Perspectivas da extensão universitária na formação de professores: contextualização histórico-social

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bonifácio, Juliana
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: dos Santos, Lorene
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Devir Educação
Texto Completo: https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/151
Resumo: This text presents some reflections about the dimension of teacher training work. It is the result of historical and social analysis of university extension from legal and official frameworks that guide the context of formative actions in undergraduate courses at Brazilian public universities. Also, from the dialogue with theoretical references which support understanding different conceptions of university extension in the academic environment. Thus, the reflections proposed in this text intend to approach the reader to concerns arising from a perspective of teacher education that promotes knowledge through activities that value likewise the triad: teaching, research and extension. At the present time, significant advances are noticed in formulating legal devices that list the importance of extension experiences throughout academic education. Equally, the university community itself has been mobilizing to re-signify its educational practices.
id UFLA-6_2ce17bdb359b9906b78ca76a87bdab56
oai_identifier_str oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/151
network_acronym_str UFLA-6
network_name_str Devir Educação
repository_id_str
spelling Perspectivas da extensão universitária na formação de professores: contextualização histórico-social Formação de professoresExtensão UniversitáriaContextualização histórico-culturalThis text presents some reflections about the dimension of teacher training work. It is the result of historical and social analysis of university extension from legal and official frameworks that guide the context of formative actions in undergraduate courses at Brazilian public universities. Also, from the dialogue with theoretical references which support understanding different conceptions of university extension in the academic environment. Thus, the reflections proposed in this text intend to approach the reader to concerns arising from a perspective of teacher education that promotes knowledge through activities that value likewise the triad: teaching, research and extension. At the present time, significant advances are noticed in formulating legal devices that list the importance of extension experiences throughout academic education. Equally, the university community itself has been mobilizing to re-signify its educational practices.Este texto apresenta algumas reflexões sobre a dimensão do fazer extensionista no âmbito da formação de professores. Resulta de análise histórico-social da extensão universitária a partir dos marcos legais e oficiais que orientam o contexto das ações formativas nos cursos de licenciatura nas universidades públicas brasileiras, bem como, de diálogo com referenciais teóricos que auxiliam a compreensão das diferentes concepções de extensão universitária que se fazem presentes no universo acadêmico. Desse modo, as reflexões propostas neste texto intentam aproximar o leitor às inquietações decorrentes de uma perspectiva de formação docente que promova a construção de conhecimentos por meio de atividades que valorizem, de igual forma, a tríade: ensino, pesquisa e extensão. Observa-se, na contemporaneidade, avanços significativos na elaboração de dispositivos legais que elencam a relevância das experiências extensionistas no percurso de formação acadêmica, de igual forma, observa-se, também, que a própria comunidade universitária tem se mobilizado para uma ressignificação de suas práticas educativas.EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2020-06-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/15110.30905/ded.v4i1.151Devir Educação; Bd. 4 Nr. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 171-187Devir Educação; Vol. 4 No. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 171-187Devir Educação; Vol. 4 Núm. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 171-187Devir Educação; v. 4 n. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 171-1872526-849X10.30905/ded.v4i1reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/151/108Copyright (c) 2020 Devir Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBonifácio, Julianados Santos, Lorene2023-12-31T14:01:50Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/151Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2023-12-31T14:01:50Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Perspectivas da extensão universitária na formação de professores: contextualização histórico-social
title Perspectivas da extensão universitária na formação de professores: contextualização histórico-social
spellingShingle Perspectivas da extensão universitária na formação de professores: contextualização histórico-social
Bonifácio, Juliana
Formação de professores
Extensão Universitária
Contextualização histórico-cultural
title_short Perspectivas da extensão universitária na formação de professores: contextualização histórico-social
title_full Perspectivas da extensão universitária na formação de professores: contextualização histórico-social
title_fullStr Perspectivas da extensão universitária na formação de professores: contextualização histórico-social
title_full_unstemmed Perspectivas da extensão universitária na formação de professores: contextualização histórico-social
title_sort Perspectivas da extensão universitária na formação de professores: contextualização histórico-social
author Bonifácio, Juliana
author_facet Bonifácio, Juliana
dos Santos, Lorene
author_role author
author2 dos Santos, Lorene
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bonifácio, Juliana
dos Santos, Lorene
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de professores
Extensão Universitária
Contextualização histórico-cultural
topic Formação de professores
Extensão Universitária
Contextualização histórico-cultural
description This text presents some reflections about the dimension of teacher training work. It is the result of historical and social analysis of university extension from legal and official frameworks that guide the context of formative actions in undergraduate courses at Brazilian public universities. Also, from the dialogue with theoretical references which support understanding different conceptions of university extension in the academic environment. Thus, the reflections proposed in this text intend to approach the reader to concerns arising from a perspective of teacher education that promotes knowledge through activities that value likewise the triad: teaching, research and extension. At the present time, significant advances are noticed in formulating legal devices that list the importance of extension experiences throughout academic education. Equally, the university community itself has been mobilizing to re-signify its educational practices.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/151
10.30905/ded.v4i1.151
url https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/151
identifier_str_mv 10.30905/ded.v4i1.151
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/151/108
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Devir Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Devir Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
dc.source.none.fl_str_mv Devir Educação; Bd. 4 Nr. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 171-187
Devir Educação; Vol. 4 No. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 171-187
Devir Educação; Vol. 4 Núm. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 171-187
Devir Educação; v. 4 n. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 171-187
2526-849X
10.30905/ded.v4i1
reponame:Devir Educação
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Devir Educação
collection Devir Educação
repository.name.fl_str_mv Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||
_version_ 1797053374538973184