Textbook and teachers’ perception em the contexto and ethnobotâny

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sganzerla, Francieli Luana
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Soares, Renata Godinho, Folmer, Vanderlei, Dinardi, Ailton de Jesus, Marzari, Mara Regina Bonini
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pesquisa e Debate em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/38720
Resumo: The use of didactic resources has facilitated the understanding of specific concepts and helped the teacher in the mediation of knowledge. This study aimed to verify the approach to Brazilian biodiversity and ethnobotany in Science textbooks for the final years of elementary school and to analyze the conception of Science teachers on the subject of ethnobotany and its application in teaching. The collections of Science textbooks between 2013 and 2018 were analyzed, and a questionnaire was applied to nine teachers who work in the Science area. The textbooks approach the studied themes in a superficial way, through specific concepts, and present methods that direct knowledge in the student's language, and the teachers briefly address the themes of botany and local knowledge. In this bias, textbooks and teachers present a deficient teaching with subsidies that allow the conduction of knowledge, for a possible promotion of teaching and learning.
id UFJF-7_4757cb7f6e5b628ce678401c8a660ee4
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/38720
network_acronym_str UFJF-7
network_name_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Textbook and teachers’ perception em the contexto and ethnobotânyLibro de texto y percepción de los maestros en el ámbito de la etnobotânicaLivro didático e a percepção dos professores no âmbito da etnobotânicaEnsino de ciênciasFerramenta educacionalPrática educativaSaber comumEnseñanza de las cienciasHerramienta educativaPráctica educativaConocimiento comúnScience teachingEducational toolEducational practiceCommon knowledgeThe use of didactic resources has facilitated the understanding of specific concepts and helped the teacher in the mediation of knowledge. This study aimed to verify the approach to Brazilian biodiversity and ethnobotany in Science textbooks for the final years of elementary school and to analyze the conception of Science teachers on the subject of ethnobotany and its application in teaching. The collections of Science textbooks between 2013 and 2018 were analyzed, and a questionnaire was applied to nine teachers who work in the Science area. The textbooks approach the studied themes in a superficial way, through specific concepts, and present methods that direct knowledge in the student's language, and the teachers briefly address the themes of botany and local knowledge. In this bias, textbooks and teachers present a deficient teaching with subsidies that allow the conduction of knowledge, for a possible promotion of teaching and learning.El estudio tuvo como objetivo verificar el abordaje de la etnobotánica y la biodiversidad de los biomas brasileños en los libros de texto de Ciencias de los últimos años de la escuela primaria y analizar la percepción de los profesores de Ciencias sobre el tema de la etnobotánica y su aplicación en la enseñanza. Se verificaron los acervos de libros de texto de Ciencias de los años 2013 a 2018, utilizados actualmente por los docentes, y se realizó una encuesta a nueve docentes que laboran en el área de Ciencias, de escuelas públicas de una ciudad ubicada en el bioma Pampa. Los libros de texto abordan los temas en estudio de manera superficial a través de conceptos y métodos presentes que dirigen el conocimiento en el idioma del estudiante y los docentes encuestados abordan brevemente temas de botánica y saberes populares locales. En este sesgo, los libros de texto y los docentes presentan una enseñanza deficiente con subsidios que posibiliten la conducción de saberes para una posible promoción de la enseñanza y el aprendizaje.O uso de recursos didáticos tem facilitado a compreensão de conceitos específicos e auxiliado o professor na mediação do conhecimento. O estudo objetivou verificar a abordagem dos temas biodiversidade brasileira e etnobotânica nos livros didáticos de Ciências dos anos finais do ensino fundamental e analisar a concepção dos professores de Ciências sobre o tema etnobotânica e sua aplicação no ensino. Analisaram-se as coleções de livros didáticos de Ciências entre 2013 a 2018 e uma pesquisa com nove professores atuantes na área de Ciências. Os livros didáticos abordam os temas em estudos de forma superficial, por meio de conceitos específicos, e apresentam métodos que direcionam o conhecimento na linguagem do estudante, e os professores abordam brevemente os temas da botânica e do saber local. Neste viés, os livros didáticos e os professores apresentam um ensino deficitário com subsídios que possibilitam a condução do conhecimento, para uma possível promoção do ensino e aprendizagem.Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)2023-12-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/3872010.34019/2237-9444.2023.v13.38720Pesquisa e Debate em Educação; v. 13 (2023): Publicação contínua; p. 1-17, e387202237-94442237-9436reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/38720/26750Copyright (c) 2023 Francieli Luana Sganzerla; Renata Godinho Soares; Vanderlei Folmer; Ailton Jesus Dinardi; Mara Regina Bonini Marzari https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSganzerla, Francieli LuanaSoares, Renata GodinhoFolmer, VanderleiDinardi, Ailton de JesusMarzari, Mara Regina Bonini 2023-08-02T10:32:45Zoai:periodicos.ufjf.br:article/38720Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDEPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/oaifrederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.brhttps://doi.org/10.34019/2237-94442237-94442237-9436opendoar:2023-08-02T10:32:45Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false
dc.title.none.fl_str_mv Textbook and teachers’ perception em the contexto and ethnobotâny
Libro de texto y percepción de los maestros en el ámbito de la etnobotânica
Livro didático e a percepção dos professores no âmbito da etnobotânica
title Textbook and teachers’ perception em the contexto and ethnobotâny
spellingShingle Textbook and teachers’ perception em the contexto and ethnobotâny
Sganzerla, Francieli Luana
Ensino de ciências
Ferramenta educacional
Prática educativa
Saber comum
Enseñanza de las ciencias
Herramienta educativa
Práctica educativa
Conocimiento común
Science teaching
Educational tool
Educational practice
Common knowledge
title_short Textbook and teachers’ perception em the contexto and ethnobotâny
title_full Textbook and teachers’ perception em the contexto and ethnobotâny
title_fullStr Textbook and teachers’ perception em the contexto and ethnobotâny
title_full_unstemmed Textbook and teachers’ perception em the contexto and ethnobotâny
title_sort Textbook and teachers’ perception em the contexto and ethnobotâny
author Sganzerla, Francieli Luana
author_facet Sganzerla, Francieli Luana
Soares, Renata Godinho
Folmer, Vanderlei
Dinardi, Ailton de Jesus
Marzari, Mara Regina Bonini
author_role author
author2 Soares, Renata Godinho
Folmer, Vanderlei
Dinardi, Ailton de Jesus
Marzari, Mara Regina Bonini
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sganzerla, Francieli Luana
Soares, Renata Godinho
Folmer, Vanderlei
Dinardi, Ailton de Jesus
Marzari, Mara Regina Bonini
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de ciências
Ferramenta educacional
Prática educativa
Saber comum
Enseñanza de las ciencias
Herramienta educativa
Práctica educativa
Conocimiento común
Science teaching
Educational tool
Educational practice
Common knowledge
topic Ensino de ciências
Ferramenta educacional
Prática educativa
Saber comum
Enseñanza de las ciencias
Herramienta educativa
Práctica educativa
Conocimiento común
Science teaching
Educational tool
Educational practice
Common knowledge
description The use of didactic resources has facilitated the understanding of specific concepts and helped the teacher in the mediation of knowledge. This study aimed to verify the approach to Brazilian biodiversity and ethnobotany in Science textbooks for the final years of elementary school and to analyze the conception of Science teachers on the subject of ethnobotany and its application in teaching. The collections of Science textbooks between 2013 and 2018 were analyzed, and a questionnaire was applied to nine teachers who work in the Science area. The textbooks approach the studied themes in a superficial way, through specific concepts, and present methods that direct knowledge in the student's language, and the teachers briefly address the themes of botany and local knowledge. In this bias, textbooks and teachers present a deficient teaching with subsidies that allow the conduction of knowledge, for a possible promotion of teaching and learning.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/38720
10.34019/2237-9444.2023.v13.38720
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/38720
identifier_str_mv 10.34019/2237-9444.2023.v13.38720
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/38720/26750
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
dc.source.none.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação; v. 13 (2023): Publicação contínua; p. 1-17, e38720
2237-9444
2237-9436
reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
collection Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv frederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.br
_version_ 1797054122991550464