Era uma vez... histórias infantis e matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
Texto Completo: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/27376 |
Resumo: | The use of children stories and mathematics in the teacher’s work in the classroom allows students to develop the creativity and the imagination of students, work on mathematics and mother language together, relate to other areas of knowledge and solve problem situations. This qualitative research has as main to investigate the possibilities of the joint work between children stories and mathematics in the early years of Elementary School. We use, for data production, field notes, audio-recordings and activities developed by the students. The activities were designed from the children’s book The centipedes and their shoes by Milton Camargo and developed in a 1st and 2nd year of Elementary School of two public schools in the Juiz de Fora city – Minas Gerais. The data analysis showed the participation and the interest of the students demonstrating that it is an interesting possibility to carry out activities that have as reference children stories; it allowed to approach mathematical contents and concepts, but without leaving the story aside; and provided a discussion about what a problem is. |
id |
UFJF-6_80014a82aae364da647f8fae664f0f81 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufjf.br:article/27376 |
network_acronym_str |
UFJF-6 |
network_name_str |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
repository_id_str |
|
spelling |
Era uma vez... histórias infantis e matemática nos anos iniciais do Ensino FundamentalHistória InfantilMatemáticaAnos Iniciais do Ensino FundamentalThe use of children stories and mathematics in the teacher’s work in the classroom allows students to develop the creativity and the imagination of students, work on mathematics and mother language together, relate to other areas of knowledge and solve problem situations. This qualitative research has as main to investigate the possibilities of the joint work between children stories and mathematics in the early years of Elementary School. We use, for data production, field notes, audio-recordings and activities developed by the students. The activities were designed from the children’s book The centipedes and their shoes by Milton Camargo and developed in a 1st and 2nd year of Elementary School of two public schools in the Juiz de Fora city – Minas Gerais. The data analysis showed the participation and the interest of the students demonstrating that it is an interesting possibility to carry out activities that have as reference children stories; it allowed to approach mathematical contents and concepts, but without leaving the story aside; and provided a discussion about what a problem is.A utilização de histórias infantis e matemática no trabalho do professor em sala de aula permite desenvolver a criatividade e a imaginação dos alunos, trabalhar matemática e língua materna conjuntamente, fazer relação com outras áreas do conhecimento e resolver situações-problema. Esta pesquisa qualitativa tem como objetivo investigar as possibilidades de trabalhar conjuntamente histórias infantis e matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Utilizaram-se, para produção de dados, notas de campo, audiogravações e atividades desenvolvidas pelos alunos. As atividades foram pensadas a partir do livro infantil As centopeias e seus sapatinhos, de Milton Camargo, e desenvolvidas em um 1.° e um 2.° anos do Ensino Fundamental, em duas escolas públicas da cidade Juiz de Fora – Minas Gerais. A análise dos dados evidenciou a participação e o interesse dos alunos, demonstrou ser interessante realizar atividades que tenham como referência histórias infantis; permitiu abordar conteúdos e conceitos matemáticos, mas sem deixar de lado a história; e propiciou uma discussão sobre o que é um problema.Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática2019-03-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/2737610.34019/2594-4673.2018.v2.27376Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 2 n. 2 (2018): Julho - Dezembro2594-4673reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/27376/18824Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccessBotelho, Luiza Palmira Freitas Carneiro, Reginaldo Fernando 2019-08-30T14:21:00Zoai:periodicos.ufjf.br:article/27376Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/oairevista.ridema@gmail.com||2594-46732594-4673opendoar:2019-08-30T14:21Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Era uma vez... histórias infantis e matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental |
title |
Era uma vez... histórias infantis e matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental |
spellingShingle |
Era uma vez... histórias infantis e matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental Botelho, Luiza Palmira Freitas História Infantil Matemática Anos Iniciais do Ensino Fundamental |
title_short |
Era uma vez... histórias infantis e matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental |
title_full |
Era uma vez... histórias infantis e matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental |
title_fullStr |
Era uma vez... histórias infantis e matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental |
title_full_unstemmed |
Era uma vez... histórias infantis e matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental |
title_sort |
Era uma vez... histórias infantis e matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental |
author |
Botelho, Luiza Palmira Freitas |
author_facet |
Botelho, Luiza Palmira Freitas Carneiro, Reginaldo Fernando |
author_role |
author |
author2 |
Carneiro, Reginaldo Fernando |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Botelho, Luiza Palmira Freitas Carneiro, Reginaldo Fernando |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História Infantil Matemática Anos Iniciais do Ensino Fundamental |
topic |
História Infantil Matemática Anos Iniciais do Ensino Fundamental |
description |
The use of children stories and mathematics in the teacher’s work in the classroom allows students to develop the creativity and the imagination of students, work on mathematics and mother language together, relate to other areas of knowledge and solve problem situations. This qualitative research has as main to investigate the possibilities of the joint work between children stories and mathematics in the early years of Elementary School. We use, for data production, field notes, audio-recordings and activities developed by the students. The activities were designed from the children’s book The centipedes and their shoes by Milton Camargo and developed in a 1st and 2nd year of Elementary School of two public schools in the Juiz de Fora city – Minas Gerais. The data analysis showed the participation and the interest of the students demonstrating that it is an interesting possibility to carry out activities that have as reference children stories; it allowed to approach mathematical contents and concepts, but without leaving the story aside; and provided a discussion about what a problem is. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-03-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/27376 10.34019/2594-4673.2018.v2.27376 |
url |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/27376 |
identifier_str_mv |
10.34019/2594-4673.2018.v2.27376 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/27376/18824 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 2 n. 2 (2018): Julho - Dezembro 2594-4673 reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) instacron:UFJF |
instname_str |
Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
instacron_str |
UFJF |
institution |
UFJF |
reponame_str |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
collection |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.ridema@gmail.com|| |
_version_ |
1797069117594796032 |