Teaching investigative science: a proposal for teaching sequence to support the development of chemistry concepts for students of the 6th year
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31604 |
Resumo: | This work’s proposal is to discuss the main difficulties in insertig the Chemistry in Middle School, from the application of a didactic sequence. The didactic sequence using the water theme was elaborated and applied in a group of 6th grade students of a Middle School. The qualitative analysis, of an interpretive nature, was used for a methodological approach. It will be presented the observations performed in the Science classes, the planning, application of a didactic program and the results. The results showed that the development of an investigative didactic sequence promoted a greater understanding and significance of chemical concepts. |
id |
UFJF-7_39bd4feff7ccfad615e87a06ed75731c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufjf.br:article/31604 |
network_acronym_str |
UFJF-7 |
network_name_str |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching investigative science: a proposal for teaching sequence to support the development of chemistry concepts for students of the 6th yearEnseñanza de las ciencias por investigación: una secuencia de la enseñanza propuesta para ayudar en el desarrollo de contenidos de química para estudiantes de 6o añoO ensino de ciências por investigação: uma proposta de sequência didática para auxiliar no desenvolvimento de conteúdos de química para alunos do sexto anoEnsino fundamentalQuímicaCiências naturaisSequência didáticaEnseñanza básicaEnsino Fundamental; Química; Ciências Naturais; Sequência Didática.Ciencias naturalesSecuencia didácticaMiddle schoolChemistryNatural sciencesDidactic programThis work’s proposal is to discuss the main difficulties in insertig the Chemistry in Middle School, from the application of a didactic sequence. The didactic sequence using the water theme was elaborated and applied in a group of 6th grade students of a Middle School. The qualitative analysis, of an interpretive nature, was used for a methodological approach. It will be presented the observations performed in the Science classes, the planning, application of a didactic program and the results. The results showed that the development of an investigative didactic sequence promoted a greater understanding and significance of chemical concepts.En este trabajo se utilizó una secuencia didáctica investigativa para contribuir con la significación de los contenidos y en la reflexión acerca de las dificultades de insertar conceptos de la Química en la enseñanza de las Ciencias. La secuencia se aplicó a las clases del 6° año de la escolarización con el tema "Agua". Se utilizó de la investigación cualitativa de carácter interpretativo para un enfoque metodológico. Se presentarán las observaciones, la planificación y los resultados de la aplicación de la secuencia. Las actividades realizadas han contribuído una mejor comprensión y significación de los conceptos trabajados.Neste trabalho foi utilizado uma sequência didática investigativa para contribuir na significação de conteúdos e na reflexão das dificuldades de inserção de conceitos de Química no ensino de Ciências. A sequência foi aplicada em turmas do 6o ano do Ensino Fundamental, abordando o tema “Água". A análise qualitativa, de natureza interpretativa, foi utilizada para abordagem metodológica. Serão apresentadas as observações, o planejamento e os resultados da aplicação da sequência. As atividades realizadas contribuíram para uma maior compreensão e significação dos conceitos trabalhados.Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)2021-03-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/3160410.34019/2237-9444.2021.v11.31604Pesquisa e Debate em Educação; v. 11 n. 1 (2021): Publicação contínua; 1-23, e316042237-94442237-9436reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31604/22143Copyright (c) 2021 Vívian Helene Diniz Araújo; Juliana Cristina Tristão; Leandro José dos Santoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Vívian Helene DinizTristão, Juliana CristinaSantos, Leandro Jose dos2021-03-13T12:14:40Zoai:periodicos.ufjf.br:article/31604Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDEPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/oaifrederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.brhttps://doi.org/10.34019/2237-94442237-94442237-9436opendoar:2023-01-12T16:09:29.479072Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching investigative science: a proposal for teaching sequence to support the development of chemistry concepts for students of the 6th year Enseñanza de las ciencias por investigación: una secuencia de la enseñanza propuesta para ayudar en el desarrollo de contenidos de química para estudiantes de 6o año O ensino de ciências por investigação: uma proposta de sequência didática para auxiliar no desenvolvimento de conteúdos de química para alunos do sexto ano |
title |
Teaching investigative science: a proposal for teaching sequence to support the development of chemistry concepts for students of the 6th year |
spellingShingle |
Teaching investigative science: a proposal for teaching sequence to support the development of chemistry concepts for students of the 6th year Araújo, Vívian Helene Diniz Ensino fundamental Química Ciências naturais Sequência didática Enseñanza básica Ensino Fundamental; Química; Ciências Naturais; Sequência Didática. Ciencias naturales Secuencia didáctica Middle school Chemistry Natural sciences Didactic program |
title_short |
Teaching investigative science: a proposal for teaching sequence to support the development of chemistry concepts for students of the 6th year |
title_full |
Teaching investigative science: a proposal for teaching sequence to support the development of chemistry concepts for students of the 6th year |
title_fullStr |
Teaching investigative science: a proposal for teaching sequence to support the development of chemistry concepts for students of the 6th year |
title_full_unstemmed |
Teaching investigative science: a proposal for teaching sequence to support the development of chemistry concepts for students of the 6th year |
title_sort |
Teaching investigative science: a proposal for teaching sequence to support the development of chemistry concepts for students of the 6th year |
author |
Araújo, Vívian Helene Diniz |
author_facet |
Araújo, Vívian Helene Diniz Tristão, Juliana Cristina Santos, Leandro Jose dos |
author_role |
author |
author2 |
Tristão, Juliana Cristina Santos, Leandro Jose dos |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo, Vívian Helene Diniz Tristão, Juliana Cristina Santos, Leandro Jose dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino fundamental Química Ciências naturais Sequência didática Enseñanza básica Ensino Fundamental; Química; Ciências Naturais; Sequência Didática. Ciencias naturales Secuencia didáctica Middle school Chemistry Natural sciences Didactic program |
topic |
Ensino fundamental Química Ciências naturais Sequência didática Enseñanza básica Ensino Fundamental; Química; Ciências Naturais; Sequência Didática. Ciencias naturales Secuencia didáctica Middle school Chemistry Natural sciences Didactic program |
description |
This work’s proposal is to discuss the main difficulties in insertig the Chemistry in Middle School, from the application of a didactic sequence. The didactic sequence using the water theme was elaborated and applied in a group of 6th grade students of a Middle School. The qualitative analysis, of an interpretive nature, was used for a methodological approach. It will be presented the observations performed in the Science classes, the planning, application of a didactic program and the results. The results showed that the development of an investigative didactic sequence promoted a greater understanding and significance of chemical concepts. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31604 10.34019/2237-9444.2021.v11.31604 |
url |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31604 |
identifier_str_mv |
10.34019/2237-9444.2021.v11.31604 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31604/22143 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Vívian Helene Diniz Araújo; Juliana Cristina Tristão; Leandro José dos Santos https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Vívian Helene Diniz Araújo; Juliana Cristina Tristão; Leandro José dos Santos https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd) |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pesquisa e Debate em Educação; v. 11 n. 1 (2021): Publicação contínua; 1-23, e31604 2237-9444 2237-9436 reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online) instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) instacron:UFJF |
instname_str |
Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
instacron_str |
UFJF |
institution |
UFJF |
reponame_str |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
collection |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
repository.mail.fl_str_mv |
frederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.br |
_version_ |
1797054123095359488 |