Teacher profile of Rio Grande do Norte: what the Inep data reveal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Rosângela Maria
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pesquisa e Debate em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/35549
Resumo: This study sought to trace the teachers profile of Rio Grande do Norte, analyzing the teachers education data, from 2010 to 2020. For this purpose, informations collected by the Censo Escolar and published by INEP in statistical synopses and percentage indicators of teacher per group of education degree adequacy to the subject he teaches (2013 to 2020) and of teachers with higher education degree (2011 to 2020) was used. Data were compared with national and state politics and with the literature for the hypothesis construction. After analyzing the data, it is concluded that there is still a way to go, as there is a significant number of teachers in the State, both in elementary and high school, outside the group of teachers with higher education degrees in the same area of the subject who teaches.
id UFJF-7_d5b4f30168ba1e37b7eef90313f1960c
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/35549
network_acronym_str UFJF-7
network_name_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Teacher profile of Rio Grande do Norte: what the Inep data revealPerfil del profesor del Rio Grande do Norte: lo que revelan los datos del InepPerfil do professor do Rio Grande do Norte: o que revelam os dados do InepDados estatísticosFormação docentePerfil do professorPolíticas públicasDatos estadísticosFormación docentePerfil del docentePolíticas públicasStatistical dataTeacher education degreeTeacher profilePublic politicsThis study sought to trace the teachers profile of Rio Grande do Norte, analyzing the teachers education data, from 2010 to 2020. For this purpose, informations collected by the Censo Escolar and published by INEP in statistical synopses and percentage indicators of teacher per group of education degree adequacy to the subject he teaches (2013 to 2020) and of teachers with higher education degree (2011 to 2020) was used. Data were compared with national and state politics and with the literature for the hypothesis construction. After analyzing the data, it is concluded that there is still a way to go, as there is a significant number of teachers in the State, both in elementary and high school, outside the group of teachers with higher education degrees in the same area of the subject who teaches.Este estudio buscó rastrear el perfil de los docentes en Rio Grande do Norte, analizando datos sobre la formación docente, de 2010 a 2020. Para ello, las informaciónes recopiladas por el Censo Escolar y publicada por el INEP en sinopsis estadísticas e indicadores porcentuales de docentes por grupo de adecuación de la formación a la asignatura que imparten (2013 a 2020) y de docentes con educación superior (2011 a 2020) fueron utilizadas. Los datos fueron comparados con políticas nacionales y estatales y con la literatura para la construcción de hipótesis. Luego de analizar los datos, se concluye que aún queda camino por recorrer, ya que existe un número significativo de docentes en el Estado, tanto de escuela primaria como de secundaria, fuera del grupo de docentes con educación superior en la misma área de la asignatura que enseña.Este estudo buscou traçar o perfil dos docentes do Rio Grande do Norte, analisando os dados de formação de professores, no período de 2010 a 2020. Para tanto, foram utilizadas informações coletadas pelo Censo Escolar e publicadas pelo INEP em sinopses estatísticas e indicadores de percentual de docente por grupo de adequação da formação à disciplina que leciona (2013 a 2020) e de docentes com curso superior (2011 a 2020). Os dados foram cotejados com as políticas nacionais e estaduais e com a literatura para construção de hipóteses. Após análise dos dados, conclui-se que ainda há um caminho a ser percorrido, pois existe um número significativo de professores no Estado, tanto do ensino fundamental quanto médio, fora do grupo de docentes com formação superior de licenciatura na mesma área da disciplina que leciona.Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)2023-04-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/35549Pesquisa e Debate em Educação; v. 13 (2023): Publicação contínua; 1-15, e355492237-94442237-9436reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/35549/26166Copyright (c) 2023 Rosângela Maria Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Rosângela Maria2023-08-02T10:32:45Zoai:periodicos.ufjf.br:article/35549Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDEPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/oaifrederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.brhttps://doi.org/10.34019/2237-94442237-94442237-9436opendoar:2023-08-02T10:32:45Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher profile of Rio Grande do Norte: what the Inep data reveal
Perfil del profesor del Rio Grande do Norte: lo que revelan los datos del Inep
Perfil do professor do Rio Grande do Norte: o que revelam os dados do Inep
title Teacher profile of Rio Grande do Norte: what the Inep data reveal
spellingShingle Teacher profile of Rio Grande do Norte: what the Inep data reveal
Silva, Rosângela Maria
Dados estatísticos
Formação docente
Perfil do professor
Políticas públicas
Datos estadísticos
Formación docente
Perfil del docente
Políticas públicas
Statistical data
Teacher education degree
Teacher profile
Public politics
title_short Teacher profile of Rio Grande do Norte: what the Inep data reveal
title_full Teacher profile of Rio Grande do Norte: what the Inep data reveal
title_fullStr Teacher profile of Rio Grande do Norte: what the Inep data reveal
title_full_unstemmed Teacher profile of Rio Grande do Norte: what the Inep data reveal
title_sort Teacher profile of Rio Grande do Norte: what the Inep data reveal
author Silva, Rosângela Maria
author_facet Silva, Rosângela Maria
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Rosângela Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Dados estatísticos
Formação docente
Perfil do professor
Políticas públicas
Datos estadísticos
Formación docente
Perfil del docente
Políticas públicas
Statistical data
Teacher education degree
Teacher profile
Public politics
topic Dados estatísticos
Formação docente
Perfil do professor
Políticas públicas
Datos estadísticos
Formación docente
Perfil del docente
Políticas públicas
Statistical data
Teacher education degree
Teacher profile
Public politics
description This study sought to trace the teachers profile of Rio Grande do Norte, analyzing the teachers education data, from 2010 to 2020. For this purpose, informations collected by the Censo Escolar and published by INEP in statistical synopses and percentage indicators of teacher per group of education degree adequacy to the subject he teaches (2013 to 2020) and of teachers with higher education degree (2011 to 2020) was used. Data were compared with national and state politics and with the literature for the hypothesis construction. After analyzing the data, it is concluded that there is still a way to go, as there is a significant number of teachers in the State, both in elementary and high school, outside the group of teachers with higher education degrees in the same area of the subject who teaches.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/35549
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/35549
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/35549/26166
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Rosângela Maria Silva
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Rosângela Maria Silva
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
dc.source.none.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação; v. 13 (2023): Publicação contínua; 1-15, e35549
2237-9444
2237-9436
reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
collection Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv frederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.br
_version_ 1797054122955898880