Participação Discente e Situações Matemáticas na Perspectiva dos Cenários para Investigação: um estudo no sexto ano do Ensino Fundamental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
Texto Completo: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/36273 |
Resumo: | This article discusses pedagogical interventions from the perspective of landscapes of investigation in Mathematics classes in Basic Education. The question is: How do Mathematics teaching situations involving landscapes of investigation enhance student participation? Its objective is: to analyze the potential of Mathematics teaching situations involving landscapes of investigation with a 6th grade class of elementary school in a school in the municipal education network in Jaguarão/RS, for the participation of students. For this purpose, five meetings with a 6th grade classroom were developed, with 21 students, aged between 11 and 16 years. The recording of actions was carried out through a field diary, photos and transcription of footage. The analysis was based on the reading of the transcription of the meetings with the students. As research theorization, we used the principles of landscapes of investigation and the concepts of participation and dialogue, supported by Arlø, Skovsmose and Freire. The analyzes point out the landscapes of investigation as a theoretical-methodological way to propose in Mathematics classes, leading students to experience, to get involved in activities and to solve problems, from the perspective of investigative collaboration, participation and dialogue. In this sense, participation, through the prism of dialogue, allows us to point out that cooperation presents itself as a possibility of interaction between teacher and student and between students, as a mode of communication. |
id |
UFJF-6_fe9ce468c343cb1cb6db247ab0c39f21 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufjf.br:article/36273 |
network_acronym_str |
UFJF-6 |
network_name_str |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
repository_id_str |
|
spelling |
Participação Discente e Situações Matemáticas na Perspectiva dos Cenários para Investigação: um estudo no sexto ano do Ensino FundamentalCenários para InvestigaçãoParticipaçãoDiálogoEducação MatemáticaThis article discusses pedagogical interventions from the perspective of landscapes of investigation in Mathematics classes in Basic Education. The question is: How do Mathematics teaching situations involving landscapes of investigation enhance student participation? Its objective is: to analyze the potential of Mathematics teaching situations involving landscapes of investigation with a 6th grade class of elementary school in a school in the municipal education network in Jaguarão/RS, for the participation of students. For this purpose, five meetings with a 6th grade classroom were developed, with 21 students, aged between 11 and 16 years. The recording of actions was carried out through a field diary, photos and transcription of footage. The analysis was based on the reading of the transcription of the meetings with the students. As research theorization, we used the principles of landscapes of investigation and the concepts of participation and dialogue, supported by Arlø, Skovsmose and Freire. The analyzes point out the landscapes of investigation as a theoretical-methodological way to propose in Mathematics classes, leading students to experience, to get involved in activities and to solve problems, from the perspective of investigative collaboration, participation and dialogue. In this sense, participation, through the prism of dialogue, allows us to point out that cooperation presents itself as a possibility of interaction between teacher and student and between students, as a mode of communication.O presente artigo discute as potencialidades das situações de ensino de Matemática na perspectiva de cenários de investigação para a participação dos alunos. Questiona-se: Como as situações de ensino de Matemática envolvendo os cenários de investigação potencializam a participação dos alunos? Propõe-se como objetivo: analisar as potencialidades de situações de ensino de Matemática envolvendo os cenários para investigação com uma turma de 6º ano do Ensino Fundamental de uma escola da rede municipal de ensino de Jaguarão/RS, para a participação dos alunos. Para tanto, elaborou-se cinco encontros com um sexto ano do Ensino Fundamental, com 21 alunos, com idade entre 11 e 16 anos. O registro das ações foi realizado por meio de diário de campo, fotos e da transcrição de filmagens. A análise foi baseada na leitura da transcrição dos encontros com os alunos. Como teorização da pesquisa, utilizaram-se os princípios de cenários para investigação e os conceitos de participação e de diálogo, respaldando-se em Arlø e Skovsmose e Freire. As análises apontam os cenários para investigação como um caminho teórico-metodológico para proposição nas aulas de Matemática, levando os alunos a vivenciarem, a se envolverem, a resolverem problemas, na perspectiva da colaboração investigativa, da participação e do diálogo. Nesse sentido, a participação, pelo prisma do diálogo, permite pontuar que a cooperação se apresenta como uma possibilidade de interação entre professor e aluno e entre alunos, como modo de comunicação.Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática2022-04-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/3627310.34019/2594-4673.2022.v6.36273Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 6 n. 1 (2022): Janeiro-Dezembro2594-4673reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/36273/24359Copyright (c) 2022 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccessPozzobon, Marta Cristina Cezar Amaral, Charles Eduardo da Cruz do Moraes, João Carlos Pereira de 2022-04-05T19:58:50Zoai:periodicos.ufjf.br:article/36273Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/oairevista.ridema@gmail.com||2594-46732594-4673opendoar:2022-04-05T19:58:50Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Participação Discente e Situações Matemáticas na Perspectiva dos Cenários para Investigação: um estudo no sexto ano do Ensino Fundamental |
title |
Participação Discente e Situações Matemáticas na Perspectiva dos Cenários para Investigação: um estudo no sexto ano do Ensino Fundamental |
spellingShingle |
Participação Discente e Situações Matemáticas na Perspectiva dos Cenários para Investigação: um estudo no sexto ano do Ensino Fundamental Pozzobon, Marta Cristina Cezar Cenários para Investigação Participação Diálogo Educação Matemática |
title_short |
Participação Discente e Situações Matemáticas na Perspectiva dos Cenários para Investigação: um estudo no sexto ano do Ensino Fundamental |
title_full |
Participação Discente e Situações Matemáticas na Perspectiva dos Cenários para Investigação: um estudo no sexto ano do Ensino Fundamental |
title_fullStr |
Participação Discente e Situações Matemáticas na Perspectiva dos Cenários para Investigação: um estudo no sexto ano do Ensino Fundamental |
title_full_unstemmed |
Participação Discente e Situações Matemáticas na Perspectiva dos Cenários para Investigação: um estudo no sexto ano do Ensino Fundamental |
title_sort |
Participação Discente e Situações Matemáticas na Perspectiva dos Cenários para Investigação: um estudo no sexto ano do Ensino Fundamental |
author |
Pozzobon, Marta Cristina Cezar |
author_facet |
Pozzobon, Marta Cristina Cezar Amaral, Charles Eduardo da Cruz do Moraes, João Carlos Pereira de |
author_role |
author |
author2 |
Amaral, Charles Eduardo da Cruz do Moraes, João Carlos Pereira de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pozzobon, Marta Cristina Cezar Amaral, Charles Eduardo da Cruz do Moraes, João Carlos Pereira de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cenários para Investigação Participação Diálogo Educação Matemática |
topic |
Cenários para Investigação Participação Diálogo Educação Matemática |
description |
This article discusses pedagogical interventions from the perspective of landscapes of investigation in Mathematics classes in Basic Education. The question is: How do Mathematics teaching situations involving landscapes of investigation enhance student participation? Its objective is: to analyze the potential of Mathematics teaching situations involving landscapes of investigation with a 6th grade class of elementary school in a school in the municipal education network in Jaguarão/RS, for the participation of students. For this purpose, five meetings with a 6th grade classroom were developed, with 21 students, aged between 11 and 16 years. The recording of actions was carried out through a field diary, photos and transcription of footage. The analysis was based on the reading of the transcription of the meetings with the students. As research theorization, we used the principles of landscapes of investigation and the concepts of participation and dialogue, supported by Arlø, Skovsmose and Freire. The analyzes point out the landscapes of investigation as a theoretical-methodological way to propose in Mathematics classes, leading students to experience, to get involved in activities and to solve problems, from the perspective of investigative collaboration, participation and dialogue. In this sense, participation, through the prism of dialogue, allows us to point out that cooperation presents itself as a possibility of interaction between teacher and student and between students, as a mode of communication. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/36273 10.34019/2594-4673.2022.v6.36273 |
url |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/36273 |
identifier_str_mv |
10.34019/2594-4673.2022.v6.36273 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/36273/24359 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 6 n. 1 (2022): Janeiro-Dezembro 2594-4673 reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) instacron:UFJF |
instname_str |
Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
instacron_str |
UFJF |
institution |
UFJF |
reponame_str |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
collection |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.ridema@gmail.com|| |
_version_ |
1797069117832822784 |