Indiciary paradigm: contributions to investigating the construction of identities of prospective language teachers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Signótica (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/sig/article/view/35551 |
Resumo: | This paper focuses on the contributions of the “indiciary paradigm” to the study of teacher identity and specially the identity of prospective language teachers with emphasis on the ones who teach Spanish. To this aim, we present the model as well as its contributions to create more intelligibility about the way that prospective teachers experience the processes of identity construction through their formative paths. Thus, in this article, we indicate some possibilities of this paradigm for the study of our central problem, reflecting on its potentiality as a methodological construct for a qualitative, interpretive research. |
id |
UFG-8_cf95ad61dab940089660f22249e27b02 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/35551 |
network_acronym_str |
UFG-8 |
network_name_str |
Signótica (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Indiciary paradigm: contributions to investigating the construction of identities of prospective language teachersParadigma indiciario: sus aportes a la investigación de la construcción de las identidades de futuros profesores de lenguasParadigma indiciário: contribuições para a investigação da construção das identidades de futuros professores de línguasindiciary paradigmSpanish teacher educationidentitiesapplied linguistics.Paradigma IndiciarioFormación de profesores de españolIdentidadesLingüística Aplicada.paradigma indiciárioformação de professores de espanholidentidadesLinguística Aplicada.This paper focuses on the contributions of the “indiciary paradigm” to the study of teacher identity and specially the identity of prospective language teachers with emphasis on the ones who teach Spanish. To this aim, we present the model as well as its contributions to create more intelligibility about the way that prospective teachers experience the processes of identity construction through their formative paths. Thus, in this article, we indicate some possibilities of this paradigm for the study of our central problem, reflecting on its potentiality as a methodological construct for a qualitative, interpretive research.Este trabajo trata de los aportes del paradigma indiciario para el estudio de las identidades docentes y, particularmente, las de los futuros profesores de lenguas, con énfasis en los del español. Con esa finalidad, explicitaremos en qué consiste ese modelo y cómo puede aportar para generar mayor inteligibilidad a respecto de cómo futuros profesores se involucran en sus procesos de construcción identitaria vividos a lo largo de sus itinerarios formativos. Así, en este artículo indicamos algunas contribuciones de ese paradigma para el examen de la problemática enfocada, reflexionando acerca de su potencial como constructo metodológico de naturaleza cualitativa e interpretativista.Este trabalho trata das contribuições do paradigma indiciário para o estudo das identidades docentes e, particularmente, as dos futuros professores de línguas, com ênfase para os do espanhol. Com essa finalidade, explicitaremos em que consiste esse modelo e como pode contribuir para gerar maior inteligibilidade a respeito de como futuros professores se envolvem nos processos de construção identitária ao longo de seus percursos formativos. Sendo assim, neste artigo indicaremos algumas contribuições desse paradigma para o exame da problemática em foco, refletindo a respeito do seu potencial como construto metodológico de cunho qualitativo e interpretativista. Universidade Federal de Goiás2015-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/sig/article/view/3555110.5216/sig.v27i2.35551Signótica; Vol. 27 No. 2 (2015); 565-582Signótica; v. 27 n. 2 (2015); 565-5822316-36900103-7250reponame:Signótica (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/sig/article/view/35551/19774Baptista, Lívia Márcia Tiba Rádisinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-02-20T12:10:47Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/35551Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/sig/indexPUBhttps://www.revistas.ufg.br/sig/oaisignotica@gmail.com2316-36900103-7250opendoar:2024-05-21T19:57:18.424108Signótica (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Indiciary paradigm: contributions to investigating the construction of identities of prospective language teachers Paradigma indiciario: sus aportes a la investigación de la construcción de las identidades de futuros profesores de lenguas Paradigma indiciário: contribuições para a investigação da construção das identidades de futuros professores de línguas |
title |
Indiciary paradigm: contributions to investigating the construction of identities of prospective language teachers |
spellingShingle |
Indiciary paradigm: contributions to investigating the construction of identities of prospective language teachers Baptista, Lívia Márcia Tiba Rádis indiciary paradigm Spanish teacher education identities applied linguistics. Paradigma Indiciario Formación de profesores de español Identidades Lingüística Aplicada. paradigma indiciário formação de professores de espanhol identidades Linguística Aplicada. |
title_short |
Indiciary paradigm: contributions to investigating the construction of identities of prospective language teachers |
title_full |
Indiciary paradigm: contributions to investigating the construction of identities of prospective language teachers |
title_fullStr |
Indiciary paradigm: contributions to investigating the construction of identities of prospective language teachers |
title_full_unstemmed |
Indiciary paradigm: contributions to investigating the construction of identities of prospective language teachers |
title_sort |
Indiciary paradigm: contributions to investigating the construction of identities of prospective language teachers |
author |
Baptista, Lívia Márcia Tiba Rádis |
author_facet |
Baptista, Lívia Márcia Tiba Rádis |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Baptista, Lívia Márcia Tiba Rádis |
dc.subject.por.fl_str_mv |
indiciary paradigm Spanish teacher education identities applied linguistics. Paradigma Indiciario Formación de profesores de español Identidades Lingüística Aplicada. paradigma indiciário formação de professores de espanhol identidades Linguística Aplicada. |
topic |
indiciary paradigm Spanish teacher education identities applied linguistics. Paradigma Indiciario Formación de profesores de español Identidades Lingüística Aplicada. paradigma indiciário formação de professores de espanhol identidades Linguística Aplicada. |
description |
This paper focuses on the contributions of the “indiciary paradigm” to the study of teacher identity and specially the identity of prospective language teachers with emphasis on the ones who teach Spanish. To this aim, we present the model as well as its contributions to create more intelligibility about the way that prospective teachers experience the processes of identity construction through their formative paths. Thus, in this article, we indicate some possibilities of this paradigm for the study of our central problem, reflecting on its potentiality as a methodological construct for a qualitative, interpretive research. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/sig/article/view/35551 10.5216/sig.v27i2.35551 |
url |
https://revistas.ufg.br/sig/article/view/35551 |
identifier_str_mv |
10.5216/sig.v27i2.35551 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/sig/article/view/35551/19774 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
Signótica; Vol. 27 No. 2 (2015); 565-582 Signótica; v. 27 n. 2 (2015); 565-582 2316-3690 0103-7250 reponame:Signótica (Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Signótica (Online) |
collection |
Signótica (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Signótica (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
signotica@gmail.com |
_version_ |
1799875045910118400 |