REVISITING DISSERTATIONS ON TEACHER KNOWLEDGE (1996-2015):: CONSIDERATIONS AND REFLECTIONS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cardoso, Bruna da Silva
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Nakashima, Rosária Helena Ruiz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poíesis Pedagógica
Texto Completo: https://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/58705
Resumo: This article presents a mapping of dissertations on the subject of "teacher knowledge" in the period from 1996 to 2015. The Law on Guidelines and Bases (LDB) 9394/96 based the year of the beginning of the searches, considering it a landmark in education Brazil, for their contributions, mainly, to the initial and continued formation of teachers. From the keywords "Humanities and Social Sciences, Basic Education, Teachers' Knowledge", we searched the thesis and dissertation database of the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) and the Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT). Thus, some dissertations were selected, highlighting the main objectives, listing the methodologies and the theoretical references used and explaining the research results. Thus, this article emphasizes the importance of literature review to know what has been and is being produced in the area, as well as invites us to think of other ways to achievement of work on the knowledge of teachers and on the teacher professionalization and their infinite possibilities.
id UFG-9_95baf8bc99aada6069a4bbfb32de804f
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/58705
network_acronym_str UFG-9
network_name_str Poíesis Pedagógica
repository_id_str
spelling REVISITING DISSERTATIONS ON TEACHER KNOWLEDGE (1996-2015):: CONSIDERATIONS AND REFLECTIONSREVISIÓN DE LAS DISERTACIONES SOBRE LOS SABERES DOCENTES (1996-2015):: CONSIDERACIONES Y REFLEXIONESREVISITANDO DISSERTAÇÕES SOBRE SABERES DOCENTES (1996-2015):: CONSIDERAÇÕES E REFLEXÕESSaberes docentes. Formação de Professores. Pesquisa Educacional.This article presents a mapping of dissertations on the subject of "teacher knowledge" in the period from 1996 to 2015. The Law on Guidelines and Bases (LDB) 9394/96 based the year of the beginning of the searches, considering it a landmark in education Brazil, for their contributions, mainly, to the initial and continued formation of teachers. From the keywords "Humanities and Social Sciences, Basic Education, Teachers' Knowledge", we searched the thesis and dissertation database of the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) and the Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT). Thus, some dissertations were selected, highlighting the main objectives, listing the methodologies and the theoretical references used and explaining the research results. Thus, this article emphasizes the importance of literature review to know what has been and is being produced in the area, as well as invites us to think of other ways to achievement of work on the knowledge of teachers and on the teacher professionalization and their infinite possibilities.Este artículo presenta un mapeamiento de disertaciones sobre la temática "saberes docentes", en el período de 1996 a 2015. La Lei de Diretrizes e Bases (LDB) 9394/96 fundamentó la selección del inicio del recorte temporal, al considerarla un marco en la agenda la educación brasileña, por sus contribuciones, principalmente, para la formación inicial y continuada de profesores / as. A partir de las palabras clave "Ciencias Humanas y Sociales, Educación Básica, Saberes Docentes" realizamos la búsqueda de los trabajos en el banco de tesis y disertaciones de la Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) y del  Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT). De esta forma, se seleccionaron algunas disertaciones, destacando los principales objetivos, enumerando las metodologías y los referenciales teóricos utilizados y explicitando los resultados de las investigaciones. Así, este artículo enfatiza la importancia de la revisión de estudios para conocer lo que fue y viene siendo producido en el área, así como nos invita a pensar otros caminos para la realización de trabajos sobre los/as saberes de los/as profesores/as y sobre la profesión profesor a y sus infinitas posibilidades.Este artigo apresenta um mapeamento de dissertações sobre a temática “saberes docentes”, no período de 1996 a 2015. A Lei de Diretrizes e Bases (LDB) 9394/96 fundamentou a seleção do início do recorte temporal, ao considerá-la um marco na educação brasileira, por suas contribuições, principalmente, para a formação inicial e continuada de professores/as. A partir das palavras-chave “Ciências Humanas e Sociais, Educação Básica, Saberes Docentes” realizamos a busca dos trabalhos no banco de teses e dissertações da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) e do Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT). Dessa forma, foram selecionadas algumas dissertações,  destacando os principais objetivos, elencando as metodologias e os referenciais teóricos utilizados e explicitando os resultados das pesquisas. Assim, este artigo enfatiza a importância da revisão de estudos para conhecer o que foi e vem sendo produzido na área, bem como nos convida a pensar outros caminhos para realização de trabalhos sobre os/as saberes dos/as professores/as e sobre a profissão professor/a e suas infinitas possibilidades.Universidade Federal de Goiás - Regional Catalão2020-11-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/5870510.5216/rppoi.v18.58705Poíesis Pedagógica; v. 18 (2020): Poíesis Pedagógica; 91-1062178-44421679-2319reponame:Poíesis Pedagógicainstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/58705/35731Copyright (c) 2020 Poíesis Pedagógicainfo:eu-repo/semantics/openAccessCardoso, Bruna da SilvaNakashima, Rosária Helena Ruiz2021-02-16T12:39:03ZRevistahttps://www.revistas.ufg.br/poiesisPUB
dc.title.none.fl_str_mv REVISITING DISSERTATIONS ON TEACHER KNOWLEDGE (1996-2015):: CONSIDERATIONS AND REFLECTIONS
REVISIÓN DE LAS DISERTACIONES SOBRE LOS SABERES DOCENTES (1996-2015):: CONSIDERACIONES Y REFLEXIONES
REVISITANDO DISSERTAÇÕES SOBRE SABERES DOCENTES (1996-2015):: CONSIDERAÇÕES E REFLEXÕES
title REVISITING DISSERTATIONS ON TEACHER KNOWLEDGE (1996-2015):: CONSIDERATIONS AND REFLECTIONS
spellingShingle REVISITING DISSERTATIONS ON TEACHER KNOWLEDGE (1996-2015):: CONSIDERATIONS AND REFLECTIONS
Cardoso, Bruna da Silva
Saberes docentes. Formação de Professores. Pesquisa Educacional.
title_short REVISITING DISSERTATIONS ON TEACHER KNOWLEDGE (1996-2015):: CONSIDERATIONS AND REFLECTIONS
title_full REVISITING DISSERTATIONS ON TEACHER KNOWLEDGE (1996-2015):: CONSIDERATIONS AND REFLECTIONS
title_fullStr REVISITING DISSERTATIONS ON TEACHER KNOWLEDGE (1996-2015):: CONSIDERATIONS AND REFLECTIONS
title_full_unstemmed REVISITING DISSERTATIONS ON TEACHER KNOWLEDGE (1996-2015):: CONSIDERATIONS AND REFLECTIONS
title_sort REVISITING DISSERTATIONS ON TEACHER KNOWLEDGE (1996-2015):: CONSIDERATIONS AND REFLECTIONS
author Cardoso, Bruna da Silva
author_facet Cardoso, Bruna da Silva
Nakashima, Rosária Helena Ruiz
author_role author
author2 Nakashima, Rosária Helena Ruiz
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cardoso, Bruna da Silva
Nakashima, Rosária Helena Ruiz
dc.subject.por.fl_str_mv Saberes docentes. Formação de Professores. Pesquisa Educacional.
topic Saberes docentes. Formação de Professores. Pesquisa Educacional.
description This article presents a mapping of dissertations on the subject of "teacher knowledge" in the period from 1996 to 2015. The Law on Guidelines and Bases (LDB) 9394/96 based the year of the beginning of the searches, considering it a landmark in education Brazil, for their contributions, mainly, to the initial and continued formation of teachers. From the keywords "Humanities and Social Sciences, Basic Education, Teachers' Knowledge", we searched the thesis and dissertation database of the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) and the Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT). Thus, some dissertations were selected, highlighting the main objectives, listing the methodologies and the theoretical references used and explaining the research results. Thus, this article emphasizes the importance of literature review to know what has been and is being produced in the area, as well as invites us to think of other ways to achievement of work on the knowledge of teachers and on the teacher professionalization and their infinite possibilities.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/58705
10.5216/rppoi.v18.58705
url https://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/58705
identifier_str_mv 10.5216/rppoi.v18.58705
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/58705/35731
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Poíesis Pedagógica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Poíesis Pedagógica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás - Regional Catalão
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás - Regional Catalão
dc.source.none.fl_str_mv Poíesis Pedagógica; v. 18 (2020): Poíesis Pedagógica; 91-106
2178-4442
1679-2319
reponame:Poíesis Pedagógica
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Poíesis Pedagógica
collection Poíesis Pedagógica
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1733086329868124160