Early childhood education and assessment: processes and perspectives

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Coelho, Rita de Cássia de Freitas
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Macário, Alice de Paiva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pesquisa e Debate em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32013
Resumo: This article aims to foster the discussion on the evaluation of early childhood education and to present the proposals for the evaluation of early childhood education  in  development  at  the  Center  for  Public  Policies  and  Education  Evaluation of the Federal University of Juiz de Fora (Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora - CAEd / UFJF), as a contribution to a Brazilian methodology for assessing early childhood education. The proposals establish three methodological strategies for evaluating early childhood education that can be implemented independently or complementarily: a) field research sending online questionnaires to principals, coordinators, teachers and assistants who work in early childhood education;  b)  evaluation  through  observation  in  early  childhood  education  classes; and c) context evaluation based on the analysis of data from the School Census  of  Basic  Education  from  INEP,  the  Demographic  Census  and  PNAD  from  IBGE.  The  proposals  are  based  on  the  National  Curriculum  Guidelines  for Early Childhood Education (BRASIL, 2009), on the National Education Plan (BRASIL, 2014), on the Common National Curricular Base (BRASIL, 2017), different documents from the Ministry of Education, and national and international experiences.
id UFJF-7_f790ef8966f9fa91219e7c7f0abd8f2f
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/32013
network_acronym_str UFJF-7
network_name_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Early childhood education and assessment: processes and perspectivesEducação infantil e avaliação: processos e perspectivasEducação InfantilAvaliaçãoQualidade da EducaçãoEarly Childhood EducationEvaluationQuality of EducationEducational policyThis article aims to foster the discussion on the evaluation of early childhood education and to present the proposals for the evaluation of early childhood education  in  development  at  the  Center  for  Public  Policies  and  Education  Evaluation of the Federal University of Juiz de Fora (Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora - CAEd / UFJF), as a contribution to a Brazilian methodology for assessing early childhood education. The proposals establish three methodological strategies for evaluating early childhood education that can be implemented independently or complementarily: a) field research sending online questionnaires to principals, coordinators, teachers and assistants who work in early childhood education;  b)  evaluation  through  observation  in  early  childhood  education  classes; and c) context evaluation based on the analysis of data from the School Census  of  Basic  Education  from  INEP,  the  Demographic  Census  and  PNAD  from  IBGE.  The  proposals  are  based  on  the  National  Curriculum  Guidelines  for Early Childhood Education (BRASIL, 2009), on the National Education Plan (BRASIL, 2014), on the Common National Curricular Base (BRASIL, 2017), different documents from the Ministry of Education, and national and international experiences.Este artigo tem por objetivo fomentar a discussão sobre avaliação da educação infantil e apresentar as propostas de avaliação da educação infantil em construção no Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora (CAEd/UFJF), como contribuição para uma metodologia brasileira de avaliação da educação infantil. As propostas estabelecem três estratégias metodológicas de avaliação da educação infantil que podem ser implementadas de forma independente ou complementar: a) pesquisa de campo com uso de questionários aplicados online a diretores(as), coordenadores(as), professores(as) e auxiliares que atuam na educação infantil; b) avaliação por meio de observação em turmas de educação infantil; e c) avaliação das condições da oferta a partir da análise dos dados do Censo Escolar da Educação Básica do INEP, do Censo Demográfico e da PNAD do IBGE. As propostas se constituem com base nas Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil (BRASIL, 2009), no Plano Nacional de Educação (BRASIL, 2014), na Base Nacional Comum Curricular (BRASIL, 2017), em diferentes documentos do Ministério da Educação e em experiências nacionais e internacionais.Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)2020-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/3201310.34019/2237-9444.2020.v10.32013Pesquisa e Debate em Educação; v. 10 n. 1 (2020): Temas em avaliação educacional; 940 - 9602237-94442237-9436reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32013/21223Copyright (c) 2020 Rita de Cássia de Freitas Coelho, Alice de Paiva Marcárioinfo:eu-repo/semantics/openAccessCoelho, Rita de Cássia de FreitasMacário, Alice de Paiva2020-11-19T22:09:38Zoai:periodicos.ufjf.br:article/32013Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDEPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/oaifrederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.brhttps://doi.org/10.34019/2237-94442237-94442237-9436opendoar:2023-01-12T16:09:34.795329Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)true
dc.title.none.fl_str_mv Early childhood education and assessment: processes and perspectives
Educação infantil e avaliação: processos e perspectivas
title Early childhood education and assessment: processes and perspectives
spellingShingle Early childhood education and assessment: processes and perspectives
Coelho, Rita de Cássia de Freitas
Educação Infantil
Avaliação
Qualidade da Educação
Early Childhood Education
Evaluation
Quality of Education
Educational policy
title_short Early childhood education and assessment: processes and perspectives
title_full Early childhood education and assessment: processes and perspectives
title_fullStr Early childhood education and assessment: processes and perspectives
title_full_unstemmed Early childhood education and assessment: processes and perspectives
title_sort Early childhood education and assessment: processes and perspectives
author Coelho, Rita de Cássia de Freitas
author_facet Coelho, Rita de Cássia de Freitas
Macário, Alice de Paiva
author_role author
author2 Macário, Alice de Paiva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Coelho, Rita de Cássia de Freitas
Macário, Alice de Paiva
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Infantil
Avaliação
Qualidade da Educação
Early Childhood Education
Evaluation
Quality of Education
Educational policy
topic Educação Infantil
Avaliação
Qualidade da Educação
Early Childhood Education
Evaluation
Quality of Education
Educational policy
description This article aims to foster the discussion on the evaluation of early childhood education and to present the proposals for the evaluation of early childhood education  in  development  at  the  Center  for  Public  Policies  and  Education  Evaluation of the Federal University of Juiz de Fora (Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora - CAEd / UFJF), as a contribution to a Brazilian methodology for assessing early childhood education. The proposals establish three methodological strategies for evaluating early childhood education that can be implemented independently or complementarily: a) field research sending online questionnaires to principals, coordinators, teachers and assistants who work in early childhood education;  b)  evaluation  through  observation  in  early  childhood  education  classes; and c) context evaluation based on the analysis of data from the School Census  of  Basic  Education  from  INEP,  the  Demographic  Census  and  PNAD  from  IBGE.  The  proposals  are  based  on  the  National  Curriculum  Guidelines  for Early Childhood Education (BRASIL, 2009), on the National Education Plan (BRASIL, 2014), on the Common National Curricular Base (BRASIL, 2017), different documents from the Ministry of Education, and national and international experiences.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32013
10.34019/2237-9444.2020.v10.32013
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32013
identifier_str_mv 10.34019/2237-9444.2020.v10.32013
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32013/21223
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Rita de Cássia de Freitas Coelho, Alice de Paiva Marcário
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Rita de Cássia de Freitas Coelho, Alice de Paiva Marcário
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
dc.source.none.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação; v. 10 n. 1 (2020): Temas em avaliação educacional; 940 - 960
2237-9444
2237-9436
reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
collection Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv frederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.br
_version_ 1797054124007620608