Teaching investigative science: a proposal for teaching sequence to support the development of chemistry concepts for students of the 6th year

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Vívian Helene Diniz
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Tristão, Juliana Cristina, Santos, Leandro Jose dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pesquisa e Debate em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31604
Resumo: This work’s proposal is to discuss the main difficulties in insertig the Chemistry in Middle School, from the application of a didactic sequence. The didactic sequence using the water theme was elaborated and applied in a group of 6th grade students of a Middle School. The qualitative analysis, of an interpretive nature, was used for a methodological approach. It will be presented the observations performed in the Science classes, the planning, application of a didactic program and the results. The results showed that the development of an investigative didactic sequence promoted a greater understanding and significance of chemical concepts.
id UFJF-7_39bd4feff7ccfad615e87a06ed75731c
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/31604
network_acronym_str UFJF-7
network_name_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Teaching investigative science: a proposal for teaching sequence to support the development of chemistry concepts for students of the 6th yearEnseñanza de las ciencias por investigación: una secuencia de la enseñanza propuesta para ayudar en el desarrollo de contenidos de química para estudiantes de 6o añoO ensino de ciências por investigação: uma proposta de sequência didática para auxiliar no desenvolvimento de conteúdos de química para alunos do sexto anoEnsino fundamentalQuímicaCiências naturaisSequência didáticaEnseñanza básicaEnsino Fundamental; Química; Ciências Naturais; Sequência Didática.Ciencias naturalesSecuencia didácticaMiddle schoolChemistryNatural sciencesDidactic programThis work’s proposal is to discuss the main difficulties in insertig the Chemistry in Middle School, from the application of a didactic sequence. The didactic sequence using the water theme was elaborated and applied in a group of 6th grade students of a Middle School. The qualitative analysis, of an interpretive nature, was used for a methodological approach. It will be presented the observations performed in the Science classes, the planning, application of a didactic program and the results. The results showed that the development of an investigative didactic sequence promoted a greater understanding and significance of chemical concepts.En este trabajo se utilizó una secuencia didáctica investigativa para contribuir con la significación de los contenidos y en la reflexión acerca de las dificultades de insertar conceptos de la Química en la enseñanza de las Ciencias. La secuencia se aplicó a las clases del 6° año de la escolarización con el tema "Agua". Se utilizó de la investigación cualitativa de carácter interpretativo para un enfoque metodológico. Se presentarán las observaciones, la planificación y los resultados de la aplicación de la secuencia. Las actividades realizadas han contribuído una mejor comprensión y significación de los conceptos trabajados.Neste trabalho foi utilizado uma sequência didática investigativa para contribuir na significação de conteúdos e na reflexão das dificuldades de inserção de conceitos de Química no ensino de Ciências. A sequência foi aplicada em turmas do 6o ano do Ensino Fundamental, abordando o tema “Água". A análise qualitativa, de natureza interpretativa, foi utilizada para abordagem metodológica. Serão apresentadas as observações, o planejamento e os resultados da aplicação da sequência. As atividades realizadas contribuíram para uma maior compreensão e significação dos conceitos trabalhados.Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)2021-03-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/3160410.34019/2237-9444.2021.v11.31604Pesquisa e Debate em Educação; v. 11 n. 1 (2021): Publicação contínua; 1-23, e316042237-94442237-9436reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31604/22143Copyright (c) 2021 Vívian Helene Diniz Araújo; Juliana Cristina Tristão; Leandro José dos Santoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Vívian Helene DinizTristão, Juliana CristinaSantos, Leandro Jose dos2021-03-13T12:14:40Zoai:periodicos.ufjf.br:article/31604Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDEPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/oaifrederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.brhttps://doi.org/10.34019/2237-94442237-94442237-9436opendoar:2023-01-12T16:09:29.479072Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)true
dc.title.none.fl_str_mv Teaching investigative science: a proposal for teaching sequence to support the development of chemistry concepts for students of the 6th year
Enseñanza de las ciencias por investigación: una secuencia de la enseñanza propuesta para ayudar en el desarrollo de contenidos de química para estudiantes de 6o año
O ensino de ciências por investigação: uma proposta de sequência didática para auxiliar no desenvolvimento de conteúdos de química para alunos do sexto ano
title Teaching investigative science: a proposal for teaching sequence to support the development of chemistry concepts for students of the 6th year
spellingShingle Teaching investigative science: a proposal for teaching sequence to support the development of chemistry concepts for students of the 6th year
Araújo, Vívian Helene Diniz
Ensino fundamental
Química
Ciências naturais
Sequência didática
Enseñanza básica
Ensino Fundamental; Química; Ciências Naturais; Sequência Didática.
Ciencias naturales
Secuencia didáctica
Middle school
Chemistry
Natural sciences
Didactic program
title_short Teaching investigative science: a proposal for teaching sequence to support the development of chemistry concepts for students of the 6th year
title_full Teaching investigative science: a proposal for teaching sequence to support the development of chemistry concepts for students of the 6th year
title_fullStr Teaching investigative science: a proposal for teaching sequence to support the development of chemistry concepts for students of the 6th year
title_full_unstemmed Teaching investigative science: a proposal for teaching sequence to support the development of chemistry concepts for students of the 6th year
title_sort Teaching investigative science: a proposal for teaching sequence to support the development of chemistry concepts for students of the 6th year
author Araújo, Vívian Helene Diniz
author_facet Araújo, Vívian Helene Diniz
Tristão, Juliana Cristina
Santos, Leandro Jose dos
author_role author
author2 Tristão, Juliana Cristina
Santos, Leandro Jose dos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Vívian Helene Diniz
Tristão, Juliana Cristina
Santos, Leandro Jose dos
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino fundamental
Química
Ciências naturais
Sequência didática
Enseñanza básica
Ensino Fundamental; Química; Ciências Naturais; Sequência Didática.
Ciencias naturales
Secuencia didáctica
Middle school
Chemistry
Natural sciences
Didactic program
topic Ensino fundamental
Química
Ciências naturais
Sequência didática
Enseñanza básica
Ensino Fundamental; Química; Ciências Naturais; Sequência Didática.
Ciencias naturales
Secuencia didáctica
Middle school
Chemistry
Natural sciences
Didactic program
description This work’s proposal is to discuss the main difficulties in insertig the Chemistry in Middle School, from the application of a didactic sequence. The didactic sequence using the water theme was elaborated and applied in a group of 6th grade students of a Middle School. The qualitative analysis, of an interpretive nature, was used for a methodological approach. It will be presented the observations performed in the Science classes, the planning, application of a didactic program and the results. The results showed that the development of an investigative didactic sequence promoted a greater understanding and significance of chemical concepts.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31604
10.34019/2237-9444.2021.v11.31604
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31604
identifier_str_mv 10.34019/2237-9444.2021.v11.31604
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31604/22143
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Vívian Helene Diniz Araújo; Juliana Cristina Tristão; Leandro José dos Santos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Vívian Helene Diniz Araújo; Juliana Cristina Tristão; Leandro José dos Santos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
dc.source.none.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação; v. 11 n. 1 (2021): Publicação contínua; 1-23, e31604
2237-9444
2237-9436
reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
collection Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv frederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.br
_version_ 1797054123095359488