REVISITING DISSERTATIONS ON TEACHER KNOWLEDGE (1996-2015):: CONSIDERATIONS AND REFLECTIONS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poíesis Pedagógica |
Texto Completo: | https://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/58705 |
Resumo: | This article presents a mapping of dissertations on the subject of "teacher knowledge" in the period from 1996 to 2015. The Law on Guidelines and Bases (LDB) 9394/96 based the year of the beginning of the searches, considering it a landmark in education Brazil, for their contributions, mainly, to the initial and continued formation of teachers. From the keywords "Humanities and Social Sciences, Basic Education, Teachers' Knowledge", we searched the thesis and dissertation database of the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) and the Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT). Thus, some dissertations were selected, highlighting the main objectives, listing the methodologies and the theoretical references used and explaining the research results. Thus, this article emphasizes the importance of literature review to know what has been and is being produced in the area, as well as invites us to think of other ways to achievement of work on the knowledge of teachers and on the teacher professionalization and their infinite possibilities. |
id |
UFG-9_95baf8bc99aada6069a4bbfb32de804f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/58705 |
network_acronym_str |
UFG-9 |
network_name_str |
Poíesis Pedagógica |
repository_id_str |
|
spelling |
REVISITING DISSERTATIONS ON TEACHER KNOWLEDGE (1996-2015):: CONSIDERATIONS AND REFLECTIONSREVISIÓN DE LAS DISERTACIONES SOBRE LOS SABERES DOCENTES (1996-2015):: CONSIDERACIONES Y REFLEXIONESREVISITANDO DISSERTAÇÕES SOBRE SABERES DOCENTES (1996-2015):: CONSIDERAÇÕES E REFLEXÕESSaberes docentes. Formação de Professores. Pesquisa Educacional.This article presents a mapping of dissertations on the subject of "teacher knowledge" in the period from 1996 to 2015. The Law on Guidelines and Bases (LDB) 9394/96 based the year of the beginning of the searches, considering it a landmark in education Brazil, for their contributions, mainly, to the initial and continued formation of teachers. From the keywords "Humanities and Social Sciences, Basic Education, Teachers' Knowledge", we searched the thesis and dissertation database of the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) and the Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT). Thus, some dissertations were selected, highlighting the main objectives, listing the methodologies and the theoretical references used and explaining the research results. Thus, this article emphasizes the importance of literature review to know what has been and is being produced in the area, as well as invites us to think of other ways to achievement of work on the knowledge of teachers and on the teacher professionalization and their infinite possibilities.Este artículo presenta un mapeamiento de disertaciones sobre la temática "saberes docentes", en el período de 1996 a 2015. La Lei de Diretrizes e Bases (LDB) 9394/96 fundamentó la selección del inicio del recorte temporal, al considerarla un marco en la agenda la educación brasileña, por sus contribuciones, principalmente, para la formación inicial y continuada de profesores / as. A partir de las palabras clave "Ciencias Humanas y Sociales, Educación Básica, Saberes Docentes" realizamos la búsqueda de los trabajos en el banco de tesis y disertaciones de la Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) y del Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT). De esta forma, se seleccionaron algunas disertaciones, destacando los principales objetivos, enumerando las metodologías y los referenciales teóricos utilizados y explicitando los resultados de las investigaciones. Así, este artículo enfatiza la importancia de la revisión de estudios para conocer lo que fue y viene siendo producido en el área, así como nos invita a pensar otros caminos para la realización de trabajos sobre los/as saberes de los/as profesores/as y sobre la profesión profesor a y sus infinitas posibilidades.Este artigo apresenta um mapeamento de dissertações sobre a temática “saberes docentes”, no período de 1996 a 2015. A Lei de Diretrizes e Bases (LDB) 9394/96 fundamentou a seleção do início do recorte temporal, ao considerá-la um marco na educação brasileira, por suas contribuições, principalmente, para a formação inicial e continuada de professores/as. A partir das palavras-chave “Ciências Humanas e Sociais, Educação Básica, Saberes Docentes” realizamos a busca dos trabalhos no banco de teses e dissertações da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) e do Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT). Dessa forma, foram selecionadas algumas dissertações, destacando os principais objetivos, elencando as metodologias e os referenciais teóricos utilizados e explicitando os resultados das pesquisas. Assim, este artigo enfatiza a importância da revisão de estudos para conhecer o que foi e vem sendo produzido na área, bem como nos convida a pensar outros caminhos para realização de trabalhos sobre os/as saberes dos/as professores/as e sobre a profissão professor/a e suas infinitas possibilidades.Universidade Federal de Goiás - Regional Catalão2020-11-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/5870510.5216/rppoi.v18.58705Poíesis Pedagógica; v. 18 (2020): Poíesis Pedagógica; 91-1062178-44421679-2319reponame:Poíesis Pedagógicainstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/58705/35731Copyright (c) 2020 Poíesis Pedagógicainfo:eu-repo/semantics/openAccessCardoso, Bruna da SilvaNakashima, Rosária Helena Ruiz2021-02-16T12:39:03ZRevistahttps://www.revistas.ufg.br/poiesisPUB |
dc.title.none.fl_str_mv |
REVISITING DISSERTATIONS ON TEACHER KNOWLEDGE (1996-2015):: CONSIDERATIONS AND REFLECTIONS REVISIÓN DE LAS DISERTACIONES SOBRE LOS SABERES DOCENTES (1996-2015):: CONSIDERACIONES Y REFLEXIONES REVISITANDO DISSERTAÇÕES SOBRE SABERES DOCENTES (1996-2015):: CONSIDERAÇÕES E REFLEXÕES |
title |
REVISITING DISSERTATIONS ON TEACHER KNOWLEDGE (1996-2015):: CONSIDERATIONS AND REFLECTIONS |
spellingShingle |
REVISITING DISSERTATIONS ON TEACHER KNOWLEDGE (1996-2015):: CONSIDERATIONS AND REFLECTIONS Cardoso, Bruna da Silva Saberes docentes. Formação de Professores. Pesquisa Educacional. |
title_short |
REVISITING DISSERTATIONS ON TEACHER KNOWLEDGE (1996-2015):: CONSIDERATIONS AND REFLECTIONS |
title_full |
REVISITING DISSERTATIONS ON TEACHER KNOWLEDGE (1996-2015):: CONSIDERATIONS AND REFLECTIONS |
title_fullStr |
REVISITING DISSERTATIONS ON TEACHER KNOWLEDGE (1996-2015):: CONSIDERATIONS AND REFLECTIONS |
title_full_unstemmed |
REVISITING DISSERTATIONS ON TEACHER KNOWLEDGE (1996-2015):: CONSIDERATIONS AND REFLECTIONS |
title_sort |
REVISITING DISSERTATIONS ON TEACHER KNOWLEDGE (1996-2015):: CONSIDERATIONS AND REFLECTIONS |
author |
Cardoso, Bruna da Silva |
author_facet |
Cardoso, Bruna da Silva Nakashima, Rosária Helena Ruiz |
author_role |
author |
author2 |
Nakashima, Rosária Helena Ruiz |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cardoso, Bruna da Silva Nakashima, Rosária Helena Ruiz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Saberes docentes. Formação de Professores. Pesquisa Educacional. |
topic |
Saberes docentes. Formação de Professores. Pesquisa Educacional. |
description |
This article presents a mapping of dissertations on the subject of "teacher knowledge" in the period from 1996 to 2015. The Law on Guidelines and Bases (LDB) 9394/96 based the year of the beginning of the searches, considering it a landmark in education Brazil, for their contributions, mainly, to the initial and continued formation of teachers. From the keywords "Humanities and Social Sciences, Basic Education, Teachers' Knowledge", we searched the thesis and dissertation database of the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) and the Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT). Thus, some dissertations were selected, highlighting the main objectives, listing the methodologies and the theoretical references used and explaining the research results. Thus, this article emphasizes the importance of literature review to know what has been and is being produced in the area, as well as invites us to think of other ways to achievement of work on the knowledge of teachers and on the teacher professionalization and their infinite possibilities. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/58705 10.5216/rppoi.v18.58705 |
url |
https://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/58705 |
identifier_str_mv |
10.5216/rppoi.v18.58705 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/58705/35731 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Poíesis Pedagógica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Poíesis Pedagógica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás - Regional Catalão |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás - Regional Catalão |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poíesis Pedagógica; v. 18 (2020): Poíesis Pedagógica; 91-106 2178-4442 1679-2319 reponame:Poíesis Pedagógica instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Poíesis Pedagógica |
collection |
Poíesis Pedagógica |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1733086329868124160 |