A theoretical framework for the Mathematics Teachers’ Specialized Knowledge – MTSK
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
Texto Completo: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/34290 |
Resumo: | The professional knowledge of teachers appears more and more as a central point in research in the educational field. In this scenario, and starting from advances over previous models to classify teaching knowledge, such as Shulman's and the of group led by Débora Ball's one, a team of researchers under the leadership of José Carrillo developed a proposal for the typology of Mathematics Teachers' Specialized Knowledge, or simply MTSK. This model, increasingly widespread in research in the area of Mathematics Education, is structured in two large domains and six subdomains, composed of categories and indicators, which guide the discussion around what knowledge the Mathematics teacher needs. The work reviewed here, Un marco teórico para el conocimiento especializado del profesor de matemáticas, authored by Carrillo and his companions, published in 2014, establishes the theoretical bases, especially epistemological, that support the categorization of this theoretical-methodological model of research on specialized professional knowledge for teaching in Mathematics. |
id |
UFJF-6_9f4ba668170d8e6e7ca31b2e32017302 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufjf.br:article/34290 |
network_acronym_str |
UFJF-6 |
network_name_str |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
repository_id_str |
|
spelling |
A theoretical framework for the Mathematics Teachers’ Specialized Knowledge – MTSKUm marco teórico para o Conhecimento Especializado de Professores de Matemática (Mathematics Teachers’ Specialized Knowledge – MTSK)MTSKConhecimento especializadoConhecimento profissionalProfessor de MatemáticaMarco teóricoMTSKSpecialized knowledgeProfessional knowledgeMathematics teacherTheoretical frameworkThe professional knowledge of teachers appears more and more as a central point in research in the educational field. In this scenario, and starting from advances over previous models to classify teaching knowledge, such as Shulman's and the of group led by Débora Ball's one, a team of researchers under the leadership of José Carrillo developed a proposal for the typology of Mathematics Teachers' Specialized Knowledge, or simply MTSK. This model, increasingly widespread in research in the area of Mathematics Education, is structured in two large domains and six subdomains, composed of categories and indicators, which guide the discussion around what knowledge the Mathematics teacher needs. The work reviewed here, Un marco teórico para el conocimiento especializado del profesor de matemáticas, authored by Carrillo and his companions, published in 2014, establishes the theoretical bases, especially epistemological, that support the categorization of this theoretical-methodological model of research on specialized professional knowledge for teaching in Mathematics.O conhecimento profissional dos professores figura cada vez mais como ponto central em pesquisas no âmbito educacional. Nesse cenário, e partindo de avanços em relação a modelos anteriores de tipificação de conhecimentos docentes, como o de Shulman e o do grupo liderado por Débora Ball, uma equipe de pesquisadores sob o liderança de José Carrillo elaborou uma proposta de tipologia do conhecimento especializado de professores de Matemática, conhecida por sua nomenclatura em inglês Mathematics Teachers’ Specialized Knowledge, ou, simplesmente, MTSK. Esse modelo, cada vez mais difundido em pesquisas da área de Educação Matemática, estrutura-se em dois grande domínios e seis subdomínios, compostos por categorias e indicadores, que balizam a discussão em torno de quais saberes necessita o professor de Matemática. A obra aqui resenhada, Un marco teórico para el conocimiento especializado del profesor de matemáticas, de autoria de Carrillo e seus companheiros, publicada em 2014, estabelece as bases teóricas, sobretudo epistemológicas, que fundamentam a categorização desse modelo teórico-metodológico de investigação sobre conhecimentos profissionais especializados para a docência em Matemática.Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática2021-07-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/3429010.34019/2594-4673.2021.v5.34290Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 5 n. 1 (2021): Janeiro-Dezembro2594-4673reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/34290/23178Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccessMelo, Carlos Ian Bezerra deGomes Moriel Junior, Jeferson2021-07-27T01:58:21Zoai:periodicos.ufjf.br:article/34290Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/oairevista.ridema@gmail.com||2594-46732594-4673opendoar:2021-07-27T01:58:21Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A theoretical framework for the Mathematics Teachers’ Specialized Knowledge – MTSK Um marco teórico para o Conhecimento Especializado de Professores de Matemática (Mathematics Teachers’ Specialized Knowledge – MTSK) |
title |
A theoretical framework for the Mathematics Teachers’ Specialized Knowledge – MTSK |
spellingShingle |
A theoretical framework for the Mathematics Teachers’ Specialized Knowledge – MTSK Melo, Carlos Ian Bezerra de MTSK Conhecimento especializado Conhecimento profissional Professor de Matemática Marco teórico MTSK Specialized knowledge Professional knowledge Mathematics teacher Theoretical framework |
title_short |
A theoretical framework for the Mathematics Teachers’ Specialized Knowledge – MTSK |
title_full |
A theoretical framework for the Mathematics Teachers’ Specialized Knowledge – MTSK |
title_fullStr |
A theoretical framework for the Mathematics Teachers’ Specialized Knowledge – MTSK |
title_full_unstemmed |
A theoretical framework for the Mathematics Teachers’ Specialized Knowledge – MTSK |
title_sort |
A theoretical framework for the Mathematics Teachers’ Specialized Knowledge – MTSK |
author |
Melo, Carlos Ian Bezerra de |
author_facet |
Melo, Carlos Ian Bezerra de Gomes Moriel Junior, Jeferson |
author_role |
author |
author2 |
Gomes Moriel Junior, Jeferson |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Melo, Carlos Ian Bezerra de Gomes Moriel Junior, Jeferson |
dc.subject.por.fl_str_mv |
MTSK Conhecimento especializado Conhecimento profissional Professor de Matemática Marco teórico MTSK Specialized knowledge Professional knowledge Mathematics teacher Theoretical framework |
topic |
MTSK Conhecimento especializado Conhecimento profissional Professor de Matemática Marco teórico MTSK Specialized knowledge Professional knowledge Mathematics teacher Theoretical framework |
description |
The professional knowledge of teachers appears more and more as a central point in research in the educational field. In this scenario, and starting from advances over previous models to classify teaching knowledge, such as Shulman's and the of group led by Débora Ball's one, a team of researchers under the leadership of José Carrillo developed a proposal for the typology of Mathematics Teachers' Specialized Knowledge, or simply MTSK. This model, increasingly widespread in research in the area of Mathematics Education, is structured in two large domains and six subdomains, composed of categories and indicators, which guide the discussion around what knowledge the Mathematics teacher needs. The work reviewed here, Un marco teórico para el conocimiento especializado del profesor de matemáticas, authored by Carrillo and his companions, published in 2014, establishes the theoretical bases, especially epistemological, that support the categorization of this theoretical-methodological model of research on specialized professional knowledge for teaching in Mathematics. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/34290 10.34019/2594-4673.2021.v5.34290 |
url |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/34290 |
identifier_str_mv |
10.34019/2594-4673.2021.v5.34290 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/34290/23178 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 5 n. 1 (2021): Janeiro-Dezembro 2594-4673 reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) instacron:UFJF |
instname_str |
Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
instacron_str |
UFJF |
institution |
UFJF |
reponame_str |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
collection |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.ridema@gmail.com|| |
_version_ |
1797069117651419136 |