Participação Discente e Situações Matemáticas na Perspectiva dos Cenários para Investigação: um estudo no sexto ano do Ensino Fundamental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pozzobon, Marta Cristina Cezar
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Amaral, Charles Eduardo da Cruz do, Moraes, João Carlos Pereira de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/36273
Resumo: This article discusses pedagogical interventions from the perspective of landscapes of investigation in Mathematics classes in Basic Education. The question is: How do Mathematics teaching situations involving landscapes of investigation enhance student participation? Its objective is: to analyze the potential of Mathematics teaching situations involving landscapes of investigation with a 6th grade class of elementary school in a school in the municipal education network in Jaguarão/RS, for the participation of students. For this purpose, five meetings with a 6th grade classroom were developed, with 21 students, aged between 11 and 16 years. The recording of actions was carried out through a field diary, photos and transcription of footage. The analysis was based on the reading of the transcription of the meetings with the students. As research theorization, we used the principles of landscapes of investigation and the concepts of participation and dialogue, supported by Arlø, Skovsmose and Freire. The analyzes point out the landscapes of investigation as a theoretical-methodological way to propose in Mathematics classes, leading students to experience, to get involved in activities and to solve problems, from the perspective of investigative collaboration, participation and dialogue. In this sense, participation, through the prism of dialogue, allows us to point out that cooperation presents itself as a possibility of interaction between teacher and student and between students, as a mode of communication.
id UFJF-6_fe9ce468c343cb1cb6db247ab0c39f21
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/36273
network_acronym_str UFJF-6
network_name_str Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
repository_id_str
spelling Participação Discente e Situações Matemáticas na Perspectiva dos Cenários para Investigação: um estudo no sexto ano do Ensino FundamentalCenários para InvestigaçãoParticipaçãoDiálogoEducação MatemáticaThis article discusses pedagogical interventions from the perspective of landscapes of investigation in Mathematics classes in Basic Education. The question is: How do Mathematics teaching situations involving landscapes of investigation enhance student participation? Its objective is: to analyze the potential of Mathematics teaching situations involving landscapes of investigation with a 6th grade class of elementary school in a school in the municipal education network in Jaguarão/RS, for the participation of students. For this purpose, five meetings with a 6th grade classroom were developed, with 21 students, aged between 11 and 16 years. The recording of actions was carried out through a field diary, photos and transcription of footage. The analysis was based on the reading of the transcription of the meetings with the students. As research theorization, we used the principles of landscapes of investigation and the concepts of participation and dialogue, supported by Arlø, Skovsmose and Freire. The analyzes point out the landscapes of investigation as a theoretical-methodological way to propose in Mathematics classes, leading students to experience, to get involved in activities and to solve problems, from the perspective of investigative collaboration, participation and dialogue. In this sense, participation, through the prism of dialogue, allows us to point out that cooperation presents itself as a possibility of interaction between teacher and student and between students, as a mode of communication.O presente artigo discute as potencialidades das situações de ensino de Matemática na perspectiva de cenários de investigação para a participação dos alunos. Questiona-se: Como as situações de ensino de Matemática envolvendo os cenários de investigação potencializam a participação dos alunos? Propõe-se como objetivo: analisar as potencialidades de situações de ensino de Matemática envolvendo os cenários para investigação com uma turma de 6º ano do Ensino Fundamental de uma escola da rede municipal de ensino de Jaguarão/RS, para a participação dos alunos. Para tanto, elaborou-se cinco encontros com um sexto ano do Ensino Fundamental, com 21 alunos, com idade entre 11 e 16 anos. O registro das ações foi realizado por meio de diário de campo, fotos e da transcrição de filmagens. A análise foi baseada na leitura da transcrição dos encontros com os alunos. Como teorização da pesquisa, utilizaram-se os princípios de cenários para investigação e os conceitos de participação e de diálogo, respaldando-se em Arlø e Skovsmose e Freire. As análises apontam os cenários para investigação como um caminho teórico-metodológico para proposição nas aulas de Matemática, levando os alunos a vivenciarem, a se envolverem, a resolverem problemas, na perspectiva da colaboração investigativa, da participação e do diálogo. Nesse sentido, a participação, pelo prisma do diálogo, permite pontuar que a cooperação se apresenta como uma possibilidade de interação entre professor e aluno e entre alunos, como modo de comunicação.Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática2022-04-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/3627310.34019/2594-4673.2022.v6.36273Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 6 n. 1 (2022): Janeiro-Dezembro2594-4673reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/36273/24359Copyright (c) 2022 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccessPozzobon, Marta Cristina Cezar Amaral, Charles Eduardo da Cruz do Moraes, João Carlos Pereira de 2022-04-05T19:58:50Zoai:periodicos.ufjf.br:article/36273Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/oairevista.ridema@gmail.com||2594-46732594-4673opendoar:2022-04-05T19:58:50Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false
dc.title.none.fl_str_mv Participação Discente e Situações Matemáticas na Perspectiva dos Cenários para Investigação: um estudo no sexto ano do Ensino Fundamental
title Participação Discente e Situações Matemáticas na Perspectiva dos Cenários para Investigação: um estudo no sexto ano do Ensino Fundamental
spellingShingle Participação Discente e Situações Matemáticas na Perspectiva dos Cenários para Investigação: um estudo no sexto ano do Ensino Fundamental
Pozzobon, Marta Cristina Cezar
Cenários para Investigação
Participação
Diálogo
Educação Matemática
title_short Participação Discente e Situações Matemáticas na Perspectiva dos Cenários para Investigação: um estudo no sexto ano do Ensino Fundamental
title_full Participação Discente e Situações Matemáticas na Perspectiva dos Cenários para Investigação: um estudo no sexto ano do Ensino Fundamental
title_fullStr Participação Discente e Situações Matemáticas na Perspectiva dos Cenários para Investigação: um estudo no sexto ano do Ensino Fundamental
title_full_unstemmed Participação Discente e Situações Matemáticas na Perspectiva dos Cenários para Investigação: um estudo no sexto ano do Ensino Fundamental
title_sort Participação Discente e Situações Matemáticas na Perspectiva dos Cenários para Investigação: um estudo no sexto ano do Ensino Fundamental
author Pozzobon, Marta Cristina Cezar
author_facet Pozzobon, Marta Cristina Cezar
Amaral, Charles Eduardo da Cruz do
Moraes, João Carlos Pereira de
author_role author
author2 Amaral, Charles Eduardo da Cruz do
Moraes, João Carlos Pereira de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pozzobon, Marta Cristina Cezar
Amaral, Charles Eduardo da Cruz do
Moraes, João Carlos Pereira de
dc.subject.por.fl_str_mv Cenários para Investigação
Participação
Diálogo
Educação Matemática
topic Cenários para Investigação
Participação
Diálogo
Educação Matemática
description This article discusses pedagogical interventions from the perspective of landscapes of investigation in Mathematics classes in Basic Education. The question is: How do Mathematics teaching situations involving landscapes of investigation enhance student participation? Its objective is: to analyze the potential of Mathematics teaching situations involving landscapes of investigation with a 6th grade class of elementary school in a school in the municipal education network in Jaguarão/RS, for the participation of students. For this purpose, five meetings with a 6th grade classroom were developed, with 21 students, aged between 11 and 16 years. The recording of actions was carried out through a field diary, photos and transcription of footage. The analysis was based on the reading of the transcription of the meetings with the students. As research theorization, we used the principles of landscapes of investigation and the concepts of participation and dialogue, supported by Arlø, Skovsmose and Freire. The analyzes point out the landscapes of investigation as a theoretical-methodological way to propose in Mathematics classes, leading students to experience, to get involved in activities and to solve problems, from the perspective of investigative collaboration, participation and dialogue. In this sense, participation, through the prism of dialogue, allows us to point out that cooperation presents itself as a possibility of interaction between teacher and student and between students, as a mode of communication.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/36273
10.34019/2594-4673.2022.v6.36273
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/36273
identifier_str_mv 10.34019/2594-4673.2022.v6.36273
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/36273/24359
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 6 n. 1 (2022): Janeiro-Dezembro
2594-4673
reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
collection Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
repository.name.fl_str_mv Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv revista.ridema@gmail.com||
_version_ 1797069117832822784