Teacher profile of Rio Grande do Norte: what the Inep data reveal
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/35549 |
Resumo: | This study sought to trace the teachers profile of Rio Grande do Norte, analyzing the teachers education data, from 2010 to 2020. For this purpose, informations collected by the Censo Escolar and published by INEP in statistical synopses and percentage indicators of teacher per group of education degree adequacy to the subject he teaches (2013 to 2020) and of teachers with higher education degree (2011 to 2020) was used. Data were compared with national and state politics and with the literature for the hypothesis construction. After analyzing the data, it is concluded that there is still a way to go, as there is a significant number of teachers in the State, both in elementary and high school, outside the group of teachers with higher education degrees in the same area of the subject who teaches. |
id |
UFJF-7_d5b4f30168ba1e37b7eef90313f1960c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufjf.br:article/35549 |
network_acronym_str |
UFJF-7 |
network_name_str |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teacher profile of Rio Grande do Norte: what the Inep data revealPerfil del profesor del Rio Grande do Norte: lo que revelan los datos del InepPerfil do professor do Rio Grande do Norte: o que revelam os dados do InepDados estatísticosFormação docentePerfil do professorPolíticas públicasDatos estadísticosFormación docentePerfil del docentePolíticas públicasStatistical dataTeacher education degreeTeacher profilePublic politicsThis study sought to trace the teachers profile of Rio Grande do Norte, analyzing the teachers education data, from 2010 to 2020. For this purpose, informations collected by the Censo Escolar and published by INEP in statistical synopses and percentage indicators of teacher per group of education degree adequacy to the subject he teaches (2013 to 2020) and of teachers with higher education degree (2011 to 2020) was used. Data were compared with national and state politics and with the literature for the hypothesis construction. After analyzing the data, it is concluded that there is still a way to go, as there is a significant number of teachers in the State, both in elementary and high school, outside the group of teachers with higher education degrees in the same area of the subject who teaches.Este estudio buscó rastrear el perfil de los docentes en Rio Grande do Norte, analizando datos sobre la formación docente, de 2010 a 2020. Para ello, las informaciónes recopiladas por el Censo Escolar y publicada por el INEP en sinopsis estadísticas e indicadores porcentuales de docentes por grupo de adecuación de la formación a la asignatura que imparten (2013 a 2020) y de docentes con educación superior (2011 a 2020) fueron utilizadas. Los datos fueron comparados con políticas nacionales y estatales y con la literatura para la construcción de hipótesis. Luego de analizar los datos, se concluye que aún queda camino por recorrer, ya que existe un número significativo de docentes en el Estado, tanto de escuela primaria como de secundaria, fuera del grupo de docentes con educación superior en la misma área de la asignatura que enseña.Este estudo buscou traçar o perfil dos docentes do Rio Grande do Norte, analisando os dados de formação de professores, no período de 2010 a 2020. Para tanto, foram utilizadas informações coletadas pelo Censo Escolar e publicadas pelo INEP em sinopses estatísticas e indicadores de percentual de docente por grupo de adequação da formação à disciplina que leciona (2013 a 2020) e de docentes com curso superior (2011 a 2020). Os dados foram cotejados com as políticas nacionais e estaduais e com a literatura para construção de hipóteses. Após análise dos dados, conclui-se que ainda há um caminho a ser percorrido, pois existe um número significativo de professores no Estado, tanto do ensino fundamental quanto médio, fora do grupo de docentes com formação superior de licenciatura na mesma área da disciplina que leciona.Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)2023-04-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/35549Pesquisa e Debate em Educação; v. 13 (2023): Publicação contínua; 1-15, e355492237-94442237-9436reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/35549/26166Copyright (c) 2023 Rosângela Maria Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Rosângela Maria2023-08-02T10:32:45Zoai:periodicos.ufjf.br:article/35549Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDEPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/oaifrederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.brhttps://doi.org/10.34019/2237-94442237-94442237-9436opendoar:2023-08-02T10:32:45Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teacher profile of Rio Grande do Norte: what the Inep data reveal Perfil del profesor del Rio Grande do Norte: lo que revelan los datos del Inep Perfil do professor do Rio Grande do Norte: o que revelam os dados do Inep |
title |
Teacher profile of Rio Grande do Norte: what the Inep data reveal |
spellingShingle |
Teacher profile of Rio Grande do Norte: what the Inep data reveal Silva, Rosângela Maria Dados estatísticos Formação docente Perfil do professor Políticas públicas Datos estadísticos Formación docente Perfil del docente Políticas públicas Statistical data Teacher education degree Teacher profile Public politics |
title_short |
Teacher profile of Rio Grande do Norte: what the Inep data reveal |
title_full |
Teacher profile of Rio Grande do Norte: what the Inep data reveal |
title_fullStr |
Teacher profile of Rio Grande do Norte: what the Inep data reveal |
title_full_unstemmed |
Teacher profile of Rio Grande do Norte: what the Inep data reveal |
title_sort |
Teacher profile of Rio Grande do Norte: what the Inep data reveal |
author |
Silva, Rosângela Maria |
author_facet |
Silva, Rosângela Maria |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Rosângela Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Dados estatísticos Formação docente Perfil do professor Políticas públicas Datos estadísticos Formación docente Perfil del docente Políticas públicas Statistical data Teacher education degree Teacher profile Public politics |
topic |
Dados estatísticos Formação docente Perfil do professor Políticas públicas Datos estadísticos Formación docente Perfil del docente Políticas públicas Statistical data Teacher education degree Teacher profile Public politics |
description |
This study sought to trace the teachers profile of Rio Grande do Norte, analyzing the teachers education data, from 2010 to 2020. For this purpose, informations collected by the Censo Escolar and published by INEP in statistical synopses and percentage indicators of teacher per group of education degree adequacy to the subject he teaches (2013 to 2020) and of teachers with higher education degree (2011 to 2020) was used. Data were compared with national and state politics and with the literature for the hypothesis construction. After analyzing the data, it is concluded that there is still a way to go, as there is a significant number of teachers in the State, both in elementary and high school, outside the group of teachers with higher education degrees in the same area of the subject who teaches. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/35549 |
url |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/35549 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/35549/26166 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Rosângela Maria Silva https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Rosângela Maria Silva https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd) |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pesquisa e Debate em Educação; v. 13 (2023): Publicação contínua; 1-15, e35549 2237-9444 2237-9436 reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online) instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) instacron:UFJF |
instname_str |
Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
instacron_str |
UFJF |
institution |
UFJF |
reponame_str |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
collection |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
repository.mail.fl_str_mv |
frederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.br |
_version_ |
1797054122955898880 |