Era uma vez... histórias infantis e matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Botelho, Luiza Palmira Freitas
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Carneiro, Reginaldo Fernando
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/27376
Resumo: The use of children stories and mathematics in the teacher’s work in the classroom allows students to develop the creativity and the imagination of students, work on mathematics and mother language together, relate to other areas of knowledge and solve problem situations. This qualitative research has as main to investigate the possibilities of the joint work between children stories and mathematics in the early years of Elementary School. We use, for data production, field notes, audio-recordings and activities developed by the students. The activities were designed from the children’s book The centipedes and their shoes by Milton Camargo and developed in a 1st and 2nd year of Elementary School of two public schools in the Juiz de Fora city – Minas Gerais. The data analysis showed the participation and the interest of the students demonstrating that it is an interesting possibility to carry out activities that have as reference children stories; it allowed to approach mathematical contents and concepts, but without leaving the story aside; and provided a discussion about what a problem is.
id UFJF-6_80014a82aae364da647f8fae664f0f81
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/27376
network_acronym_str UFJF-6
network_name_str Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
repository_id_str
spelling Era uma vez... histórias infantis e matemática nos anos iniciais do Ensino FundamentalHistória InfantilMatemáticaAnos Iniciais do Ensino FundamentalThe use of children stories and mathematics in the teacher’s work in the classroom allows students to develop the creativity and the imagination of students, work on mathematics and mother language together, relate to other areas of knowledge and solve problem situations. This qualitative research has as main to investigate the possibilities of the joint work between children stories and mathematics in the early years of Elementary School. We use, for data production, field notes, audio-recordings and activities developed by the students. The activities were designed from the children’s book The centipedes and their shoes by Milton Camargo and developed in a 1st and 2nd year of Elementary School of two public schools in the Juiz de Fora city – Minas Gerais. The data analysis showed the participation and the interest of the students demonstrating that it is an interesting possibility to carry out activities that have as reference children stories; it allowed to approach mathematical contents and concepts, but without leaving the story aside; and provided a discussion about what a problem is.A utilização de histórias infantis e matemática no trabalho do professor em sala de aula permite desenvolver a criatividade e a imaginação dos alunos, trabalhar matemática e língua materna conjuntamente, fazer relação com outras áreas do conhecimento e resolver situações-problema. Esta pesquisa qualitativa tem como objetivo investigar as possibilidades de trabalhar conjuntamente histórias infantis e matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Utilizaram-se, para produção de dados, notas de campo, audiogravações e atividades desenvolvidas pelos alunos. As atividades foram pensadas a partir do livro infantil As centopeias e seus sapatinhos, de Milton Camargo, e desenvolvidas em um 1.° e um 2.° anos do Ensino Fundamental, em duas escolas públicas da cidade Juiz de Fora – Minas Gerais. A análise dos dados evidenciou a participação e o interesse dos alunos, demonstrou ser interessante realizar atividades que tenham como referência histórias infantis; permitiu abordar conteúdos e conceitos matemáticos, mas sem deixar de lado a história; e propiciou uma discussão sobre o que é um problema.Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática2019-03-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/2737610.34019/2594-4673.2018.v2.27376Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 2 n. 2 (2018): Julho - Dezembro2594-4673reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/27376/18824Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccessBotelho, Luiza Palmira Freitas Carneiro, Reginaldo Fernando 2019-08-30T14:21:00Zoai:periodicos.ufjf.br:article/27376Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/oairevista.ridema@gmail.com||2594-46732594-4673opendoar:2019-08-30T14:21Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false
dc.title.none.fl_str_mv Era uma vez... histórias infantis e matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental
title Era uma vez... histórias infantis e matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental
spellingShingle Era uma vez... histórias infantis e matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental
Botelho, Luiza Palmira Freitas
História Infantil
Matemática
Anos Iniciais do Ensino Fundamental
title_short Era uma vez... histórias infantis e matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental
title_full Era uma vez... histórias infantis e matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental
title_fullStr Era uma vez... histórias infantis e matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental
title_full_unstemmed Era uma vez... histórias infantis e matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental
title_sort Era uma vez... histórias infantis e matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental
author Botelho, Luiza Palmira Freitas
author_facet Botelho, Luiza Palmira Freitas
Carneiro, Reginaldo Fernando
author_role author
author2 Carneiro, Reginaldo Fernando
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Botelho, Luiza Palmira Freitas
Carneiro, Reginaldo Fernando
dc.subject.por.fl_str_mv História Infantil
Matemática
Anos Iniciais do Ensino Fundamental
topic História Infantil
Matemática
Anos Iniciais do Ensino Fundamental
description The use of children stories and mathematics in the teacher’s work in the classroom allows students to develop the creativity and the imagination of students, work on mathematics and mother language together, relate to other areas of knowledge and solve problem situations. This qualitative research has as main to investigate the possibilities of the joint work between children stories and mathematics in the early years of Elementary School. We use, for data production, field notes, audio-recordings and activities developed by the students. The activities were designed from the children’s book The centipedes and their shoes by Milton Camargo and developed in a 1st and 2nd year of Elementary School of two public schools in the Juiz de Fora city – Minas Gerais. The data analysis showed the participation and the interest of the students demonstrating that it is an interesting possibility to carry out activities that have as reference children stories; it allowed to approach mathematical contents and concepts, but without leaving the story aside; and provided a discussion about what a problem is.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-03-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/27376
10.34019/2594-4673.2018.v2.27376
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/27376
identifier_str_mv 10.34019/2594-4673.2018.v2.27376
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/27376/18824
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 2 n. 2 (2018): Julho - Dezembro
2594-4673
reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
collection Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
repository.name.fl_str_mv Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv revista.ridema@gmail.com||
_version_ 1797069117594796032