Perspectivas da extensão universitária na formação de professores: contextualização histórico-social
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Devir Educação |
Texto Completo: | https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/151 |
Resumo: | This text presents some reflections about the dimension of teacher training work. It is the result of historical and social analysis of university extension from legal and official frameworks that guide the context of formative actions in undergraduate courses at Brazilian public universities. Also, from the dialogue with theoretical references which support understanding different conceptions of university extension in the academic environment. Thus, the reflections proposed in this text intend to approach the reader to concerns arising from a perspective of teacher education that promotes knowledge through activities that value likewise the triad: teaching, research and extension. At the present time, significant advances are noticed in formulating legal devices that list the importance of extension experiences throughout academic education. Equally, the university community itself has been mobilizing to re-signify its educational practices. |
id |
UFLA-6_2ce17bdb359b9906b78ca76a87bdab56 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/151 |
network_acronym_str |
UFLA-6 |
network_name_str |
Devir Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Perspectivas da extensão universitária na formação de professores: contextualização histórico-social Formação de professoresExtensão UniversitáriaContextualização histórico-culturalThis text presents some reflections about the dimension of teacher training work. It is the result of historical and social analysis of university extension from legal and official frameworks that guide the context of formative actions in undergraduate courses at Brazilian public universities. Also, from the dialogue with theoretical references which support understanding different conceptions of university extension in the academic environment. Thus, the reflections proposed in this text intend to approach the reader to concerns arising from a perspective of teacher education that promotes knowledge through activities that value likewise the triad: teaching, research and extension. At the present time, significant advances are noticed in formulating legal devices that list the importance of extension experiences throughout academic education. Equally, the university community itself has been mobilizing to re-signify its educational practices.Este texto apresenta algumas reflexões sobre a dimensão do fazer extensionista no âmbito da formação de professores. Resulta de análise histórico-social da extensão universitária a partir dos marcos legais e oficiais que orientam o contexto das ações formativas nos cursos de licenciatura nas universidades públicas brasileiras, bem como, de diálogo com referenciais teóricos que auxiliam a compreensão das diferentes concepções de extensão universitária que se fazem presentes no universo acadêmico. Desse modo, as reflexões propostas neste texto intentam aproximar o leitor às inquietações decorrentes de uma perspectiva de formação docente que promova a construção de conhecimentos por meio de atividades que valorizem, de igual forma, a tríade: ensino, pesquisa e extensão. Observa-se, na contemporaneidade, avanços significativos na elaboração de dispositivos legais que elencam a relevância das experiências extensionistas no percurso de formação acadêmica, de igual forma, observa-se, também, que a própria comunidade universitária tem se mobilizado para uma ressignificação de suas práticas educativas.EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2020-06-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/15110.30905/ded.v4i1.151Devir Educação; Bd. 4 Nr. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 171-187Devir Educação; Vol. 4 No. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 171-187Devir Educação; Vol. 4 Núm. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 171-187Devir Educação; v. 4 n. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 171-1872526-849X10.30905/ded.v4i1reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/151/108Copyright (c) 2020 Devir Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBonifácio, Julianados Santos, Lorene2023-12-31T14:01:50Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/151Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2023-12-31T14:01:50Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Perspectivas da extensão universitária na formação de professores: contextualização histórico-social |
title |
Perspectivas da extensão universitária na formação de professores: contextualização histórico-social |
spellingShingle |
Perspectivas da extensão universitária na formação de professores: contextualização histórico-social Bonifácio, Juliana Formação de professores Extensão Universitária Contextualização histórico-cultural |
title_short |
Perspectivas da extensão universitária na formação de professores: contextualização histórico-social |
title_full |
Perspectivas da extensão universitária na formação de professores: contextualização histórico-social |
title_fullStr |
Perspectivas da extensão universitária na formação de professores: contextualização histórico-social |
title_full_unstemmed |
Perspectivas da extensão universitária na formação de professores: contextualização histórico-social |
title_sort |
Perspectivas da extensão universitária na formação de professores: contextualização histórico-social |
author |
Bonifácio, Juliana |
author_facet |
Bonifácio, Juliana dos Santos, Lorene |
author_role |
author |
author2 |
dos Santos, Lorene |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bonifácio, Juliana dos Santos, Lorene |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de professores Extensão Universitária Contextualização histórico-cultural |
topic |
Formação de professores Extensão Universitária Contextualização histórico-cultural |
description |
This text presents some reflections about the dimension of teacher training work. It is the result of historical and social analysis of university extension from legal and official frameworks that guide the context of formative actions in undergraduate courses at Brazilian public universities. Also, from the dialogue with theoretical references which support understanding different conceptions of university extension in the academic environment. Thus, the reflections proposed in this text intend to approach the reader to concerns arising from a perspective of teacher education that promotes knowledge through activities that value likewise the triad: teaching, research and extension. At the present time, significant advances are noticed in formulating legal devices that list the importance of extension experiences throughout academic education. Equally, the university community itself has been mobilizing to re-signify its educational practices. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/151 10.30905/ded.v4i1.151 |
url |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/151 |
identifier_str_mv |
10.30905/ded.v4i1.151 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/151/108 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Devir Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Devir Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS |
publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Devir Educação; Bd. 4 Nr. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 171-187 Devir Educação; Vol. 4 No. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 171-187 Devir Educação; Vol. 4 Núm. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 171-187 Devir Educação; v. 4 n. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 171-187 2526-849X 10.30905/ded.v4i1 reponame:Devir Educação instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Devir Educação |
collection |
Devir Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com|| |
_version_ |
1797053374538973184 |