the “indiciary paradigm” to the study of teacher identity and specially the identity of prospective language teachers with emphasis on the ones who teach Spanish. To this aim, we present the model as well as its contributions to create more intelligibility about the way that prospective teachers experience the processes of identity construction through their formative paths. Thus, in this article, we indicate some possibilities of this paradigm for the study of our central problem, reflecting on its potentiality as a methodological construct for a qualitative, interpretive research.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/sig/article/view/35551
10.5216/sig.v27i2.35551
url https://revistas.ufg.br/sig/article/view/35551
identifier_str_mv 10.5216/sig.v27i2.35551
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/sig/article/view/35551/19774
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Signótica; Vol. 27 No. 2 (2015); 565-582
Signótica; v. 27 n. 2 (2015); 565-582
2316-3690
0103-7250
reponame:Signótica (Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Signótica (Online)
collection Signótica (Online)
repository.name.fl_str_mv Signótica (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv signotica@gmail.com
_version_ 1799875045910118400