Assessments of early childhood education in São Paulo municipalities: limits and potential to contribute to guaranteeing the right to education of young children

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pimenta, Cláudia Oliveira
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pesquisa e Debate em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32015
Resumo: This paper analyzes initiatives of the evaluation of early childhood education in two municipalities of São Paulo state, highlighting their potentials and limits to contribute with guaranteeing the right to education children, in the light of the legal framework and academic production that deals with quality for this stage. The initiatives  are  close  to  indications  of  these  references,  but  in  part  they  reproduce  aspects  of  evaluations  and  pedagogical  practices  aimed  at  other  educational stages, which implies the finalities of early childhood education.
id UFJF-7_1be6fc06eece62ae6d5a1cbad94d61e8
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/32015
network_acronym_str UFJF-7
network_name_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Assessments of early childhood education in São Paulo municipalities: limits and potential to contribute to guaranteeing the right to education of young childrenAvaliações da educação infantil em municípios paulistas: limites e potencialidades para contribuir com a garantia do direito à educação das crianças pequenasEducação InfantilDireito à educaçãoAvaliação da qualidadeEarly Childhood EducationRight to educationQuality evaluationThis paper analyzes initiatives of the evaluation of early childhood education in two municipalities of São Paulo state, highlighting their potentials and limits to contribute with guaranteeing the right to education children, in the light of the legal framework and academic production that deals with quality for this stage. The initiatives  are  close  to  indications  of  these  references,  but  in  part  they  reproduce  aspects  of  evaluations  and  pedagogical  practices  aimed  at  other  educational stages, which implies the finalities of early childhood education.Este artigo analisa iniciativas de avaliação da educação infantil de dois municípios paulistas, evidenciando suas potencialidades e limites para contribuir com a garantia do direito à educação das crianças, à luz do arcabouço legal e de produção acadêmica que trata da qualidade para essa etapa. As iniciativas se aproximam de indicações dessas referências, mas, em parte, reproduzem aspectos das avaliações e práticas pedagógicas destinadas às demais etapas educacionais, o que implica as finalidades da Educação Infantil.Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)2020-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/3201510.34019/2237-9444.2020.v10.32015Pesquisa e Debate em Educação; v. 10 n. 1 (2020): Temas em avaliação educacional; 978- 10112237-94442237-9436reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32015/21225Copyright (c) 2020 Cláudia Oliveira Pimentainfo:eu-repo/semantics/openAccessPimenta, Cláudia Oliveira2020-11-19T22:09:37Zoai:periodicos.ufjf.br:article/32015Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDEPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/oaifrederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.brhttps://doi.org/10.34019/2237-94442237-94442237-9436opendoar:2023-01-12T16:09:34.931931Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)true
dc.title.none.fl_str_mv Assessments of early childhood education in São Paulo municipalities: limits and potential to contribute to guaranteeing the right to education of young children
Avaliações da educação infantil em municípios paulistas: limites e potencialidades para contribuir com a garantia do direito à educação das crianças pequenas
title Assessments of early childhood education in São Paulo municipalities: limits and potential to contribute to guaranteeing the right to education of young children
spellingShingle Assessments of early childhood education in São Paulo municipalities: limits and potential to contribute to guaranteeing the right to education of young children
Pimenta, Cláudia Oliveira
Educação Infantil
Direito à educação
Avaliação da qualidade
Early Childhood Education
Right to education
Quality evaluation
title_short Assessments of early childhood education in São Paulo municipalities: limits and potential to contribute to guaranteeing the right to education of young children
title_full Assessments of early childhood education in São Paulo municipalities: limits and potential to contribute to guaranteeing the right to education of young children
title_fullStr Assessments of early childhood education in São Paulo municipalities: limits and potential to contribute to guaranteeing the right to education of young children
title_full_unstemmed Assessments of early childhood education in São Paulo municipalities: limits and potential to contribute to guaranteeing the right to education of young children
title_sort Assessments of early childhood education in São Paulo municipalities: limits and potential to contribute to guaranteeing the right to education of young children
author Pimenta, Cláudia Oliveira
author_facet Pimenta, Cláudia Oliveira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pimenta, Cláudia Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Infantil
Direito à educação
Avaliação da qualidade
Early Childhood Education
Right to education
Quality evaluation
topic Educação Infantil
Direito à educação
Avaliação da qualidade
Early Childhood Education
Right to education
Quality evaluation
description This paper analyzes initiatives of the evaluation of early childhood education in two municipalities of São Paulo state, highlighting their potentials and limits to contribute with guaranteeing the right to education children, in the light of the legal framework and academic production that deals with quality for this stage. The initiatives  are  close  to  indications  of  these  references,  but  in  part  they  reproduce  aspects  of  evaluations  and  pedagogical  practices  aimed  at  other  educational stages, which implies the finalities of early childhood education.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32015
10.34019/2237-9444.2020.v10.32015
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32015
identifier_str_mv 10.34019/2237-9444.2020.v10.32015
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32015/21225
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Cláudia Oliveira Pimenta
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Cláudia Oliveira Pimenta
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
dc.source.none.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação; v. 10 n. 1 (2020): Temas em avaliação educacional; 978- 1011
2237-9444
2237-9436
reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
collection Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv frederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.br
_version_ 1797054124011814912