A theoretical framework for the Mathematics Teachers’ Specialized Knowledge – MTSK

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Melo, Carlos Ian Bezerra de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Gomes Moriel Junior, Jeferson
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/34290
Resumo: The professional knowledge of teachers appears more and more as a central point in research in the educational field. In this scenario, and starting from advances over previous models to classify teaching knowledge, such as Shulman's and the of group led by Débora Ball's one, a team of researchers under the leadership of José Carrillo developed a proposal for the typology of Mathematics Teachers' Specialized Knowledge, or simply MTSK. This model, increasingly widespread in research in the area of Mathematics Education, is structured in two large domains and six subdomains, composed of categories and indicators, which guide the discussion around what knowledge the Mathematics teacher needs. The work reviewed here, Un marco teórico para el conocimiento especializado del profesor de matemáticas, authored by Carrillo and his companions, published in 2014, establishes the theoretical bases, especially epistemological, that support the categorization of this theoretical-methodological model of research on specialized professional knowledge for teaching in Mathematics.
id UFJF-6_9f4ba668170d8e6e7ca31b2e32017302
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/34290
network_acronym_str UFJF-6
network_name_str Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
repository_id_str
spelling A theoretical framework for the Mathematics Teachers’ Specialized Knowledge – MTSKUm marco teórico para o Conhecimento Especializado de Professores de Matemática (Mathematics Teachers’ Specialized Knowledge – MTSK)MTSKConhecimento especializadoConhecimento profissionalProfessor de MatemáticaMarco teóricoMTSKSpecialized knowledgeProfessional knowledgeMathematics teacherTheoretical frameworkThe professional knowledge of teachers appears more and more as a central point in research in the educational field. In this scenario, and starting from advances over previous models to classify teaching knowledge, such as Shulman's and the of group led by Débora Ball's one, a team of researchers under the leadership of José Carrillo developed a proposal for the typology of Mathematics Teachers' Specialized Knowledge, or simply MTSK. This model, increasingly widespread in research in the area of Mathematics Education, is structured in two large domains and six subdomains, composed of categories and indicators, which guide the discussion around what knowledge the Mathematics teacher needs. The work reviewed here, Un marco teórico para el conocimiento especializado del profesor de matemáticas, authored by Carrillo and his companions, published in 2014, establishes the theoretical bases, especially epistemological, that support the categorization of this theoretical-methodological model of research on specialized professional knowledge for teaching in Mathematics.O conhecimento profissional dos professores figura cada vez mais como ponto central em pesquisas no âmbito educacional. Nesse cenário, e partindo de avanços em relação a modelos anteriores de tipificação de conhecimentos docentes, como o de Shulman e o do grupo liderado por Débora Ball, uma equipe de pesquisadores sob o liderança de José Carrillo elaborou uma proposta de tipologia do conhecimento especializado de professores de Matemática, conhecida por sua nomenclatura em inglês Mathematics Teachers’ Specialized Knowledge, ou, simplesmente, MTSK. Esse modelo, cada vez mais difundido em pesquisas da área de Educação Matemática, estrutura-se em dois grande domínios e seis subdomínios, compostos por categorias e indicadores, que balizam a discussão em torno de quais saberes necessita o professor de Matemática. A obra aqui resenhada, Un marco teórico para el conocimiento especializado del profesor de matemáticas, de autoria de Carrillo e seus companheiros, publicada em 2014, estabelece as bases teóricas, sobretudo epistemológicas, que fundamentam a categorização desse modelo teórico-metodológico de investigação sobre conhecimentos profissionais especializados para a docência em Matemática.Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática2021-07-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/3429010.34019/2594-4673.2021.v5.34290Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 5 n. 1 (2021): Janeiro-Dezembro2594-4673reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/34290/23178Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccessMelo, Carlos Ian Bezerra deGomes Moriel Junior, Jeferson2021-07-27T01:58:21Zoai:periodicos.ufjf.br:article/34290Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/oairevista.ridema@gmail.com||2594-46732594-4673opendoar:2021-07-27T01:58:21Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false
dc.title.none.fl_str_mv A theoretical framework for the Mathematics Teachers’ Specialized Knowledge – MTSK
Um marco teórico para o Conhecimento Especializado de Professores de Matemática (Mathematics Teachers’ Specialized Knowledge – MTSK)
title A theoretical framework for the Mathematics Teachers’ Specialized Knowledge – MTSK
spellingShingle A theoretical framework for the Mathematics Teachers’ Specialized Knowledge – MTSK
Melo, Carlos Ian Bezerra de
MTSK
Conhecimento especializado
Conhecimento profissional
Professor de Matemática
Marco teórico
MTSK
Specialized knowledge
Professional knowledge
Mathematics teacher
Theoretical framework
title_short A theoretical framework for the Mathematics Teachers’ Specialized Knowledge – MTSK
title_full A theoretical framework for the Mathematics Teachers’ Specialized Knowledge – MTSK
title_fullStr A theoretical framework for the Mathematics Teachers’ Specialized Knowledge – MTSK
title_full_unstemmed A theoretical framework for the Mathematics Teachers’ Specialized Knowledge – MTSK
title_sort A theoretical framework for the Mathematics Teachers’ Specialized Knowledge – MTSK
author Melo, Carlos Ian Bezerra de
author_facet Melo, Carlos Ian Bezerra de
Gomes Moriel Junior, Jeferson
author_role author
author2 Gomes Moriel Junior, Jeferson
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Melo, Carlos Ian Bezerra de
Gomes Moriel Junior, Jeferson
dc.subject.por.fl_str_mv MTSK
Conhecimento especializado
Conhecimento profissional
Professor de Matemática
Marco teórico
MTSK
Specialized knowledge
Professional knowledge
Mathematics teacher
Theoretical framework
topic MTSK
Conhecimento especializado
Conhecimento profissional
Professor de Matemática
Marco teórico
MTSK
Specialized knowledge
Professional knowledge
Mathematics teacher
Theoretical framework
description The professional knowledge of teachers appears more and more as a central point in research in the educational field. In this scenario, and starting from advances over previous models to classify teaching knowledge, such as Shulman's and the of group led by Débora Ball's one, a team of researchers under the leadership of José Carrillo developed a proposal for the typology of Mathematics Teachers' Specialized Knowledge, or simply MTSK. This model, increasingly widespread in research in the area of Mathematics Education, is structured in two large domains and six subdomains, composed of categories and indicators, which guide the discussion around what knowledge the Mathematics teacher needs. The work reviewed here, Un marco teórico para el conocimiento especializado del profesor de matemáticas, authored by Carrillo and his companions, published in 2014, establishes the theoretical bases, especially epistemological, that support the categorization of this theoretical-methodological model of research on specialized professional knowledge for teaching in Mathematics.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/34290
10.34019/2594-4673.2021.v5.34290
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/34290
identifier_str_mv 10.34019/2594-4673.2021.v5.34290
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/34290/23178
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 5 n. 1 (2021): Janeiro-Dezembro
2594-4673
reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
collection Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
repository.name.fl_str_mv Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv revista.ridema@gmail.com||
_version_ 1797069117651419136