Textbook and teachers’ perception em the contexto and ethnobotâny
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/38720 |
Resumo: | The use of didactic resources has facilitated the understanding of specific concepts and helped the teacher in the mediation of knowledge. This study aimed to verify the approach to Brazilian biodiversity and ethnobotany in Science textbooks for the final years of elementary school and to analyze the conception of Science teachers on the subject of ethnobotany and its application in teaching. The collections of Science textbooks between 2013 and 2018 were analyzed, and a questionnaire was applied to nine teachers who work in the Science area. The textbooks approach the studied themes in a superficial way, through specific concepts, and present methods that direct knowledge in the student's language, and the teachers briefly address the themes of botany and local knowledge. In this bias, textbooks and teachers present a deficient teaching with subsidies that allow the conduction of knowledge, for a possible promotion of teaching and learning. |
id |
UFJF-7_4757cb7f6e5b628ce678401c8a660ee4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufjf.br:article/38720 |
network_acronym_str |
UFJF-7 |
network_name_str |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Textbook and teachers’ perception em the contexto and ethnobotânyLibro de texto y percepción de los maestros en el ámbito de la etnobotânicaLivro didático e a percepção dos professores no âmbito da etnobotânicaEnsino de ciênciasFerramenta educacionalPrática educativaSaber comumEnseñanza de las cienciasHerramienta educativaPráctica educativaConocimiento comúnScience teachingEducational toolEducational practiceCommon knowledgeThe use of didactic resources has facilitated the understanding of specific concepts and helped the teacher in the mediation of knowledge. This study aimed to verify the approach to Brazilian biodiversity and ethnobotany in Science textbooks for the final years of elementary school and to analyze the conception of Science teachers on the subject of ethnobotany and its application in teaching. The collections of Science textbooks between 2013 and 2018 were analyzed, and a questionnaire was applied to nine teachers who work in the Science area. The textbooks approach the studied themes in a superficial way, through specific concepts, and present methods that direct knowledge in the student's language, and the teachers briefly address the themes of botany and local knowledge. In this bias, textbooks and teachers present a deficient teaching with subsidies that allow the conduction of knowledge, for a possible promotion of teaching and learning.El estudio tuvo como objetivo verificar el abordaje de la etnobotánica y la biodiversidad de los biomas brasileños en los libros de texto de Ciencias de los últimos años de la escuela primaria y analizar la percepción de los profesores de Ciencias sobre el tema de la etnobotánica y su aplicación en la enseñanza. Se verificaron los acervos de libros de texto de Ciencias de los años 2013 a 2018, utilizados actualmente por los docentes, y se realizó una encuesta a nueve docentes que laboran en el área de Ciencias, de escuelas públicas de una ciudad ubicada en el bioma Pampa. Los libros de texto abordan los temas en estudio de manera superficial a través de conceptos y métodos presentes que dirigen el conocimiento en el idioma del estudiante y los docentes encuestados abordan brevemente temas de botánica y saberes populares locales. En este sesgo, los libros de texto y los docentes presentan una enseñanza deficiente con subsidios que posibiliten la conducción de saberes para una posible promoción de la enseñanza y el aprendizaje.O uso de recursos didáticos tem facilitado a compreensão de conceitos específicos e auxiliado o professor na mediação do conhecimento. O estudo objetivou verificar a abordagem dos temas biodiversidade brasileira e etnobotânica nos livros didáticos de Ciências dos anos finais do ensino fundamental e analisar a concepção dos professores de Ciências sobre o tema etnobotânica e sua aplicação no ensino. Analisaram-se as coleções de livros didáticos de Ciências entre 2013 a 2018 e uma pesquisa com nove professores atuantes na área de Ciências. Os livros didáticos abordam os temas em estudos de forma superficial, por meio de conceitos específicos, e apresentam métodos que direcionam o conhecimento na linguagem do estudante, e os professores abordam brevemente os temas da botânica e do saber local. Neste viés, os livros didáticos e os professores apresentam um ensino deficitário com subsídios que possibilitam a condução do conhecimento, para uma possível promoção do ensino e aprendizagem.Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)2023-12-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/3872010.34019/2237-9444.2023.v13.38720Pesquisa e Debate em Educação; v. 13 (2023): Publicação contínua; p. 1-17, e387202237-94442237-9436reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/38720/26750Copyright (c) 2023 Francieli Luana Sganzerla; Renata Godinho Soares; Vanderlei Folmer; Ailton Jesus Dinardi; Mara Regina Bonini Marzari https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSganzerla, Francieli LuanaSoares, Renata GodinhoFolmer, VanderleiDinardi, Ailton de JesusMarzari, Mara Regina Bonini 2023-08-02T10:32:45Zoai:periodicos.ufjf.br:article/38720Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDEPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/oaifrederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.brhttps://doi.org/10.34019/2237-94442237-94442237-9436opendoar:2023-08-02T10:32:45Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Textbook and teachers’ perception em the contexto and ethnobotâny Libro de texto y percepción de los maestros en el ámbito de la etnobotânica Livro didático e a percepção dos professores no âmbito da etnobotânica |
title |
Textbook and teachers’ perception em the contexto and ethnobotâny |
spellingShingle |
Textbook and teachers’ perception em the contexto and ethnobotâny Sganzerla, Francieli Luana Ensino de ciências Ferramenta educacional Prática educativa Saber comum Enseñanza de las ciencias Herramienta educativa Práctica educativa Conocimiento común Science teaching Educational tool Educational practice Common knowledge |
title_short |
Textbook and teachers’ perception em the contexto and ethnobotâny |
title_full |
Textbook and teachers’ perception em the contexto and ethnobotâny |
title_fullStr |
Textbook and teachers’ perception em the contexto and ethnobotâny |
title_full_unstemmed |
Textbook and teachers’ perception em the contexto and ethnobotâny |
title_sort |
Textbook and teachers’ perception em the contexto and ethnobotâny |
author |
Sganzerla, Francieli Luana |
author_facet |
Sganzerla, Francieli Luana Soares, Renata Godinho Folmer, Vanderlei Dinardi, Ailton de Jesus Marzari, Mara Regina Bonini |
author_role |
author |
author2 |
Soares, Renata Godinho Folmer, Vanderlei Dinardi, Ailton de Jesus Marzari, Mara Regina Bonini |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sganzerla, Francieli Luana Soares, Renata Godinho Folmer, Vanderlei Dinardi, Ailton de Jesus Marzari, Mara Regina Bonini |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de ciências Ferramenta educacional Prática educativa Saber comum Enseñanza de las ciencias Herramienta educativa Práctica educativa Conocimiento común Science teaching Educational tool Educational practice Common knowledge |
topic |
Ensino de ciências Ferramenta educacional Prática educativa Saber comum Enseñanza de las ciencias Herramienta educativa Práctica educativa Conocimiento común Science teaching Educational tool Educational practice Common knowledge |
description |
The use of didactic resources has facilitated the understanding of specific concepts and helped the teacher in the mediation of knowledge. This study aimed to verify the approach to Brazilian biodiversity and ethnobotany in Science textbooks for the final years of elementary school and to analyze the conception of Science teachers on the subject of ethnobotany and its application in teaching. The collections of Science textbooks between 2013 and 2018 were analyzed, and a questionnaire was applied to nine teachers who work in the Science area. The textbooks approach the studied themes in a superficial way, through specific concepts, and present methods that direct knowledge in the student's language, and the teachers briefly address the themes of botany and local knowledge. In this bias, textbooks and teachers present a deficient teaching with subsidies that allow the conduction of knowledge, for a possible promotion of teaching and learning. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/38720 10.34019/2237-9444.2023.v13.38720 |
url |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/38720 |
identifier_str_mv |
10.34019/2237-9444.2023.v13.38720 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/38720/26750 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd) |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pesquisa e Debate em Educação; v. 13 (2023): Publicação contínua; p. 1-17, e38720 2237-9444 2237-9436 reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online) instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) instacron:UFJF |
instname_str |
Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
instacron_str |
UFJF |
institution |
UFJF |
reponame_str |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
collection |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
repository.mail.fl_str_mv |
frederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.br |
_version_ |
1797054122991550464 |